.. Schysst att det är Haukipudas å Kokkolas nationella precis sama helg. Jag blir ju så lycklig.. !
Nåja, jag vet inte om Jenny tänker åka ti Haukipudas bägge dagarna, eller bara en dag, å vilken dag isåfall, det lär väl visa sig, såg att kokkola hade 130 cm klasser båda dagarna, så nog lär ja ju få fota nog..!
Haukipudas var en såndär dag (då när vi var sist) som man fick starta innan tuppen har vaknat ens.. ! Minns inte om det var 4 eller 5 nångång som vi for från stallet.. ! Men trevliga tävlingar hade dom :) Dom har klämt in 7 klasser på en å samma dag, visserligen på 2 banor, men det lär nog bli tidig start ändå..! Å en av dom första gångerna man fick se PSG klass live.. :) Eller om de nu va inter, de minns ja int, men ja sku ha för mig att de va PSG
Angående tömkörningstävlingen, så har jag inte hunnit fundera med ägarna ännu, det blev lixom lite mkt på G här nu igen. Idag ska jag å hjälpa Anni tömköra Prins å se lite hur det fungerar, sen ska väl jenny träna i morronkväll, å sen e de jenni-träningar på fredag. De e nog arma synd att dom kom så hastigt på, men visst, har man egen ponny som e inkörd, ganska enkelt då å veta om man ska fara eller inte.. Frågade nog om tävlingarna ordnas flera gånger, men dom skrev att det beror på deltagarantalet, kanske blir först nästa sommar :S
Kom på ytterligare ett knep med mina gramaner oxå till longreiningen... Eftersom de e såndär.. jaa.. hur ska man säga.. alltså vanligt "tygellås" å de e så knöligt varje gång dom ska sättas fast i bettringarna, så slog de mig igårkväll, att 2a paret inspänningstyglar jag köpte, var ju lite såndär... bättre kvalité om man säger så... Så att spännet går att ta lös/byta ut. Det var orsaken till att jag köpte nya, för spännet gick sönder på första paret inspänningstyglar (bara av att dom föll i golvet vinterntid.. hejja bara!) å inte gick att ta loss..!
Så nu kan jag enkelt ta spännena från inspänningstyglarna å lägg på gramanerna, så slipper jag slita upp dom varje gång, utan bara knäppa fast i bettringarna...! Aaah, gotta love that!
Håhå, fastna på cyberphoto.fi å glo lite, kom på att jag inte kollat priserna där på en kamera.. Visserligen rejält dyrare än på diverse andra ställen... Cyberphoto har lite dåligt utbud på 3200, men kanske den e utgående den oxå... (350 spänn på tex anttila + 18-55 objektiv), billigaste på Cyberphoto var 500 spänn, visserligen med väska å uv-filter å sånt tjafs med.
Sku vara lite intresserad av just den, eller nån från 5-serien, orsaken är att det finns en wifi-enhet att köpa till för en 50-lapp. De innebär att man kan direkt överföra bilder ti surfplatta (eller telefon, men jag har ju WP), betydligt enklare å se direkt på plats då. Dock stiger ju 5-serien direkt prismässigt...! Ah nu såg jag om 3200 "Utgången modell som inte säljs längre.." Just så...
Nåja.... !
Visar inlägg med etikett Jenni-träningar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Jenni-träningar. Visa alla inlägg
onsdag, juni 25
Men suck...!
Etiketter:
Dressyr,
Fotografering,
Hoppning,
Jenni-träningar,
Tävlingar,
Tömkörning
söndag, juni 1
Foton...
... Åh vad härliga foton det blev idag. Eller jag har sett långt ifrån alla, men när det var så grönt å fint i bakgrunden jämfört med tidigare...!
Julia red förbi å sa att ja tar jättebra foton, men seriöst, jag kan int ta komplimanger när de gäller fotona. Visst, jag fullkomligt älskar att fota, å det blir bara roligare å roligare när det blir bättre å bättre. Skulle inte fota "så myki" idag hade jag tänkt, utan mer kanske fokusera på ... att få BRA foton idag. Men sen blir ja sådär nåmen jag knäpper några till, kanske ägarn vill ha, å så blev det en del... Sen när det var Jennys tur å jag fick höra vad dom sku träna på, så va knappen nere i princip konstant. Det var byten (vilket e jävligt svårt att fota bra) å passage å lite mot piaff. Så i slutet när de va mest passage, då sket jag nog i hur fotona såg ut, de va bara ti få bilder på faxi då som gällde, så jenny får se hur han ser ut!
605 foton blev resultate ;) "Inte fota så myki idag.." jonej, den har vi hört förut.. ;)
Det här foto är på macro med långa objektivet. Jag är så himla fascinerad av det, men jag har inte riktigt kommit på ännu i vilket skede/syfte man ska använda det?! Det här är kanske på 1m avstånd, alltså enkelt förklarat... nej det går inte å förklara enkelt... Men vanliga objektivet är 18-55mm, det betyder att ska du va nära det du ska fota, så ska du använda det. Macro betyder sen om man ska fota nåt riktigt smått, riktigt nära. Jag googla lite på Macro, å i princip betyder det att det ska kunna återge verkliga storleken. Nåt ditåt. Nå, jag har använt 55-300mm objektivet, dvs det jag fotar med på 20m avstånd å längre, så ... de e lite fascinerande :D
Det här tyckte jag blev ett riktigt fint foto! Lollo & Belle och Jenni.
Har på känn att det här kommer att bli ett såntdär milslångt inlägg igen...!
Det här var bara ett experiment. Max oxå macro med långa objektivet..!
Sånthär kan man hitta då man går å ställer sig i "gatuhööni".
Som sagt, int så lätt ti få bytena. Iofs vet jag inte i vilket skede man vill ha bytet, men ja tänker mig luftsprånget. Jag ser nog rätt bra på Jenny när hon tänker byta, men de e fanimej inte lätt asså.
Här va ju ett som blev i princip i luften....
Ojojoj!
:-O
Ett annat experiment ja testa på, synd att den blev lite oskarp bara... (va ska man lixom fokusera på?!) Å så sku jag ha behöva va längre ner oxå...
I det här skede sluta jag fokusera på hur fotona blev, å bara knäppt av som bara fan!
Alltså ja e helt stum av förundran...!
Julia red förbi å sa att ja tar jättebra foton, men seriöst, jag kan int ta komplimanger när de gäller fotona. Visst, jag fullkomligt älskar att fota, å det blir bara roligare å roligare när det blir bättre å bättre. Skulle inte fota "så myki" idag hade jag tänkt, utan mer kanske fokusera på ... att få BRA foton idag. Men sen blir ja sådär nåmen jag knäpper några till, kanske ägarn vill ha, å så blev det en del... Sen när det var Jennys tur å jag fick höra vad dom sku träna på, så va knappen nere i princip konstant. Det var byten (vilket e jävligt svårt att fota bra) å passage å lite mot piaff. Så i slutet när de va mest passage, då sket jag nog i hur fotona såg ut, de va bara ti få bilder på faxi då som gällde, så jenny får se hur han ser ut!
605 foton blev resultate ;) "Inte fota så myki idag.." jonej, den har vi hört förut.. ;)
Det här foto är på macro med långa objektivet. Jag är så himla fascinerad av det, men jag har inte riktigt kommit på ännu i vilket skede/syfte man ska använda det?! Det här är kanske på 1m avstånd, alltså enkelt förklarat... nej det går inte å förklara enkelt... Men vanliga objektivet är 18-55mm, det betyder att ska du va nära det du ska fota, så ska du använda det. Macro betyder sen om man ska fota nåt riktigt smått, riktigt nära. Jag googla lite på Macro, å i princip betyder det att det ska kunna återge verkliga storleken. Nåt ditåt. Nå, jag har använt 55-300mm objektivet, dvs det jag fotar med på 20m avstånd å längre, så ... de e lite fascinerande :D
Det här tyckte jag blev ett riktigt fint foto! Lollo & Belle och Jenni.
Har på känn att det här kommer att bli ett såntdär milslångt inlägg igen...!
Det här var bara ett experiment. Max oxå macro med långa objektivet..!
Sånthär kan man hitta då man går å ställer sig i "gatuhööni".
Som sagt, int så lätt ti få bytena. Iofs vet jag inte i vilket skede man vill ha bytet, men ja tänker mig luftsprånget. Jag ser nog rätt bra på Jenny när hon tänker byta, men de e fanimej inte lätt asså.
Här va ju ett som blev i princip i luften....
Ojojoj!
:-O
Ett annat experiment ja testa på, synd att den blev lite oskarp bara... (va ska man lixom fokusera på?!) Å så sku jag ha behöva va längre ner oxå...
I det här skede sluta jag fokusera på hur fotona blev, å bara knäppt av som bara fan!
Alltså ja e helt stum av förundran...!
Etiketter:
Faxi,
Fotografering,
Förälskad,
Jenni-träningar
torsdag, maj 15
Ajaj...
.... Tror det blev ca 7h istallet idag... Lätt trött om jag ska vara riktigt ärlig.
Är lite grinig oxå, måste vara oäten å odrucken i morron morrn, när jag ska ti sjukan ;( FYFAN VAD JAG HATAR DET. Blodproven måste göras mellan 08 - 09, å sen rtg e kl 10 först. Men sen är det över..! Sen får jag vräka i mig käk, å sen på kvällen blir det talko vid stallet. Sen e de bara roligt på G.
Konstaterade att jag sku behöva en sadelstol när jag ska fota, å en hög en dessutom... Får så helvetiskt ont i ryggen å stå sådär länge.. Dessutom körs 2 banor samtidigt, å de e lite tråkigt :S Betyder att jag inte kommer att kunna fota alla ekipage :/ Nåja, de e som de e.
Håller på slänger upp Jennys bilder från träningarna nu, tänkte jag sku göra de först i moron, men när jag kolla igenom bilderna å såg faxis steg, så var ja tvungen att göra de nu ikväll... Så nu är dom på uppladdning. Fototekniskt ingen förbättring ännu... Men antar att man inte kan förvänta sig förbättring på sådär kort stund... Fick inga wow-foton idag, men det kan bero på att jag har som sagt mer kritiska ögon nu, å förväntar mig mer.
Ni får som vanligt några smakprov...
Och så var det nån som sa att faxi sku måst lägg mera vikt på bakbenen...
Är lite grinig oxå, måste vara oäten å odrucken i morron morrn, när jag ska ti sjukan ;( FYFAN VAD JAG HATAR DET. Blodproven måste göras mellan 08 - 09, å sen rtg e kl 10 först. Men sen är det över..! Sen får jag vräka i mig käk, å sen på kvällen blir det talko vid stallet. Sen e de bara roligt på G.
Konstaterade att jag sku behöva en sadelstol när jag ska fota, å en hög en dessutom... Får så helvetiskt ont i ryggen å stå sådär länge.. Dessutom körs 2 banor samtidigt, å de e lite tråkigt :S Betyder att jag inte kommer att kunna fota alla ekipage :/ Nåja, de e som de e.
Håller på slänger upp Jennys bilder från träningarna nu, tänkte jag sku göra de först i moron, men när jag kolla igenom bilderna å såg faxis steg, så var ja tvungen att göra de nu ikväll... Så nu är dom på uppladdning. Fototekniskt ingen förbättring ännu... Men antar att man inte kan förvänta sig förbättring på sådär kort stund... Fick inga wow-foton idag, men det kan bero på att jag har som sagt mer kritiska ögon nu, å förväntar mig mer.
Ni får som vanligt några smakprov...
Och så var det nån som sa att faxi sku måst lägg mera vikt på bakbenen...
Och så hade vi det här med benlyft...
Ja de blev lite bildspam här i ren frustration... Men då MAN VET vad hästen kan, å vissa kan bara inte öppna ögonen...! Förbannade domarsport dehär..
Etiketter:
Dressyr,
Faxi,
Fotografering,
Förälskad,
Jenni-träningar,
Malmska Sjukhus,
Rabiat
söndag, maj 11
Experiment: Inomhus
.... Jeps.
Det ÄR helvetiskt svårt. I shit you not. Men det var ju experiment... Den här sku jag faktiskt ha gilla om int...
Den här e väl ändå helt okej? Eller? Alltså när dom blir bra, så tycker ja att dom nästan blivit bättre än dom utomhus... ?! Jag vet inte varför.. Men det är nåt... Kanske ljuset?!
Här börja jag leka lite med ljusets placering...
Den här sku ha kunna bli väldigt ... drömlik, magisk... Det finns potential..! Sku jag tex redigera denhär sku ja ta bort bommarna (även från spegelbilden), ja sku färga heeela staketet vitare, å ta bort den där förbannade lilla sandhögen som är på kortsidan å går uppefter sargen..
Testade på det idag. 1) Jag vet int ett jävla jota om att fota inomhus, 2) Jag lät kameran bestämma, 3) Det var eeendast för att testa på.. 4) Bilderna som kommer upp här ska vi inte bry oss så hårt i....
Btw vill jag oxå säga att jag aldrig redigerar bilder. Inte ens lite. Är de facto lite emot det. Vem kan int "ta snygga foton" genom photoshop? Okej om man klipper till en bild, eller ändrar storlek (det har jag faktiskt gjort för bloggen... lagat dom mindre), det kan ja sträcka mig till... och visst sku ja ibland villa korrigera bakgrunder, men mjah. HE SKA LÄÄR DE! Som vi brukar säga...
Det ÄR helvetiskt svårt. I shit you not. Men det var ju experiment... Den här sku jag faktiskt ha gilla om int...
Den här e väl ändå helt okej? Eller? Alltså när dom blir bra, så tycker ja att dom nästan blivit bättre än dom utomhus... ?! Jag vet inte varför.. Men det är nåt... Kanske ljuset?!
Här börja jag leka lite med ljusets placering...
Den här sku ha kunna bli väldigt ... drömlik, magisk... Det finns potential..! Sku jag tex redigera denhär sku ja ta bort bommarna (även från spegelbilden), ja sku färga heeela staketet vitare, å ta bort den där förbannade lilla sandhögen som är på kortsidan å går uppefter sargen..
Här försökte jag oxå leka lite med ljusets placering, men det är inte så lätt när det är häst å ryttare som har betalt för att röra på sig. Det hade ju varit snäppet enklare om jag fått välja ett dött motiv som jag fått gå å justerat som ja ville... å fota från vilken vinkel ja ville...
Jaja, de va ju bara ett test dehär... !
Etiketter:
Dressyr,
Faxi,
Fotografering,
Jag analyserar,
Jenni-träningar
fredag, maj 2
Knepigt
.. är det ibland. Just nu är det knepigt.
3 Hours earlier
Kom på att jag sku fa å fota på Jennis träningar ikväll, solen lyste sådär lagom, så ja visste att de sku va perfa tillfälle å öva inför helgen. Jenny sku ju va me, så jag verkligen fotobomba den halvtimman hon red (172 foton totalt på Jenny&Faxi)..
Present time
Det här blev ju ett litet bekymmer då jag sku försöka fixa iväg fotona. Större minneskort = större bildstorlek = större problem. Hotmailen som jag använder godkänner bara 25mb per mail, så vissa personer har jag fått maila 2 mail till. Okej, inga bekymmer. Ti Jenny sku jag måst maila iväg FEMTON mail. Jonä, sku väl int tro det! Försökte först packa ihop allt, men insåg att storleken blev inte mindre. Försökte sen komprimera, men då det bara finns 2 alternativ "Compress and mail to.." och "Compress yyy and mail to..". NEJ jag vill inte maila to. Jag vill komprimera filerna. Nåja, ska fundera ut bästa lösningen tills nån annan dag, orkar inte börja krångla med det mera ikväll :/
Nu ska jag fotobomba lite här igen, folk kommer ju att tröttna på bloggen när ja bara kastar upp bilder. Mera lär det bli i helgen. Så det lär väl hålla på en vecka tills jag har lagt upp alla bilder här, så försök överleva kära läsare ;)
3 Hours earlier
Kom på att jag sku fa å fota på Jennis träningar ikväll, solen lyste sådär lagom, så ja visste att de sku va perfa tillfälle å öva inför helgen. Jenny sku ju va me, så jag verkligen fotobomba den halvtimman hon red (172 foton totalt på Jenny&Faxi)..
Present time
Det här blev ju ett litet bekymmer då jag sku försöka fixa iväg fotona. Större minneskort = större bildstorlek = större problem. Hotmailen som jag använder godkänner bara 25mb per mail, så vissa personer har jag fått maila 2 mail till. Okej, inga bekymmer. Ti Jenny sku jag måst maila iväg FEMTON mail. Jonä, sku väl int tro det! Försökte först packa ihop allt, men insåg att storleken blev inte mindre. Försökte sen komprimera, men då det bara finns 2 alternativ "Compress and mail to.." och "Compress yyy and mail to..". NEJ jag vill inte maila to. Jag vill komprimera filerna. Nåja, ska fundera ut bästa lösningen tills nån annan dag, orkar inte börja krångla med det mera ikväll :/
Nu ska jag fotobomba lite här igen, folk kommer ju att tröttna på bloggen när ja bara kastar upp bilder. Mera lär det bli i helgen. Så det lär väl hålla på en vecka tills jag har lagt upp alla bilder här, så försök överleva kära läsare ;)
Kameraägaren och söta Sture!
Emma å Sky! Attans va söta dom e!
Sky stod för nära, så jag var tvungen å dela upp huvudet ;)
Duktiga Corinne och fina Leonidas! Kommer att bli ett intressant ekipage att följa i sommar!
Marika & Rossi
Anni & Tito
Superfaxi
Varje gång jag kommer till den här bilden så tänker jag "WOW! Vilken häst!"
Världens bästa Faxi!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)