Visar inlägg med etikett Duktiga Stalltjejer. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Duktiga Stalltjejer. Visa alla inlägg

lördag, april 19

Duktiga tjejer...

... som vanligt! Å även fast de va lite kaos i början.

Nå ja for ju å tömköra Faxman i morse, det gick riktigt bra. Först var han lite misstänksam när jag hämta honom från hagen, han fundera om han ska ti kliniken nu igen! Men ja sa att nää, int va de de idag, vi ska nog bara å tömköra :] Hade spöet med idag så vi träna lite med det, å de gick riktigt bra, däremot började han med en grej som inte var det bästa, å de va att "dra tyglarna åt sig" om man säger så.. Vilket inte är riktigt optimalt vid tömkörning... Men såfort ja börja kräva lite (som tex skänkelvikning) så sluta han med det, så ja undrar om han int blev lite rastlös när han gjorde det, för de var mest när vi skritta runt bara. Det visar sig, vi håller ju på lära känna varann på en ny nivå nu om man säger så :D

Vi har ett litet bekymmer dessutom. Visserligen är det ett roligt bekymmer, men lite knepigt. I vänster varv kan jag tömköra honom på riktigt liten volt, i alla gångarter, men det här lyckas inte riktigt bra i höger varv. Sist lyckades jag inte alls, idag fick jag honom att gå i skritt. I traven blev det att han for utåt, eftersom ja vill kunna "hålla tillbaka" oxå... Alltså det är så himla knepigt att förklara, man måste egentligen se, eller ännu hellre, känna själv.

Nå, de roliga är att de sätter mig å fundera lite, dels själv på vad jag gör, å hur jag löser problemet! De e som överlag styrningen åt ena hållet som alltid är lite knepigt, jag sku riktigt måst ta å rannsaka mig själv å vad jag gör annorlunda i dom olika varven eventuellt. Därför e de ju bra ti träna me Chirac oxå..! :D Hmm, måst nog ta å fundera på det där nästa gång ja tömkör faxman, för att se om det faktiskt är nåt ja gör annorlunda..!

Det roliga är att man sku verkligen inte kunna tro att de e 4e gången nu han blir tömkörd... Helt suveräna skänkelvikningar idag, där jag t.o.m kunde välja hur mkt ställning på huvudet å nacken jag skulle ha tex.. Men jag är ju perfektionist (speciellt då de gäller faxi, för jag vet att han kan rörelserna..!) så vi har nog att finslipa där ännu ;) Dessutom vill ja kunna variera, alltså skänkelvikning, öppna å sluta... Tror jag får börja lägga upp lite scheman nu, hittills har vi ju mest rållat på kors om tvärs, hit å dit, men nu får ja nog börja lägga upp en träningsplan vad vi ska träna på, å i vilket skede :) Iofs sku de ju nu ha varit bra att jag sku kom ihåg va som gick bättre å va som gick sämre idag, men kontoret har ju redan stängt för idag, så det minns jag ju inte längre..

Att jag kunde använda spöet oxå var riktigt bra, han reagerade perfekt på det, lixom stressa int upp sig, men skärpte till sig...Spöet är ju bra hjälp för att få framåtdrivningen lite bättre. Åh lilla gosefarbrorn, vi står huvud mot huvud å bara njuter.. <3 Han är såndär som man får krama om huvudet på han å han nästan stänger ögonen <3 Det som är riktigt superpositivt är att ... åh ja blir så glad... Först brukar ja ju longera honom så han lite får röra på sig i bägge varven, sen stannar ja upp å lägger tömmarna som dom ska vara, å så knuffar jag iväg honom på bogen, å idag var det helt raka spåret utåt! Inte raka spåret ut på volt, utan raka spåret ... utåt! :D Han vet precis vad som gäller!

Å tävlingen då? Jaa-a. Dessa fantastiska duktiga flickor... ! Jag blir så imponerad varje gång, hur dom sköter precis allt. Dom fixar bannemig precis allt..! Tävlingarna sku börja kl 13, å 12:50 satt vi ännu å försökte få ihop funktionärslistan...! Men som vanligt löste flickorna det med bravur. Var själv domarsekreterare i 2 klasser å banpersonal i sista klassen, vi hade ett plankhinder som lite ville blåsa omkull mellan varven...! Det var så härlig stämning, å vi har rätt hög standard på våra träningstävlingar, så det är otroligt roligt. Lockar mkt folk..!

Är otroligt stel å öm i kroppen nu, känns som de sku knaka överallt så fort man rör sig x) Fast ja tror ja blev lite kall efter tömkörningen :S Hade nog med andra kläder, å bytte brallor iaf (hade inte dom vindtäta när ja tömkörde, de brukar resultera i att långfjallingarna t.o.m e våta...), men bytte inte tröja, vilket jag kanske borde ha gjort. Nååja... Kan lugnt säga att jag e rätt död nu oxå, de e så otroligt skönt å va hela dan i stalle å på tävlingar, men man blir så färdig x) Känns dessutom som jag sku va alldeles rödbrusig i ansiktet..!

Jag sku få låna lite bilder av Suvi, men ja tror jag lägger dom i ett annat inlägg senare :) Dessutom blir dethär inlägget ett marathon-inlägg ifall ja lägger in bilder här oxå :D

lördag, april 5

Fasen va kul...

... det har varit idag!

Jag e nöjd å stolt över mig själv (jodå, jag höll nog på få skrivkramp!) men det har varit jätte lärorikt att vara sekreterare. I första klassen var det lite lugnare å jag å linda hann diskutera en hel del, men sen i dom två andra klasserna hann jag inte se så mkt, utan då var det att skriva så pennan glödde.. !

Men jag är oxå otroligt stolt å nöjd över våra otroligt duktiga tjejer! Dom ordnar precis allt från början till slut! Dom slänger ut kutsun.. öh, va heter de på svenska?!... tävlingsinbjudan!... Fixar startlistor, ordnar allt praktiskt, handlar inför tävlingarna (till caféet osv), organiserar å donar, fasen ja e så stolt så ja spricker! 

Det sägs ju att hästsporten är den enda (?) sporten som uppfostrar chefs-material och det stämmer nog tammetusan det. Här snackar vi alltså om tjejer mellan 10-16 års ålder som helt enkelt tar kommando.

Det som oxå var roligt var att tjejer som vanligtvis tävlar hoppning även var med denna gång, å det gick riktigt bra för många! I dom lättare klasserna sku man ju helst vilja ge rosett åt alla, för dom är så duktiga som kämpar på!

Vad som oxå är lite roligt är att jag oxå fick lite beröm, så det känns varmt om hjärtat :) Betydligt roligare att vara med nästa gång om man fått ett litet tack! Attans jag e själv lite dålig på att tacka, nu skryter jag ju bara på tjejerna, men det e ju många föräldrar som hjälper till, alla borde ju få ett tack! Borde snart få resultaten i handen oxå, glömde ju att ta en kopia själv, så ska plita hit dom oxå, å lägg upp dom på fejjan oxå.

Och om 2 veckor är det hopptävlingar på G så det blir roligt det oxå! Samma tjejer som organiserar!

Såja, nu kom resultaten!

Klass 1

1. Jenny From - Hobbe                      128p - 64,0%
2. Emma Häggman - Sky                   123p - 61,5%
3. Tanja Holmqvist - Stuffe                117p - 58,5%
3. Alexandra Haglund - Roderica      117p - 58,5%

4. Linn Björk - Nicky V. Zweel          115p - 57,5%
5. Anni Johnsson - Title Tom                 112p - 57,5%
5. Jenny From - Hispano                       112 - 57,5%
6. Hanna Pehkonen - Aasia                   111p - 55,5%
7. Karoliina Mäntynen - Tuiskon Muisto 110p - 55,0%
8. Sophie Norton - Marlet Calimar        108p - 54,0%
8. Alexandra Haglund - Brisandro          108p - 54,0%
9. Niina Kirjorinne - Prins Kaspian        106p - 53,0%
10. Anna Nyberg - Imperatore                98p - 49,0%
11. Erica Fagerholm - Suleiman               97p - 48,5%
11. Roosa Mikkola - Roinelan Romeo     97p - 48,5%

Klass 2

1. Corinne Kronqvist - Leonidas               168p - 67,2%
2. Hanna Pehkonen - Ästerilla                  159p - 63,6%
3. Lina Sandberg - Brisandro                    155p - 62,0%
4. Lina Sandberg - Mistaka Hard Rock   151p - 60,4%
5. Julia Brunell - Tuli-Kisa                             150p - 60,0%
5. Tove Övergaard - Casaletto                      150p - 60,0%
6. Corinne Kronqvist - Santtu                       147p - 58,8%
7. Emma Björkman - Valentinor                    145p - 58,0%
8. Marie Sundman - Semppa                         144p - 57,6%
9. Wiivi Röning - Obanda                              137p - 53,6%
Nina Lindholm- Vivi-Ann                               Avbröt

Klass 3

1. Marika Karvonen - Ross                     154p - 61,6%
1. Linda Häggqvist - MacKenzie             154p - 61,6%
2. Riikka Kangasvieri - Nachtgeist         152p - 60,8%
3. Corinne Kronqvist - Leonidas                  146p - 58,4%
4. Hanna Pehkonen - Ästerilla                      141p - 56,4%
5. Emma Björkman - Valentinor                    138p - 55,2%                    


    

Tävling!

Tjohooooo!!

Man kunde ju nästan tro att det är jag som ska tävla men nej, jag bara gillar hela alltihopa kring tävlingar! Aaaah, äntligen drar tävlingsäsongen igång. Visst, för vissa har den ju börjat redan, men inte för mig :D Dock blir det inga flera tävlingar i april, om nu inte Stella (ungdomsföreningen i stallet) drar till me nån till tävling, men knappast.

Aaanyhow, hela 30 starter blev det på träningstävlingarna idag, så riktigt skoj! Ska sitta domarsekreterare i alla 3 klasserna, tyckte jag behövde lära mig den biten oxå. Tror jag EN gång tidigare varit sekreterare när Marie har haft nåt för nå lägerbarn för mång år sen :P Eller om det var Stellacuppen eller va de nu var :P Det är ungefär det enda jag inte gjort inom tävlingssammanhang, å nåja, förstås varit speaker. Eller de tror ja att ja typ varit en gång oxå. Å domare då :P Det har jag inte heller varit :P

Vid en hopptävling (träningstävling) bad dom mig nog vara domare, men det kom nån med mera erfarenhet ti sist. Hoppning är ju inte ens min gren ;D

Så, jo, jag e nog nästan alltid aktiv inom tävlingssammanhang, oavsett vilken gren det är. Det var faktiskt en gång som en ponnyförälder kom å tacka mig för att jag hjälpt till på hopptävlingar, en som inte hade varit där lika länge som jag, varpå en äldre (som varit vid stallet längre än mig!) sa "hanna e nog nästan alltid med på hjälper till på tävlingar!".. Var riktigt roligt att få höra den uppskattningen, för den som vistas bland hästfolk vet ju nog hur hästfolk är ;) Nu var det ju inget negativt i just denhär situationen, men de blir oftast mkt gnäll om varför den gör si å den gjorde så, å den gjorde inget alls!

Och så har det nog varit, så mkt jag har kunnat har jag nog varit å hjälpt till, som sagt, ja gillar tävlingar! :D

Igårkväll var det dessutom våffel-/spelkväll vid stallet :D Gissa vilken 32-åring som var där me stalltjejerna? ;D Hade lagt upp en bild igår på fejjan, 16 likes :D Men de e de där jag brukar säga, jag borde ju jobba med ungdomar. Varför? Ja... det vet jag inte, men det funkar bara. Nu vet jag inte alls om jag e ut å yrar på fel områden, men jag tror att det är för att jag inte ser mig själv som en auktoritär person i deras närhet, utan jag ser dom som jämlikar. Jag har alltså ingen skillnad på vilken ålder personen jag umgås med är. Jag kan likabra umgås med ett gäng 50+ utan problem. Men samtidigt finns jag där för stalltjejerna om det är nåt dom undrar på. Oavsett vad det handlar om så svarar jag efter bästa förmåga, å vet jag int, så vet jag förmodligen vem dom kan vända sig till.



Jeee! Snart får ja hoppa i kläderna å fara till stallet! :) TJOHOOO!! Vad roligt det ska va, å va ja ska säga "ALDRIG MER!" efter att ha suttit några timmar i manegen å frysit ihjäl ;) Ska nog ta extra kläder med mig, men problemet är att jag bara har varselytterkläder, å dom e så nya å lysande, å ja vet att de kommer att vara lite nerviga hästar. Nåja, likabra att ta med, ska ha tjejerna att tillfälligt sponsra mig med ett hästtäcke oxå, så man tål att sitta. Trust me, manegen är som en frysbox. Det blåser inte, men många gånger kan de vara kyligare i manegen än ute! Sku måst kom ihåg ti ta varmaste vinterkängorna oxå, å inte mina gamla slitna vardags Sievis. 
Tror jag e på mitt andra eller tredje par av dessa. Å dom håller ju bra många år om man säger så, nog går ja 3-4 år me samma skor nog ;) Men inför jurvaresan på lastbilskursen införskaffade jag lite varmare kängor.


Kan ju säga att man inte fryser med dom här! Nåja, om ja sku måst börj måra iväg nudå :) Så småningom!