Visar inlägg med etikett Faxi. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Faxi. Visa alla inlägg

söndag, juni 22

Nya äventyr..

...Överlevde helgen tackolov....! Väldigt kul, bästa midsommaren på länge...! Så de där kan nog bli en tradition det ;)

Fick ett infall att jag ville testa Long Reining idag med Faxi, å chansade på att han sku va tillgänglig (alltså att ingen hade varit å rida redan, eller att han sku va ledig idag..), å tjoho, det var han! 

Orsaken till varför jag fick det här infallet just idag, var att jag läste på nätet att härkas, man kan ju använda gramaner!! Int behöver ja köpa nå dyra tömmar eller nå..! Gramanerna blev ju precis lagom längd! Longreining, eller långtygel är lite samma princip som tömkörningen, men man kommer åt hästen på ett helt annat sätt. Man kan välja att gå vid bakdelen, eller som i Faxis fall, gå vid sadelläget...eftersom jag vet att faxi kan vara lite lätt i bakbenen, han sku aldrig sparka nån på illvilja, men vid stressade situationer. Och man använder ingen longergjord heller.. ! 

Nå, att göra öppnor e ingen konst för oss längre, lite knepigt från andra hållet, eftersom man i princip inte byter sida, utan går på samma sida hela tiden. 

Dessutom kan jag använda spöet nu på faxi som pådrivande, eftersom jag inte själv står i farligaste positionen, å de här va ju helt perfa. Betydligt bättre känsla till munnen fick man oxå än vid tömkörningen, eftersom faxi inte riktigt haft det där suget framåt som tex Farbror C hade. 

Och... det som är så jävla bra... Åh ja blir så till mig, över att en häst kan utveckla ett språk å förstående så fort...!! Tar jag me spö-knoppen å trycker faxi på bogen, så går han framåt. Fast det har han ju kunnat förr, men då har ja knuffat honom me handen.. Nu behöver ja bara göra ett lätt tryck på bogen å han vet va han ska..! Sen, ville ja öka skritten, få han bättre framåt, så använde ja spö mot frambenet, alltså nere vid skydden bara... Ville jag ha trav, så tog ja spöet mot magen bara, så börja han trava... !

Det som är lite knepigt ännu med traven är att han tror han ska in på volt när vi börjar trava, så där får vi träna på att springa rakt..! Åh, de här kommer nog att bli super det!! Och det är så otroligt roligt att jobba en häst från marken...! Man får en så annan känsla än när man rider, å man får int alls såndär dålig feelis om de int går som man vill. Som tex när jag försökte från andra sidan idag, å matematiken inte alls gick ihop i faxis huvu, så stod vi bara en stund å fundera... sen tog ett par steg å så stanna vi innan han blev å fundera igen..! Hästar är ju mest van att man går på dennes vänstra sida, så de e klart att de blir lite förvirrande att mittiallt försöka driva på från högra sidan.. ! 

Det här borde jag ha kommit på tidigare, det passar nog faxi betydligt bättre än tömkörning...! 


söndag, juni 1

Foton...

... Åh vad härliga foton det blev idag. Eller jag har sett långt ifrån alla, men när det var så grönt å fint i bakgrunden jämfört med tidigare...!

Julia red förbi å sa att ja tar jättebra foton, men seriöst, jag kan int ta komplimanger när de gäller fotona. Visst, jag fullkomligt älskar att fota, å det blir bara roligare å roligare när det blir bättre å bättre. Skulle inte fota "så myki" idag hade jag tänkt, utan mer kanske fokusera på ... att få BRA foton idag. Men sen blir ja sådär nåmen jag knäpper några till, kanske ägarn vill ha, å så blev det en del... Sen när det var Jennys tur å jag fick höra vad dom sku träna på, så va knappen nere i princip konstant. Det var byten (vilket e jävligt svårt att fota bra) å passage å lite mot piaff. Så i slutet när de va mest passage, då sket jag nog i hur fotona såg ut, de va bara ti få bilder på faxi då som gällde, så jenny får se hur han ser ut!

605 foton blev resultate ;) "Inte fota så myki idag.." jonej, den har vi hört förut.. ;)



Det här foto är på macro med långa objektivet. Jag är så himla fascinerad av det, men jag har inte riktigt kommit på ännu i vilket skede/syfte man ska använda det?! Det här är kanske på 1m avstånd, alltså enkelt förklarat... nej det går inte å förklara enkelt... Men vanliga objektivet är 18-55mm, det betyder att ska du va nära det du ska fota, så ska du använda det. Macro betyder sen om man ska fota nåt riktigt smått, riktigt nära. Jag googla lite på Macro, å i princip betyder det att det ska kunna återge verkliga storleken. Nåt ditåt. Nå, jag har använt 55-300mm objektivet, dvs det jag fotar med på 20m avstånd å längre, så ... de e lite fascinerande :D




Det här tyckte jag blev ett riktigt fint foto! Lollo & Belle och Jenni.



Har på känn att det här kommer att bli ett såntdär milslångt inlägg igen...!




Det här var bara ett experiment. Max oxå macro med långa objektivet..!



Sånthär kan man hitta då man går å ställer sig i "gatuhööni".



Som sagt, int så lätt ti få bytena. Iofs vet jag inte i vilket skede man vill ha bytet, men ja tänker mig luftsprånget. Jag ser nog rätt bra på Jenny när hon tänker byta, men de e fanimej inte lätt asså.



Här va ju ett som blev i princip i luften....




Ojojoj!



:-O



Ett annat experiment ja testa på, synd att den blev lite oskarp bara... (va ska man lixom fokusera på?!) Å så sku jag ha behöva va längre ner oxå...



I det här skede sluta jag fokusera på hur fotona blev, å bara knäppt av som bara fan!






Alltså ja e helt stum av förundran...!


torsdag, maj 15

Ajaj...

.... Tror det blev ca 7h istallet idag... Lätt trött om jag ska vara riktigt ärlig.

Är lite grinig oxå, måste vara oäten å odrucken i morron morrn, när jag ska ti sjukan ;( FYFAN VAD JAG HATAR DET. Blodproven måste göras mellan 08 - 09, å sen rtg e kl 10 först. Men sen är det över..! Sen får jag vräka i mig käk, å sen på kvällen blir det talko vid stallet. Sen e de bara roligt på G.

Konstaterade att jag sku behöva en sadelstol när jag ska fota, å en hög en dessutom... Får så helvetiskt ont i ryggen å stå sådär länge.. Dessutom körs 2 banor samtidigt, å de e lite tråkigt :S Betyder att jag inte kommer att kunna fota alla ekipage :/ Nåja, de e som de e.

Håller på slänger upp Jennys bilder från träningarna nu, tänkte jag sku göra de först i moron, men när jag kolla igenom bilderna å såg faxis steg, så var ja tvungen att göra de nu ikväll... Så nu är dom på uppladdning. Fototekniskt ingen förbättring ännu... Men antar att man inte kan förvänta sig förbättring på sådär kort stund... Fick inga wow-foton idag, men det kan bero på att jag har som sagt mer kritiska ögon nu, å förväntar mig mer.

Ni får som vanligt några smakprov...








Och så var det nån som sa att faxi sku måst lägg mera vikt på bakbenen...







Och så hade vi det här med benlyft...









Ja de blev lite bildspam här i ren frustration... Men då MAN VET vad hästen kan, å vissa kan bara inte öppna ögonen...! Förbannade domarsport dehär.. 


söndag, maj 11

Experiment: Inomhus

.... Jeps.

Testade på det idag. 1) Jag vet int ett jävla jota om att fota inomhus, 2) Jag lät kameran bestämma, 3) Det var eeendast för att testa på.. 4) Bilderna som kommer upp här ska vi inte bry oss så hårt i.... 

Btw vill jag oxå säga att jag aldrig redigerar bilder. Inte ens lite. Är de facto lite emot det. Vem kan int "ta snygga foton" genom photoshop? Okej om man klipper till en bild, eller ändrar storlek (det har jag faktiskt gjort för bloggen... lagat dom mindre), det kan ja sträcka mig till... och visst sku ja ibland villa korrigera bakgrunder, men mjah. HE SKA LÄÄR DE! Som vi brukar säga... 


Det ÄR helvetiskt svårt. I shit you not. Men det var ju experiment... Den här sku jag faktiskt ha gilla om int...



Den här e väl ändå helt okej? Eller? Alltså när dom blir bra, så tycker ja att dom nästan blivit bättre än dom utomhus... ?! Jag vet inte varför.. Men det är nåt... Kanske ljuset?!










Här börja jag leka lite med ljusets placering...



Den här sku ha kunna bli väldigt ... drömlik, magisk... Det finns potential..! Sku jag tex redigera denhär sku ja ta bort bommarna (även från spegelbilden), ja sku färga heeela staketet vitare, å ta bort den där förbannade lilla sandhögen som är på kortsidan å går uppefter sargen..




Här försökte jag oxå leka lite med ljusets placering, men det är inte så lätt när det är häst å ryttare som har betalt för att röra på sig. Det hade ju varit snäppet enklare om jag fått välja ett dött motiv som jag fått gå å justerat som ja ville... å fota från vilken vinkel ja ville... 

Jaja, de va ju bara ett test dehär... ! 

söndag, maj 4

Usliga dag..

DET HÄR började dagen med.



Sen blev det bara värre. Här fick vi ju åtminstone sitta i bilen! Kändes som att jag inte fotade speciellt möe idag, kanske för att man var trött som faen å stod å huttrade, men slutresultatet blev 653 bilder. Så nånting fick man väl med sig hem. Men i shit you not, det var tammefan inte lätt å fota i snöstorm. Stod med ryggen mot snön å skyddade kameran...!


Dessutom hade vi en domare som inte alls var på bra humör, å verkligen inte gillade faxi. Eller öht gillade många hästar. Högsta procentuella skillnaden mellan 2 domare för ett ekipage var över 9% skillnad. Vi tror att hon såg på faxi såhär... 


Men trots allt oväder så fick man några guldkorn och faxman var ju egentligen riktigt duktig. Det var ju en träningstävling det här! 



Diggar Sophias min och Zebbes svans!