Visar inlägg med etikett Motocross. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Motocross. Visa alla inlägg

tisdag, september 26

Ojojojoj....

... Nu har det hänt då. Det som inte sku hända.

Jag har testat på motocross! :D Jag visste nog redan, att den sekund ja sätter mig på en hoj, så kommer jag att vara fast. Och mkt riktigt.

Marika fråga igår om ja int e intressera ti prov nå då? Så, efter ungefär 30 ciggar å en massa nervöst vankande av å an, så var det dags för mig att prova då.

Första omgången va de så spännande, så efter 2 varv skaka ja i benen så ja knappt hölls å stå, å fick ta en liten varva-ner-paus ;D Andra gången ja for, så var ja lite mer avslappnad å faktiskt kunde tänka lite oxå hahaha ;D Å våga växla ;D

I 3 säsonger har ja ju varit med på cross-skola, så lite har ju fastnat i minnet å man försökte tänka på det. Som att stå t.ex. Grym träning för benen iaf.

Jag har ju lixom inte ens kört mopo, hade en vespa, men den var automatväxlad, så körde ja nelas mopo nångång vid lantis, alltså från internatet ner ti lagårn. Så inte mkt mer än så. Å inte har man ju ens cyklat på många herrans år, så balansen var ju lite si å så ;D

Men att jo, det gick bra, körde inte omkull iallafall å fick prova på å det var otroligt kul! Man kan ju säga att jag har nåt å fundera på nu ;)

Eftersom jag inte egentligen rider mera, speciellt inte efter att fanttis blev såld, så (å egen häst kommer jag nog inte att köpa) sku ja ju vila ha nån sport som e fysiskt krävande. Trots min fysik, så hör det lite till vädurens mentalitet att ha nåt fysiskt som man får utlopp för, alltså riktigt fysiskt, å avbytase och ridningen var ju ypperliga exempel på det.

Här sku ja ju ha en perfekt hobby iallafall! Berätta åt morsan när hon kom hem från sin arbiskurs, å hon blev ju glad, då hon såg hur glad jag var. Å inte de minsta förvånad heller. Farsan däremot kommer väl att vrida nacken av mig, men de e sånt problem man får ta i det skedet ;) De e ju int direkt så att jag gasar på som en idiot heller. Vilket han förmodligen är orolig över, att ja ska köra ihjäl mig. Men men...

Det roliga är, som jag nog konstaterat förr, att mkt kan man relatera till ridningen i denhär sporten. Och jag märkte även av min snedhet här!

När jag ännu hade elmo så hade ja grymt svårt med höger varv att få det att toima, eller egentligen haft med alla hästar, för att jag helt enkelt rider till vänster i höger varv. Ooch, guess what, högersvängar var riktigt knepiga för mig nu oxå.

För att vara första gången på en cross, så gick vänstersvängar riktigt bra andra gången ja körde, men, till höger, då ville jag int riktigt få svängt utan ti nästan hamna utanför banan. Okej, lite styrfart krävs ju oxå men..

Nåjo, kunde lätt pladdra på om dehär hur länge som helst, helt stoked ännu, men.... ska försöka landa på jorden så småningom ;)


måndag, augusti 28

Stoked!

... Ja vet ni.. Här kommer långa versionen på gårdagen...

Jag kan först å främst säga att jag övervägde om jag sku fara eller nä, men hade tidigare i veckan gjort beslutet att jag skriver på sm-alauvs sida på fb att jag är på plats på söndag, så ja int sku banga ur ;)

Nå packa ihop mig å for dit då, va ju rätt enkelt å hitta dit, sålänge ja visst i vilken korsning ja sku svänga. For enklaste vägen via lapua, så de va ju typ hela 2 svängar. 4km före hade dom redan lagt upp skyltar vart man sku, så den delen va ju verkligen inte svår.

Nå en Samuli Arto (eller nåt sånt) hade sett dehär att ja skrivit på sm-alauvssidan att ja kommer, så han kom å sa hej åt mig på tävlingen. Nå, nu va de såhär då att han sa att jag får en press-väst, så får jag röra mig fritt på området, förstås med säkerheten i åtanke, men jag blev ju helt förbluffad. Gick efter västen till fel café (så de va ju int hela sanningen att han bokstavligen slängde den på mig haha), men en rar kille for med mönkkijän efter den ti andra caféet. Alltså området var inte direkt litet! Och så fick jag en liten goodiebag som tack oxå! :D

Blev ganska mkt traskande runt området för att hitta ett bra ställe, 2 andra pressisar var där oxå, samt nån filmare som hade mediaväst på sig (vet int vem de va, sku va intressant å veta, sku gärna se filmen!). Nå ena pressisen gick omkring med ett såntdär 5000 euros canons L objektiv, så då tänkt ja ju börja gråta. Säkert fullframekamera oxå som kostat sisådär 7000 euro. Där kom jag med min utrustning som kostat mig totalt 1300 euro. Jej.

Visst, det hänger inte till 100% på utrustningen, men den påverkar. Inte kan jag tekniskt tävla mot nån som har bättre utrustning. Utseendemässigt sådär för den vanliga dödliga människans öga, det kan jag tävla med. Och där e jag så otroligt tacksam till P-JMK och alla som kör vid spitu som ofrivilligt ha fått ställa upp som övningsobjekt :D

Banan i sig, ur fotografisk synvinkel var rätt tuff. Nästan oavsett var man sto, så fota man neråt. Banan för körarna tror ja var ännu tuffare! Alltså jösses vilka backar... ! När jag sku lämna tibax västen till rätt café när tävlingarna var över, sku ja gina (gena? vafan heter det?) över banan, kolla ner för en backe, åå... Nope, där går inte jag ner!

2 krachar såvitt jag hängde med, den ena kraschen såg jag inte i sig själv, men såg när killen lyfte upp hojen, andra kraschen hände bakom ryggen på mig, en bit ifrån, satt på marken vid det tillfället, men såg hur länge flaggaren hade upp flaggan, så ti sist steg ja upp å kolla lite. Hojen hade dom fått bort från banan å likaså killen, men tyvärr hade han brutit nyckelbenet. Uscha. Säkerligen var det flera som körde omkull, men som sagt, stoooor å lååååång bana. Bra att OFFROADPro finns att läsas, så jag hänger med vad som hände på tävlingarna oxå ;)

Här återkommer ju samma problem som med hästarna, jag e så fokuserad på själva fotograferandet, att ja int riktigt har koll på själva tävlandet.

Hade önskat lite ljusare väder, fick ha lite väl hög iso på vissa ställen, vilket kan medföra en del brusighet, men vafan, man får bara gilla läget lixom. Brukar ju försöka vifta med trollspöet å få bort dom rätt bra ändå. Har ingen koll på hur många foton sådär egentligen, men... 3 8gb minneskort e fulla, så ja gissar på en ca 2000 foton.

Kan lugnt säga att jag längtar efter min egen dator nu, så man sku få börja redigera å ladda upp. Får lite se vad feelisen är ikväll om man far ti spitu å fota, eller om man skiter i det ikväll å far på torsdan istället. Således sku jag eventuellt få fixat undan en del redigering ikväll, ligger ju lite efter oxå med tidigare foton. Frustrerande minst sagt!

Jäkligt surt att många av tävlingarna e väldigt långt bort, finalen går i imatra, så de lär jag väl få skippa. Däremot e de nå indoor supercross i tampere på kommande, sku va lite skoj å fara å kolla på, även om jag sådär fotomässigt kanske inte kan prestera där.

Hur som helst, de här var såååå awesome! Kommer definitivt å fara på flera större tävlingar när tillfället ges! Nåja, i år lär de ju int ske nåmer, men kanske de e nå lägre sarja ännu på vettigt avstånd! Vet ju va ja har ti satsa på i nästa år ;D

De värsta e att de känns som det håller på bli stort dehär ;D Visserligen e de ju kanske de jag nog vill, men tillika blir ja ju lite skraj, å vill göm mig under täcket haha ;D Jag vet inte hur mkt folk känner till mig utanför nejden, men...  Tror inte jag behöver visa framfötterna så många gånger förrns folk börjar känna till mig å  mina foton.

Nåja, dags å ställa sig mot jobb nudå, fortfarande full av adrenalin å bränsleångor ;D

onsdag, augusti 23

One step up....

....


Beo, får du notifieringar om jag svarar direkt på kommentaren? Men jo, det e på gång, men jag har inte riktigt fått färdig den, å kommer knappast att hinna få den färdig innan säsongen e slut. Så det betyder att jag förmodligen vid årsskiftet kommer att byta över till företagsversion av kuvat.fi istället.

Men att jo. Hade ju funderat på att ta steget upp från klubbcross till sarja, men ääääh, ja kör på (eehhee) SM direkt jag ;D Nejmen, det råka sig så väl så dom har deltävling i alavus, så de e ju likabra ti pass åpå då. Men med min vanliga otur ösregnar det väl.... *himlar me ögonen*.

Sen återstår det ju några problem dock. Eller jag kanske borde vara positiv å säga utmaningar istället. 1) Jag har aldrig sett banan, så jag vet int varken var man kan och får stå för bra foton. På den här nivån så e ju säkerhetsaspekten ännu viktigare. Vid spitu så vet dom att jag e där, dom e vana me att ja tållar lite överallt och jag e ju van från hästarna att ha ögonen lite överallt. Å gula kläder på så man syns! Klart en olycka kan alltid ske, men... jag brukar försöka tänka på säkerheten iaf.

2) Dom e förmodligen liiiiiite fler i startfältet än jag är van med. Vet att Rodolfi kör på förhandsbeställning för att säkerställa att köparna får bilder på sig, meen.... Tror int jag ska köra med det ännu, då ja inte riktigt vet.

Borde även göra upp lite årsplaner för firman. Fördelen med att ha sidofirma e ju att man inte måst göra allt sånt. Men att sätta upp personliga mål e ju aldrig en dum idé. Dock e de lite sämre me att lyckas uppfylla dom ;D

Nåja, dags å ställa sig för jobb, men vi ska hoppas åtminstone att ja kommer mig iväg ti alavus. Borde ha nån som sparkar mig där bak ibland, så ja kommer mig iväg ;D


lördag, juli 2

Varför tar det sån tid med fotona?

Jaa, det kanske många undrar.

Nå, för det första, jag jobbar å så e jag en sömntuta, så sällan jag orkar riktigt mkt på kvällarna... (däremot där mellan halv 5 å 6 på moron så kan de funka!)

För det andra, så måste jag ha inspiration. Inspirationen behövs för att få fram bästa urvalet och bästa redigeringen. Börjar jag slafsa igenom dom, så blir det bara till ingenting. Dessutom ser man inte dom där mindre sakerna på fotona, kanske färgbalansen e tokig (vit som skiftar i nån annan färg osv... visserligen kan jag missa det ändå, jag e inget pro när de gäller redigering).

För det 3e så fotar jag enbart i raw format numera, det sparar lite på akkuna, sparar på utrymme både på minneskort och på datorn, men det krävs att jag kör dom genom programmet för att ens kunna visa dom åt nån annan. Att fota i raw är ungefär som förritiiidens negativ.

Nå vad gör jag då när jag redigerar å väljer vilka som åker upp? Jo, först å främst så handlar det ju om vad jag fotat. 95% av det jag fotar är visserligen fart å fläkt, men det har ju hänt att man tagit porträtt. Så det första jag försöker kolla på är värmen i fotot. Behövs det mera värme? Som vid tex just porträtt, då e de bättre med mera värme.


Nu överdriver jag lite på vissa saker så ni tydligare ska se skillnad.


Sen brukar jag dra upp kontrasten lite..





Det nästa jag kollar på (okej, dom går seriöst int alla gånger i just denhär ordningen jag beskriver, det beror på lite), är om svart är svart å vitt är vitt. I det här fallet blev vitt lite bättre när jag drog upp värmen! Så det blir svarta som jag justerar lite.





När man fotar motocross å hästar så kanske man inte alla gånger kan/får stå där man helst sku stå, i dethär fallet kommer ljuset från vänster, å ansiktet blir ganska mörkt, så jag får dra upp på skuggorna lite. Alternativt ljusheten eller exposure (som jag inte kommer på vad heter på svenska...)


Nu blev denhär alldeles för stickig i ögonen (drog upp shadows rejält med flit), så då drar jag ner lite på exposure.


Nu är jag rätt nöjd så långt. Det som hände tidigare, var att det vita på hjälmen blev stickigt i ögonen. Det däremot är ganska svårt att få bort, utan att allt annat drabbas, nog med mina (icke-existerande-)kunskaper samt det gratisprogram jag har. Men lite bättre kan man få det. Det heter alltså highlights.


Nu är jag klar med första sektionen av redigeringen. Så nu kollar jag hur "dammigt" fotot är, behövs det mera klarhet i färgerna? Behövs det mera färg?


Här har jag justerat lite på klarheten samt drog upp lite på färgerna.


Det sista jag då kollar på är skärpan och noise reduction. Sällan rör jag noise reduction när de gäller actionfotona, men kanske desto viktigare vid porträtt.



Det här är sen slutgiltiga resultatet :)



Så det är därför det tar så tid för mig, speciellt då man har 1500-2000 foton på lager ;)

lördag, maj 21

Inför öppet hus!

Maries Stall/T:Mi Marie Sundman har öppet hus och sommaröppning i morgon vid lagmansgården i Östensö! Kl 15-17!

SOMMARÖPPNING & ÖPPET HUS! 

Välkommen på öppet hus vid Maries stall i Östensö söndagen den 22.5.2016 kl 15.00 – 17.00! 

En fin möjlighet att bekanta sig vår verksamhet och våra utrymmen, samt anmäla sig till sommarens kurser & program. Vi presenterar även ett heltäckande samarbete med Bubblans Ponnystall , fotograf by JoA, hästmassör Pauliinan Eläinpalvelutoch massör Mias Massagestudio. Även hovslagareHevospalvelu Houtsonen är på plats och brännskor en fjordhäst! Möjlighet att pröva på att forma om en hästsko. Alla företagare är på plats, och kan berätta mer om sitt företag och sina tjänster!

Ponnyridning för familjens minsta, möjlighet att pröva på ponnyagility, käpphästhoppning & försäljning, servering och en hel del fina erbjudanden av företagarna som presenterar sin verksamhet på plats!

Vi har även hästloppis i stallet, vill du komma med och sälja eller lämna saker till försäljning – anmäl dej till Marie tel 044-297 1230 /sms!

Adress: Gåtasvägen 99, 68910 Bennäs 
 
PS: Vi lottar ut en ridlektion bland alla som delat detta inlägg, samt deltar i tävlingen på plats! 

Så det här tycker jag ni ska komma på! :)

Själv ska jag fixa lite foton... Alltså, precis som marie sa "Fan va vi e old school"... Och det är precis det vi är, då jag sitter å babblar om att jag sku måst göra nå fotoutskrifter... Men en digital fotoram? Hallåå? Visst, fördelen med riktiga utskrifter e ju att man ser flera på samma gång, men..  Jaja, kanske man börjar bli för gammal för att riktigt hänga med?

Nå, det ska jag hur som helst gå igenom idag, å så ska ja försöka kolla på nå loppistavara (hästgrejjer) å se om ja sku för dit nå å lite annat dittan å dattan.

Själv kommer jag att finnas på plats där å fota i morron, förhoppningsvis få till nå bra foton. Återigen sku ett 50mm (objektiv alltså) vara bra att ha, men... Det har jag inte ännu...! Egentligen sku jag vila ha ett kortare zoom, men ett 50mm är ett såkallat nifty fifty*, så de sku va perfekt... Men det är tänkt att jag ska beställa efter ett med sistas lönen. Fick en såndär trevlig bilräkning att betala i juni, så man får vara lite återhållsam nu.

Lustigt hur typ 99% av mina inlägg ti sist spånar in på nåt om kameror å objektiv... Har ni märkt det? :D Fast jag inte alls har det i åtanke när jag börjar skriva, så kommer jag ändå in på det på nåt märkligt vis ;)

Det kommer in mer å mer bokningar till fotografering, å... Jag sa det här i tidigare i år, att jag hade nog inte riktigt väntat mig det! Trodde att jag ännu i år åtminstone skulle fokusera mest på hästsporten å motocrossen (vilket jag nog iofs gör), å att det ännu sku ta ett par år innan jag får nå egentliga bokningar. Men tji fick jag! Roligt är det förstås, men jag får ju lite prestationsångest :D

Emellanåt sitter jag å funderar på om jag ska använda mina hittills sparade pengar på olika objektiv istället, men sen igen... vintersäsongen faller helt bort för mig om jag inte skaffar kameran :/ Kameran sku jag helst vila ha ny, ett lämpligt objektiv kan jag hitta på nå kirppis för lite billigare peng än själva kameran, så det blir nog enklare att införskaffa det..

Höjden av irritation var när jag hittade en exakt sån kamera jag ska ha på valokuvaajan kirppis på fb, plus ett sånt objektiv jag definitivt ska ha. Ägaren tyckte bägge var skit (det var en del diskussioner i kommentarsfältet om ägaren ens förstod sig på fotografering), till det förmånliga priset av 3000 euro. Kameran var inte alls mkt använd. Totalpriset på bägge, nya, så ligger kameran på 1499 (sakrans Rajala som har höjt priset igen prkl) å objektivet ligger på 2200 euro. Men då de e såna pengar jag inte har för tillfället :( Hade inte tvekat en sekund om jag hade 3000 euro extra liggandes...!

Varför jag egentligen vill ha kameran sprillans ny är för att jag får med en softa, som e rätt bra för redigering. Nu har jag ett gratisprogram, Photodirector 3, det är faktiskt helt okej, å jag tycker att det hittills täcker dom redigeringar jag behöver göra... Men det känns ändå som en säkerhet att ha DPP att tillgå...

Här i veckan tog jag kameran under ena armen å tanja under andra, å så for vi å testa på lite porträtt. De va riktigt kul! Enda problemet va ju att när jag sku försöka få tanja å slappna av, så de blev naturligt, så börja hon ju skratta istället, så min taktik funka int riktigt... (... mao de toimar int å försöka andas som nån som har värkar...höhö), men på slutet gick de bättre, å blev mer naturligt! Fick nog till ett par helt okej foton! :) Det här är min favorit!



Det enda, som jag tyvärr inte såg här... är den där förbannade björken i bakgrunden! Men annars så stället vi var på e helt perfekt. På samma plats har du flera möjliga bakgrunder samt ljus!

Tanja moitta att hon såg så blek ut, å jag håller nog med, hela fotot är blekt å grått å trist, så jag måste medge, jag är förbaskat nöjd med att jag behärskar redigeringen såhär bra..!


Håhå, ja dehär som sku vara om öppet hus i moron, blev ett marathon-inlägg om fotografering istället ;D Nåja, så kan de gå! :D


*A 50mm prime camera lens with an f-number of 1.8 or lower. The first lens to earn this nickname was the Canon EF 50mm f/1.8 II, introduced in 1991. Nifty fifties are cheap to buy, have sharp optics, and give amazing bokeh.

"Yeah, I got a huge collection of zooms and wide angle lenses, but when all else fails, the nifty fifty always delivers."

tisdag, maj 10

Finally!

... Som jag väntat!

På morsdag kom bror, fru å melwin på besök, å jag tog fram kameran i sedvanlig ordning. Låg sen å sola på gräsmattan, å lekte lite med kameran.

Jag har ju förut tjafsat om det här med ratio between iso, aperture å shutter speed, och jo, jag vet om det och hur det funkar i teorin, men att få hjärnan å börja tänka i dom banorna, det har ju tagit sin lilla stund.

Nå, här e resultatet av mitt lekande. Som en parentes kan jag säga att jag körde på AV-läget på kameran, Aperture priority, så det jag manuellt har justerat e alla f-talen.


Iso 400 f/4,5 1/6400sec



Iso 400 f/7,1 1/2500sec



Iso 400 f/11 1/1000sec



Iso 400 f/20 1/320sec



Iso 400 f/35 1/100sec

Visst har jag snygga fejk-crocs? ;) 

Nånej.... Jag vet att jag hakat upp mig på en sak åtminstone, nackdelen med att läsa som en tok på internet å lita blint på allt man läser. "Utomhus brukar man använda sig av iso 100-400". Okej, ja, då lägger jag ison på det då. Det här har resulterat i.... inte så bra action foton... Helt okej, men inte riktigt de där top notch. 

Nu kan jag visserligen inte helt bestämma över aperturen, eftersom jag inte har fast aperture (vilket betyder att det är samma oavsett hur mkt du zoomar). Jag har 4-5.6 på bägge linserna, om jag inte minns fel, dvs ju mer jag zoomar, destu högre aperture. 


Här har jag använt mig av iso 800, (f/5 1/3200sec) tänkte "vafan, jag testar å ser vad som händer".. Resultatet blev "Oho!" när jag kollade igenom alla foton. Visst, de här fotot kan förbättras på alla sätt å vis, men.... ska vi säga som så, att nu är basics rätt på det här foto! I det här fallet är allt det viktiga lika skarpt.. eller suddigt, hur man nu vill se på det, heh, men huvudsaken är att allt är lika! Och det är det jag inte riktigt fått till hittills...! Inte medvetet. Alltså när jag kört på AV-/TV-läget. Kör jag på ett färdigt program, så jo, men de e ju fusk! Eller ja, t.o.m då kan man misslyckas..! 

Nu e jag lixom nybörjare igen, men på nästa level! :) Och ni kan tro att jag väntat på det steget! Och man kan ju säga att de kom i rättan tid ;) Det här är ytterligare ett steg mot helt manuell fotografering..  Kanske det blir en fotograf av mig nångång oxå? ;) 


måndag, oktober 19

Stubbcross.

... Inte stubbkross ;)

Å inte stubbar heller ;)

Näe, utan motocross på en stubbåker! Det här var nåt helt nytt för mig (å säkert nytt för en del andra), och... De var fanimej nåt av de häftigaste! Hade jag kört själv, ja det hade ju inte funnits nån hejd på mig då inte, jag hade ju förmodligen kört ihjäl mig. Ser jag en lagom stor vattenpöl, så de finns ju ingen risk att jag sku smygköra genom den me Blixten, nejfan, full gas! ;) (Jag tror farsan blev vuxen nångång där vid 50-55 års ålder, å slutade köra som en tok när de va snöstorm... Så det ligger väl i släkten *harkla*).

Nåja, åter till crossen då. Vädret. Fenomenalt! Kunde inte ha önskat bättre väder än sådär! Och så otroligt roligt att det var många som körde, och så mkt folk som kom å se på! Undras nog om nån av arrangörerna hade väntat sig sådär mkt besökare?

När jag var där å fotade, så uppdaterade jag min status på fejjan å skrev "Om jag inte får nåt wow-foto idag så slutar jag fota!"... Men det behövde jag tydligen inte ;) Okej, jag kan göra fotona bättre om ja drar dom igenom redigeringsprogrammet, men att ursprungsbilderna blev såpass bra som dom blev. Jag kan dö lyckligt nu. Åtminstone tills nästa gång.

Den här gången tog jag mig tid att testa olika vinklar och olika platser, vilket... hade sina för- och nackdelar. 2590 foton blev det totalt, och det roliga är att dom e riktigt förbaskat bra i senare hälften av alla foton. Iofs är nog det här inget nytt, så är det nästan alltid, vettefasen vad det beror på. Men det var ett foto där jag nästan (observera, nästan!) satt me tårar i ögonen av lycka (tar jag min hobby för seriöst nu?) när jag såg fotot! Det här är faktiskt den redigerade versionen, men ja måst ju visa från min bästa sida i bloggen ;) Okej, det jag inte har gjort är att jag inte rätat upp bilden, ni ser hur sned horisonten är? Men det försvann så mkt från bilden när jag försökte räta upp den, så jag sket i det. Drog bara upp skärpan lite å lite kontrast på.


Och angående snedheten på en del bilder, vet ni hur sjuk man är i armen efter att hålla upp ca 4 kg i 3h? ;) Så när ni ser mig vifta på me armarna så e de bara lite pausjumppa så man ska orka fortsätta ;) Har ingen direkt träningsvärk idag, men en muskel på vänstra sidan mellan nacken å axeln tål knappt beröring ;) 

Det här var oxå en annan av favoriterna (jag har seriöst tusn favoriter! Så svårt ti bestäm sig vilka man ska lägg upp på bloggen å på insta) (Ja, just de ja, brukar ju lägga favoriter på insta, så om nån vill se mina personliga favoriter så finns jag på --> Sleepydisaster) (Om jag sku sluta med parenteser nu?) (Som ni ser, något slut i huvudet.. OKEJ JAG SLUTAR!)

Oxå detta är redigerat...


Här drog jag bara upp skärpan, å det gör jag egentligen bara för att man ska urskilja "sprättona" bättre. Och ser man på datorn så kan man ana oskärpa, men kollar jag tex på telefonen, så int fan ser man sånt där inte! (Nu avslöjar jag alla mina hemlisar.. fan.. sku ju sluta me parenteser.. )

Följande bild (och flera av dom), så var min första tanke att det var en reklambild. Alltså ni vet typ en bild i en broschyr om .. saken. I detta fall en 4hjuling.


Jag sku heeelt klart köpa!


Man ser en tydlig skillnad från första fotot (alltså av dom som e uppladdade på mina 2 sidor), och sista, dels kvalitetsmässigt.. Men sen det väsentliga.. Känslan. Förmedlingen. Det är den jag inte riktigt har lyckats få fram på motocrossfotona från spituholmen, dom har mest bara varit döda å intetsägande. Eller hur? I bilden ovan, där är det faktiskt en känsla, ids int ha mig å förklara det, för det kan jag inte ;)

En sak som e riktigt roligt, som jag ska erkänna nu. De e när man som fotograf får kontakt med en som kör förbi :D Typ nån som vinkar, visar tummen upp eller dylikt, det e himla kul! Jag förstår nog att man kanske inte hinner, speciellt inte om de nån form av tävling, men... Jag tackar å tar emot för alla gester! ;)


Debbie tyckte jag borde ta betalt för fotona och i ärlighetens namn, det har jag gjort med hästfotona. Men sen blev jag lite lat me den biten oxå.. :S Och visst.. nog har hon en poäng i det, men då jag har int en firma, ååå... de e nästan så jag sku behöv ha firma om ja ska va riktigt seriös, å då krävs de bättre kvalité. Sålänge jag ger bort bilder gratis, så känner jag int lika stor press på mig själv, trots att jag är extremt självkritisk. Sen igen firma = billigare grejjor. Nu sku ju int dehär va nån firma jag sku överleva ekonomiskt på, utan mer som en bisyssla. Kanske ja sku måst diskutera me Sanna på Concordia? Hon brukar ju säga att man ska ta betalt för sin hobby, de e dom firmorna som brukar bli bäst ;)

Jag får väl sådär officiellt säga att detta var avslutet på min motocross-foto-säsong, allt efter dethär får väl räknas som bonus! Så nu är det bara att invänta vintern, å hoppas på att folk hör av sig då de e nå cross/snöskoter/whatever på G!

Keep on Braapping!



lördag, september 12

Ett evigt dilemma.

Det har jag denhär helgen oxå.

Lördag:
-Dressyrtävling, Vasa, med höga klasser som Int. 1 å Vaativa A.
-Norvalla Cup

Söndag:
-Joukkue-SM i vasa, dock inte så höga klasser (tror de va typ Va B som va högst? Eller kanske t.o.m HeA. Men de e ju SM!)
-Aluemestaruus i kokkola.

Dressyrtävlingen idag är inte så intressant i början av dagen, de e HeB klasser å sånt, de e ju Int. 1 å VaA som e dom där lite mer spännande klasser. Men dom e samtidigt som Norvalla Cuppen.

Och på söndag, så de var ju för aluemestaruusen som jag skaffade Bjässen, men i år har dom bara 1 dag, å högsta klass 115 cm. Buuuuuu :(

Dressyren i sig e inte så intressant å fota, å jag har mera nytta av Bjässen på Norvalla Cup (dessutom sku ja int kuna fota båda, akkuna sku int räck till, sku seriöst måst ha en riktigt billaddare ti akkuna). Behöver jag säga att jag längtar efter nya kameran?

Såå ja, vad gör man?

Torsdag och fredag har RE Motors haft Motocross School får seniorer och juniorer, var en av seniorerna som tipsade mig om en våt del av banan, vilket ja e väldigt tacksam för, fick några häftiga foton därifrån!

Börjar även märka skillnad på Bjässen å Lillen (alltså stora objektivet å lilla), men jag kan inte riktigt lägga fingret på vad de e som e skillnaden ännu.. Visst, vill ja ha mer "garanterat bra foton", så e de ju lillen jag ska köra med, där vet jag precis hur jag ska ställa in kameran osv. Jag har en tendens att få mer skarpa foton med motionblur med Bjässen, men mindre sannolikhet att dom är riktigt skarpa och dessutom att det jag fotar är på rätt ställe i bilden. Zoomen är ganska trög ännu, å de där att man lixom måst hålla i objektivet å inte kameran, så gör att de e lite svårare, jag personligen är inte lika snabb som med lillen. Däremot fokuset e jädrans snabb å tyst på Bjässen. Stort plus!

Från torsdagens fotografering fick jag några favoriter, typ 7 st. Brukar ju ladda upp "Todays Favorite" på instagram, men kunde verkligen inte bestämma mig vilken av dom 7 som var den bästa.








Alla dessa är fotade med Bjässen, och fördelen med Bjässen e ju att jag är "mera redo" för plötsliga foton. Bortsett från att det tar lite längre å zooma. Lillen blir ju tyvärr oskarp på fullzoom, tror det började redan bli oskärpa på 250-280mm nånstans om jag inte minns fel, så.. Surt som fan, men, det var vad min ekonomi tillät mig köpa då. En annan fördel med Bjässen är att jag har motljusskyddet, vilket jag tycker är en väsentlig skillnad! (Även fast en del påstår att det inte ska ha nån betydelse om man inte har direkt starkt solljus). 

Fredagens foton är majoriteten fotade med lillen, några med Bjässen, men blev bara vattenbilderna jag kikade lite noggrannare på, det var ju nåt nytt för mig. Så där vet jag egentligen inte ännu om det finns flera som jag anser är bra (bara snabbkollat genom dom andra).

Här är favoriterna från fredan. 







Jag kan seriöst inte lägga fingret på vad som är skillnaden, men jag ser det nog tydligt! Iaf på dom här fotona! Det som jag ser på när jag avgör vad som blir mitt/mina favorit/-er, är bl.a hur ljuset faller på ekipaget. Skärpan förstås, och objektets (heh, inte objektivet!) placering i bilden. Det finns nåt som heter 3 quarters eller något sånt liknande (jag kommer seriöst inte ihåg), där man skulle dela in ett foto i 4 delar, å beroende på var objektet var då, så var fotot bra eller nä. Men som sagt, det är nåt jag inte riktigt minns sådär på rak arm. Nåt jag oxå ser på är om man får blicken. Lyckas jag få en koncentrerad blick blir jag helt salig, som t. ex hoj 74 av torsdagens bilder! Här är oxå ett foto, som rent ur teknisk synvinkel inte är bra, men äääälskar blicken!




Nåt som jag även testade på var att använda blixten på fredan. Har egentligen aldrig jobbat med blixt, eftersom jag inte har en extern, å trodde inte den interna skulle ha mer betydelse än en droppe i havet, men tji fick jag, när det blev lite mörkare. Här är ett exempel på samma förare, utan blixt och med blixt.



Visst, jag sku ha måsta dra ner ISO rejält, men som sagt, det var mer ett litet test det här. Sku måst testa blixten i dagsljus oxå. Skulle googla ett proffs-foto där dom använt blixt, men råkade snubbla över denhär sidan. Proffsfotograf jo, men han använde sig av reflektors. Heh, sååå avancerad kanske jag inte blir ändå... Jaja, jag ska sluta googla bilder, blir bara bitter ;) Men jag har inte 20-30 000 euro att lägga på utrustning, så man får väl göra det bästa av situationen. Och med tanke på att den här sommaren e första gången jag testar på nåt annat rörligt än hästar, så får man väl vara relativt nöjd ändå. Bjässen låg ju ändå på ca 1000 euro, å det börjar bli min smärtgräns (och moraliska gräns) för en HOBBYfotograf.

Medans jag väntade på action råkade jag få 2 foton till som jag blev väldigt förtjust i, var tvungen å testa lite motljus :)