Visar inlägg med etikett MOOC. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett MOOC. Visa alla inlägg

torsdag, september 18

Dålig på att blogga...

... Ja det har jag varit en tid.. Av diverse olika orsaker...

Och dessutom händer det inte så mkt nytt för tillfället, mest bara tjafs med allt, så man blir så trött. Men jag lever åtminstone.

Fick lite inspiration att blogga när jag gjorde veckans lectures av inside cancer (förbannat intressant kurs, så många svar, på så många frågor). Tex Apotosis är en grej som händer vid alzheimers..!

Ska snart fortsätta med  hjärtkursen jag går, lika intressant den oxå. Måsta signa upp mig på en leverkurs oxå (alltså liver) samt en parkinsons...  Men dom börjar först i oktober å november.

Kamerastöket har löst sig rätt bra oxå sku ja tro. Verkar ju ändra åsikt där lika mkt som folk byter underkläder. Nåja, (eller kanske ja skrev det ren?), kom över en kamera (den senaste lånekameran) som kommer att bli obehövlig, så den får ja då köpa. Dessutom kollat in vilket objektiv ja vill ha som e inom min prisklass. Jo, tydligen hade ja skrivit det i förra inlägget redan, nåååja, do i look like i care? Njet.

Objektivet blir ett USM 70-300, kan inte vara utan USM sen man fått prova på det. Liite över min prisklass, men räknar med att kunna bidra med en 50-lapp till ungefär. Lär klara mig rätt bra med det. Sen får man ta sikte på nästa, som e "en aning dyrare", men som nog kommer att vidga mina fotovyer rejält, då de e -600 (Motorsport, here i come!). Kanske de blir nåt billigare mer porträttobjektiv före.. Får la se. Men åtminstone måste jag ha en monopod före stora objektivet, lär knäcka sönder kameran utan :S Vi snackar ett 2 kilos objektiv.

Så det om det. Kan ju säga att jag längtar till december ;)


Här e en bild på Sigmas nya 150-600, kostar en halv förmögenhet å lite till.


lördag, september 13

Paus...

... Jag blir smått tokig på mig själv ibland... Alltså helt på riktigt, sååå jobbigt att vara vädur ibland, så de int e sant heller.

Jag nämnde ju i ett tidigare inlägg att jag går 5 kurser. Eller nåt ditåt, råddigt blev det, men hur som helst, så un-enrolla jag en kurs, Medicine (alltså nåt med hur mediciner påverkar kroppen osv) för den var minst relevant/intressant å ja tyckte att tiden inte riktigt räckte till för så många kurser samtidigt.

Nå nu har jag varit slapp hela veckan när de gäller kurserna, så jag tog tag i det igår, då ja visste att nån har deadline idag. (6 pm UTC +7, säg nu sen vilken tid det är då..), samt att 1 kurs bara var 3 dagar kvar på innan deadline. Så de va bara ti börj på igårkväll.  Nå, när jag gjort klart den första igårkväll, Inside Cancer, så råkar jag få syn på en annan kurs som börjat denna vecka, Heart Health: A Beginner's Guide to Cardiovascular Disease som jag såklart måsta  haka på då.

Håhå, jag är SÅ hopplös. Nåja, den kursen gick relativt enkelt, den börjar ju bli mer på såndär nivå som jag kan, de e ju celler å sånt fanskap som jag e dålig på. Sen dom delar man ser i kroppen kan jag lite bättre... Så nu är jag då igen på lika många aktiva kurser, dvs 4 st som har deadlines.

Det roliga dock är att de nu e "grading process" av den första kursen jag avklarat, clinical termnology eller va den nu hette, så snart borde man ha ett intyg på mailen :)

Det andra roliga som jag inte riktigt hade räknat med, var denhär veckans tema på Inside Cancer, The Genetics of Cancer,  You've scored 15 out of 15. Kändes för jävla fint, då de här e uppbyggt på de viset att du har 3 försök per fråga, men för varje fel drar de bort en poäng. Som på första veckans quiz hade jag 12 av 5, det betyder att jag på första försöket svarade fel 1 gång per fråga. Eller 2 gånger fel på en fråga å 1 gång fel på en fråga, som exempel. Men att få fullpott på denhär veckans kurs kändes nog riiiiktigt fint det som sagt.

På Coursera är det ofta lite annat system, där kan du göra om hela quizzen ett visst antal gånger, så många gånger om man är osäker på en fråga, kan man ta uteslutningsmetoden. Dessutom räknas bästa omgången från quizzen till totala poängen sen.

Nåja, nu är 3 kurser av 4 avverkade sen igårkväll, den här 4e  har inte deadline ännu. Den e lite längre, så där e de först deadline efter 3 veckor, eftersom 1-3 hör till Exam 1, 4-6 hör till Exam 2 osv osv.

Den här sista kursen är tuff, den som är mest relevant. Förstås. Långa videon å svåra att förstå rent tekniskt. Det är nog bara tackvare andra kurser som jag förstår ens lite av denhär. Videorna e ungefär 30 minuter långa, å de e för långt för mig för att komma ihåg allt, trots noteringar. Lagom längd som passat mig är 2-6 minuter, å sen quiz. De lixom fastnar betydligt bättre då, för 30 minuter, de blir ett enda lull lull i huvudet det.

Tror det blir en liten paus för mig en stund, å sen försöka ta tag i den kursen igen. Huhhu...!

måndag, september 1

Paus...

.... Håhå.

Blir så ivrig så jag måste ta en liten paus. Idag började äntligen 2 MOOCs (online kurser) som jag väntat länge på. Introduction to human physiology och Inside Cancer. Den senare nämnda är på FutureLearn som jag inte testat förut, men verkar vara riktigt bra ställe det oxå.

Nå inte nog med dessa två, så håller jag redan på me Preparation for Introductory Biology DNA to Organisms, så dessa 3 ämnen tangerar ju varann minst sagt.  Går ytterligare 2 kurser sådär lite på sidan om (förutom dom där 2 som man kan hopp på när som helst), men den ena har ja inte kollat in ännu, började oxå idag, å den andra.... Nej nu råddar jag brutalt...

Alltså 2 kurser på FL, och *räkna* 5 kurser officiellt på Coursera då. En är klar, men är öppen till sista oktober, å 2 e såndära "roll on-roll off" (som ja kallar dom, man kan alltså hoppa på när som helst å göra allt i egen takt), så de e 2 officiella kurser då som jag donar med på Coursera.

Nå, har suttit ända sen middagen (dvs i skrivandets stund 5h) å pluggat å pluggat, så ja kände att ja behövde ta en liten paus. Egentligen inte, skulle kunna sitta vaken hela natten för jag vill inte sluta, men för att jag inte ska explodera så tvingar jag mig själv till en liten paus. Kan inte riktigt förklara hur hyper jag blir av intressanta kurser, men som ja sa åt anna, jag måste pausa å andas lite emellanåt.

Det som är skönt med flera kurser är att jag har å göra å inte är klar på 2 minuter (därför jag egentligen har dom där roll on-roll off kurserna oxå), men de e lite surt att man inte har access till allt material på en gång. Ni vet väduren, allt ska ske direkt.

Oftast på Coursera har dom en såndär stor map var man kan klicka in varifrån man är. Tyvärr är det inte riktigt många finnar på kurserna (iaf inte dom ja varit på, kanske mer på andra?), vet inte riktigt varför dehär systemet inte har slagit igenom i finland. Om man googlar lite så hittar man infon att på bara 2,5 år (dvs sen Coursera startade) har 4,2 miljoner människor deltagit i kurserna.  Kanske det är språket som hindrar? Har sagt det förr, å säger det igen, jag är inte själv så förbannat bra på akademisk engelska ;) Men kanske det är en klar fördel att jag snackat engelska i så många år? Brukar tänka att om andra från andra länder som inte har engelska som modersmål klarar av kurserna, då ska nog bannemig jag oxå klara av! Bara den där muskelkursen som blev lite för knepig, men där var det frågan om att jag inte ens sku ha klarat av den på svenska med mina nuvarande kunskaper.

Men nu 112 - På liv å död, Åland e me denna säsong!! :D