Visar inlägg med etikett Hoppning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hoppning. Visa alla inlägg

söndag, april 10

For the very first time...!

... Så ska jag försöka mig på en seriös fotografering inomhus!

Har lånat ett 100mm 2.8 av en polare, å jo visst, risken är stor att 100mm blir för kort, beror helt på hur E-purs manege ser ut å var hindrena är placerade :/ Men det var de enda 2.8 han hade :/

Dessutom lånade jag favoritlinsen 70-200 4L. Allt som har L efter sig så ger en nästan orgasm. Canons lite mer påkostade objektiv, men tex just 70-200 4L har kommit ut i en nyare version, så därmed e dom relativt billiga nu. Begagnat kan man hitta för 300-400 euro! Å andra sidan upplyste en annan vän mig om att man ser ut som en noob om man har äldre versionen :P (Och prisskillnaden på dom 2.8 L objektiven jag sneglat på var 1400 euro vs 2200 euro...Så att...)

Jag hoppas på att få till några riktigt fina utomhus-situationsbilder, måste ju passa på när man har det objektivet till förfogande. Å andra sidan kommer jag att ha bägge ända till nästa helg, då jag ändå sku ha lånat 2.8an för inomhusdressyren vid jpr.

Så att jo, snart blir det att börja packa ihop sig å bege sig iväg till seinäjoki :) Har googlat mkt på just inomhustävlingar å objektiv, å många använder sig av 2.8, så i teorin borde jag ha en chans att få till nåt vettigt. Sen var det ju de där med längden då :/ Men det kan man omöjligen veta på förhand..!

157 starter + klubbklassen var det idag, så jag hoppas jag får låna ett strömuttag, för mina akkun kommer int å hålla för hela dagen! Nåja, kommer nog inte att vara där hela dagen heller, sista klassen var bekräknad att börja 17:20 eller nåt sånt, å man ska ändå ha i minnet att det tar 1,5h att köra därifrån. Insåg dessutom att det tar för länge å spara till nya kameran, så jag får nog investera i ett batterigrepp till 50Dn å ett par extra batterier :/ Visserligen har jag hittat så china-china, så jag får 1 grepp + 2 batterier för ca 80 euro. Å med batterigreppet får jag in vanliga AA-batterier i nödfall... så då ska man väl klara sig?

Ja-a, det blir minst sagt spännande idag! :) Vi ska hålla tummarna att jag lyckas få till nå som e säljbara!

tisdag, april 5

One more day... err.. week!

... Ungefär så länge torde de vara innan firman officiellt e igång nudå.

Det som kanske är mest irriterande (förutom väntan då, ni vet, otålig vädur här.. ), så är att en stor del av allt e lixom "push enter and send"-stadiet. Men jag kan inte riktigt trycka på enter innan allt e klappat å klart.

Dessutom är det fenomenalt mkt på gång och jag borde seriöst skriva ner lite mer funderingar, innan jag glömmer vad jag tänkt på. Sponsorer (mer om detta i ett senare skede, håll ögonen öppna), utlottningar, öppet hus... you name it. STORA planer på gång! ..... Å jag som tänkte börja med en mjukstart.. 

Kom oxå fram till att jag borde ha en sekreterare... höhö ;D Nejmen, alltså, en som gör mina stan-ärenden så inte jag behöver springa dit :D Just nu skulle jag behöva en kalender kombinerat med anteckningsbok, så jag sku få skriva ner mina funderingar, tex på jobbet. Även om jag är fenomenalt glömsk, så har jag lyckats lämna mina funderingar i "öppna tabbar" i hjärnan, så dom finns kvar där ännu bara jag gräver lite ;D ... Ännu..!

Jag borde dessutom gå igenom sådär på riktigt, årets happenings, har nog rätt bra uppskrivet var å när det ska fotas, men vet att jag har nåt icke-hästrelaterat event bort från min lista, å jag kommer inte på vad det var. Tackolov har jag väl klickat i "attending" eller "interested" på eventet på fb, så de e ju bara att kolla va de var därvia.

Vad jag oxå borde införskaffa (ajaj, de här blir dyrt), är en .. laptop.. ! Laptop å extern hårdskiva. Eller åtminstone en laptop. Finns ett par events jag ska på i sommar, eller iaf tänkte åka på, där jag kommer att fara med husbilen, å då kan man sitta å redigera foton i den sen efteråt...

Som sagt, tusen miljoner triljoner saker jag behöver.. Kamera, objektiv, batterier/batterigrepp (behöver jag till både 50D å 7D, å tro mig, dom e inte billiga, int nån av dom.. batterierna ligger väl på 100+ å batterigreppen 200+), ordentlig monopod, filter, laptop, fotoskrivare (så småningom), blixt, ett par reflektors sku inte vara helt tokigt heller..  Men viktigaste e väl nog 7D å objektiv... å batterier... å batterigrepp... åå... å.. Ni ser.. ! (fördelen med batterigrepp e att man kan kast in vanliga AA-batterier, om man int hinner/kan ladda akkuna)

Sen såntdär smått annat, som visitkort.. Jaja, jag vet, de låter så cheesyt, men när man e på tävlingar å folk kommer å frågar å man säger "joo, du hittar dom där å där, eller där å där" så kommer dom ihåg det i 5 minuter. Mkt enklare att kast ett visitkort i handen på dom, så har dom kontaktuppgifter å var dom hittar alla foton sen. Blir oxå att fixa om hela kuvat-sidan, samt laga en fb-sida. Fb-sidan e nog fysiskt fixad redan, dock inte publicerad, förrns jag.. tadaaaa, har fått igång firman officiellt, så jag vet om namnet godkänns... ! Som jag sa, "press enter and send"... Å ja, just de, blir troligen en ny blogg som är relaterad till firman, så denhär förblir min privata. Om jag nu inte kör 2-in-1 å börjar blogga på kuvat-sidan då. Kanske sku va smartare.. ! Å så insta då förstås...

Prislistan e väl någorlunda klar iallafall, bara lite frågetecken angående momsen, å till det behöver jag min FO-nummer, som jag inte har fått ännu. Håhå... ! Ja, å ett par ordentliga jobb-kängor borde jag införskaffa oxå, mina vanliga sommarsievis börjar bli så slut, så jag får ont i tassarna av dom :/ Å jo, brukar ha dom när jag e på tävlingar... Märker redan på jobbet om de e såna dagar då jag går mkt, att fötterna börjar moitta lite.. Dom e inte lika bra som vinterkängorna :S

Känns lite som en ond cirkel alltihop i det här skedet, jag behöver utrustning för att kunna förtjäna mera, å jag behöver förtjäna mera för att kunna skaffa mer utrustning! Håhå ;)

Här e iaf sommarens preliminära lista...

9.4 Dressyr - VH Vasa
10.4 Hoppning - E-pur Seinäjoki
16.4 Dressyr - JPR (regions)
23.4 Hoppning - JPR SPEEDEX CUP 1
1.5 Hoppning - JPR
7.5 Hoppning - Tavast
10.5 Hoppning - EssRy SPEEDEX CUP 2
24.5 Dressyr - EssRy
7.6 Hoppning - EssRy
11.6 Pedersöre Truckmeet
(11.6 Dagens Dubbel - EssRy)
15.6 Hoppning - Åminne SPEEDEX CUP 4 (Bara jag som inte hittar speedex cup 3?)
17-19.6 American Car Meeting - Nykaabi, Matchbox
18.5 Hoppning - Seinäjoki travbana
(29.6-3.7 FinnDerby - Ypäjä)
2.7 Hoppning - Nurk SPEEDEX CUP 5
2.7 Klacken Party - Björn Rosenström
7.7 Norvalla sommarfest - Kaj, Samir & Viktor
10.7 Shettis Cup - Kokkola
17.7 Hoppning - KGR Aluecup 4
29-31.7 Fälttävlan - Nurk
6.8 Hoppning - Ylistaro Lagmästerskap
16.8 Hoppning - EssRy Maskerad
19-21.8 Hoppning - Tuuri FM, ponny sh-mästerskap
25-28.8 Hoppning - Tuuri FM jun, yr, sen

onsdag, oktober 1

Häst, häst, häst...

... eller va de ponny?


Haha, nej skämtåsido, ponny hade ingen relevans i rubriken egentligen, utan det syftades på att dagens spenderats i häst-tecken idag. Jag har alltså sett Horse1 hela dagen i princip.

Började med att kolla dom 3 missade avsnitten av SRT (Swedish Riders Trophy), och nu kollar jag första deltävlingen i VW Grand Prix 2014. De sköna med horse1, man kan kolla efteråt om man missat livesändningarna :)) Och jo, jag ser SAMTIDIGT.... Skönt med wide WIDE screen ;)


Helt perfekt! Lär nog aldrig ha mindre skärm än dehär nå fler gånger iaf... Nåja, de va int de det egentligen sku handla om x) 

Jo, dagen har alltså spenderats med fokus på hästar å jag måste faktiskt medge en sak. Även om jag som första häst (nu säger jag första häst) förhoppningsvis köper en 5-10 år, som e  redan riden, så ligger lite tankar på avel. Alltså nångång, bara för att prova på en gång.. Men man får se, kommer nog att sikta på en vuxen häst som första häst, sen kanske man skaffar ett sto till då för avel, eller hur man nu gör. Och jo, lär nog troligen skaffa häst såfort man har en fastanställning... Int har jag nåt att vänta/fundera på. 

Om  en stund ska jag fara i väg ti stallet oxå, tänkt fara på stellamötet ikväll å se va dom säger där. Men först ska ja se lite mera av VW GP :) Hästsport när de e som bäst! 


måndag, september 8

Nåja..!

... Över 2400 foton blev resultatet från söndan... (inte lika många som var bra... )... och denna gång har jag faktiskt redigerat en del litegrann, hade ju tekniska problem med vädret i 1a å 2a klassen så där fick ja jobba upp lite kontraster. Sen var de lite klippa å klistra. Men alla e inte redigerade, speciellt senare delen av fotona var rätt bra. 

Så det är väl dags för mina  personliga favoriter då? :)
















(förstår ni hur arg ja blev på mig själv när jag såg denna?)






söndag, juli 13

Kokkola Part II - Så jävla nöjd!

... ÄNTLIGEN lyckades man...!! Äntligen den där känslan att man e ju typ FEI-fotograf! Äntligen den där känslan då man bara vill visa upp sina alster! Äntligen riktigt bra foton! Äntligen den där känslan då man har lust å säga åt en proffsfotograf "IN YOUR FACE! Jag kan oxå!"

Observera att alla foton är helt OREDIGERADE. Inte klippta, inte färgredigera, ingenting...!


















Kokkola Part I

.. Japp, VILKA HÄRLIGA TÄVLINGAR!!

Kan inte säga annat, tusen gånger bättre än när dom har vid hemmastallet! Så bra organiserat, så bra kaffeservering (å allt annat ätbart), bänkar, bra plan, jaa... INGET var fel med dom här tävlingarna, iallafall inte som publik. Hoppas det är lika bra för tävlanden oxå! Måste vara otroligt mkt slit för dom att fixa fram allt å sen bort, så ska nog absolut lämna feedback åt dom!

Dessutom var banmästaren en svensk herreman, å det var lite roligt att se lite nytänk oxå! T.ex 3-kombinationer e nåt jag inte har sett många gånger i mitt liv inte...

Otroligt roligt faktiskt måste jag säga. Vad som är ännu roligare är ju alla duktiga J-PR:are som levererade, framförallt måste jag lyfta fram Edith som debuterade i 130, å kammade hem vinsten!! Bedömningen i den klassen var oxå lite "nytänk", dvs C-bedömning (?), vilket innebär att för varje fel, får dom iställe 3 sekunders tillägg! Och Stilbedömning i ponnyklasserna!

Ja, nej, jag är sjukt imponerad av tävlingsarrangörerna och alla duktiga ekipage!

Fotade lite över 1000 foton igår, tyvärr hade ja glömt att ja lekt me kameran, å trodde jag hade alla inställningar som dom sku va. Så bilderna i början blev.... skumma. Inte direkt oskarpa, men inte skarpa heller.. Sen slog de mig att tusan jag hade ju varit å testat lite andra fokus-punkter..! Sen när jag ändra de tibax så blev de bättre bilder.. Så de va lite surt, tog rätt länge innan ja kom på det. Dessutom hade det inte alls skadat me lite längre objektiv igår, banan var så stor, så trots att vinkeln var rätt, å man hade möjlighet att fota många hinder, så blev det inte riktigt bra resultat ändå :S

Men, det som är bra, var att igår var de övningsdag, idag får ja ta bättre foton ;) Måste oxå medge, att det är inte lätt att fota... Hehe, no shit Sherlock :D Nejmen, man vill gärna ha i upphoppet, å sen språnget över hindren... Men då hinner inte jag med... På sånhära höjder, så är det stor höjdskillnad på ekipaget från de att dom är i upphoppet, till själva språnget över hindret.. Det innebär att man har lite luft över ryttaren, å mkt hinder under ekipaget på bilderna :/ Jag blir oxå för rädd att zooma in för mkt, för att tappa ekipaget... Sku måst bli lite modigare, å då fotar ja ändå stående..! Det går ju förstås att klippa bilderna.. Ska testa på det idag, ladda först över originalen, sen lägg tibax minneskortet å klipp till dom direkt i kameran... !

Och för Jenny & Faxi gick det på tok igår, men Marika hade tydligen sagt det som jag tänkte. Faxi hade kastat tungan över betten, å de vet jag precis va det blir till. Det blir total-stopp! :( Jag har själv nångång sprungit fram ti Jenny när faxi har kastat tungan över bettet på träning, å hjälpt han få tillbaka tungan..  Så hoppas hopppppaaaas det går bättre idag, Jenny behöver få lite flyt!

Nåja, nu får ni lite smakprov å lite kommentarer :) Kl 10 (eller lite före) ska jag hämta upp Anna, å sen å hämta upp Sandra, dom ska va mitt sällskap i kokkola idag :)


Dehär tyckt ja va lite småroligt :D



Det här är precis det jag menade, bra språng, bra från sidan, FÖR MKT LUFT under ekipaget..! Här sku jag t.o.m ha kunna få liggande foto, men då får man inte stående i uppsprånget.. 



Det här är väl helt okej...



Gillar lite dehär, men önskar jag sku ha fått med 3an oxå...! Men de e sånt man inser efteråt, var bara tanken att få på 1an...!



Här är oxå lite för mkt luft... Fast sen igen sku de int ha gått att få bort mkt iom att bakhovarna e såpass långt ner, å på ett sätt e de lite häftigt, för man ser hur högt det faktiskt är... Hmm... jaa...Delade åsikter.



Helt okej det här oxå, lite mera luft bakom ekipaget istället...!


onsdag, juli 9

Mkt foto...

.. på tapeten nu igen!

Var igår å fota tanja lite, jag e iofs ganska missnöjd med fotona, men det fanns en del bra. Tanja var väl nöjd iallafall med några. Men hur som helst så ska vi nog fara å fota en gång till, de va ju en ny grej för mig å fota det här, nytt å tänka på, bla att justera fokuseringspunkterna... De va de som failade lite på vissa, Stures huvud va skarpt å sen tanja va suddig... :S Mina två största favoriter ids ja inte visa, för ja låter tanja behålla ensamrätten på dom :P Dehär va dock en av mina favoriter bland dom "mindre bra" om man säger så xD




På kvällen var jag även å fota på FG-cuppen, dock hade ja failat lite. Batteriet hade visat fullt å ja litade på det, men när ja kom fram så visade det nästan tomt, så ja visste inte hur länge det skulle hålla :S Batteriet håller annars en halv evighet å lite till, så man blir ju lite bortskämd..! Det är btw oxå så otroligt roligt att vara på FG-cuppen, bra ordnade tävlingar å så otroligt duktiga flickor å ponnisar..! Sådär ska stämningen vara på en tävling..! 

Men fick ett riktigt guldkorn där oxå, som ja t.o.m själv sa "Oho!" när jag såg det....



Men det som kanske är roligast av allt, är att alla blev så glada över fotona... Sån otrolig positiv feedback har jag fått, å folk har varit så nöjda..! 

Sen fick jag så otroligt roliga foton på Lollo & Belle... 




Dom här två brevid varann, hahaha  :'D De bästa är att båda ser bra ut på första bilden, å båda grimaserar på andra bilden :D Teamwork? ;D 

Det var dessutom ett par som ville köpa foton å förstora upp, så jag ska nog justera kvalitén lite till nästa gång... Har på normalkvalité å sådär relativt stora, 1536x2304, men vet att det går att höja upp kvalitén å storleken ytterligare...! Å minneskortet e ju stort (me dom  här inställningarna får jag 13k foton), enda som blir problematiskt är om man vill maila dom :P Men jag har ju både onedrive å kuvat att dela ut bilder genom...! 

Nu ska ja avnjuta lite Horse1 och dressyr SM på Ericsbergs Slott! :D Var ju dit för ett par år sen å kollade Lag-SM, så det blir väl lite nostalgi att se sändningar därifrån! 

onsdag, juni 25

Men suck...!

.. Schysst att det är Haukipudas å Kokkolas nationella precis sama helg. Jag blir ju så lycklig.. !

Nåja, jag vet inte om Jenny tänker åka ti Haukipudas bägge dagarna, eller bara en dag, å vilken dag isåfall, det lär väl visa sig, såg att kokkola hade 130 cm klasser båda dagarna, så nog lär ja ju få fota nog..!

Haukipudas var en såndär dag (då när vi var sist) som man fick starta innan tuppen har vaknat ens.. ! Minns inte om det var 4 eller 5 nångång som vi for från stallet.. ! Men trevliga tävlingar hade dom :) Dom har klämt in 7 klasser på en å samma dag, visserligen på 2 banor, men det lär nog bli tidig start ändå..! Å en av dom första gångerna man fick se PSG klass live.. :) Eller om de nu va inter, de minns ja int, men ja sku ha för mig att de va PSG

Angående tömkörningstävlingen, så har jag inte hunnit fundera med ägarna ännu, det blev lixom lite mkt på G här nu igen. Idag ska jag å hjälpa Anni tömköra Prins å se lite hur det fungerar, sen ska väl jenny träna i morronkväll, å sen e de jenni-träningar på fredag. De e nog arma synd att dom kom så hastigt på, men visst, har man egen ponny som e inkörd, ganska enkelt då å veta om man ska fara eller inte.. Frågade nog om tävlingarna ordnas flera gånger, men dom skrev att det beror på deltagarantalet, kanske blir först nästa sommar :S

Kom på ytterligare ett knep med mina gramaner oxå till longreiningen... Eftersom de e såndär.. jaa.. hur ska man säga.. alltså vanligt "tygellås" å de e så knöligt varje gång dom ska sättas fast i bettringarna, så slog de mig igårkväll, att 2a paret inspänningstyglar jag köpte, var ju lite såndär... bättre kvalité om man säger så... Så att spännet går att ta lös/byta ut. Det var orsaken till att jag köpte nya, för spännet gick sönder på första paret inspänningstyglar (bara av att dom föll i golvet vinterntid.. hejja bara!) å inte gick att ta loss..!

Så nu kan jag enkelt ta spännena från inspänningstyglarna å lägg på gramanerna, så slipper jag slita upp dom varje gång, utan bara knäppa fast i bettringarna...! Aaah, gotta love that!

Håhå, fastna på cyberphoto.fi å glo lite, kom på att jag inte kollat priserna där på en kamera.. Visserligen rejält dyrare än på diverse andra ställen... Cyberphoto har lite dåligt utbud på 3200, men kanske den e utgående den oxå... (350 spänn på tex anttila + 18-55 objektiv), billigaste på Cyberphoto var 500 spänn, visserligen med väska å uv-filter å sånt tjafs med.

Sku vara lite intresserad  av just den, eller nån från 5-serien, orsaken är att det finns en wifi-enhet att köpa till för en 50-lapp. De innebär att man kan direkt överföra bilder ti surfplatta (eller telefon, men jag har ju WP), betydligt enklare å se direkt på plats då. Dock stiger ju 5-serien direkt prismässigt...! Ah nu såg jag om 3200 "Utgången modell som inte säljs längre.." Just så...

Nåja.... !

tisdag, juni 3

Petter, det går bra nu...

... Eller så verkligen inte!

Skulle se finalen i BL, men förstås publicerar dom det på nätet först EFTER programmet. Tack. Så ja stängde ner fejjan å tänkte ja sku spela lite istället. Nåja, spelet halvhängde sig mitt i en grej, å det brukar aldrig båda gott. Fotase idag blev inte heller bra, int på nåt jäkla vis.

När ja fotar så håller ja tummen på nå vis så de tar i de öga som ja blundar me. De betyder att när ja öppnar öga igen, så ser ja halvsuddigt, å då ser man int va fotona ha blivi till... Sku måst hitt nå annat sätt ti håll i. Nå, de e nog int hela orsaken ti att di int blev ti nå ida... myki som påverkar. Idag va de solljuset å banan som oxå gjorde det knepigt. Nå bra foton kom ju, men igen sådär så man blev grymt besviken på hur det kan variera så från gång ti gång.




Tanja å jag gick banan, så råka ja si att nå flickor hoppa hindren :]





Nå, vi taar e pånyytt, pa di ju säj. Ska på torsdan å fota tanja igen, dressyra lite den här gången, å sen hela helgen blir de ju, visserligen nåt nytt för mig ti fota, så borde kanske plugga på lite hur man fotar sånt. Sen sku ja vila öva på porträtt, anyone frivillig? Tommy? Jamenar, så ja får nå bra foton oxå ;) 

Tävling...

.... Fors-Gers Cuppen idag. Funderar på att åka dit å fota lite. Massor me söta shettisar (förmodligen) kan ju inte bli annat än bra det ;)

Nåja, dels är det oxå för att fördriva tiden tills biggest loser börjar... Tog en printscreen igår när jag kolla, å man trillar ju nästan av stolen...


Sarah före


Sarah Efter

Hon ser så förbannat snygg ut, å passar SÅ JÄVLA BRA i den där frisyren alltså!

Vettefan hur jag ska överleva idag alltså?! Visst, alla 3 är värdiga vinnare, men bara för att man känner Sarah så vill jag att hon ska vinna. Oxå för att hon förtjänar det. Okej, nog förtjänar alla 3 det, men ändå.. för Sarahs skull!

Nåja, kom på sidospår, även om de här sku med i bloggen meen... Som sagt jo, funderar på att fara å fota FG-Cuppen ikväll, tanja sku åtminstone dit å tävla.

Fota tanja igår när hon red å hoppa lite, ska fota senare i veckan när hon ska rid lite dressyr oxå..! Tanja fråga "hur många språng kom vi på?" på en linje, jag bara "ööh, jomenvisst, jag räkna genom kameran...!" x) Jag gissa på 4 eller 5 när jag såg på avståndet (nu ska ni veta att jag inte är hoppryttare, å jag kan verkligen inte räkna hur många galoppsprång det blir mellan 2 hinder... jag bara "ser" det i huvudet), å de var tydligen 5 :D