Visar inlägg med etikett Tagga. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tagga. Visa alla inlägg

tisdag, april 5

One more day... err.. week!

... Ungefär så länge torde de vara innan firman officiellt e igång nudå.

Det som kanske är mest irriterande (förutom väntan då, ni vet, otålig vädur här.. ), så är att en stor del av allt e lixom "push enter and send"-stadiet. Men jag kan inte riktigt trycka på enter innan allt e klappat å klart.

Dessutom är det fenomenalt mkt på gång och jag borde seriöst skriva ner lite mer funderingar, innan jag glömmer vad jag tänkt på. Sponsorer (mer om detta i ett senare skede, håll ögonen öppna), utlottningar, öppet hus... you name it. STORA planer på gång! ..... Å jag som tänkte börja med en mjukstart.. 

Kom oxå fram till att jag borde ha en sekreterare... höhö ;D Nejmen, alltså, en som gör mina stan-ärenden så inte jag behöver springa dit :D Just nu skulle jag behöva en kalender kombinerat med anteckningsbok, så jag sku få skriva ner mina funderingar, tex på jobbet. Även om jag är fenomenalt glömsk, så har jag lyckats lämna mina funderingar i "öppna tabbar" i hjärnan, så dom finns kvar där ännu bara jag gräver lite ;D ... Ännu..!

Jag borde dessutom gå igenom sådär på riktigt, årets happenings, har nog rätt bra uppskrivet var å när det ska fotas, men vet att jag har nåt icke-hästrelaterat event bort från min lista, å jag kommer inte på vad det var. Tackolov har jag väl klickat i "attending" eller "interested" på eventet på fb, så de e ju bara att kolla va de var därvia.

Vad jag oxå borde införskaffa (ajaj, de här blir dyrt), är en .. laptop.. ! Laptop å extern hårdskiva. Eller åtminstone en laptop. Finns ett par events jag ska på i sommar, eller iaf tänkte åka på, där jag kommer att fara med husbilen, å då kan man sitta å redigera foton i den sen efteråt...

Som sagt, tusen miljoner triljoner saker jag behöver.. Kamera, objektiv, batterier/batterigrepp (behöver jag till både 50D å 7D, å tro mig, dom e inte billiga, int nån av dom.. batterierna ligger väl på 100+ å batterigreppen 200+), ordentlig monopod, filter, laptop, fotoskrivare (så småningom), blixt, ett par reflektors sku inte vara helt tokigt heller..  Men viktigaste e väl nog 7D å objektiv... å batterier... å batterigrepp... åå... å.. Ni ser.. ! (fördelen med batterigrepp e att man kan kast in vanliga AA-batterier, om man int hinner/kan ladda akkuna)

Sen såntdär smått annat, som visitkort.. Jaja, jag vet, de låter så cheesyt, men när man e på tävlingar å folk kommer å frågar å man säger "joo, du hittar dom där å där, eller där å där" så kommer dom ihåg det i 5 minuter. Mkt enklare att kast ett visitkort i handen på dom, så har dom kontaktuppgifter å var dom hittar alla foton sen. Blir oxå att fixa om hela kuvat-sidan, samt laga en fb-sida. Fb-sidan e nog fysiskt fixad redan, dock inte publicerad, förrns jag.. tadaaaa, har fått igång firman officiellt, så jag vet om namnet godkänns... ! Som jag sa, "press enter and send"... Å ja, just de, blir troligen en ny blogg som är relaterad till firman, så denhär förblir min privata. Om jag nu inte kör 2-in-1 å börjar blogga på kuvat-sidan då. Kanske sku va smartare.. ! Å så insta då förstås...

Prislistan e väl någorlunda klar iallafall, bara lite frågetecken angående momsen, å till det behöver jag min FO-nummer, som jag inte har fått ännu. Håhå... ! Ja, å ett par ordentliga jobb-kängor borde jag införskaffa oxå, mina vanliga sommarsievis börjar bli så slut, så jag får ont i tassarna av dom :/ Å jo, brukar ha dom när jag e på tävlingar... Märker redan på jobbet om de e såna dagar då jag går mkt, att fötterna börjar moitta lite.. Dom e inte lika bra som vinterkängorna :S

Känns lite som en ond cirkel alltihop i det här skedet, jag behöver utrustning för att kunna förtjäna mera, å jag behöver förtjäna mera för att kunna skaffa mer utrustning! Håhå ;)

Här e iaf sommarens preliminära lista...

9.4 Dressyr - VH Vasa
10.4 Hoppning - E-pur Seinäjoki
16.4 Dressyr - JPR (regions)
23.4 Hoppning - JPR SPEEDEX CUP 1
1.5 Hoppning - JPR
7.5 Hoppning - Tavast
10.5 Hoppning - EssRy SPEEDEX CUP 2
24.5 Dressyr - EssRy
7.6 Hoppning - EssRy
11.6 Pedersöre Truckmeet
(11.6 Dagens Dubbel - EssRy)
15.6 Hoppning - Åminne SPEEDEX CUP 4 (Bara jag som inte hittar speedex cup 3?)
17-19.6 American Car Meeting - Nykaabi, Matchbox
18.5 Hoppning - Seinäjoki travbana
(29.6-3.7 FinnDerby - Ypäjä)
2.7 Hoppning - Nurk SPEEDEX CUP 5
2.7 Klacken Party - Björn Rosenström
7.7 Norvalla sommarfest - Kaj, Samir & Viktor
10.7 Shettis Cup - Kokkola
17.7 Hoppning - KGR Aluecup 4
29-31.7 Fälttävlan - Nurk
6.8 Hoppning - Ylistaro Lagmästerskap
16.8 Hoppning - EssRy Maskerad
19-21.8 Hoppning - Tuuri FM, ponny sh-mästerskap
25-28.8 Hoppning - Tuuri FM jun, yr, sen

onsdag, juni 10

Livets goda...!

... Alltså ja moittar int, men just nu tycker jag livet sku kun sakta ner litegrann, jag hinner inte riktigt med :D

But first (let me take a selfie), nånej... Men helgen. Den fantastiska helgen.

Fredagkväll ringer C och undrar om jag har lust å komma å polera lastbil, visst, jag e ju inte den som backar för lite ovanligheter (förutsatt att ja inte e upptagen eller för trött), så det blev autosol å polera tank som fredagsmys för min del. Halv 2 på natten somnade jag, väckning 06, men vaknar 05.30 efter att ha sovit asigt dåligt. Ni vet sådär, en timme sömn, sen vaknar man å undrar va klockan e, sen sova lite till å så vakna igen... :S

Nåja, upp å full rulle, duscha, dricka kaffe (det enda jag tar lugnt med), äta gröt, packa packa packa... Och så iväg till lillby och Pedersöre TruckMeet (insta-länk) 2015. Anländer ca 09:15, testar kameran lite å kollar inställningar. Hade fått önskemål om att få convoyen på foto... Så det fixar jag!

Mkt tekniska problem med kameran, i ett skede fick fokuseringspunkterna spunk, brukar hända titt som tätt, hakar alltså upp sig på en punkt oavsett vad man fokuserar på, riktigt irriterande. Har inte klurat ut vad det beror på, men brukar hjälpa att snurra på programratten.. (?!)

Ovan med objektiven, å det ena märkte jag inte att var på MF (manuell fokus), så .. Ja... Svårt å tänka när man e trött som faen. Hade alltså lånat 3 objektiv, å lika skit blev det med alla tre (tills där en 12-tiden på natten)... Så fort jag bytte till eget objektiv, så fungerade allt plötsligt igen. Orsaken varför det "krånglade" var att dessa lånade objektiv hade ljusstyrkor på 1,8 (tror alla hade det), medans jag har 4 som lägsta. Det innebär oxå att jag måste justera iso å annat tjafs, å hur jag än gjorde så fick jag det inte riktigt bra.. på nåt jävla vis :S Ja, nej, det bara fungerade inte... :/

Så mkt jag borde lära mig med kameran ännu, men det tar sin tid..!

Nåja, när jag inte fotade så satt jag med Sussy å gänget i deras husvagn, drack kaffe, blev bjuden på mat å hade det otroligt trevligt! Runt en 8-9 tiden, så gick jag för att leta lite galningar från RP, hittade dom i andra ändan av området. Fick då träffa på flera st jag bara snackat med på nätet innan, så de va göörskoj!

Kvällen förlöpte ungefär så, tills det var dags för The Boopers.

Fick en bra plats, viftade bara lite med kameran, så flyttade folk sig ur vägen å jag fick stå närmast scenen. Tyvärr hade jag även här fortfarande problem med tekniken och dom första bilderna blev lite överexponerade, tills jag mittiallt hittade rätt inställningar!


Här tex syns det jättebra hur överexponerad han är i ansiktet... Knepigt.. 

Men ni ska få se några av mina favoriter.. Oavsett om dom är överexponerade eller nä :D


Den här.. Den är min absoluta favorit! Utan tvekan! 





Uppladdningen krånglade lite, så ni får inte se flera bilder, men dom finns i den här gruppen på FB eller så på kuvat.

Det viktiga för mig i det här fallet, det var inte att få bra foton för andras ögon, utan extremt bra foton i mina ögon, av ett band jag älskar. Och det fick jag. När jag såg på kameran att jag hade fått första fotot jag var nöjd med, så log jag ett såntdär överlyckligt med harmoniskt leende. Sångaren (han bortre) såg på mig, å log han oxå. Jag kunde lixom dö lyckligt. Jag hade fått ett -i mina ögon- perfekt foto.. ! Och när man sen såg dom på datorn, så visade det sig vara flera! Men det var mitt mål med boppers. 

Före och efter boppers så hade jag otroligt kul (som ovan nämnt) många galningar, många pussar, många kramar från höger å vänster. I ett skede blev jag attack-pussad från varsin sida, netta på ena sidan, tomppi på andra sidan :D 

Satt i ett skede å hade filosofiska funderingar med en typ, det var riktigt trevligt. Trots att jag var nykter. En såndär sak jag inte riktigt kan lägga fingret på heller... Det roliga är att denhär typen har jag träffat förut, genom mitt ex :D Alltså jäkligt många år sen.. Så lite lustigt att man springer på varann på det sättet igen. 

Inte nog med att det har varit rätt tomt på fronten oxå, så dök det plötsligt upp 2 erbjudanden nu. Eller kanske 3 t.o.m...  Det fick en att börja fundera minsann. 

Och så ska jag försöka få ihop en liten "Helgens" (beror på hur mkt jag kommer på det.. )

Helgens #1: The boppers
Helgens Surprice: Stocken
Helgens Adrenalin: Cage Riders (seriöst, jag gick därifrån när dom tog in en gubbe å stå medans dom körde)
Helgens Bamsekram: Tomppi
Helgens Förvåning: Sören å Tom B.
Helgens Godaste: Sussy mat! 
Helgens Mysigaste: Sussys husvagn å pussen jag fick innan jag for hem ;) 
Helgens Wtf-moment: När jag insåg att jag kunde ha tagit husbilen vår. 
Helgens Imponering: Dabba 
Helgens Buu: Regnet som kom å strulet med kameran

Nåjaa, snarklådan nudå! :D 







tisdag, maj 26

Som vanligt...

.... När jag börjar med nåt, så slutar det heeeelt nån annanstans!

Hade tänkt jag skulle städa idag. Eller städa, städandet kommer väl först när jag sorterat å organiserat... Dvs gå igenom alla lådor (som inte finns, men dom e väl 2 st iaf), gå igenom gamla kläder, vilka som ska slängas osv osv.. Såntdär som sku behöv göras..

Nåja, det sluta med att jag nästan röjde allt ur vessan å börja slita ut plankor ur ett skåp i vardagsrummet. Alltså såntdär stenålders inbyggt skåp med oslipade plankor som hyllor..

Så nu blir nästa projekt att inventera andra sidan, kasta ut en oanvänd tvättmaskin från min toa, samt endera tillverka eller använda befintliga hyllor till vessan.

Just nu är 80% av mina toagrejer på utsidan i trappan, så mkt förvaringsutrymme har jag i toan. Tyvärr kom jag ju lite sent på det här å ids inte börja röja så mkt mer ikväll, men i morron då jävlar..!

Får sitta å leta lite inspiration på pinterest sålänge, så ska jag nog jäklar få det bra här oxå :D


Det här bekymret har länge plågat mig, inte bara toan, utan vardagsrummet å sovrummet oxå. Dom mest osmart planerade rummen som finns på denna jord! I kid you not. Toan är så fenomenalt stor så när jag har min smala toppmatade tvättmaskin där, så får jag gå med sidan före in, å sidan före ti handfatet... ! Men bara jag får ordning på toan först, så kanske de börjar ordna upp sig med allt annat. Har ju iaf inventerat lite material nu, så det blir nog några dagar av Ernst-släng här nu :D

Bara jag får toan fixad så ska jag nog försöka få ihop nån garnhylla å bokhylla här oxå ;) Jag har 2 bokhyllor, den ena har jag haft för dvd skivor, där int ens alla rymdes, å den andra e en smal billy the bokhylla för mina garner som sedan länge e fylld.. Så behöver nödigt nånting större ;)


Åååh så nöjd när jag får vara lite kreativ! :D Å kanske får nån ordning på allt här! :D Dessutom såna saker som lämnar hit sen, så man behöver lixom int oroa sig för att ta med det eller nåt sånt :D

fredag, augusti 22

Klagan...

.... Nu ska jag beklaga mig, så den som inte orkar läsa om mina krämpor kan sluta läsa nu.

Sen resan har jag haft infernaliskt ont  i min ena höft. Eller snarare ovanför höftbenskammen. Jag vet inte exakt riktigt hur jag ska förklara, tror det är muskulärt, men sku borda kolla upp hur musklerna går där.


Här är ljumskmusklerna, men de känns på nå vis ändå som de sku gå över/runt övre kanten av höftbenet. Nåja, känner inte så bra nu när jag sitter stilla.. Nä måste nog vara Gluteus Medius som e sjuk, oerhört irriterande är det dock. Vet inte varifrån det kommit heller :S Å det blir bara värre å värre för varje dag -.-

Inte nog med det så är det strul med vänstra axeln ännu. Tror det var den som började krångla vid simningen, minns inte riktigt. Nå den känns av ännu, kan inte självmant lägga vänster hand på höger axel utan att de skär till på framsidan, troligen nå ligament eller senor som e slut. Inflammation tror ja inte riktigt på, eftersom det varken är svullet eller varmt. 

De e så ljuvligt när man e sådär trasig. 

Alltså jag måst erkänna en sak. Ni som det berör, ni lär nog bara garva åt mig, men de e helt på riktigt. Stallsflickorna e ju ... Ja vilken ålder e ni i nu? 15 å uppåt? Nå, jag e ju sådär meganojig att ja ska va som typ världens pinsammaste person som talar me dom. Ja vet int vaför ja nojar så över de, ja kommer bra överens me dom, men på nå vis e de så .... ja... Alltså vi stalle går de bra, men sådär när ja ser dom på andra ställen... x) Men jag tror nog att dessa stallsflickor är vettiga i huvudet till skillnad från mig då ja va tonåring höhö ;D De e nog säkert ba i mitt huvu, men ändå :D 

Man har ju känt dom i bra många år nu redan å e goda vänner, å jag har, som jag alltid sagt, int nå skillna på ålder på folk ja umgås med. Ja behandlar int en person efter deras ålder, ja behandlar dom som individer. Om man nu ska gå lite djupare på det hela. Just av såndära gånger som jag brukar funder om ja int på ett eller annat sätt borde jobba med ungdomar. Livserfarenhet har jag ju som jag sku va ungefär 80 år gammal ;) 

Nämen ja tycker de e roligt då man kan umgås med människor i väldigt varierande åldrar :) 

Näpp, nu borde jag börja tagga, ska ti lärrys åtminstone ikväll, sen får man se om det bär vidare eller nä. Lär ju inte kunna shejka me min höft ;) Eller så är det kanske just det som behövs!! :D