... Så lämplig rubrik hade jag för morgonens inlägg!
Jag har haft en riktigt skön helg måst jag säga, förutom mitt lilla nervsammanbrott igår!
Blir så fruktansvärt irriterad på vädret ibland, OM vi nu lyckas ha sol å värme en hel dag, så blåser de så förbannat kallt, så man håller på fryser ihjäl. Många mornar börjar bra, å sen mitt i dagen, så blir det mulet.. Som igår tex.
Hade sett fram emot många timmars solande igår, men tji fick jag.. Ungefär 2-2,5h, å sen var det mulet resten av dagen... Visst, int lönar de sig att bli förbannad på vädret, ingen kan påverka det, men igår va de lixom droppen som fick bägarn att rinna över!
Har deadline på kursen idag, alltså information om kursen, men torde ha det på klart nu. Innehållet så har jag ju fram till september på mig att planera, så det borde inte vara något problem. Har redan rätt lång lista på teoretiska ämnen å praktiska övningar! De e ju inte direkt en "nybörjarkurs i fotografering", så de e lite sådär... vad ska man ta upp å hur djupt?
Måste ta å kolla med Sanna oxå om de här e nåt jag kan ta via firman, eller om jag måste ta det privat... Har nog visserligen "uthyrning av arbetskraft", men de kanske e lite tolkningsfråga det där.
Inkommande vecka är rätt lugn, bara knatte- och klubbcross måndag å torsdag, å de e nu såntdär som jag 'ser om jag orkar fara på'-juttu. Sen till helgen e de studentdags! Hade tänkt besöka 2, den ena ska jag fota på. Ska nog tror jag låna en lins till det... Å lönen ja, oj va den sku få koma, helst igår! Hitta ett begagnat nifty-fifty på rajala som ja tänkte klicka hem direkt, då de e nästan halva priset av ett nytt! Ett såntdär lite universal som jag kan ha nytta av i många lägen...! Ett filterpack ska jag klicka hem oxå, så då har jag åtminstone utrustning till PTM...
.... som är snart! TJOHOO! Sommarens happening som jag ser mest fram emot! Och min första husbilssemester hahahaha! Ojoj, hur tror ni de ska sluta? :D
Har inte ens varit ut å provkört husbilen ännu, mer än att backat in den på gården. Morsan hade kört hem den från kokkola då hon vila testa på den i lugn å ro, den e manuellväxlad, å morsan ha int kört manuell på många år, men att få in den på gården sen, så gick jag ut å erbjöd mig hjälp. Den ÄR grymt bökig att få in på gården, speciellt om de står bilar parkerade på gatan.
Så där kan man bokstavligen säga att jag har kört mer bakåt än framåt iaf :D
Sen e de ju tusen miljoner andra saker jag måste lära mig om den, men jag får göra helt enkelt som jag gjorde i början av min avbytarkarriär... Skriv upp!
Visar inlägg med etikett Road trip. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Road trip. Visa alla inlägg
måndag, maj 30
Dumdididum...
Etiketter:
By JoA,
Firman,
Fotografering,
Husbil,
Objektiv,
PTM2016 Pedersöre Truckmeet,
Road trip
söndag, mars 8
Virka, sticka..
....
Solen skiner, 7,5 grader ute, vårkänslor i överflöd, intressant film på netflix, kaffet är gott, å stick-/virksugen som fasen! :D
Mams hade köpt hem lite (!!) garn åt mig från Rusta/Ica, å nu sitter jag å grubblar vad jag ska hitta på med det. Mössor å halsdukar börjar bli lite för sent för, amigurumi har jag testat på (å har en påse garn till det)...
Har alltså många idéer men kan inte riktigt bestämma mig.. Dessutom sku jag vila fara efter loomringar ti halppis, såg att dom hade ett set med olika. Jag sku kun spinna lite, jag sku kun göra nåt av det jag redan spunnit, jag sku måst sortera garnerna igen in i hyllan då ca hälften ligger på skrivbordet.. Jag sku kun dra upp några ufon som jag vet att jag inte kommer att få klart...
Dilemma dilemma. Blir att glo bland dom miljoner mönster på Ravelry :D
Hade ett riktigt trevligt nästan 20 minuter långt samtal inatt oxå, sen var det svårt att sova efteråt :D
Solen skiner, 7,5 grader ute, vårkänslor i överflöd, intressant film på netflix, kaffet är gott, å stick-/virksugen som fasen! :D
Mams hade köpt hem lite (!!) garn åt mig från Rusta/Ica, å nu sitter jag å grubblar vad jag ska hitta på med det. Mössor å halsdukar börjar bli lite för sent för, amigurumi har jag testat på (å har en påse garn till det)...
Har alltså många idéer men kan inte riktigt bestämma mig.. Dessutom sku jag vila fara efter loomringar ti halppis, såg att dom hade ett set med olika. Jag sku kun spinna lite, jag sku kun göra nåt av det jag redan spunnit, jag sku måst sortera garnerna igen in i hyllan då ca hälften ligger på skrivbordet.. Jag sku kun dra upp några ufon som jag vet att jag inte kommer att få klart...
Dilemma dilemma. Blir att glo bland dom miljoner mönster på Ravelry :D
Hade ett riktigt trevligt nästan 20 minuter långt samtal inatt oxå, sen var det svårt att sova efteråt :D
Etiketter:
Drömmar,
Inredning,
Jag flummar,
Karlar,
Pensionär,
Pensionärsliv,
Ravelry,
Resa,
Road trip,
Sticka,
Stickning,
Sunday Soft,
Virka,
Virkning
onsdag, augusti 20
Home Sweet Home!
... Nu är man äntligen hemma igen! Mycket najsigt att åka på en liten miniresa, även om luleå inte blev av. Vi var hela tiden i haparanda, bodde på en camping på svenska sidan. Kukkolaforsen.
Helt okej ställe, forsen var väldigt fin i solnedgången, men sådär i övrigt inget speciellt med den. Typ 14 km eller nåt sånt från Ikea, så det var riktigt lämpligt avstånd.
Mycket smått å gott har vi fått inhandlat, mkt till husbilen förstås, men även lite annat. Jag fick en vinterparkas eftersom jag inte har några vettiga vinterjackor, tänkte först ha den i stallet, men så insåg ja att ja gillade jackan så mkt, så jag vet nog inte om ja tänker ha den i stallet heller ;)
Otroligt skön jacka! Tanken var egentligen att jag skulle ha kollat på hjälmar, å ja hittade en svinsnygg som jag bara ville ha...som inte passade..! Dom har den inte på hemsidan, men det var en lamicell med blingbling, som var så snygg, men... som sagt... den var skön på huvudet å vinka från sida ti sida... Den satt alltså bara "fast" i pannan å bakhuvudet på mig, sen gick den å gunga.... Å de va ju lite synd :( Storlekarna var ett plus dock, för dom gick från typ 57-61 istället för att byta storlek vid 57 och 58. Eller om de brukar vara 58 å 59. Så hjälmfrågan återstår ännu... :/ Bara att söka vidare..!
Hittade även tidningen Allt om Dressyr vid hööks å blev ju överlycklig..! Fick dessutom 3 häst magazinet gratis, såna som blivit gamla, så de va ju trevligt, fick man lite läsning..!
Vid Ikea hittade jag äntligen en glasskål som går att ... erhm... vända... ;D Nåja, lite svårt att förklara, men hur som helst, så kan man lägg godis i den å lock på, så de inte torkar. Jag e ju inte känd för att äta upp godis så fort..
Första natten sov jag någorlunda bra, lite kallt, men hade helvetiskt ont i ryggen när jag vaknade. Riktigt ont i ryggen. Andra natten hade ja hållit på få värmeslag, så då sov jag inte mkt. Sov en stund på vägen sen, så då blev man lite piggare. Körde även från kempele ti kokkola, riktigt skön bil att köra måste ja säga, trodde inte den sku vara så trevlig att köra den där husbilen..!
Vad är btw oddsen att man har österbottningar brevid sig på campingen?! ;) Och ja, fick ju höra en del norrländska, jag e ju löjligt förtjust i den, så de var ju ett nöje ;)
Så, borta bra, men hemma bäst ;)
torsdag, augusti 14
Obotbart irritationsmoment.
.... Hittade en intressant hästblogg här, å förstås blev ja lite halvavis på benlängden.
Jo, det är inte roligt att ha för långa/smala ben heller, det är minst lika stort problem som för korta/breda vader. Nej, jag sku nog nästan säga att för korta är värre, för för långa/smala kan åtminstone tillfälligt få på sig ett par stövlar i någorlunda rätt storlek, samt fylla ut me strumpor. Jag kan inte såga av mina fötter för att få ett par tillräckligt korta stövlar, eftersom det oftast är skostorlek 35-36 på dom som har kortare skaft.
Ett annat problem med korta ben, är att jag fick lätt ont i knäna av knästöden på sadeln. Okej, min sydney hade ju extremt långa kåpor, men joo... Passade inte alls mina ben på nåt vis.
Jo, det är inte roligt att ha för långa/smala ben heller, det är minst lika stort problem som för korta/breda vader. Nej, jag sku nog nästan säga att för korta är värre, för för långa/smala kan åtminstone tillfälligt få på sig ett par stövlar i någorlunda rätt storlek, samt fylla ut me strumpor. Jag kan inte såga av mina fötter för att få ett par tillräckligt korta stövlar, eftersom det oftast är skostorlek 35-36 på dom som har kortare skaft.
Ett annat problem med korta ben, är att jag fick lätt ont i knäna av knästöden på sadeln. Okej, min sydney hade ju extremt långa kåpor, men joo... Passade inte alls mina ben på nåt vis.
Här ser man tydligt att min knä kommer precis där knästödet är som störst...
...Till skillnad från Malin som hade längre ben, å knäet kommer där knästödet minskar...
Nåja, det var ett såntdär litet irritationsmoment jag fick...
Sitter å funderar vad jag ska ha med mig på resan. Först hette det en natt, nu heter det kanske 2 nätter. Som sagt, man vet aldrig med oss... Och jag kommer att vara utan nät på svenska sidan, om man nu int hittar nå hotspots nånstans eller nåt sånt. Så fb är endast från farsans telefon. Men sådär i övrigt så är det tidsfördriv jag försöker komma på.
Vi far reda på söndag efter att jag varit å kliat kuddorna bakom öronen, bara hem å duscha, kaffe å frukost å sen far vi. Sover väl i bilen på väg till haparanda, tar ju sin lilla stund det. Men sen lär man väl vilja ha nåt tidsfördriv. Så surfplattan kommer med, mammas miniläppare å så tänkte ja ta med en drös med ljudböcker, böcker å studiematerial å så hårdskivan med filmer. Borde börja kolla så att allt är som det ska, ladda mp3 spelarn, kolla vilka ljudböcker jag ska ha, kolla vilka filmer som finns på hårdskivan å sånt.. Jamenar, så man inte behöver göra det sen på söndag ;)
Vår egentliga orsak varför vi sku ti luleå e redan fixad, men vi lär väl fara dit ändå... Men som sagt, man vet aldrig med oss vart man hamnar x)
måndag, augusti 11
En halv evighet.. å lite till...
.... Trodde det var så länge sen jag hade bloggat, men tydligen inte. De var i fredags x) Nåja, både lördag och idag har uppfattats som 2 dagar, så inte konstigt om jag är lite yr i skåpet.
Tröttheten å värken börjar bli måttligt påtaglig nu, känns som man gått omkring å pms:at i 2 veckor ungefär. Jag kan bli så infernaliskt trött på att vara trött. Men sen vaknar man med en jävla värk varenda förbenade morgon. Tydligen verkar det gå i skov det här -whatever- jag har, för före det här så tror ja att jag sov relativt bra. Nåja, värmen har ju påverkat den oxå... Men att jag springer marathon på nätterna vet jag inte om beror på värmen eller om det beror på värken. Hur som hafver är det irriterande!
Jag har dessutom bestämt mig nu vilken kameramodell det ska bli, efter mkt velande å tvekande. Dessvärre var det inte den billigaste kameran, så de lär dröja innan jag köper den. Men beslutet kändes rätt :) Får se bara om ja orkar hålla mig, å int köper en billigare kamera före ;)
Ja vad annat då? Lär dra ti sverige på en minisemester nästa vecka.... Päronen tyckte jag gott å väl kan komma med som int har rest nåt på tusen år (förutom den lilla utfärden ti ericsberg å uppsala), så... får väl göra det då. Blir först Haparanda, ikea å hööks, sen drar vi ner till Luleå. Sen vet man int riktigt om de blir mera eller om vi kommer hemåt då.
De e ju typ nu då som jag sku vilja ha en fungerande laptop...Visst, vi har både Mas å Pas miniläppisar, men ja får ju hysterianfall me dom. Int för att min e bättre, men den e ett halvt sekel äldre.
Sitter å funderar dessutom på om ja borde byta namn på bloggen, dessvärre går det ju inte att byta adress... såvitt jag vet. Den startades egentligen som ett sidoprojekt som aldrig blev av, å sen har ja nu bara börjat vardagsblogga här. Sku ju int riktigt ork börj byta blogg bara för det ;) Nåja, får la se.
Tröttheten å värken börjar bli måttligt påtaglig nu, känns som man gått omkring å pms:at i 2 veckor ungefär. Jag kan bli så infernaliskt trött på att vara trött. Men sen vaknar man med en jävla värk varenda förbenade morgon. Tydligen verkar det gå i skov det här -whatever- jag har, för före det här så tror ja att jag sov relativt bra. Nåja, värmen har ju påverkat den oxå... Men att jag springer marathon på nätterna vet jag inte om beror på värmen eller om det beror på värken. Hur som hafver är det irriterande!
Jag har dessutom bestämt mig nu vilken kameramodell det ska bli, efter mkt velande å tvekande. Dessvärre var det inte den billigaste kameran, så de lär dröja innan jag köper den. Men beslutet kändes rätt :) Får se bara om ja orkar hålla mig, å int köper en billigare kamera före ;)
Ja vad annat då? Lär dra ti sverige på en minisemester nästa vecka.... Päronen tyckte jag gott å väl kan komma med som int har rest nåt på tusen år (förutom den lilla utfärden ti ericsberg å uppsala), så... får väl göra det då. Blir först Haparanda, ikea å hööks, sen drar vi ner till Luleå. Sen vet man int riktigt om de blir mera eller om vi kommer hemåt då.
De e ju typ nu då som jag sku vilja ha en fungerande laptop...Visst, vi har både Mas å Pas miniläppisar, men ja får ju hysterianfall me dom. Int för att min e bättre, men den e ett halvt sekel äldre.
Sitter å funderar dessutom på om ja borde byta namn på bloggen, dessvärre går det ju inte att byta adress... såvitt jag vet. Den startades egentligen som ett sidoprojekt som aldrig blev av, å sen har ja nu bara börjat vardagsblogga här. Sku ju int riktigt ork börj byta blogg bara för det ;) Nåja, får la se.
Etiketter:
Fotografering,
Husbil,
Jag flummar,
Kamera,
Pain from Hell,
Road trip
måndag, augusti 4
Falsterbo, bucketlist osv...
Jepp. Nää, alltså ja ska int dö, så bucketlist e väl lite fel ti säga, men nångång dör man ju! Hur som helst e de enklare att skriva bucketlist istället för things-to-do-before-i-die. Så bucketlist it is.
2 av mina saker på min ickeskrivna bucketlist är att besöka södra sverige och falsterbo horse show. Nu verkar de inte sämre än att det mittiallt kan landa en husbil på gården idag, å det gör ju att möjligheterna att resa förenklas avsevärt. Dessutom blir det ju 2 flugor i en smäll isåfall. Datumen för falsterbo 2015 är inte ute ännu, men man vet ju på ett ungefär.
Kollade priserna för campingen, å billigt var det ju inte. Men det var campingen som var ansluten till området, så de e ju klart att det kostar då en del. Och skulle man bli 2-4 personer skulle det ju bli avsevärt billigare. Jamenar billigare än så kommer man inte undan om man faktiskt vill åka dit. Visst, campingar lite längre bort, det är ju lite frågan om bekvämlighet å hur långt avstånd man pratar om.
Nåjo, det är är lite drömmar, det hela hänger ju på om det faktiskt kommer hem en husbil eller nä. Gör det de, så då kan man börja fundera seriöst. En sak e dock säkert, jag åker inte dit utan kamera ;)
Ja vet int seriöst om dehär e från Falsterbo, men ja bildgooglade på FHS så... Jag får väl bara anta :P Men nog skulle det vara underbart härligt att få besöka ett sånt ställe! Lite redigt objektiv på kameran bara ;)
Så är det nån som är seriöst intresserad, så hojta till. Inget bestäms ju nu, men som sagt, de går ju att fundera! :)
2 av mina saker på min ickeskrivna bucketlist är att besöka södra sverige och falsterbo horse show. Nu verkar de inte sämre än att det mittiallt kan landa en husbil på gården idag, å det gör ju att möjligheterna att resa förenklas avsevärt. Dessutom blir det ju 2 flugor i en smäll isåfall. Datumen för falsterbo 2015 är inte ute ännu, men man vet ju på ett ungefär.
Kollade priserna för campingen, å billigt var det ju inte. Men det var campingen som var ansluten till området, så de e ju klart att det kostar då en del. Och skulle man bli 2-4 personer skulle det ju bli avsevärt billigare. Jamenar billigare än så kommer man inte undan om man faktiskt vill åka dit. Visst, campingar lite längre bort, det är ju lite frågan om bekvämlighet å hur långt avstånd man pratar om.
Nåjo, det är är lite drömmar, det hela hänger ju på om det faktiskt kommer hem en husbil eller nä. Gör det de, så då kan man börja fundera seriöst. En sak e dock säkert, jag åker inte dit utan kamera ;)
Ja vet int seriöst om dehär e från Falsterbo, men ja bildgooglade på FHS så... Jag får väl bara anta :P Men nog skulle det vara underbart härligt att få besöka ett sånt ställe! Lite redigt objektiv på kameran bara ;)
Så är det nån som är seriöst intresserad, så hojta till. Inget bestäms ju nu, men som sagt, de går ju att fundera! :)
Etiketter:
Falsterbo Horse Show,
Husbil,
Road trip
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

