.. och med tårar i ögonen.
En väldigt ledsam dag.
Ibland vänder det helt plötsligt. Ibland går nära å kära från oss alldeles för oväntat. Idag har Farbror C fått gå vidare, och får nu vara som den 4åring han kände sig som.
Jag är tacksam att Elin meddelade både anna och mig rätt tidigt. Efter att jag hade sålt Elmo och före jag flyttade till Åland, red jag Farbror C rätt mkt, och nu har jag ju tömkört honom. Det är en häst som i sina 24 år har stått i samma box, en häst som alltid funnits där. Så det ÄR en häst som berör många.
Tror nog inte jag riktigt förstått det helt å hållet ännu, är rädd att det kommer att ske när man ser hans box.
Vila i frid, Farbror C <3
Visar inlägg med etikett Chirac. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Chirac. Visa alla inlägg
måndag, maj 19
torsdag, maj 8
Sjukhusrumban del 2
.. jag brukar försöka leva efter principen att man ska lära sig något nytt varje dag. Det jag har lärt mig idag, är när det står Röntgen på kallelsen, så betyder det vad som helst på röntgenavdelningen. Jag hade alltså fel och fel. Inte röntgen å inte mammografi, utan ultraljud. Vilket iofs var trevligare.
Jag börjar tydligen oxå bli riktigt tjomis med sköterskan å Reijo som är röntgenläkaren, så sköterskan frågade hur ja mått sen operationen.... Wait, what?! Okej att jag e stammis vid labben å när jag tog mina blodprover varannan vecka, så vände dom sig direkt till "vasa-datorn" när jag ställde mig i luckan. Det kan jag förstå.. men stammis på rtg-avdelningen?! Seriosly? Okej att jag bor i en liten stad, men SÅ liten är den väl inte?!
Och Rejio ja (tror de va så han hette, nåt finskt å på R va det iaf..), tänkte nästan skämta me honom å säga "Syns nästa vecka!" för då ska jag dit pånytt.. !
Han fråga hur det var, å jag sa som det är.. Det ömmar å e lite hårt å sådär, så han ultra, men han sa att de ser nog bra ut ändå. Att det är kanske bäst å lämna det sådär, kanske det blir bättre. Ja lär ju höra va kirurgen tycker å tänker
Pratade me mamsen idag nudå, å ifall jag inte får nån ordning på nästa läkarbesök, alltså det jag försökt med nu i 4 års tid, så kommer jag att gå till privat läkare. Det kan som sagt ha med det där jag nämnde i bloggen igår... Det finns lixom två olika vägar det kan gå. Endera har det med den eventuella sjukdomen som misstänkts i 4 års tid (vilket stärker misstankarna ännumer) eller så är det något helt skilt för sig.
Men hur som helst bestämde vi (dvs jag övertygade mig själv) om att jag först gör ett läkarbesök, det jag kommer att få kallelse till efter blodproven, å berättar läget, å sen ... får man se vad nästa steg blir. Det spelar tydligen ingen roll att min onkolog sa "Det är mera regel än undantag att man får den här sjukdomen efter cytostatika", men likväl förbannat så vägrar resten av läkarna att tro på det, trots att varenda jävel säger "Vi kollar blodproven, å så kan man faktiskt testa medicinen sen.." ... Det sa jag åt läkaren jag var till sist, att jag rent ut sagt börjar tröttna på att höra den visan. Hon var bra, hon slutade på malmska å for tibax ti sverige. Grejt.
Åh, ja just det ja! Firade ju födelsedagsbarnet Chirac idag som blev 24 år, hurra! Jag kommer ihåg då han blev född! Eller ja, inte kanske just den situationen, men jag kommer ihåg hans mamma å när hon var dräktig! Tänka sig...! Hade inte hjärta att tömköra å dressyra med Farbror C idag, utan beslöt mig för att vi går en promenad i hans takt istället (förutom när han rejsar iväg me sina långa ben...!) Vi stod å fundera lite emellanåt, tittade, käkade lite grästovor när vi hittade något färskt grönt.. Helt enkelt njöt av vädret dagen till ära! Han verkade vara riktigt nöjd å glad med turen! :) Han är nog en riktigt livsnjutare å en otroligt härlig häst! Och jo, igår gnägga han faktiskt åt mig, å då var det INTE mat-tid, så ja kände mig lite hedrad! ;)
onsdag, april 30
Farbror C.
Det var en sån dag idag. Ni som vet, ni vet.
Han gnägga åt mig i hagen, fastän jag e fortfarande övertygad om att han trodde jag kom med maten, även om ja var 1,5-2h "för tidig". Allt gick bra tills jag sku börja tränsa. Inte ens med morot som lockbete så gick det, sen kom Martina till undsätting :D Nå... På plan kände ja rätt fort att idag kommer det att bli lite spännande.. Gick först ett par varv sådär löst å ledigt bara, tömkörde ett par varv, å konstatera att idag fick ja nog lägga på inspänningstyglarna. La fast dom å i samma veva kom Martina ut me Mio, å när hon hade longerat en stund, så kom Farbror C på att nånting var skitläskigt å hoppa till, å förståss hässa upp Mio oxå :D Gamla gubbar!
Det roliga sen var att jag i princip sku ha kunna ta bort tömmarna, han dressyrade på för sig själv! Å jag stod å fundera vart han är på väg. Så vi rådda nu på en stund, han gick mest böjningar å vikningar där han själv tyckte han sku gå, å ja följde med ;D Men han gick nog fint! :D
På vägen ut till hagen sen stod han på två ben, man kan inte annat än att sucka å skratta åt Farbrorn. De va lixom int nå att han hoppa till, han ställde sig upp på 2 ben...! Sen försökte ja förklara åt honom att jag int drar om int han drar, så han trippa sidledes till hagen med huvudet böjt mot mig. Försökte även upplysa om att maten inte har kommit till hagen ännu, men det trodde han inte på, han var nog säker på att jag ljög. Så det var tvärdyk ner i hölådan för att inse att den var tom, å sen var det galopp, hopp, bock, spark, studs, galopp, tjut, hopp, galopp, bock.
Hälsningar Farbror C, 24 år gammal!
Nu är det kaffepaus å sen tillbaka till stallet för banbyggandet!
Han gnägga åt mig i hagen, fastän jag e fortfarande övertygad om att han trodde jag kom med maten, även om ja var 1,5-2h "för tidig". Allt gick bra tills jag sku börja tränsa. Inte ens med morot som lockbete så gick det, sen kom Martina till undsätting :D Nå... På plan kände ja rätt fort att idag kommer det att bli lite spännande.. Gick först ett par varv sådär löst å ledigt bara, tömkörde ett par varv, å konstatera att idag fick ja nog lägga på inspänningstyglarna. La fast dom å i samma veva kom Martina ut me Mio, å när hon hade longerat en stund, så kom Farbror C på att nånting var skitläskigt å hoppa till, å förståss hässa upp Mio oxå :D Gamla gubbar!
Det roliga sen var att jag i princip sku ha kunna ta bort tömmarna, han dressyrade på för sig själv! Å jag stod å fundera vart han är på väg. Så vi rådda nu på en stund, han gick mest böjningar å vikningar där han själv tyckte han sku gå, å ja följde med ;D Men han gick nog fint! :D
På vägen ut till hagen sen stod han på två ben, man kan inte annat än att sucka å skratta åt Farbrorn. De va lixom int nå att han hoppa till, han ställde sig upp på 2 ben...! Sen försökte ja förklara åt honom att jag int drar om int han drar, så han trippa sidledes till hagen med huvudet böjt mot mig. Försökte även upplysa om att maten inte har kommit till hagen ännu, men det trodde han inte på, han var nog säker på att jag ljög. Så det var tvärdyk ner i hölådan för att inse att den var tom, å sen var det galopp, hopp, bock, spark, studs, galopp, tjut, hopp, galopp, bock.
Hälsningar Farbror C, 24 år gammal!
Nu är det kaffepaus å sen tillbaka till stallet för banbyggandet!
lördag, april 26
Partypooper.
Känns som att jag e den personen idag.
Är inte alls på humör för nånting, trött som fan, å grinig dessutom. Å trött som fan. Å trött e jag dessutom. Å jag e så förbannat trött.
Var å fundera med Farbror C idag, gick riktigt bra, men iom att jag var trött från början så va de lixom inget extra.. Börjar få mera tjing på hjälperna åtminstone, tusan de e nog bra övning dehär. Farbror C va ju förstås lika fin å nöjd som alltid, ståtlig häst när han står fint i form. Jag måsta t.o.m göra en halt å gå så långt åt sidan jag kunde för att se hur fint han stod. Lustigt oxå hur tidsuppfattningen e borta när man försvinner in i sin lilla koncentrations-bubbla!
Nåja, såpass trött, så dom sista stegen när ja plocka undan allting var riktigt jobbiga.
Dessutom tyckte marie vi sku göra nåt ikväll. Hör å häpna så råka hon ha en ledig helg igen (!!)... Den människan har typ 2 lediga helger i året, å nu har hon tammetusan haft hela TRE lediga helger redan i år! Håhå, va ska de bli av henne?! Tsss.. Nå anyhow, det där "göra nåt ikväll" brukar ju vanligen innebära sprit. Å sist jag var på sånthär humor å "gjorde nåt", så hände ju kvällen "Karma, ödet, call it whatever you want"... Seriöst, jag borde lära mig att skriva kortare inlägg, t.o.m jag tröttna ju när jag sku leta efter inlägget -.- Men jag kan inte rå för det då jag har typ tusen saker jag måste "spit it out".. sku ju istället bli ca 200 inlägg om dan då -.- ... Pest eller kolera...
I all min frustration så råkade ja klicka igång en pianoversion av PoTC å sen va de ju kört då. Då blir jag ännumera frustrerad då den där favoritlåten e så kort egentligen. Å när jag hör den så börjar jag så innerligt sakna ett spel som lades ner ;( Dom gjorde ett nytt spel under samma namn som nu kan spelas på fejjan, men det är inte alls samma upplägg. Bara samma namn. Å de suger. Fan va ja saknar de där andra spelet prkl... Tog några printscreens från spelet... å ja, så finns ju the zombie dance på tuben oxå. Dom la in sånhära helt onödiga grejjer som inte hade nåt med själva spelet att göra, men som (enligt mig) var askul. Ni lär ju förstå sen.
Denhär var inte så synkad, å lite mörk första, men sen blir det bättre. Sånt här kunde man roa sig med i spelet.
Här e några printscreens som jag tog..
Jag rapar... Moget?
Jag fiser (och är gul dessutom)... riktigt moget!
Close-up.
Ja, det var ett roligt spel. Kunde fördriva många timmar där när man inte hade nåt att göra. Det var ett skönt spel på det viset att det måsta int ske nånting hela tiden, du kunde precis välja själv. Hann dock aldrig bli full lvl, tror jag kom upp till lvl 46 eller nåt, sen la dom ner :(
Visst skulle det vara surt om dom lade ner seafight oxå, men ja lirar inte det så mkt. Dessutom är det dyrt. Dehär kosta 7,90 dollar i månaden (eller nåt ditåt) å det var allt du pröjsade för. Ja fy tusan, sku ja kuna progga spel, sku ja helt klart göra ett liknande bara för att få roa mig själv -.- Som sagt jag e ju sentamentalist...!
Sitter å funtsar på om jag borde göra egna compilations av PoTC soundtracket, så jag inte behöver sitta å klicka replay efter 2 minuter, å så jag får höra flera versioner efter varandra utan att behöva tuba efter flera. Handär Jarrod Radnich version e ju nog rätt skön om man säger så. Men det finns ju ofantligt varianter på den, 4-hands å massor med egna tolkningar.
Nåja om ja sku ta å dissa bloggen nu en stund å försöka göra nå annat. Som t. ex att börja mentalt förbereda mig på att fixa mig inför kvällen. När man int har nån lust så går de extra trögt, men jag e ju int den som int tar vara på chansen åtminstone. Tror jag sku vara typ 8 hos marie, å klockan är 5 nu... å jag e ju känd för att int riktigt stressa när jag ska fixa mig... Tagga? ... tagga.... -.-
Är inte alls på humör för nånting, trött som fan, å grinig dessutom. Å trött som fan. Å trött e jag dessutom. Å jag e så förbannat trött.
Var å fundera med Farbror C idag, gick riktigt bra, men iom att jag var trött från början så va de lixom inget extra.. Börjar få mera tjing på hjälperna åtminstone, tusan de e nog bra övning dehär. Farbror C va ju förstås lika fin å nöjd som alltid, ståtlig häst när han står fint i form. Jag måsta t.o.m göra en halt å gå så långt åt sidan jag kunde för att se hur fint han stod. Lustigt oxå hur tidsuppfattningen e borta när man försvinner in i sin lilla koncentrations-bubbla!
Nåja, såpass trött, så dom sista stegen när ja plocka undan allting var riktigt jobbiga.
Dessutom tyckte marie vi sku göra nåt ikväll. Hör å häpna så råka hon ha en ledig helg igen (!!)... Den människan har typ 2 lediga helger i året, å nu har hon tammetusan haft hela TRE lediga helger redan i år! Håhå, va ska de bli av henne?! Tsss.. Nå anyhow, det där "göra nåt ikväll" brukar ju vanligen innebära sprit. Å sist jag var på sånthär humor å "gjorde nåt", så hände ju kvällen "Karma, ödet, call it whatever you want"... Seriöst, jag borde lära mig att skriva kortare inlägg, t.o.m jag tröttna ju när jag sku leta efter inlägget -.- Men jag kan inte rå för det då jag har typ tusen saker jag måste "spit it out".. sku ju istället bli ca 200 inlägg om dan då -.- ... Pest eller kolera...
I all min frustration så råkade ja klicka igång en pianoversion av PoTC å sen va de ju kört då. Då blir jag ännumera frustrerad då den där favoritlåten e så kort egentligen. Å när jag hör den så börjar jag så innerligt sakna ett spel som lades ner ;( Dom gjorde ett nytt spel under samma namn som nu kan spelas på fejjan, men det är inte alls samma upplägg. Bara samma namn. Å de suger. Fan va ja saknar de där andra spelet prkl... Tog några printscreens från spelet... å ja, så finns ju the zombie dance på tuben oxå. Dom la in sånhära helt onödiga grejjer som inte hade nåt med själva spelet att göra, men som (enligt mig) var askul. Ni lär ju förstå sen.
Denhär var inte så synkad, å lite mörk första, men sen blir det bättre. Sånt här kunde man roa sig med i spelet.
Här e några printscreens som jag tog..
Jag rapar... Moget?
Jag fiser (och är gul dessutom)... riktigt moget!
Close-up.
Ja, det var ett roligt spel. Kunde fördriva många timmar där när man inte hade nåt att göra. Det var ett skönt spel på det viset att det måsta int ske nånting hela tiden, du kunde precis välja själv. Hann dock aldrig bli full lvl, tror jag kom upp till lvl 46 eller nåt, sen la dom ner :(
Visst skulle det vara surt om dom lade ner seafight oxå, men ja lirar inte det så mkt. Dessutom är det dyrt. Dehär kosta 7,90 dollar i månaden (eller nåt ditåt) å det var allt du pröjsade för. Ja fy tusan, sku ja kuna progga spel, sku ja helt klart göra ett liknande bara för att få roa mig själv -.- Som sagt jag e ju sentamentalist...!
Sitter å funtsar på om jag borde göra egna compilations av PoTC soundtracket, så jag inte behöver sitta å klicka replay efter 2 minuter, å så jag får höra flera versioner efter varandra utan att behöva tuba efter flera. Handär Jarrod Radnich version e ju nog rätt skön om man säger så. Men det finns ju ofantligt varianter på den, 4-hands å massor med egna tolkningar.
Nåja om ja sku ta å dissa bloggen nu en stund å försöka göra nå annat. Som t. ex att börja mentalt förbereda mig på att fixa mig inför kvällen. När man int har nån lust så går de extra trögt, men jag e ju int den som int tar vara på chansen åtminstone. Tror jag sku vara typ 8 hos marie, å klockan är 5 nu... å jag e ju känd för att int riktigt stressa när jag ska fixa mig... Tagga? ... tagga.... -.-
Etiketter:
Bitter,
Chirac,
Hitta-på-fanstyg,
Stass,
Tömkörning
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





