Visar inlägg med etikett T:mi Marie Sundman. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett T:mi Marie Sundman. Visa alla inlägg

söndag, november 26

Dressyrlektion!

.... Eller nu ljög jag, för det var ingen lektion!

Låg på soffan igår med C å fick SÅ himla ridfeber där en halv 4 tiden, tänkte att Semppa har väl nog jobbat redan idag, men jag chansar å skrev åt marie. Nejdå, han var nog tillgänglig, så jag fick hyra honom å fara å rida!

Farligt dehär me ridning! Har ju inte ridit sen i våras, å inte direkt haft nå ridfeber heller, men så va ja ju sådär spontant på en kimppatunti me heli för 2 veckor sen? Å nu va man ju fast i träsket igen då ;D

(Å jo Beo, ja vet att ja börjar bli tant.. ;)  Fast jag förnekar de hårt... ! hehe)

Nå, hur som hafver, drog hastigt kläderna på mig, for ti stalle, å ställd iordning Semppalill.

Det roliga med Semppa är att första gången jag red honom, så tror ja han var kanske 5 år? Han var inte så skolad, det kommer jag ihåg, å jag red mkt lektioner för marie på semppa på den tiden. Det var före jag köpt Elmo, å han köpt jag 2008. Så det är ganska roligt att det funnits en häst som man haft möjligt å rida sådär många år. Visserligen har jag inte ridit S sen marie köpt honom, tills för 2 veckor sen! Men ändå, han har lixom funnits där!

Nå, från kimppatuntin så fick ja ju bra tips å knep av marie, så fortsatt lite me det igår, men de va nog lixom en helt annat häst i farten än sist! Heh. Han har ju sina ridskolefasoner så inpräntade i hjärnan, så ibland kommer dom fram.

Marie själv beskrev det så bra igår, Semppas knappar e int svåra å hitta, men de e svårt att få knapparna å hållas! Precis så e de! Igår tyckt semppa dehär med halvhalter va ett onödigt påfund, men det fanns åtminstone gas! Bruk va värre då det varken finns broms eller gas!

Lite lätt huvuvärk idag, men råka somn på soffan igår, samt att jag hade min egen ridhjälm på. Men tror nog jag får skylla mest på soffan. Inte så farlig träningsvärk idag, kroppen kommer väl ihåg musklerna trots att de va 2v sen sist ;) Nåja, de blir alltid lättare ridning när man rider själv, trots att jag nog var halft slut igår oxå, men den fysiska uthållningen brukar bli kortare då man rider själv, än när man har nån som pushar en ;) Samt att när man väl får de å funka, så ska de int vara tungt att rida!

Nåja, nu sku de va ti funder ut va man ska hitt åpå idag, hade nog tänkt ha slappsöndag, men känns nog lite som nå fotas sku kun va skoj idag.. ! Nåja får la se!

fredag, oktober 28

Konstiga helger...

... Nu först börjar de gå in i huvu att mina helger börjar lugna ner sig. Ännu förra helgen va de sådär AAAMAGAAAAD JAG SKA GÖRA INGENTIIIING OMGOMG LYX.. typ. Men nu kommer varje helg typ att bli så, bortsett från nån enstaka helg här å där då man antagligen e å funktionerar på nån tävling.

Chill som synden!

Får börjar fokusera mera på firman nu, dona å fixa, samt här hemma... Försöka få till nå hyllor å garnförvaring å sånt tjafs, försöka fixa nån arbetsyta åt mig. Som de sku hända, me dom här småa garderoberna jag bor i.. men drömma kan man ju! Sku ju kuna bre ut mig i trappan om de int sku vara för att de e kallutrymme, så där går de ju int å vara vintertid iaf.. !

Var å rida tanttis igår, efter ett litet uppehåll på ca 2 veckor. Hon har väl oxå haft lite lugnare nog, men marie tyckte hon behövde få komma på nån utmaning då hon har joggat omkring i hagen för sig själv ;D

Redan när ja la henne i skötselspiltan, så sökte hon kontakt... Ville vara nära å sådär allmänt gosig..! Märktes att hon var taggad å på gång!

Longera henne lite först iom att hon kan vara lite stel å sådär, så de behövs rätt mkt uppvärmning, å ja ville se lite hur hon rör sig (så sällan jag får se det), armadis fin trav hade hon iaf! Nå, satte mig upp å skritta lite på lång tygel en stund sen, å när jag kortade tyglarna, kunde inte annat än skratta! Då gick de inte å skritta rakt längre! :D Tanttis tyckte vi kör sidvärtsrörelser direkt bara! Tii baa, påå baa! Då vet man minsann att man sitter på en arbetsglad ponni iallafall!

Red lite ziczac ... nu vet jag inte faktiskt om de blir öppnor eller slutor, men aivan sama, nånting som int e skänkelvikning iaf, å red med raka steg emellan (egentligen ska det bytas direkt), å det blev faktiskt raka steg emellan å sedan tillbaka till spåret. Fanta lär sig otroligt fort rutiner, å såfort man vänder upp på diagonalen så känner man hur hennes 600kg (minst!) börjar ladda upp å sen lägger iväg!

Tidigare har man fått ge efter lite i ökningarna, så hon ska orka framåt å faktiskt öka märkbart, men nu fick man lixom börja sitta å hålla tygeln, börja lixom få påskjutet att komma bakifrån, å t.o.m kunna lyfta upp henne lite i ökningen! En halvhalt gjorde inte att hon sakta av, utan att hon lystra till!

Visst är det på gott och ont att man lär henne att öka på diagonalen, men ändå rätt bra, för hon behöver röra sig framåt.

Höger galoppen var lite jobbig idag, vilket i sig e konstigt, de e vänster galoppen som e problematisk! Men körde rätt "grym" stil för henne, 8-volt med skritt å sen byte, å där funka faktiskt vänster galoppen betydligt bättre, och det var eftergift i galoppen. Det som jag sist blev så fundersam över om jag kände rätt, eller om det var inbillining och hon gick bakom hand!

Hade kandaret på, men red rätt mkt på bridongen enbart, å stångtyglarna hängde rätt lösa. Lite beroende på uppgift så korta jag upp dom. Det är nog tungt för henne ännu att orka bära sig fjäderlätt, men det blir mer å mer! Och dessutom när jag inte har sett henne på ca 2 veckor nu, så kunde man se att nackmusklerna har börjat komma och hon är inte alls lika svankryggig som innan! Det är roligt att se! Iofs, eftersom magen är såpass mkt mindre å ryggmusklerna blir bättre, så de e väl klart att ryggen kommer upp lite mera!

Nåt som oxå toimar bra på henne när hon är väl genomjumppad e 8-volter i trav å att man lite säger till henne på skarpen! Igår var första gången jag hade känslan att jag faktiskt hade henne mellan mina skänklar å händerna, igår kunde jag styra vilken 4e del av henne som jag tyckte behövde justeras! Inte länge, men iallafall, allt hör ihop med hennes ork att bära sig själv!

Det är det här som e så fenomenalt, för det första e vi ju som gjorda för varann. Vi började lika ringrostiga båda 2, tekniken å kunskapen finns nånstans där i bakhuvudet, men vi behöver få ordning på våra kroppar, få igång musklerna, börja tänka rätt osv. Vi har lixom mötts vid en T-korsning å har nu bägge vänt mot den ena vägen å går sida vid sida. Jösses, börja låta som nåt väckelsemöte de här nu hahaha ;D Men lite sån är känslan med Tanttis! Och jag har sagt det förr, är det nån ponni som tar mig till en högre nivå än jag hittills varit i mitt liv, så är det fanta! Man får bara hoppas att hon lever länge och håller sig frisk! Inte för att de direkt märks att hon är 23 år gammal, bortsett från att hon kan vara lite styv å stel i början! Men så länge arbetsviljan å glädjen finns, så tänker jag nog fortsätta!

Men sen också den här utvecklingen. Det är den jag inte riktigt förstår att den kan förbättras sådär snabbt. Visst, jag förbättras ju snabbt oxå, men de e ju för att jag har en ponni som jag känner när jag gör rätt på.

Bara jag fortsätter hela vintern och vädret inte hindrar våran träning alltför mkt, så kommer det nog att bli spännande å se hennes utveckling nästa sommar! Igår fick jag lixom känslan att nu, nu kan vi fara på dressyrträning! Och man vet att man har ridit i regnet när de börjar droppa från hjälmen haha ;D

Älskade Fanta <3

måndag, oktober 3

Iiihk!

Jag e så taggad så ja håller på pomppar ur stolen!

Blev sådär hastigt å lustigt (som vanligt) bestämt att ja sku fa å rid lektion på Fanttis-tanttis igår, å tänkt att jihuu, då får ja ta med mig mina träns å pass in ett åt henne! Att hon har nog visserligen rätt stort huvu, men de hadd Elmo oxå, så tex alla mina pannband borde vara fullsize på tränsena. Bettena va 14,5 så vi hade trott dom sku va för stora, men vi hade redan tidigare kollat att Fanttis bett var 15cm å att de sku kuna va lite kortare! Perfa!

Tog med mig 2 träns, ett helt oanvänt, men de har så himla bred nosgrimma, å sen ett som ja tänkt sku få bli de träns ja använder på fanttis när ja rider henne! Hade hängt upp dom 2 på en sadelhängare plus kandaret som jag hade tänkt testa efteråt å se om de passar på henne, å när marie stod å kolla så sa jag "-tänkte ta tränset som hänger längst in" å marie tyckte "-Jag tycker kandaret ser bra ut"... Nå, så de blev å testa det då.. !

Skitlängsen jag har ridit me kandar öht, men de e så lätt på Fanttis å rida med nya bett (jämfört me va de kan vara på andra hästar), hon säger inte så mkt å råkar man ta i lite hårt, så rycker hon på axlarna, å int som vissa som kan t.o.m ställ sig på bakbenen. Hon e alltså ganska tålig på det viset, man får testa sig fram! Dessutom kändes nog nöjd på kandaret, å lyssnade bra! Hon hade överseende med att de e längsen jag har ridit me 2 tyglar ;D

De e 3e gången nu på kort tid som jag rider Fanta, å de e lite roligt på det viset att dels börjar de lossna för henne riktigt bra, men oxå min ridkondis. Jag sku nästan säga att vi går framåt med bautasteg för varje gång!

Fanta har inte orken att bära sig själv en hel lektion, å framförallt inte i galoppen, men hon orkar en hel lektion ganska bra nu! Hennes vänstra galopp har varit nästintill omöjlig att lyfta (jag har inte klarat av det), men igår kom t.o.m vänster glaopp på första försöket å jag blev så snopen så jag var inte säker på om jag ens kände rätt! Galopperna går inte så bra att styra å ställa ännu, utan man får bara försöka rejsa framåt så hon lossnar ordentligt! Men hej, man kan inte få allt på en gång, man måste jobba stegvist!

Marie hade oss att göra slutor igår å där lossna det riktigt fint å mittiallt hade jag ingenting i händerna! Fjäderlätt! Fanttis tyckt de va ganska kämpigt å gå framåt tillika, men hon kämpar på så fint den underbara lilla ponnin! I traven fick vi det att lossna riktigt bra oxå, å de var bara att sitta å enkelt kunna rida varje steg på henne! Men just den formen orkar hon inte för länge..!

Dehär e en ponni som fullkomligt älskar att arbeta trots sina 23 år! Hon blir inte arg eller frustrerad (fundersam däremot kan hon bli heh), å försöker alltid sitt bästa! Vi e rätt bra team fanttis å jag, 2 gamla tjockisar som tycker de e kul å dressyra men ganska ringrostiga båda 2 ;D

De e härifrån nu som jag sku måst tvinga mig att fortsätta å inte släppa det å gå så länge emellan, för nu e vi så bra på gång här! Sku va me kondisträning en gång i veckan, rålla på plan själv en gång i veckan, å sen en lektion i veckan!

Nåja, nu på jobb, så man får lite annat att tänka på ;D

torsdag, augusti 11

Snabb update...

... före jag somnar!

Seriöst, har nog nå flunssa i kroppen, okej har haft sjuk hals i 2 dagar, men ja tammehoooligomoron sover ju bara..! Int e jobbe tungt eller nånting sånt, men så sjukligt trött konstant. Sover som fan klockan runt, å orkar knappt ändå...!

Nåja, såläng de inte blir värre än såhär så överlever jag, tar bara lite jäkligt på humöret.

Beställde efter ett nifty-fifty nudå, så i moron senast kl 16 så sku de bord va vi posten. Sen när de e hämtat så bär de av ti härmä nästan direkt på power truck show. Är sådär mellan varven riktigt taggad, men sen så emellanåt så sku ja bara ha lust å skita i det. Vädret verkar ju inte direkt så lovande, så få se om man ens lyckas knäppa några kort. Det var ju för den här helgen (bl.a) som ja nudå beställde efter nifty för "egna pengar" iställe för att vänta tills jag hade tillräckligt på firmakontot. Och nej, de e fusk att flytta över pengar! :P

Nå, hur som hafver så kan jag erbjuda lite bredare spektrum av fotografering nu tackvare dehär objektivet. Sen e frågan vad som blir nästa, om jag satsar på de där 2200 euros, eller om ja tar nåt "där emellan" så att säga. Den som lever så länge får se.

Sku kanske borda satsa i akkuna å batterigrepp före... Hmm. Nåja, som sagt, den som lever så länge får se!

By JoA kanske expanderar här oxå så småningom, dels ponnisarna, men så har jag lite annat i åtanke oxå. Vettefan när man ska hinna me allt haha. Kommer nog åtminstone att fyllas ut en hel del på ändringsanmälan iaf, better safe than sorry. I samband med eventuella expanderingen, så kanske de kommer upp en hemsida oxå :)

Så att sådant är läget just nu :)

måndag, maj 23

Livet ler...

.... Eldä naa.

På dom 5 senaste inläggen är 4 utkast.. ;D Så bra har jag varit på att blogga nu igen, fast jag har miljoner saker att säga!

Mycke fotas på G nu, knattecross ikväll, FG-Cup i moron, klubbcross på torsdan, å så e de säkert nå på lörda å sönda oxå.

Men efter söndagens fotas, så ... ser jag så framemot att ta kameran i handen igen...! Marie hade ju öppet hus i Ösö, å sami var där å varmskodde fanttisen... Å jag fick till så förbaskat bra foton från det, så inte ens jag kan moitta! T.o.m en av dom där bättre mentorerna sa "Bra jobbat!"

Det var ju de där med att ha utvecklats... Å jag bannas fortfarande över att jag litar så blint på va ja läser på nätet om "lär dig..." å sen blir det bara pannkaka... ! Tänkte nästan skriva Pangkaka.. Minns du den Therese? Som vi gjorde åt din pappa i födelsedagspresent? (nåja, de var en annan story... men rolig sådan!)

Jag börjar hitta min teknik så småningom, vad som definierar mig som fotograf. Samma gäller redigeringen.. Tänkte nästan försöka experimentera lite på knattecrossen ikväll (kanske.. ) å försöka få... jaa... Jag vet inte exakt vad jag söker där, så lite svårt.. Vet att rodolfi fotar crossen med ett motsvarande som Bjässen (om de int t.o.m var samma märke) + att han dessutom kör utan tri-/monopod. Okej, såg just ett foto, han har 2 kameror (därmed 2 objektiv), så han kan växla... Men ändå..! Visst ger min bjässe bra foton oxå, men jag har inte lärt mig använda den ännu... :S Tro mig.. hela ekipaget väger väl närmare 4kg, så stå nu å håll upp de ett par timmar då...!

Här e mina favoriter från helgen.






Dom här fotona säger nånting. Det är inte bara en still stillbild, utan en rörlig stillbild som lever. Det har jag lite svårt att få fram. Och tackvare dom här fotona fick jag bra reklam genom Sami! Så det var ju ännu bättre! :D

Sen e de lite annat skojs på gång (som inte har nåt med fotas å göra), men det vet bara dom närmaste om ;) Den som lever tillräckligt länge får se.. (frågan är om jag ens lever så länge, med denhär takten hahaha..)


lördag, maj 21

Inför öppet hus!

Maries Stall/T:Mi Marie Sundman har öppet hus och sommaröppning i morgon vid lagmansgården i Östensö! Kl 15-17!

SOMMARÖPPNING & ÖPPET HUS! 

Välkommen på öppet hus vid Maries stall i Östensö söndagen den 22.5.2016 kl 15.00 – 17.00! 

En fin möjlighet att bekanta sig vår verksamhet och våra utrymmen, samt anmäla sig till sommarens kurser & program. Vi presenterar även ett heltäckande samarbete med Bubblans Ponnystall , fotograf by JoA, hästmassör Pauliinan Eläinpalvelutoch massör Mias Massagestudio. Även hovslagareHevospalvelu Houtsonen är på plats och brännskor en fjordhäst! Möjlighet att pröva på att forma om en hästsko. Alla företagare är på plats, och kan berätta mer om sitt företag och sina tjänster!

Ponnyridning för familjens minsta, möjlighet att pröva på ponnyagility, käpphästhoppning & försäljning, servering och en hel del fina erbjudanden av företagarna som presenterar sin verksamhet på plats!

Vi har även hästloppis i stallet, vill du komma med och sälja eller lämna saker till försäljning – anmäl dej till Marie tel 044-297 1230 /sms!

Adress: Gåtasvägen 99, 68910 Bennäs 
 
PS: Vi lottar ut en ridlektion bland alla som delat detta inlägg, samt deltar i tävlingen på plats! 

Så det här tycker jag ni ska komma på! :)

Själv ska jag fixa lite foton... Alltså, precis som marie sa "Fan va vi e old school"... Och det är precis det vi är, då jag sitter å babblar om att jag sku måst göra nå fotoutskrifter... Men en digital fotoram? Hallåå? Visst, fördelen med riktiga utskrifter e ju att man ser flera på samma gång, men..  Jaja, kanske man börjar bli för gammal för att riktigt hänga med?

Nå, det ska jag hur som helst gå igenom idag, å så ska ja försöka kolla på nå loppistavara (hästgrejjer) å se om ja sku för dit nå å lite annat dittan å dattan.

Själv kommer jag att finnas på plats där å fota i morron, förhoppningsvis få till nå bra foton. Återigen sku ett 50mm (objektiv alltså) vara bra att ha, men... Det har jag inte ännu...! Egentligen sku jag vila ha ett kortare zoom, men ett 50mm är ett såkallat nifty fifty*, så de sku va perfekt... Men det är tänkt att jag ska beställa efter ett med sistas lönen. Fick en såndär trevlig bilräkning att betala i juni, så man får vara lite återhållsam nu.

Lustigt hur typ 99% av mina inlägg ti sist spånar in på nåt om kameror å objektiv... Har ni märkt det? :D Fast jag inte alls har det i åtanke när jag börjar skriva, så kommer jag ändå in på det på nåt märkligt vis ;)

Det kommer in mer å mer bokningar till fotografering, å... Jag sa det här i tidigare i år, att jag hade nog inte riktigt väntat mig det! Trodde att jag ännu i år åtminstone skulle fokusera mest på hästsporten å motocrossen (vilket jag nog iofs gör), å att det ännu sku ta ett par år innan jag får nå egentliga bokningar. Men tji fick jag! Roligt är det förstås, men jag får ju lite prestationsångest :D

Emellanåt sitter jag å funderar på om jag ska använda mina hittills sparade pengar på olika objektiv istället, men sen igen... vintersäsongen faller helt bort för mig om jag inte skaffar kameran :/ Kameran sku jag helst vila ha ny, ett lämpligt objektiv kan jag hitta på nå kirppis för lite billigare peng än själva kameran, så det blir nog enklare att införskaffa det..

Höjden av irritation var när jag hittade en exakt sån kamera jag ska ha på valokuvaajan kirppis på fb, plus ett sånt objektiv jag definitivt ska ha. Ägaren tyckte bägge var skit (det var en del diskussioner i kommentarsfältet om ägaren ens förstod sig på fotografering), till det förmånliga priset av 3000 euro. Kameran var inte alls mkt använd. Totalpriset på bägge, nya, så ligger kameran på 1499 (sakrans Rajala som har höjt priset igen prkl) å objektivet ligger på 2200 euro. Men då de e såna pengar jag inte har för tillfället :( Hade inte tvekat en sekund om jag hade 3000 euro extra liggandes...!

Varför jag egentligen vill ha kameran sprillans ny är för att jag får med en softa, som e rätt bra för redigering. Nu har jag ett gratisprogram, Photodirector 3, det är faktiskt helt okej, å jag tycker att det hittills täcker dom redigeringar jag behöver göra... Men det känns ändå som en säkerhet att ha DPP att tillgå...

Här i veckan tog jag kameran under ena armen å tanja under andra, å så for vi å testa på lite porträtt. De va riktigt kul! Enda problemet va ju att när jag sku försöka få tanja å slappna av, så de blev naturligt, så börja hon ju skratta istället, så min taktik funka int riktigt... (... mao de toimar int å försöka andas som nån som har värkar...höhö), men på slutet gick de bättre, å blev mer naturligt! Fick nog till ett par helt okej foton! :) Det här är min favorit!



Det enda, som jag tyvärr inte såg här... är den där förbannade björken i bakgrunden! Men annars så stället vi var på e helt perfekt. På samma plats har du flera möjliga bakgrunder samt ljus!

Tanja moitta att hon såg så blek ut, å jag håller nog med, hela fotot är blekt å grått å trist, så jag måste medge, jag är förbaskat nöjd med att jag behärskar redigeringen såhär bra..!


Håhå, ja dehär som sku vara om öppet hus i moron, blev ett marathon-inlägg om fotografering istället ;D Nåja, så kan de gå! :D


*A 50mm prime camera lens with an f-number of 1.8 or lower. The first lens to earn this nickname was the Canon EF 50mm f/1.8 II, introduced in 1991. Nifty fifties are cheap to buy, have sharp optics, and give amazing bokeh.

"Yeah, I got a huge collection of zooms and wide angle lenses, but when all else fails, the nifty fifty always delivers."