... Jaa-a. Nog är det skillnad på 145 euro och 1000 euro ;)
Plastic Fantastic aka Nifty-Fifty aka Canon 50mm 1.8, är nog värt sina 145 euro, meen.... Nåja, jag ska inte döma ut det ännu, det är jag som verkligen inte har lärt mig använda det ;)
Det kräver så himla mkt mer, eller snarare, annorlunda tankeverksamhet för mig. 50mm är 1.8, Bjässen är 5-6.3. Så jo, det är stor skillnad.
Testkörde nifty vid spituholmen igår, kändes ju nästan som att ja fick stå framför/på/under/bakom hojarna för att få till nåt, men de jag noterade att med nifty kan ja hålla kameran rätt väg lite oftare. Det är ju lite mer "vidvinkel".
Fick till några helt ok bilder igår, men som sagt, mkt träning för mig ännu innan dom blir riktigt bra. Å motocross-säsongen e ju inte så länge till :/ Men med tanke på hur länge de tog mig innan jag lärde mig Bjässen, så lär nog de här ta en stund oxå ;)
Det knepiga är hur tusan ska ja lära mig tänka rätt varje gång ja byter objektiv? Eller ja, när ja la på Bjässen en stund igår, så gick de ju nog per automatik, men sen när ja la på Nifty igen, så fick ja börja tänka till :S
Fick omedvetet till lite rörelseoskärpa oxå, å de e lite skit att det var omedvetet. För nu har jag rållat bort mig i tankeverksamheten..! När jag dessutom fick nåt med Bjässen som var rörelseoskärpa, om även väldigt lite, så vet jag inte riktigt var felet var.
Kameran bråka lite igår, vet inte va som felas den, men de händer inget när ja trycker på knappen. Skitirriterande! Har nog läst att knapparna i sig kan gå slut, men vill ju inte tro det ;(
Nåja, bara att träna mera! Här kommer lite andra skillnader mellan Nifty å Bjässen, notera t.ex viktskillnaden ;)
Visar inlägg med etikett Canon 50D. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Canon 50D. Visa alla inlägg
tisdag, augusti 30
Plastic Fantastic vs Bjässen.
Etiketter:
By JoA,
Canon 50D,
Firman,
Jag analyserar,
Objektiv
torsdag, augusti 11
Snabb update...
... före jag somnar!
Seriöst, har nog nå flunssa i kroppen, okej har haft sjuk hals i 2 dagar, men ja tammehoooligomoron sover ju bara..! Int e jobbe tungt eller nånting sånt, men så sjukligt trött konstant. Sover som fan klockan runt, å orkar knappt ändå...!
Nåja, såläng de inte blir värre än såhär så överlever jag, tar bara lite jäkligt på humöret.
Beställde efter ett nifty-fifty nudå, så i moron senast kl 16 så sku de bord va vi posten. Sen när de e hämtat så bär de av ti härmä nästan direkt på power truck show. Är sådär mellan varven riktigt taggad, men sen så emellanåt så sku ja bara ha lust å skita i det. Vädret verkar ju inte direkt så lovande, så få se om man ens lyckas knäppa några kort. Det var ju för den här helgen (bl.a) som ja nudå beställde efter nifty för "egna pengar" iställe för att vänta tills jag hade tillräckligt på firmakontot. Och nej, de e fusk att flytta över pengar! :P
Nå, hur som hafver så kan jag erbjuda lite bredare spektrum av fotografering nu tackvare dehär objektivet. Sen e frågan vad som blir nästa, om jag satsar på de där 2200 euros, eller om ja tar nåt "där emellan" så att säga. Den som lever så länge får se.
Sku kanske borda satsa i akkuna å batterigrepp före... Hmm. Nåja, som sagt, den som lever så länge får se!
By JoA kanske expanderar här oxå så småningom, dels ponnisarna, men så har jag lite annat i åtanke oxå. Vettefan när man ska hinna me allt haha. Kommer nog åtminstone att fyllas ut en hel del på ändringsanmälan iaf, better safe than sorry. I samband med eventuella expanderingen, så kanske de kommer upp en hemsida oxå :)
Så att sådant är läget just nu :)
Seriöst, har nog nå flunssa i kroppen, okej har haft sjuk hals i 2 dagar, men ja tammehoooligomoron sover ju bara..! Int e jobbe tungt eller nånting sånt, men så sjukligt trött konstant. Sover som fan klockan runt, å orkar knappt ändå...!
Nåja, såläng de inte blir värre än såhär så överlever jag, tar bara lite jäkligt på humöret.
Beställde efter ett nifty-fifty nudå, så i moron senast kl 16 så sku de bord va vi posten. Sen när de e hämtat så bär de av ti härmä nästan direkt på power truck show. Är sådär mellan varven riktigt taggad, men sen så emellanåt så sku ja bara ha lust å skita i det. Vädret verkar ju inte direkt så lovande, så få se om man ens lyckas knäppa några kort. Det var ju för den här helgen (bl.a) som ja nudå beställde efter nifty för "egna pengar" iställe för att vänta tills jag hade tillräckligt på firmakontot. Och nej, de e fusk att flytta över pengar! :P
Nå, hur som hafver så kan jag erbjuda lite bredare spektrum av fotografering nu tackvare dehär objektivet. Sen e frågan vad som blir nästa, om jag satsar på de där 2200 euros, eller om ja tar nåt "där emellan" så att säga. Den som lever så länge får se.
Sku kanske borda satsa i akkuna å batterigrepp före... Hmm. Nåja, som sagt, den som lever så länge får se!
By JoA kanske expanderar här oxå så småningom, dels ponnisarna, men så har jag lite annat i åtanke oxå. Vettefan när man ska hinna me allt haha. Kommer nog åtminstone att fyllas ut en hel del på ändringsanmälan iaf, better safe than sorry. I samband med eventuella expanderingen, så kanske de kommer upp en hemsida oxå :)
Så att sådant är läget just nu :)
Etiketter:
Business,
By JoA,
Canon 50D,
Firman,
Fotografering,
Kamera,
Objektiv,
Samarbetspartners,
T:mi Marie Sundman,
Virkade Ponnisar
söndag, juli 31
Ändringsanmälan...
... Jeps.
Det sku jag måst göra. Ändringsanmälan om företaget, lägg till lite stuff. Bl.a försäljning av hantverk, utbildning, lärande osv.
Det var det här som var lite det finurliga med valet av firmanamnet By Joa. Om jag inte riktigt minns fel, så står det Photography By JoA på visitkorten, men om det är så att jag faktiskt börjar sälja ponnisarna nångång, så kan ja lätt lägga fast märken med "Made By JoA".
Ibland e ja lite knepig jo. Namnet i sig, säger ju inte direkt vad firman håller på med, för- och nackdelar visserligen. Men det var lite övervägande å funderande, å iom att jag så gärna virkar ponnisarna å gärna sku sälja dom, så blev det kanske smidigaste sådär. Vet inte ens om de sku bli nån åtgång på ponnisarna, dom är ju rätt dyra p.g.a materialkostnaderna, men de sku va såndär kul extra grej!
Så att jo, sku måst maila Sanna å fråga va såndär ändring kostar, om jag förstod rätt på ytj eller var de nu va, så sku de väl kosta 40 spänn, så de va ju int ens dyrt. Sen tar de väl ett par veckor då, innan ändringen e gjord.
Har redigerat foton hela jäkla moronen, blev klar med 80 cm, 90 cm, å halva 100 cm, sen börja ögonen gå i kors å ja kände att ja ville ta en break. Så nu e de kaffe som gäller, å nya Ghostbustersfilmen. Dock i dålig kvalite :S
Så himla mkt jag sku vila investera i å köpa nu, så de e riktigt svårt ti håll sig. Suck. Hittade nå onlinekurser i fotografering, med riktigt bra utbud, som ja sku vila gå oxå, men dom kostar väl runt en 80 dollar eller så. Kollade att Coursera har oxå en kurs, eller egentligen en 5-delarskurs, dessutom en specialization som kostar typ 70 euro eller nåt om man väljer att betala för det.
Känns som fotona ändrats nu igen, eller inte bara känns, syns oxå, men har stött på nya problem då, som jag inte riktigt hittat lösningen på ännu. Har använt Bjässen, så kan väl tro att de e orsaken till förbättringen, stor skillnad på 500 euro mellan objektiven. Lärde mig lite nya trix i redigeringen oxå, men inget som direkt funkar på hästfoton, utan snarare bättre på motocrossen..
Här e 3 st bilder ja lite gillar från gårdagens tävling vid nurk. Hoppas på att få såld så de sku räcka ti nifty-fifty objektivet :) Minns inte exakt va jag hade på firmakontot, men sku väl röra sig om att få sålt för 70-75 euro, så sku de räcka! :)
Det sku jag måst göra. Ändringsanmälan om företaget, lägg till lite stuff. Bl.a försäljning av hantverk, utbildning, lärande osv.
Det var det här som var lite det finurliga med valet av firmanamnet By Joa. Om jag inte riktigt minns fel, så står det Photography By JoA på visitkorten, men om det är så att jag faktiskt börjar sälja ponnisarna nångång, så kan ja lätt lägga fast märken med "Made By JoA".
Ibland e ja lite knepig jo. Namnet i sig, säger ju inte direkt vad firman håller på med, för- och nackdelar visserligen. Men det var lite övervägande å funderande, å iom att jag så gärna virkar ponnisarna å gärna sku sälja dom, så blev det kanske smidigaste sådär. Vet inte ens om de sku bli nån åtgång på ponnisarna, dom är ju rätt dyra p.g.a materialkostnaderna, men de sku va såndär kul extra grej!
Så att jo, sku måst maila Sanna å fråga va såndär ändring kostar, om jag förstod rätt på ytj eller var de nu va, så sku de väl kosta 40 spänn, så de va ju int ens dyrt. Sen tar de väl ett par veckor då, innan ändringen e gjord.
Har redigerat foton hela jäkla moronen, blev klar med 80 cm, 90 cm, å halva 100 cm, sen börja ögonen gå i kors å ja kände att ja ville ta en break. Så nu e de kaffe som gäller, å nya Ghostbustersfilmen. Dock i dålig kvalite :S
Så himla mkt jag sku vila investera i å köpa nu, så de e riktigt svårt ti håll sig. Suck. Hittade nå onlinekurser i fotografering, med riktigt bra utbud, som ja sku vila gå oxå, men dom kostar väl runt en 80 dollar eller så. Kollade att Coursera har oxå en kurs, eller egentligen en 5-delarskurs, dessutom en specialization som kostar typ 70 euro eller nåt om man väljer att betala för det.
Känns som fotona ändrats nu igen, eller inte bara känns, syns oxå, men har stött på nya problem då, som jag inte riktigt hittat lösningen på ännu. Har använt Bjässen, så kan väl tro att de e orsaken till förbättringen, stor skillnad på 500 euro mellan objektiven. Lärde mig lite nya trix i redigeringen oxå, men inget som direkt funkar på hästfoton, utan snarare bättre på motocrossen..
Här e 3 st bilder ja lite gillar från gårdagens tävling vid nurk. Hoppas på att få såld så de sku räcka ti nifty-fifty objektivet :) Minns inte exakt va jag hade på firmakontot, men sku väl röra sig om att få sålt för 70-75 euro, så sku de räcka! :)
Dom 2 översta e ju lite häftiga för dammet.. De understa... jaa.. Jag bara gillar de på nå vis. Dessutom hade jag lyckats "slarva bort" det, så jag fick ladda ner det från by joa på fejjan. Smartskaft. Nåja, de e nog nånstans, men orkade inte leta efter det.
Sku måst skaffa mig lightroom å lära mig det oxå. Pust å stön vid bara tanken av att försöka lära sig det. Nåja, kanske jag sku lyckas denhär gången då man har lite mera info mellan öronen. De e ju så jag har lärt mig photodirector, genom att testa å jämföra å kolla andra fotografers foton.
Så att jo. Det sista jag sku måst göra är att kast om lite tangentbord, försökte putsa det här i veckan, vilket resulterade i att en del knappar inte ens visar de minsta livstecken... Tex frågetecken e helt dött...
Etiketter:
Business,
By JoA,
Canon 50D,
Coursera,
Firman,
Fotografering,
Jag flummar,
Kurser,
Virkade Ponnisar,
Virkning
lördag, juli 9
Produktiv morgon!
... Än så länge iaf!
Klockan är inte ens 7, å man har donat på lite med firman, skickat iväg lite foton å fakturor!
När jag var vid Nurk så använde jag bjässen, och noterade en sak.... Den påminde otroligt mkt om det 70-200L objektivet jag hade lånat till E-pur tävlingarna, alltså Canons proffs-serie av objektiv. Blev lite snopen själv över kvalitén måste jag medge. Bjässen är visserligen ett Sigma, och inte i den dyraste klassen, men tror det låg på ca 1000 euro när jag köpte det.
Nurk har så stor plan, så mitt 70-300 vill inte riktigt räcka till ibland, beroende på hur hindren är placerade förstås.
Det som är skönt är att jag börjar orka fota med bjässen. Tror totala vikten ligger nog på över 4kg, så man blir fort slut i armen.
Oj voi attans. Gick in på cyberphoto å kollade tillbehören ti kameran jag ska köpa, det var ju inte så smart. Såg nu att Jupio har en strömkälla med en batteridummy som du kan använda direkt i kameran, utan att nöta på kamerans egna akkuna. Vet ju inte hurupass ett nytt batteri håller, originalet ti min nuvarande håller inte länge, men sen är det 8 år gammalt oxå eller nåt i den stilen. 289 kostar batterigreppet och 109 kostar en akku, så inte e de ju billigt inte!
Nå, jag brukar tänka som så (för att trösta mig själv), det är frågan om en engångsutgift, till skillnad från hästar.
Nåja, en sak åt gången! :) Va ska int e vaal tärååv.
Klockan är inte ens 7, å man har donat på lite med firman, skickat iväg lite foton å fakturor!
När jag var vid Nurk så använde jag bjässen, och noterade en sak.... Den påminde otroligt mkt om det 70-200L objektivet jag hade lånat till E-pur tävlingarna, alltså Canons proffs-serie av objektiv. Blev lite snopen själv över kvalitén måste jag medge. Bjässen är visserligen ett Sigma, och inte i den dyraste klassen, men tror det låg på ca 1000 euro när jag köpte det.
Nurk har så stor plan, så mitt 70-300 vill inte riktigt räcka till ibland, beroende på hur hindren är placerade förstås.
Det som är skönt är att jag börjar orka fota med bjässen. Tror totala vikten ligger nog på över 4kg, så man blir fort slut i armen.
Oj voi attans. Gick in på cyberphoto å kollade tillbehören ti kameran jag ska köpa, det var ju inte så smart. Såg nu att Jupio har en strömkälla med en batteridummy som du kan använda direkt i kameran, utan att nöta på kamerans egna akkuna. Vet ju inte hurupass ett nytt batteri håller, originalet ti min nuvarande håller inte länge, men sen är det 8 år gammalt oxå eller nåt i den stilen. 289 kostar batterigreppet och 109 kostar en akku, så inte e de ju billigt inte!
Nå, jag brukar tänka som så (för att trösta mig själv), det är frågan om en engångsutgift, till skillnad från hästar.
Nåja, en sak åt gången! :) Va ska int e vaal tärååv.
lördag, juli 2
Varför tar det sån tid med fotona?
Jaa, det kanske många undrar.
Nå, för det första, jag jobbar å så e jag en sömntuta, så sällan jag orkar riktigt mkt på kvällarna... (däremot där mellan halv 5 å 6 på moron så kan de funka!)
För det andra, så måste jag ha inspiration. Inspirationen behövs för att få fram bästa urvalet och bästa redigeringen. Börjar jag slafsa igenom dom, så blir det bara till ingenting. Dessutom ser man inte dom där mindre sakerna på fotona, kanske färgbalansen e tokig (vit som skiftar i nån annan färg osv... visserligen kan jag missa det ändå, jag e inget pro när de gäller redigering).
För det 3e så fotar jag enbart i raw format numera, det sparar lite på akkuna, sparar på utrymme både på minneskort och på datorn, men det krävs att jag kör dom genom programmet för att ens kunna visa dom åt nån annan. Att fota i raw är ungefär som förritiiidens negativ.
Nå vad gör jag då när jag redigerar å väljer vilka som åker upp? Jo, först å främst så handlar det ju om vad jag fotat. 95% av det jag fotar är visserligen fart å fläkt, men det har ju hänt att man tagit porträtt. Så det första jag försöker kolla på är värmen i fotot. Behövs det mera värme? Som vid tex just porträtt, då e de bättre med mera värme.
Nu överdriver jag lite på vissa saker så ni tydligare ska se skillnad.
Sen brukar jag dra upp kontrasten lite..
Det nästa jag kollar på (okej, dom går seriöst int alla gånger i just denhär ordningen jag beskriver, det beror på lite), är om svart är svart å vitt är vitt. I det här fallet blev vitt lite bättre när jag drog upp värmen! Så det blir svarta som jag justerar lite.
När man fotar motocross å hästar så kanske man inte alla gånger kan/får stå där man helst sku stå, i dethär fallet kommer ljuset från vänster, å ansiktet blir ganska mörkt, så jag får dra upp på skuggorna lite. Alternativt ljusheten eller exposure (som jag inte kommer på vad heter på svenska...)
Nu blev denhär alldeles för stickig i ögonen (drog upp shadows rejält med flit), så då drar jag ner lite på exposure.
Nu är jag rätt nöjd så långt. Det som hände tidigare, var att det vita på hjälmen blev stickigt i ögonen. Det däremot är ganska svårt att få bort, utan att allt annat drabbas, nog med mina (icke-existerande-)kunskaper samt det gratisprogram jag har. Men lite bättre kan man få det. Det heter alltså highlights.
Nu är jag klar med första sektionen av redigeringen. Så nu kollar jag hur "dammigt" fotot är, behövs det mera klarhet i färgerna? Behövs det mera färg?
Här har jag justerat lite på klarheten samt drog upp lite på färgerna.
Det sista jag då kollar på är skärpan och noise reduction. Sällan rör jag noise reduction när de gäller actionfotona, men kanske desto viktigare vid porträtt.
Det här är sen slutgiltiga resultatet :)
Så det är därför det tar så tid för mig, speciellt då man har 1500-2000 foton på lager ;)
Nå, för det första, jag jobbar å så e jag en sömntuta, så sällan jag orkar riktigt mkt på kvällarna... (däremot där mellan halv 5 å 6 på moron så kan de funka!)
För det andra, så måste jag ha inspiration. Inspirationen behövs för att få fram bästa urvalet och bästa redigeringen. Börjar jag slafsa igenom dom, så blir det bara till ingenting. Dessutom ser man inte dom där mindre sakerna på fotona, kanske färgbalansen e tokig (vit som skiftar i nån annan färg osv... visserligen kan jag missa det ändå, jag e inget pro när de gäller redigering).
För det 3e så fotar jag enbart i raw format numera, det sparar lite på akkuna, sparar på utrymme både på minneskort och på datorn, men det krävs att jag kör dom genom programmet för att ens kunna visa dom åt nån annan. Att fota i raw är ungefär som förritiiidens negativ.
Nå vad gör jag då när jag redigerar å väljer vilka som åker upp? Jo, först å främst så handlar det ju om vad jag fotat. 95% av det jag fotar är visserligen fart å fläkt, men det har ju hänt att man tagit porträtt. Så det första jag försöker kolla på är värmen i fotot. Behövs det mera värme? Som vid tex just porträtt, då e de bättre med mera värme.
Nu överdriver jag lite på vissa saker så ni tydligare ska se skillnad.
Sen brukar jag dra upp kontrasten lite..
Det nästa jag kollar på (okej, dom går seriöst int alla gånger i just denhär ordningen jag beskriver, det beror på lite), är om svart är svart å vitt är vitt. I det här fallet blev vitt lite bättre när jag drog upp värmen! Så det blir svarta som jag justerar lite.
När man fotar motocross å hästar så kanske man inte alla gånger kan/får stå där man helst sku stå, i dethär fallet kommer ljuset från vänster, å ansiktet blir ganska mörkt, så jag får dra upp på skuggorna lite. Alternativt ljusheten eller exposure (som jag inte kommer på vad heter på svenska...)
Nu blev denhär alldeles för stickig i ögonen (drog upp shadows rejält med flit), så då drar jag ner lite på exposure.
Nu är jag rätt nöjd så långt. Det som hände tidigare, var att det vita på hjälmen blev stickigt i ögonen. Det däremot är ganska svårt att få bort, utan att allt annat drabbas, nog med mina (icke-existerande-)kunskaper samt det gratisprogram jag har. Men lite bättre kan man få det. Det heter alltså highlights.
Nu är jag klar med första sektionen av redigeringen. Så nu kollar jag hur "dammigt" fotot är, behövs det mera klarhet i färgerna? Behövs det mera färg?
Här har jag justerat lite på klarheten samt drog upp lite på färgerna.
Det sista jag då kollar på är skärpan och noise reduction. Sällan rör jag noise reduction när de gäller actionfotona, men kanske desto viktigare vid porträtt.
Det här är sen slutgiltiga resultatet :)
Så det är därför det tar så tid för mig, speciellt då man har 1500-2000 foton på lager ;)
Etiketter:
By JoA,
Canon 50D,
Fotografering,
Motocross
måndag, maj 23
Livet ler...
.... Eldä naa.
På dom 5 senaste inläggen är 4 utkast.. ;D Så bra har jag varit på att blogga nu igen, fast jag har miljoner saker att säga!
Mycke fotas på G nu, knattecross ikväll, FG-Cup i moron, klubbcross på torsdan, å så e de säkert nå på lörda å sönda oxå.
Men efter söndagens fotas, så ... ser jag så framemot att ta kameran i handen igen...! Marie hade ju öppet hus i Ösö, å sami var där å varmskodde fanttisen... Å jag fick till så förbaskat bra foton från det, så inte ens jag kan moitta! T.o.m en av dom där bättre mentorerna sa "Bra jobbat!"
Det var ju de där med att ha utvecklats... Å jag bannas fortfarande över att jag litar så blint på va ja läser på nätet om "lär dig..." å sen blir det bara pannkaka... ! Tänkte nästan skriva Pangkaka.. Minns du den Therese? Som vi gjorde åt din pappa i födelsedagspresent? (nåja, de var en annan story... men rolig sådan!)
Jag börjar hitta min teknik så småningom, vad som definierar mig som fotograf. Samma gäller redigeringen.. Tänkte nästan försöka experimentera lite på knattecrossen ikväll (kanske.. ) å försöka få... jaa... Jag vet inte exakt vad jag söker där, så lite svårt.. Vet att rodolfi fotar crossen med ett motsvarande som Bjässen (om de int t.o.m var samma märke) + att han dessutom kör utan tri-/monopod. Okej, såg just ett foto, han har 2 kameror (därmed 2 objektiv), så han kan växla... Men ändå..! Visst ger min bjässe bra foton oxå, men jag har inte lärt mig använda den ännu... :S Tro mig.. hela ekipaget väger väl närmare 4kg, så stå nu å håll upp de ett par timmar då...!
Här e mina favoriter från helgen.
Dom här fotona säger nånting. Det är inte bara en still stillbild, utan en rörlig stillbild som lever. Det har jag lite svårt att få fram. Och tackvare dom här fotona fick jag bra reklam genom Sami! Så det var ju ännu bättre! :D
Sen e de lite annat skojs på gång (som inte har nåt med fotas å göra), men det vet bara dom närmaste om ;) Den som lever tillräckligt länge får se.. (frågan är om jag ens lever så länge, med denhär takten hahaha..)
På dom 5 senaste inläggen är 4 utkast.. ;D Så bra har jag varit på att blogga nu igen, fast jag har miljoner saker att säga!
Mycke fotas på G nu, knattecross ikväll, FG-Cup i moron, klubbcross på torsdan, å så e de säkert nå på lörda å sönda oxå.
Men efter söndagens fotas, så ... ser jag så framemot att ta kameran i handen igen...! Marie hade ju öppet hus i Ösö, å sami var där å varmskodde fanttisen... Å jag fick till så förbaskat bra foton från det, så inte ens jag kan moitta! T.o.m en av dom där bättre mentorerna sa "Bra jobbat!"
Det var ju de där med att ha utvecklats... Å jag bannas fortfarande över att jag litar så blint på va ja läser på nätet om "lär dig..." å sen blir det bara pannkaka... ! Tänkte nästan skriva Pangkaka.. Minns du den Therese? Som vi gjorde åt din pappa i födelsedagspresent? (nåja, de var en annan story... men rolig sådan!)
Jag börjar hitta min teknik så småningom, vad som definierar mig som fotograf. Samma gäller redigeringen.. Tänkte nästan försöka experimentera lite på knattecrossen ikväll (kanske.. ) å försöka få... jaa... Jag vet inte exakt vad jag söker där, så lite svårt.. Vet att rodolfi fotar crossen med ett motsvarande som Bjässen (om de int t.o.m var samma märke) + att han dessutom kör utan tri-/monopod. Okej, såg just ett foto, han har 2 kameror (därmed 2 objektiv), så han kan växla... Men ändå..! Visst ger min bjässe bra foton oxå, men jag har inte lärt mig använda den ännu... :S Tro mig.. hela ekipaget väger väl närmare 4kg, så stå nu å håll upp de ett par timmar då...!
Här e mina favoriter från helgen.
Dom här fotona säger nånting. Det är inte bara en still stillbild, utan en rörlig stillbild som lever. Det har jag lite svårt att få fram. Och tackvare dom här fotona fick jag bra reklam genom Sami! Så det var ju ännu bättre! :D
Sen e de lite annat skojs på gång (som inte har nåt med fotas å göra), men det vet bara dom närmaste om ;) Den som lever tillräckligt länge får se.. (frågan är om jag ens lever så länge, med denhär takten hahaha..)
Etiketter:
Bubblans Ponnystall,
By JoA,
Canon 50D,
Firman,
Fotografering,
Jag analyserar,
Jag flummar,
Ragga,
T:mi Marie Sundman
lördag, maj 21
Inför öppet hus!
Maries Stall/T:Mi Marie Sundman har öppet hus och sommaröppning i morgon vid lagmansgården i Östensö! Kl 15-17!
Så det här tycker jag ni ska komma på! :)
Själv ska jag fixa lite foton... Alltså, precis som marie sa "Fan va vi e old school"... Och det är precis det vi är, då jag sitter å babblar om att jag sku måst göra nå fotoutskrifter... Men en digital fotoram? Hallåå? Visst, fördelen med riktiga utskrifter e ju att man ser flera på samma gång, men.. Jaja, kanske man börjar bli för gammal för att riktigt hänga med?
Nå, det ska jag hur som helst gå igenom idag, å så ska ja försöka kolla på nå loppistavara (hästgrejjer) å se om ja sku för dit nå å lite annat dittan å dattan.
Själv kommer jag att finnas på plats där å fota i morron, förhoppningsvis få till nå bra foton. Återigen sku ett 50mm (objektiv alltså) vara bra att ha, men... Det har jag inte ännu...! Egentligen sku jag vila ha ett kortare zoom, men ett 50mm är ett såkallat nifty fifty*, så de sku va perfekt... Men det är tänkt att jag ska beställa efter ett med sistas lönen. Fick en såndär trevlig bilräkning att betala i juni, så man får vara lite återhållsam nu.
Lustigt hur typ 99% av mina inlägg ti sist spånar in på nåt om kameror å objektiv... Har ni märkt det? :D Fast jag inte alls har det i åtanke när jag börjar skriva, så kommer jag ändå in på det på nåt märkligt vis ;)
Det kommer in mer å mer bokningar till fotografering, å... Jag sa det här i tidigare i år, att jag hade nog inte riktigt väntat mig det! Trodde att jag ännu i år åtminstone skulle fokusera mest på hästsporten å motocrossen (vilket jag nog iofs gör), å att det ännu sku ta ett par år innan jag får nå egentliga bokningar. Men tji fick jag! Roligt är det förstås, men jag får ju lite prestationsångest :D
Emellanåt sitter jag å funderar på om jag ska använda mina hittills sparade pengar på olika objektiv istället, men sen igen... vintersäsongen faller helt bort för mig om jag inte skaffar kameran :/ Kameran sku jag helst vila ha ny, ett lämpligt objektiv kan jag hitta på nå kirppis för lite billigare peng än själva kameran, så det blir nog enklare att införskaffa det..
Höjden av irritation var när jag hittade en exakt sån kamera jag ska ha på valokuvaajan kirppis på fb, plus ett sånt objektiv jag definitivt ska ha. Ägaren tyckte bägge var skit (det var en del diskussioner i kommentarsfältet om ägaren ens förstod sig på fotografering), till det förmånliga priset av 3000 euro. Kameran var inte alls mkt använd. Totalpriset på bägge, nya, så ligger kameran på 1499 (sakrans Rajala som har höjt priset igen prkl) å objektivet ligger på 2200 euro. Men då de e såna pengar jag inte har för tillfället :( Hade inte tvekat en sekund om jag hade 3000 euro extra liggandes...!
Varför jag egentligen vill ha kameran sprillans ny är för att jag får med en softa, som e rätt bra för redigering. Nu har jag ett gratisprogram, Photodirector 3, det är faktiskt helt okej, å jag tycker att det hittills täcker dom redigeringar jag behöver göra... Men det känns ändå som en säkerhet att ha DPP att tillgå...
Här i veckan tog jag kameran under ena armen å tanja under andra, å så for vi å testa på lite porträtt. De va riktigt kul! Enda problemet va ju att när jag sku försöka få tanja å slappna av, så de blev naturligt, så börja hon ju skratta istället, så min taktik funka int riktigt... (... mao de toimar int å försöka andas som nån som har värkar...höhö), men på slutet gick de bättre, å blev mer naturligt! Fick nog till ett par helt okej foton! :) Det här är min favorit!
Det enda, som jag tyvärr inte såg här... är den där förbannade björken i bakgrunden! Men annars så stället vi var på e helt perfekt. På samma plats har du flera möjliga bakgrunder samt ljus!
Tanja moitta att hon såg så blek ut, å jag håller nog med, hela fotot är blekt å grått å trist, så jag måste medge, jag är förbaskat nöjd med att jag behärskar redigeringen såhär bra..!
Håhå, ja dehär som sku vara om öppet hus i moron, blev ett marathon-inlägg om fotografering istället ;D Nåja, så kan de gå! :D
*A 50mm prime camera lens with an f-number of 1.8 or lower. The first lens to earn this nickname was the Canon EF 50mm f/1.8 II, introduced in 1991. Nifty fifties are cheap to buy, have sharp optics, and give amazing bokeh.
"Yeah, I got a huge collection of zooms and wide angle lenses, but when all else fails, the nifty fifty always delivers."
SOMMARÖPPNING & ÖPPET HUS!
Välkommen på öppet hus vid Maries stall i Östensö söndagen den 22.5.2016 kl 15.00 – 17.00!
En fin möjlighet att bekanta sig vår verksamhet och våra utrymmen, samt anmäla sig till sommarens kurser & program. Vi presenterar även ett heltäckande samarbete med Bubblans Ponnystall , fotograf by JoA, hästmassör Pauliinan Eläinpalvelutoch massör Mias Massagestudio. Även hovslagareHevospalvelu Houtsonen är på plats och brännskor en fjordhäst! Möjlighet att pröva på att forma om en hästsko. Alla företagare är på plats, och kan berätta mer om sitt företag och sina tjänster!
Ponnyridning för familjens minsta, möjlighet att pröva på ponnyagility, käpphästhoppning & försäljning, servering och en hel del fina erbjudanden av företagarna som presenterar sin verksamhet på plats!
Vi har även hästloppis i stallet, vill du komma med och sälja eller lämna saker till försäljning – anmäl dej till Marie tel 044-297 1230 /sms!
Adress: Gåtasvägen 99, 68910 Bennäs
PS: Vi lottar ut en ridlektion bland alla som delat detta inlägg, samt deltar i tävlingen på plats!
Så det här tycker jag ni ska komma på! :)
Själv ska jag fixa lite foton... Alltså, precis som marie sa "Fan va vi e old school"... Och det är precis det vi är, då jag sitter å babblar om att jag sku måst göra nå fotoutskrifter... Men en digital fotoram? Hallåå? Visst, fördelen med riktiga utskrifter e ju att man ser flera på samma gång, men.. Jaja, kanske man börjar bli för gammal för att riktigt hänga med?
Nå, det ska jag hur som helst gå igenom idag, å så ska ja försöka kolla på nå loppistavara (hästgrejjer) å se om ja sku för dit nå å lite annat dittan å dattan.
Själv kommer jag att finnas på plats där å fota i morron, förhoppningsvis få till nå bra foton. Återigen sku ett 50mm (objektiv alltså) vara bra att ha, men... Det har jag inte ännu...! Egentligen sku jag vila ha ett kortare zoom, men ett 50mm är ett såkallat nifty fifty*, så de sku va perfekt... Men det är tänkt att jag ska beställa efter ett med sistas lönen. Fick en såndär trevlig bilräkning att betala i juni, så man får vara lite återhållsam nu.
Lustigt hur typ 99% av mina inlägg ti sist spånar in på nåt om kameror å objektiv... Har ni märkt det? :D Fast jag inte alls har det i åtanke när jag börjar skriva, så kommer jag ändå in på det på nåt märkligt vis ;)
Det kommer in mer å mer bokningar till fotografering, å... Jag sa det här i tidigare i år, att jag hade nog inte riktigt väntat mig det! Trodde att jag ännu i år åtminstone skulle fokusera mest på hästsporten å motocrossen (vilket jag nog iofs gör), å att det ännu sku ta ett par år innan jag får nå egentliga bokningar. Men tji fick jag! Roligt är det förstås, men jag får ju lite prestationsångest :D
Emellanåt sitter jag å funderar på om jag ska använda mina hittills sparade pengar på olika objektiv istället, men sen igen... vintersäsongen faller helt bort för mig om jag inte skaffar kameran :/ Kameran sku jag helst vila ha ny, ett lämpligt objektiv kan jag hitta på nå kirppis för lite billigare peng än själva kameran, så det blir nog enklare att införskaffa det..
Höjden av irritation var när jag hittade en exakt sån kamera jag ska ha på valokuvaajan kirppis på fb, plus ett sånt objektiv jag definitivt ska ha. Ägaren tyckte bägge var skit (det var en del diskussioner i kommentarsfältet om ägaren ens förstod sig på fotografering), till det förmånliga priset av 3000 euro. Kameran var inte alls mkt använd. Totalpriset på bägge, nya, så ligger kameran på 1499 (sakrans Rajala som har höjt priset igen prkl) å objektivet ligger på 2200 euro. Men då de e såna pengar jag inte har för tillfället :( Hade inte tvekat en sekund om jag hade 3000 euro extra liggandes...!
Varför jag egentligen vill ha kameran sprillans ny är för att jag får med en softa, som e rätt bra för redigering. Nu har jag ett gratisprogram, Photodirector 3, det är faktiskt helt okej, å jag tycker att det hittills täcker dom redigeringar jag behöver göra... Men det känns ändå som en säkerhet att ha DPP att tillgå...
Här i veckan tog jag kameran under ena armen å tanja under andra, å så for vi å testa på lite porträtt. De va riktigt kul! Enda problemet va ju att när jag sku försöka få tanja å slappna av, så de blev naturligt, så börja hon ju skratta istället, så min taktik funka int riktigt... (... mao de toimar int å försöka andas som nån som har värkar...höhö), men på slutet gick de bättre, å blev mer naturligt! Fick nog till ett par helt okej foton! :) Det här är min favorit!
Det enda, som jag tyvärr inte såg här... är den där förbannade björken i bakgrunden! Men annars så stället vi var på e helt perfekt. På samma plats har du flera möjliga bakgrunder samt ljus!
Tanja moitta att hon såg så blek ut, å jag håller nog med, hela fotot är blekt å grått å trist, så jag måste medge, jag är förbaskat nöjd med att jag behärskar redigeringen såhär bra..!
Håhå, ja dehär som sku vara om öppet hus i moron, blev ett marathon-inlägg om fotografering istället ;D Nåja, så kan de gå! :D
*A 50mm prime camera lens with an f-number of 1.8 or lower. The first lens to earn this nickname was the Canon EF 50mm f/1.8 II, introduced in 1991. Nifty fifties are cheap to buy, have sharp optics, and give amazing bokeh.
"Yeah, I got a huge collection of zooms and wide angle lenses, but when all else fails, the nifty fifty always delivers."
Etiketter:
Bubblans Ponnystall,
By JoA,
Canon 50D,
Firman,
Fotografering,
Hästsport,
Jag flummar,
Kamera,
Motocross,
Objektiv,
Samarbetspartners,
T:mi Marie Sundman
lördag, maj 14
Bloggripuli...
... Har jag idag tydligen. Nejmen skämtåsido, behöver en liten paus. När man drar upp skärpan på max på ett foto, å man fortfarande ser suddigt, då börjar de nog bli dags för paus minsann!
Tror jag har blivit lite onödigt petig med redigeringen oxå... Har inte ens kommit halvvägs (av ca 550 foton) å hållit på flera timmar redan.... Kanske börja 9-tiden?
Det jobbigaste med dagens redigering, e damm... Men en del foton lyckas jag nog rädda helt okej...
Här ser man före/efter... (no shit?)
Tror jag har blivit lite onödigt petig med redigeringen oxå... Har inte ens kommit halvvägs (av ca 550 foton) å hållit på flera timmar redan.... Kanske börja 9-tiden?
Det jobbigaste med dagens redigering, e damm... Men en del foton lyckas jag nog rädda helt okej...
Här ser man före/efter... (no shit?)
Som sagt, inget enkelt projekt inte.. Iaf inte när man int e van! Även om jag kör ett gratisprogram, så gillar jag lite dehör när man kan köra ihop bilder på det där viset... med DPP har jag mera möjligheter, men å dehär kan hänga sig ibland å vara lite seg, men det sparar alla ändringar oavsett automatiskt... Så man behöver lixom aldrig "börja om pånytt" me nå foto, utan man kan fortsätta där man sluta..
För- och nackdelar med bägge programmen :)
Nåja, ska försöka återgå nu... eller så gör jag nåt annat...! Tiden får utvisa ;)
tisdag, maj 10
Finally!
... Som jag väntat!
På morsdag kom bror, fru å melwin på besök, å jag tog fram kameran i sedvanlig ordning. Låg sen å sola på gräsmattan, å lekte lite med kameran.
Jag har ju förut tjafsat om det här med ratio between iso, aperture å shutter speed, och jo, jag vet om det och hur det funkar i teorin, men att få hjärnan å börja tänka i dom banorna, det har ju tagit sin lilla stund.
Nå, här e resultatet av mitt lekande. Som en parentes kan jag säga att jag körde på AV-läget på kameran, Aperture priority, så det jag manuellt har justerat e alla f-talen.
På morsdag kom bror, fru å melwin på besök, å jag tog fram kameran i sedvanlig ordning. Låg sen å sola på gräsmattan, å lekte lite med kameran.
Jag har ju förut tjafsat om det här med ratio between iso, aperture å shutter speed, och jo, jag vet om det och hur det funkar i teorin, men att få hjärnan å börja tänka i dom banorna, det har ju tagit sin lilla stund.
Nå, här e resultatet av mitt lekande. Som en parentes kan jag säga att jag körde på AV-läget på kameran, Aperture priority, så det jag manuellt har justerat e alla f-talen.
Iso 400 f/4,5 1/6400sec
Iso 400 f/7,1 1/2500sec
Iso 400 f/11 1/1000sec
Iso 400 f/20 1/320sec
Iso 400 f/35 1/100sec
Visst har jag snygga fejk-crocs? ;)
Nånej.... Jag vet att jag hakat upp mig på en sak åtminstone, nackdelen med att läsa som en tok på internet å lita blint på allt man läser. "Utomhus brukar man använda sig av iso 100-400". Okej, ja, då lägger jag ison på det då. Det här har resulterat i.... inte så bra action foton... Helt okej, men inte riktigt de där top notch.
Nu kan jag visserligen inte helt bestämma över aperturen, eftersom jag inte har fast aperture (vilket betyder att det är samma oavsett hur mkt du zoomar). Jag har 4-5.6 på bägge linserna, om jag inte minns fel, dvs ju mer jag zoomar, destu högre aperture.
Här har jag använt mig av iso 800, (f/5 1/3200sec) tänkte "vafan, jag testar å ser vad som händer".. Resultatet blev "Oho!" när jag kollade igenom alla foton. Visst, de här fotot kan förbättras på alla sätt å vis, men.... ska vi säga som så, att nu är basics rätt på det här foto! I det här fallet är allt det viktiga lika skarpt.. eller suddigt, hur man nu vill se på det, heh, men huvudsaken är att allt är lika! Och det är det jag inte riktigt fått till hittills...! Inte medvetet. Alltså när jag kört på AV-/TV-läget. Kör jag på ett färdigt program, så jo, men de e ju fusk! Eller ja, t.o.m då kan man misslyckas..!
Nu e jag lixom nybörjare igen, men på nästa level! :) Och ni kan tro att jag väntat på det steget! Och man kan ju säga att de kom i rättan tid ;) Det här är ytterligare ett steg mot helt manuell fotografering.. Kanske det blir en fotograf av mig nångång oxå? ;)
Etiketter:
By JoA,
Canon 50D,
Firman,
Fotografering,
Motocross
onsdag, april 13
One step closer...
.... and babysteps ofc!
Fick en aha-upplevelse här nyligen. Dels lite i helgen, men dels oxå lite igår. Måste medge att det är oerhört förvirrande med ett ljusstarkt objektiv, rent tankemässigt.
Vi ska se om jag får det rätt nu. Om jag som exempel vill fota en människa inomhus, så behöver jag dra upp ison, let's say till 2000. Aperturen på 2.8 (som exempel då.. ju lägre siffror = desto mera ljusinsläpp).
Då får jag såndär lagom trevlig suddig bakgrund, men det skarpa området är alldeles för litet. Istället måste jag höja ytterligare på iso (i mitt fall praktiskt möjligt jo, men det blir kornigt, se bilden!)
...Och sen... nu till det knepiga, måste jag höja på aperturen, för att få ett bredare område som e skarpt.
Här är just det problemet. Högt iso, i detta fall så torde kornigheten vara okej (har inte granskat desto närmare), men ser ni var 1) fokusen är? 2) hur litet de skarpa området är? Fokusen och det skarpa området är på dom vita hårstråna mellan ögonen. Vilket är alldeles fel. Fokusen ska ligga på ögonen, och i det här fallet, de högra ögat. Helst hade jag fått bägge ögonen skarpa, alltså ett större område som e skarpt och då sku jag ha måsta höja aperturen till 4-5 nånting. Vilket medför att bilden blir mörkare, betydligt mörkare. Detta foto e taget med 2.8 och jag tror faktiskt jag hade ison på 2000.
Här e samma bild före redigering.
Det är den där förbannade matematiken, ration between dom olika faktorerna som jag försöker lära mig. Och det är bannemig knepigt. Jag vet vad dom betyder (bara det i sig tog ju mig 1 år å lära mig skillnaden på), men att sen få rätt ratio, det är ganska knepigt.... Och därför blir jag ännumer förvirrad med ett 2.8 objektiv, när jag e van med min 4.
Nåja, skam den som ger sig, det är redan ett framsteg att jag börjar få aha-upplevelser! Dessutom har jag testat lite på tv-läget, 95% av gångerna kör jag på av-läget, men tv är en hel ny vetenskap för mig.
Här är oxå orsaken varför jag SÅ längtar efter nya kameran. Eftersom både Tuulia å Vaasan Urheilukuvaus var på samma tävling, så har jag snokat lite på deras inställningar. Bägge hade fullframe kameror som klarade av höga iso-tal utan kornighet. Tuulia hade ison på 5000 och VU hade ison på 4000. Min har inte ens högre än 3200 :S Och upp till 12800 på extended, å de vettetusan hur man ens använder sig av. Nya kameran klarar 16000 och extended 51200. Så där e en väsentlig skillnad. Jag vet inte om jag klarar av inomhus ändå utan ett ljusstarkare objektiv, men troligtvis klarar jag mig med ett 2.8. VU hade ett fast objektiv, 135mm och 2.0 på ljuskänsligheten (okej, VU hade 2 kameror å 2 objektiv, men iaf på det foto jag kollade). Priset för den linsen hittade jag inte, eftersom den tydligen inte finns kvar, men t.ex ett 200mm 2.0 kostade ca 6000 euro.
Nåja... En vacker dag....!
Fick en aha-upplevelse här nyligen. Dels lite i helgen, men dels oxå lite igår. Måste medge att det är oerhört förvirrande med ett ljusstarkt objektiv, rent tankemässigt.
Vi ska se om jag får det rätt nu. Om jag som exempel vill fota en människa inomhus, så behöver jag dra upp ison, let's say till 2000. Aperturen på 2.8 (som exempel då.. ju lägre siffror = desto mera ljusinsläpp).
Då får jag såndär lagom trevlig suddig bakgrund, men det skarpa området är alldeles för litet. Istället måste jag höja ytterligare på iso (i mitt fall praktiskt möjligt jo, men det blir kornigt, se bilden!)
...Och sen... nu till det knepiga, måste jag höja på aperturen, för att få ett bredare område som e skarpt.
Här är just det problemet. Högt iso, i detta fall så torde kornigheten vara okej (har inte granskat desto närmare), men ser ni var 1) fokusen är? 2) hur litet de skarpa området är? Fokusen och det skarpa området är på dom vita hårstråna mellan ögonen. Vilket är alldeles fel. Fokusen ska ligga på ögonen, och i det här fallet, de högra ögat. Helst hade jag fått bägge ögonen skarpa, alltså ett större område som e skarpt och då sku jag ha måsta höja aperturen till 4-5 nånting. Vilket medför att bilden blir mörkare, betydligt mörkare. Detta foto e taget med 2.8 och jag tror faktiskt jag hade ison på 2000.
Här e samma bild före redigering.
Det är den där förbannade matematiken, ration between dom olika faktorerna som jag försöker lära mig. Och det är bannemig knepigt. Jag vet vad dom betyder (bara det i sig tog ju mig 1 år å lära mig skillnaden på), men att sen få rätt ratio, det är ganska knepigt.... Och därför blir jag ännumer förvirrad med ett 2.8 objektiv, när jag e van med min 4.
Nåja, skam den som ger sig, det är redan ett framsteg att jag börjar få aha-upplevelser! Dessutom har jag testat lite på tv-läget, 95% av gångerna kör jag på av-läget, men tv är en hel ny vetenskap för mig.
Här är oxå orsaken varför jag SÅ längtar efter nya kameran. Eftersom både Tuulia å Vaasan Urheilukuvaus var på samma tävling, så har jag snokat lite på deras inställningar. Bägge hade fullframe kameror som klarade av höga iso-tal utan kornighet. Tuulia hade ison på 5000 och VU hade ison på 4000. Min har inte ens högre än 3200 :S Och upp till 12800 på extended, å de vettetusan hur man ens använder sig av. Nya kameran klarar 16000 och extended 51200. Så där e en väsentlig skillnad. Jag vet inte om jag klarar av inomhus ändå utan ett ljusstarkare objektiv, men troligtvis klarar jag mig med ett 2.8. VU hade ett fast objektiv, 135mm och 2.0 på ljuskänsligheten (okej, VU hade 2 kameror å 2 objektiv, men iaf på det foto jag kollade). Priset för den linsen hittade jag inte, eftersom den tydligen inte finns kvar, men t.ex ett 200mm 2.0 kostade ca 6000 euro.
Nåja... En vacker dag....!
Etiketter:
Business,
By JoA,
Canon 50D,
Fotografering,
Kamera
söndag, april 10
For the very first time...!
... Så ska jag försöka mig på en seriös fotografering inomhus!
Har lånat ett 100mm 2.8 av en polare, å jo visst, risken är stor att 100mm blir för kort, beror helt på hur E-purs manege ser ut å var hindrena är placerade :/ Men det var de enda 2.8 han hade :/
Dessutom lånade jag favoritlinsen 70-200 4L. Allt som har L efter sig så ger en nästan orgasm. Canons lite mer påkostade objektiv, men tex just 70-200 4L har kommit ut i en nyare version, så därmed e dom relativt billiga nu. Begagnat kan man hitta för 300-400 euro! Å andra sidan upplyste en annan vän mig om att man ser ut som en noob om man har äldre versionen :P (Och prisskillnaden på dom 2.8 L objektiven jag sneglat på var 1400 euro vs 2200 euro...Så att...)
Jag hoppas på att få till några riktigt fina utomhus-situationsbilder, måste ju passa på när man har det objektivet till förfogande. Å andra sidan kommer jag att ha bägge ända till nästa helg, då jag ändå sku ha lånat 2.8an för inomhusdressyren vid jpr.
Så att jo, snart blir det att börja packa ihop sig å bege sig iväg till seinäjoki :) Har googlat mkt på just inomhustävlingar å objektiv, å många använder sig av 2.8, så i teorin borde jag ha en chans att få till nåt vettigt. Sen var det ju de där med längden då :/ Men det kan man omöjligen veta på förhand..!
157 starter + klubbklassen var det idag, så jag hoppas jag får låna ett strömuttag, för mina akkun kommer int å hålla för hela dagen! Nåja, kommer nog inte att vara där hela dagen heller, sista klassen var bekräknad att börja 17:20 eller nåt sånt, å man ska ändå ha i minnet att det tar 1,5h att köra därifrån. Insåg dessutom att det tar för länge å spara till nya kameran, så jag får nog investera i ett batterigrepp till 50Dn å ett par extra batterier :/ Visserligen har jag hittat så china-china, så jag får 1 grepp + 2 batterier för ca 80 euro. Å med batterigreppet får jag in vanliga AA-batterier i nödfall... så då ska man väl klara sig?
Ja-a, det blir minst sagt spännande idag! :) Vi ska hålla tummarna att jag lyckas få till nå som e säljbara!
Har lånat ett 100mm 2.8 av en polare, å jo visst, risken är stor att 100mm blir för kort, beror helt på hur E-purs manege ser ut å var hindrena är placerade :/ Men det var de enda 2.8 han hade :/
Dessutom lånade jag favoritlinsen 70-200 4L. Allt som har L efter sig så ger en nästan orgasm. Canons lite mer påkostade objektiv, men tex just 70-200 4L har kommit ut i en nyare version, så därmed e dom relativt billiga nu. Begagnat kan man hitta för 300-400 euro! Å andra sidan upplyste en annan vän mig om att man ser ut som en noob om man har äldre versionen :P (Och prisskillnaden på dom 2.8 L objektiven jag sneglat på var 1400 euro vs 2200 euro...Så att...)
Jag hoppas på att få till några riktigt fina utomhus-situationsbilder, måste ju passa på när man har det objektivet till förfogande. Å andra sidan kommer jag att ha bägge ända till nästa helg, då jag ändå sku ha lånat 2.8an för inomhusdressyren vid jpr.
Så att jo, snart blir det att börja packa ihop sig å bege sig iväg till seinäjoki :) Har googlat mkt på just inomhustävlingar å objektiv, å många använder sig av 2.8, så i teorin borde jag ha en chans att få till nåt vettigt. Sen var det ju de där med längden då :/ Men det kan man omöjligen veta på förhand..!
157 starter + klubbklassen var det idag, så jag hoppas jag får låna ett strömuttag, för mina akkun kommer int å hålla för hela dagen! Nåja, kommer nog inte att vara där hela dagen heller, sista klassen var bekräknad att börja 17:20 eller nåt sånt, å man ska ändå ha i minnet att det tar 1,5h att köra därifrån. Insåg dessutom att det tar för länge å spara till nya kameran, så jag får nog investera i ett batterigrepp till 50Dn å ett par extra batterier :/ Visserligen har jag hittat så china-china, så jag får 1 grepp + 2 batterier för ca 80 euro. Å med batterigreppet får jag in vanliga AA-batterier i nödfall... så då ska man väl klara sig?
Ja-a, det blir minst sagt spännande idag! :) Vi ska hålla tummarna att jag lyckas få till nå som e säljbara!
tisdag, april 5
One more day... err.. week!
... Ungefär så länge torde de vara innan firman officiellt e igång nudå.
Det som kanske är mest irriterande (förutom väntan då, ni vet, otålig vädur här.. ), så är att en stor del av allt e lixom "push enter and send"-stadiet. Men jag kan inte riktigt trycka på enter innan allt e klappat å klart.
Dessutom är det fenomenalt mkt på gång och jag borde seriöst skriva ner lite mer funderingar, innan jag glömmer vad jag tänkt på. Sponsorer (mer om detta i ett senare skede, håll ögonen öppna), utlottningar, öppet hus... you name it. STORA planer på gång! ..... Å jag som tänkte börja med en mjukstart..
Kom oxå fram till att jag borde ha en sekreterare... höhö ;D Nejmen, alltså, en som gör mina stan-ärenden så inte jag behöver springa dit :D Just nu skulle jag behöva en kalender kombinerat med anteckningsbok, så jag sku få skriva ner mina funderingar, tex på jobbet. Även om jag är fenomenalt glömsk, så har jag lyckats lämna mina funderingar i "öppna tabbar" i hjärnan, så dom finns kvar där ännu bara jag gräver lite ;D ... Ännu..!
Jag borde dessutom gå igenom sådär på riktigt, årets happenings, har nog rätt bra uppskrivet var å när det ska fotas, men vet att jag har nåt icke-hästrelaterat event bort från min lista, å jag kommer inte på vad det var. Tackolov har jag väl klickat i "attending" eller "interested" på eventet på fb, så de e ju bara att kolla va de var därvia.
Vad jag oxå borde införskaffa (ajaj, de här blir dyrt), är en .. laptop.. ! Laptop å extern hårdskiva. Eller åtminstone en laptop. Finns ett par events jag ska på i sommar, eller iaf tänkte åka på, där jag kommer att fara med husbilen, å då kan man sitta å redigera foton i den sen efteråt...
Som sagt, tusen miljoner triljoner saker jag behöver.. Kamera, objektiv, batterier/batterigrepp (behöver jag till både 50D å 7D, å tro mig, dom e inte billiga, int nån av dom.. batterierna ligger väl på 100+ å batterigreppen 200+), ordentlig monopod, filter, laptop, fotoskrivare (så småningom), blixt, ett par reflektors sku inte vara helt tokigt heller.. Men viktigaste e väl nog 7D å objektiv... å batterier... å batterigrepp... åå... å.. Ni ser.. ! (fördelen med batterigrepp e att man kan kast in vanliga AA-batterier, om man int hinner/kan ladda akkuna)
Sen såntdär smått annat, som visitkort.. Jaja, jag vet, de låter så cheesyt, men när man e på tävlingar å folk kommer å frågar å man säger "joo, du hittar dom där å där, eller där å där" så kommer dom ihåg det i 5 minuter. Mkt enklare att kast ett visitkort i handen på dom, så har dom kontaktuppgifter å var dom hittar alla foton sen. Blir oxå att fixa om hela kuvat-sidan, samt laga en fb-sida. Fb-sidan e nog fysiskt fixad redan, dock inte publicerad, förrns jag.. tadaaaa, har fått igång firman officiellt, så jag vet om namnet godkänns... ! Som jag sa, "press enter and send"... Å ja, just de, blir troligen en ny blogg som är relaterad till firman, så denhär förblir min privata. Om jag nu inte kör 2-in-1 å börjar blogga på kuvat-sidan då. Kanske sku va smartare.. ! Å så insta då förstås...
Prislistan e väl någorlunda klar iallafall, bara lite frågetecken angående momsen, å till det behöver jag min FO-nummer, som jag inte har fått ännu. Håhå... ! Ja, å ett par ordentliga jobb-kängor borde jag införskaffa oxå, mina vanliga sommarsievis börjar bli så slut, så jag får ont i tassarna av dom :/ Å jo, brukar ha dom när jag e på tävlingar... Märker redan på jobbet om de e såna dagar då jag går mkt, att fötterna börjar moitta lite.. Dom e inte lika bra som vinterkängorna :S
Känns lite som en ond cirkel alltihop i det här skedet, jag behöver utrustning för att kunna förtjäna mera, å jag behöver förtjäna mera för att kunna skaffa mer utrustning! Håhå ;)
Här e iaf sommarens preliminära lista...
9.4 Dressyr - VH Vasa
10.4 Hoppning - E-pur Seinäjoki
16.4 Dressyr - JPR (regions)
23.4 Hoppning - JPR SPEEDEX CUP 1
1.5 Hoppning - JPR
7.5 Hoppning - Tavast
10.5 Hoppning - EssRy SPEEDEX CUP 2
24.5 Dressyr - EssRy
7.6 Hoppning - EssRy
11.6 Pedersöre Truckmeet
(11.6 Dagens Dubbel - EssRy)
15.6 Hoppning - Åminne SPEEDEX CUP 4 (Bara jag som inte hittar speedex cup 3?)
17-19.6 American Car Meeting - Nykaabi, Matchbox
18.5 Hoppning - Seinäjoki travbana
(29.6-3.7 FinnDerby - Ypäjä)
2.7 Hoppning - Nurk SPEEDEX CUP 5
2.7 Klacken Party - Björn Rosenström
7.7 Norvalla sommarfest - Kaj, Samir & Viktor
10.7 Shettis Cup - Kokkola
17.7 Hoppning - KGR Aluecup 4
29-31.7 Fälttävlan - Nurk
6.8 Hoppning - Ylistaro Lagmästerskap
16.8 Hoppning - EssRy Maskerad
19-21.8 Hoppning - Tuuri FM, ponny sh-mästerskap
25-28.8 Hoppning - Tuuri FM jun, yr, sen
Det som kanske är mest irriterande (förutom väntan då, ni vet, otålig vädur här.. ), så är att en stor del av allt e lixom "push enter and send"-stadiet. Men jag kan inte riktigt trycka på enter innan allt e klappat å klart.
Dessutom är det fenomenalt mkt på gång och jag borde seriöst skriva ner lite mer funderingar, innan jag glömmer vad jag tänkt på. Sponsorer (mer om detta i ett senare skede, håll ögonen öppna), utlottningar, öppet hus... you name it. STORA planer på gång! ..... Å jag som tänkte börja med en mjukstart..
Kom oxå fram till att jag borde ha en sekreterare... höhö ;D Nejmen, alltså, en som gör mina stan-ärenden så inte jag behöver springa dit :D Just nu skulle jag behöva en kalender kombinerat med anteckningsbok, så jag sku få skriva ner mina funderingar, tex på jobbet. Även om jag är fenomenalt glömsk, så har jag lyckats lämna mina funderingar i "öppna tabbar" i hjärnan, så dom finns kvar där ännu bara jag gräver lite ;D ... Ännu..!
Jag borde dessutom gå igenom sådär på riktigt, årets happenings, har nog rätt bra uppskrivet var å när det ska fotas, men vet att jag har nåt icke-hästrelaterat event bort från min lista, å jag kommer inte på vad det var. Tackolov har jag väl klickat i "attending" eller "interested" på eventet på fb, så de e ju bara att kolla va de var därvia.
Vad jag oxå borde införskaffa (ajaj, de här blir dyrt), är en .. laptop.. ! Laptop å extern hårdskiva. Eller åtminstone en laptop. Finns ett par events jag ska på i sommar, eller iaf tänkte åka på, där jag kommer att fara med husbilen, å då kan man sitta å redigera foton i den sen efteråt...
Som sagt, tusen miljoner triljoner saker jag behöver.. Kamera, objektiv, batterier/batterigrepp (behöver jag till både 50D å 7D, å tro mig, dom e inte billiga, int nån av dom.. batterierna ligger väl på 100+ å batterigreppen 200+), ordentlig monopod, filter, laptop, fotoskrivare (så småningom), blixt, ett par reflektors sku inte vara helt tokigt heller.. Men viktigaste e väl nog 7D å objektiv... å batterier... å batterigrepp... åå... å.. Ni ser.. ! (fördelen med batterigrepp e att man kan kast in vanliga AA-batterier, om man int hinner/kan ladda akkuna)
Sen såntdär smått annat, som visitkort.. Jaja, jag vet, de låter så cheesyt, men när man e på tävlingar å folk kommer å frågar å man säger "joo, du hittar dom där å där, eller där å där" så kommer dom ihåg det i 5 minuter. Mkt enklare att kast ett visitkort i handen på dom, så har dom kontaktuppgifter å var dom hittar alla foton sen. Blir oxå att fixa om hela kuvat-sidan, samt laga en fb-sida. Fb-sidan e nog fysiskt fixad redan, dock inte publicerad, förrns jag.. tadaaaa, har fått igång firman officiellt, så jag vet om namnet godkänns... ! Som jag sa, "press enter and send"... Å ja, just de, blir troligen en ny blogg som är relaterad till firman, så denhär förblir min privata. Om jag nu inte kör 2-in-1 å börjar blogga på kuvat-sidan då. Kanske sku va smartare.. ! Å så insta då förstås...
Prislistan e väl någorlunda klar iallafall, bara lite frågetecken angående momsen, å till det behöver jag min FO-nummer, som jag inte har fått ännu. Håhå... ! Ja, å ett par ordentliga jobb-kängor borde jag införskaffa oxå, mina vanliga sommarsievis börjar bli så slut, så jag får ont i tassarna av dom :/ Å jo, brukar ha dom när jag e på tävlingar... Märker redan på jobbet om de e såna dagar då jag går mkt, att fötterna börjar moitta lite.. Dom e inte lika bra som vinterkängorna :S
Känns lite som en ond cirkel alltihop i det här skedet, jag behöver utrustning för att kunna förtjäna mera, å jag behöver förtjäna mera för att kunna skaffa mer utrustning! Håhå ;)
Här e iaf sommarens preliminära lista...
9.4 Dressyr - VH Vasa
10.4 Hoppning - E-pur Seinäjoki
16.4 Dressyr - JPR (regions)
23.4 Hoppning - JPR SPEEDEX CUP 1
1.5 Hoppning - JPR
7.5 Hoppning - Tavast
10.5 Hoppning - EssRy SPEEDEX CUP 2
24.5 Dressyr - EssRy
7.6 Hoppning - EssRy
11.6 Pedersöre Truckmeet
(11.6 Dagens Dubbel - EssRy)
15.6 Hoppning - Åminne SPEEDEX CUP 4 (Bara jag som inte hittar speedex cup 3?)
17-19.6 American Car Meeting - Nykaabi, Matchbox
18.5 Hoppning - Seinäjoki travbana
(29.6-3.7 FinnDerby - Ypäjä)
2.7 Hoppning - Nurk SPEEDEX CUP 5
2.7 Klacken Party - Björn Rosenström
7.7 Norvalla sommarfest - Kaj, Samir & Viktor
10.7 Shettis Cup - Kokkola
17.7 Hoppning - KGR Aluecup 4
29-31.7 Fälttävlan - Nurk
6.8 Hoppning - Ylistaro Lagmästerskap
16.8 Hoppning - EssRy Maskerad
19-21.8 Hoppning - Tuuri FM, ponny sh-mästerskap
25-28.8 Hoppning - Tuuri FM jun, yr, sen
Etiketter:
Business,
By JoA,
Canon 50D,
Dressyr,
Firman,
Fotografering,
Hoppning,
Husbil,
Instagram,
PTM2016 Pedersöre Truckmeet,
Tagga,
Träning,
Tävlingar
onsdag, mars 9
Abstinens...
... Jag har typ abstinens på allt för tillfället.
Först å främst, ny valp! En liten otroligt söt CaseyCrazy! Hårig hårlös, å så otrooooooligt fin å söt! Ett defekt öra, så ingen blivande utställnings-/avelshund, å de passar ju oss perfekt :) Otroligt tuff å modig, så vi hoppas på att de ska smitta av sig på Twinky som e väldigt känslig hund. Twinky börjar lära sig storasyster-rollen rätt bra nu, kunde inte annat än att bli stolt över henne då Casey å hon hade dragkamp, å jag såg att twinky drog inte ens i närheten så hårt som hon brukar när vi leker..! Sen släppte hon leksaken åt casey! Fina duktiga twinky!
Nå de andra då... Fick tummen ur, å for in till Sanna på Concordia, å fixade firma nudå... Egentligen är den inte helt färdig ännu, måste ha ett namn iom att jag ska med i handelsregistret, samt pröjsa 110 euro, men sen då de e gjort, då e de bara att skicka in pappren, å så tar det ca 3 veckor (om jag inte minns fel), så är min firma igång :) De e alltså fotandet som gäller nudå.
Och iom det här... gissa vem som har grym fotoabstinens? Tävlingsäsongen börjar komma igång, å jag har fortfarande inget objektiv för inomhusbruk, å överallt ser man tävlingar på G.. ;(
Vid jpr ska de vara dressyr typ 16.4 eller nåt sånt, så ska faktiskt låna ett objektiv då, så jag får fota lite, men annars e de inte så mkt för min del, förrns 1 maj :S Hade dessutom hoppats på att ha pengar till nya kameran tills dess (bara för att jag sku få vara lat å inte behöva byta objektiv, utan istället få byta kamera, då begränsas de inte lika mkt var man står), men fattas ca 900 euro ännu till den :/ (hint hint, jag fyller år snart... ;) ... )
Så att sådant är läget. Sitter nästan dagligen å snokar på rajala å drömmer om objektiv, men man får väl hoppas man förtjänar så mkt som möjligt på så kort tid som möjligt på firman nudå, så man får skaffa sig mera objektiv ;) Nå, jag borde inte ta stress över det, inte många tävlingar som är inomhus innan utomhussäsongen börjar, å de e ju då jag fotar mest. MEN ÄNDÅ! ;D
Bara jag sku kom på ett namn, så sku de va lite enklare å börja fixa lite grejs kring firman, fb-sida, insta å sånt... Men när man inte riktigt kommer på ... eller jag har ett förslag som jag funderar på, men måste ännu smaka lite på namnet.
Först å främst, ny valp! En liten otroligt söt CaseyCrazy! Hårig hårlös, å så otrooooooligt fin å söt! Ett defekt öra, så ingen blivande utställnings-/avelshund, å de passar ju oss perfekt :) Otroligt tuff å modig, så vi hoppas på att de ska smitta av sig på Twinky som e väldigt känslig hund. Twinky börjar lära sig storasyster-rollen rätt bra nu, kunde inte annat än att bli stolt över henne då Casey å hon hade dragkamp, å jag såg att twinky drog inte ens i närheten så hårt som hon brukar när vi leker..! Sen släppte hon leksaken åt casey! Fina duktiga twinky!
Nå de andra då... Fick tummen ur, å for in till Sanna på Concordia, å fixade firma nudå... Egentligen är den inte helt färdig ännu, måste ha ett namn iom att jag ska med i handelsregistret, samt pröjsa 110 euro, men sen då de e gjort, då e de bara att skicka in pappren, å så tar det ca 3 veckor (om jag inte minns fel), så är min firma igång :) De e alltså fotandet som gäller nudå.
Och iom det här... gissa vem som har grym fotoabstinens? Tävlingsäsongen börjar komma igång, å jag har fortfarande inget objektiv för inomhusbruk, å överallt ser man tävlingar på G.. ;(
Vid jpr ska de vara dressyr typ 16.4 eller nåt sånt, så ska faktiskt låna ett objektiv då, så jag får fota lite, men annars e de inte så mkt för min del, förrns 1 maj :S Hade dessutom hoppats på att ha pengar till nya kameran tills dess (bara för att jag sku få vara lat å inte behöva byta objektiv, utan istället få byta kamera, då begränsas de inte lika mkt var man står), men fattas ca 900 euro ännu till den :/ (hint hint, jag fyller år snart... ;) ... )
Så att sådant är läget. Sitter nästan dagligen å snokar på rajala å drömmer om objektiv, men man får väl hoppas man förtjänar så mkt som möjligt på så kort tid som möjligt på firman nudå, så man får skaffa sig mera objektiv ;) Nå, jag borde inte ta stress över det, inte många tävlingar som är inomhus innan utomhussäsongen börjar, å de e ju då jag fotar mest. MEN ÄNDÅ! ;D
Bara jag sku kom på ett namn, så sku de va lite enklare å börja fixa lite grejs kring firman, fb-sida, insta å sånt... Men när man inte riktigt kommer på ... eller jag har ett förslag som jag funderar på, men måste ännu smaka lite på namnet.
lördag, januari 30
I väntan på...
... bättre tider!
Sitter å laddar upp 2 filmer atm, så jag tänkte ta en liten paus å blogga lite sålänge.
Har idag varit å filmat en försäljningsvideo, första gången... Filmade både med canonen å med min filmkamera. Dessvärre e kvalitén riktigt usel på filmkameran å inte helt oväntat så hade jag ju lite för långt objektiv för att filma med Canonen. Men riktigt nöjd över kvalitén på kameran! Rätt format direkt och inget ljud med, som vi inte ville ha heller.
Sen blev det krånligt. Testade lite olika program, men det slutade med att jag laddade ner windows movie maker. Ironiskt nog stod det att det skulle supporta .mpg å .mpeg filer, men.... Dom filerna hittades inte! Bara .mov som canon hade fixat (Sony i all ära, men dom kan inte ha normal laddar-kabel eller normalt minneskort.. åtminstone inte till min filmkamera... )
Så nu blev det så, att jag fick konvertera filerna online. Jodå, laddade ner 2 softor som påstod sig kunna konvertera dom, den ena klarade av .mpeg, men inte .mpg (jag förstår inte skillnaden?), å den andra konverterade bara 1/3 av filmen, sen fick man uppgradera programmet för de billiga priset v 49,90). Så det sket jag i, å konverterade dom online istället. Enda problemet då är att man bara kunde konvertera en åt gången.
Nå, när jag fått konverterat alla till första filmen, lagt in dom i moviemakern, klippt, klistrat å limmat, fixat bort ljud å sånt... Så skiter programmet ner sig, å tolererar inte dom konverterade filerna. Tack som fan. Stänga ner å starta om å börja om pånytt. Det här var iofs inte så långt eller jobbig keikka, så det gick på ett par minuter, å så sparade jag efter varje inlagd filmsnutt.
Till sist hade jag lyckats spara hela filmen, å laddade upp den i en mapp på onedrive som jag tänkte dela med ägaren. Jädrans va fort det gick.. Hmm.. bäst å ladda upp den på tuben oxå för att kolla att de toimar... wtf? .wmpfl fil? Jaha, okej, det ska konverteras ti nåt annat format igen då.. Håhå.
Så jo, nu har jag konverterat det till mp4 format, å håller på laddar upp både på tuben å onedrive. Som sagt, kvalitén blev riktigt dålig, men det var det bästa jag kunde göra med den utrustningen jag hade för tillfället. Alternativet är ju att man sku testa filma med telefonen.
De ironiska är att jag hade HQ på filmkameran inställd, å de blev sådär uruselt.. ? Nåja, gjort e gjort... ! Dags att börja med film nr 2 då :) Åtminstone fick man ju ett bra foto iaf! :)
Sitter å laddar upp 2 filmer atm, så jag tänkte ta en liten paus å blogga lite sålänge.
Har idag varit å filmat en försäljningsvideo, första gången... Filmade både med canonen å med min filmkamera. Dessvärre e kvalitén riktigt usel på filmkameran å inte helt oväntat så hade jag ju lite för långt objektiv för att filma med Canonen. Men riktigt nöjd över kvalitén på kameran! Rätt format direkt och inget ljud med, som vi inte ville ha heller.
Sen blev det krånligt. Testade lite olika program, men det slutade med att jag laddade ner windows movie maker. Ironiskt nog stod det att det skulle supporta .mpg å .mpeg filer, men.... Dom filerna hittades inte! Bara .mov som canon hade fixat (Sony i all ära, men dom kan inte ha normal laddar-kabel eller normalt minneskort.. åtminstone inte till min filmkamera... )
Så nu blev det så, att jag fick konvertera filerna online. Jodå, laddade ner 2 softor som påstod sig kunna konvertera dom, den ena klarade av .mpeg, men inte .mpg (jag förstår inte skillnaden?), å den andra konverterade bara 1/3 av filmen, sen fick man uppgradera programmet för de billiga priset v 49,90). Så det sket jag i, å konverterade dom online istället. Enda problemet då är att man bara kunde konvertera en åt gången.
Nå, när jag fått konverterat alla till första filmen, lagt in dom i moviemakern, klippt, klistrat å limmat, fixat bort ljud å sånt... Så skiter programmet ner sig, å tolererar inte dom konverterade filerna. Tack som fan. Stänga ner å starta om å börja om pånytt. Det här var iofs inte så långt eller jobbig keikka, så det gick på ett par minuter, å så sparade jag efter varje inlagd filmsnutt.
Till sist hade jag lyckats spara hela filmen, å laddade upp den i en mapp på onedrive som jag tänkte dela med ägaren. Jädrans va fort det gick.. Hmm.. bäst å ladda upp den på tuben oxå för att kolla att de toimar... wtf? .wmpfl fil? Jaha, okej, det ska konverteras ti nåt annat format igen då.. Håhå.
Så jo, nu har jag konverterat det till mp4 format, å håller på laddar upp både på tuben å onedrive. Som sagt, kvalitén blev riktigt dålig, men det var det bästa jag kunde göra med den utrustningen jag hade för tillfället. Alternativet är ju att man sku testa filma med telefonen.
De ironiska är att jag hade HQ på filmkameran inställd, å de blev sådär uruselt.. ? Nåja, gjort e gjort... ! Dags att börja med film nr 2 då :) Åtminstone fick man ju ett bra foto iaf! :)
söndag, november 8
Feber...
.... Hästfeber, kamerafeber... you name it!
Jag hatar lite söndagar. Lördagar går ut på att vila upp sig, chilla, göra sånt man tycker e roligt, söndagar brukar innebära att jag får feber. På precis vad som helst. Tusen miljoner idéer om allt å ingenting, å oftast kan man ju inte göra så mkt ändå åt saken på söndagar.
Finns ju 2 saker jag ska ha innan jag drar dit pepparn växer (dvs flyttar)... En dator å en kamera. Vad jag köper först så beror lite på vad jag är på för humör för dagen. Fast jag vet att det kommer nog att bli datorn först, dels för att den är billigare, å dels för att jag vill ha ny innan jag måste köpa ny. Sku väl tro att den här börjar närma sig 10 år, så... Den har väl gjort sitt.
Kameravalet har ju länge legat på en 70D (tror jag de var?), men nu börjar de mer å mer luta mot en 7D mk II istället. Visst, den har inte wifi, men eftersom jag börjat peta lite på bildredigering, så lär jag inte heller ha speciellt stor nytta av wifi. Plus att 7D mk II e otroligt snabb, alltså ännu större nytta med den (och det bästa av allt, både CF och SD minneskort = jag har oändligt med utrymme, och sådär på riktigt betyder väl det kanske 30-40gb).
Var ju oxå länge rätt säker på att jag skulle sälja trotjänaren, men jag har nog definitivt insett nyttan av att ha 2 kameror och inte behöva byta objektiv. Eller ja, nu har jag ju bara 2 objektiv så... Jag fotar oftat i dammiga miljöer, så... De e ju inget man e direkt glad över, när man ska byta objektiv. Så att jo, kommer troligen att behålla den tills vidare :)
Sen e de ju förstås annat smått å gott man ska ha, första efter dessa två lär väl bli ett 50mm 1,8 objektiv för den enorma summan av ca 140 euro. 119 på Rajala nu just, men lär ju ta ett par månader ännu innan ja har cash ti datorn å kameran. Datorn ligger på ca 1000 euro å kameran 1299-1499 beroende på rea eller nä.
Batterier ti kameran (båda till trotjänaren å nya) så lär man ju samla upp, batterigrepp sku inte sitta helt fel, så man behöver byta mitt i som man hamnar å göra nu.. Å speciellt när batterierna orkar ca 1h var med Bjässen, så.. dom börjar ju bli lite slut :/ Blixt e ju nåt som står på önskelistan, förstå flera å bättre objektiv, men dom e nog lägre ner på prio-listan.
Så ja, de e bara att spara pengar :) Lite mer än halvvägs ti datorn, men vet att både november å december är såndära månader me trevliga räkningar. Yay.
Jag hatar lite söndagar. Lördagar går ut på att vila upp sig, chilla, göra sånt man tycker e roligt, söndagar brukar innebära att jag får feber. På precis vad som helst. Tusen miljoner idéer om allt å ingenting, å oftast kan man ju inte göra så mkt ändå åt saken på söndagar.
Finns ju 2 saker jag ska ha innan jag drar dit pepparn växer (dvs flyttar)... En dator å en kamera. Vad jag köper först så beror lite på vad jag är på för humör för dagen. Fast jag vet att det kommer nog att bli datorn först, dels för att den är billigare, å dels för att jag vill ha ny innan jag måste köpa ny. Sku väl tro att den här börjar närma sig 10 år, så... Den har väl gjort sitt.
Kameravalet har ju länge legat på en 70D (tror jag de var?), men nu börjar de mer å mer luta mot en 7D mk II istället. Visst, den har inte wifi, men eftersom jag börjat peta lite på bildredigering, så lär jag inte heller ha speciellt stor nytta av wifi. Plus att 7D mk II e otroligt snabb, alltså ännu större nytta med den (och det bästa av allt, både CF och SD minneskort = jag har oändligt med utrymme, och sådär på riktigt betyder väl det kanske 30-40gb).
Var ju oxå länge rätt säker på att jag skulle sälja trotjänaren, men jag har nog definitivt insett nyttan av att ha 2 kameror och inte behöva byta objektiv. Eller ja, nu har jag ju bara 2 objektiv så... Jag fotar oftat i dammiga miljöer, så... De e ju inget man e direkt glad över, när man ska byta objektiv. Så att jo, kommer troligen att behålla den tills vidare :)
Sen e de ju förstås annat smått å gott man ska ha, första efter dessa två lär väl bli ett 50mm 1,8 objektiv för den enorma summan av ca 140 euro. 119 på Rajala nu just, men lär ju ta ett par månader ännu innan ja har cash ti datorn å kameran. Datorn ligger på ca 1000 euro å kameran 1299-1499 beroende på rea eller nä.
Batterier ti kameran (båda till trotjänaren å nya) så lär man ju samla upp, batterigrepp sku inte sitta helt fel, så man behöver byta mitt i som man hamnar å göra nu.. Å speciellt när batterierna orkar ca 1h var med Bjässen, så.. dom börjar ju bli lite slut :/ Blixt e ju nåt som står på önskelistan, förstå flera å bättre objektiv, men dom e nog lägre ner på prio-listan.
Så ja, de e bara att spara pengar :) Lite mer än halvvägs ti datorn, men vet att både november å december är såndära månader me trevliga räkningar. Yay.
Etiketter:
Canon 50D,
Fotografering,
Frustrerad,
Jag flummar,
Kamera
måndag, oktober 19
Stubbcross.
... Inte stubbkross ;)
Å inte stubbar heller ;)
Näe, utan motocross på en stubbåker! Det här var nåt helt nytt för mig (å säkert nytt för en del andra), och... De var fanimej nåt av de häftigaste! Hade jag kört själv, ja det hade ju inte funnits nån hejd på mig då inte, jag hade ju förmodligen kört ihjäl mig. Ser jag en lagom stor vattenpöl, så de finns ju ingen risk att jag sku smygköra genom den me Blixten, nejfan, full gas! ;) (Jag tror farsan blev vuxen nångång där vid 50-55 års ålder, å slutade köra som en tok när de va snöstorm... Så det ligger väl i släkten *harkla*).
Nåja, åter till crossen då. Vädret. Fenomenalt! Kunde inte ha önskat bättre väder än sådär! Och så otroligt roligt att det var många som körde, och så mkt folk som kom å se på! Undras nog om nån av arrangörerna hade väntat sig sådär mkt besökare?
När jag var där å fotade, så uppdaterade jag min status på fejjan å skrev "Om jag inte får nåt wow-foto idag så slutar jag fota!"... Men det behövde jag tydligen inte ;) Okej, jag kan göra fotona bättre om ja drar dom igenom redigeringsprogrammet, men att ursprungsbilderna blev såpass bra som dom blev. Jag kan dö lyckligt nu. Åtminstone tills nästa gång.
Den här gången tog jag mig tid att testa olika vinklar och olika platser, vilket... hade sina för- och nackdelar. 2590 foton blev det totalt, och det roliga är att dom e riktigt förbaskat bra i senare hälften av alla foton. Iofs är nog det här inget nytt, så är det nästan alltid, vettefasen vad det beror på. Men det var ett foto där jag nästan (observera, nästan!) satt me tårar i ögonen av lycka (tar jag min hobby för seriöst nu?) när jag såg fotot! Det här är faktiskt den redigerade versionen, men ja måst ju visa från min bästa sida i bloggen ;) Okej, det jag inte har gjort är att jag inte rätat upp bilden, ni ser hur sned horisonten är? Men det försvann så mkt från bilden när jag försökte räta upp den, så jag sket i det. Drog bara upp skärpan lite å lite kontrast på.
Det här var oxå en annan av favoriterna (jag har seriöst tusn favoriter! Så svårt ti bestäm sig vilka man ska lägg upp på bloggen å på insta) (Ja, just de ja, brukar ju lägga favoriter på insta, så om nån vill se mina personliga favoriter så finns jag på --> Sleepydisaster) (Om jag sku sluta med parenteser nu?) (Som ni ser, något slut i huvudet.. OKEJ JAG SLUTAR!)
Oxå detta är redigerat...
Här drog jag bara upp skärpan, å det gör jag egentligen bara för att man ska urskilja "sprättona" bättre. Och ser man på datorn så kan man ana oskärpa, men kollar jag tex på telefonen, så int fan ser man sånt där inte! (Nu avslöjar jag alla mina hemlisar.. fan.. sku ju sluta me parenteser.. )
Följande bild (och flera av dom), så var min första tanke att det var en reklambild. Alltså ni vet typ en bild i en broschyr om .. saken. I detta fall en 4hjuling.
Jag sku heeelt klart köpa!
Man ser en tydlig skillnad från första fotot (alltså av dom som e uppladdade på mina 2 sidor), och sista, dels kvalitetsmässigt.. Men sen det väsentliga.. Känslan. Förmedlingen. Det är den jag inte riktigt har lyckats få fram på motocrossfotona från spituholmen, dom har mest bara varit döda å intetsägande. Eller hur? I bilden ovan, där är det faktiskt en känsla, ids int ha mig å förklara det, för det kan jag inte ;)
En sak som e riktigt roligt, som jag ska erkänna nu. De e när man som fotograf får kontakt med en som kör förbi :D Typ nån som vinkar, visar tummen upp eller dylikt, det e himla kul! Jag förstår nog att man kanske inte hinner, speciellt inte om de nån form av tävling, men... Jag tackar å tar emot för alla gester! ;)
Debbie tyckte jag borde ta betalt för fotona och i ärlighetens namn, det har jag gjort med hästfotona. Men sen blev jag lite lat me den biten oxå.. :S Och visst.. nog har hon en poäng i det, men då jag har int en firma, ååå... de e nästan så jag sku behöv ha firma om ja ska va riktigt seriös, å då krävs de bättre kvalité. Sålänge jag ger bort bilder gratis, så känner jag int lika stor press på mig själv, trots att jag är extremt självkritisk. Sen igen firma = billigare grejjor. Nu sku ju int dehär va nån firma jag sku överleva ekonomiskt på, utan mer som en bisyssla. Kanske ja sku måst diskutera me Sanna på Concordia? Hon brukar ju säga att man ska ta betalt för sin hobby, de e dom firmorna som brukar bli bäst ;)
Jag får väl sådär officiellt säga att detta var avslutet på min motocross-foto-säsong, allt efter dethär får väl räknas som bonus! Så nu är det bara att invänta vintern, å hoppas på att folk hör av sig då de e nå cross/snöskoter/whatever på G!
Keep on Braapping!
Å inte stubbar heller ;)
Näe, utan motocross på en stubbåker! Det här var nåt helt nytt för mig (å säkert nytt för en del andra), och... De var fanimej nåt av de häftigaste! Hade jag kört själv, ja det hade ju inte funnits nån hejd på mig då inte, jag hade ju förmodligen kört ihjäl mig. Ser jag en lagom stor vattenpöl, så de finns ju ingen risk att jag sku smygköra genom den me Blixten, nejfan, full gas! ;) (Jag tror farsan blev vuxen nångång där vid 50-55 års ålder, å slutade köra som en tok när de va snöstorm... Så det ligger väl i släkten *harkla*).
Nåja, åter till crossen då. Vädret. Fenomenalt! Kunde inte ha önskat bättre väder än sådär! Och så otroligt roligt att det var många som körde, och så mkt folk som kom å se på! Undras nog om nån av arrangörerna hade väntat sig sådär mkt besökare?
När jag var där å fotade, så uppdaterade jag min status på fejjan å skrev "Om jag inte får nåt wow-foto idag så slutar jag fota!"... Men det behövde jag tydligen inte ;) Okej, jag kan göra fotona bättre om ja drar dom igenom redigeringsprogrammet, men att ursprungsbilderna blev såpass bra som dom blev. Jag kan dö lyckligt nu. Åtminstone tills nästa gång.
Den här gången tog jag mig tid att testa olika vinklar och olika platser, vilket... hade sina för- och nackdelar. 2590 foton blev det totalt, och det roliga är att dom e riktigt förbaskat bra i senare hälften av alla foton. Iofs är nog det här inget nytt, så är det nästan alltid, vettefasen vad det beror på. Men det var ett foto där jag nästan (observera, nästan!) satt me tårar i ögonen av lycka (tar jag min hobby för seriöst nu?) när jag såg fotot! Det här är faktiskt den redigerade versionen, men ja måst ju visa från min bästa sida i bloggen ;) Okej, det jag inte har gjort är att jag inte rätat upp bilden, ni ser hur sned horisonten är? Men det försvann så mkt från bilden när jag försökte räta upp den, så jag sket i det. Drog bara upp skärpan lite å lite kontrast på.
Och angående snedheten på en del bilder, vet ni hur sjuk man är i armen efter att hålla upp ca 4 kg i 3h? ;) Så när ni ser mig vifta på me armarna så e de bara lite pausjumppa så man ska orka fortsätta ;) Har ingen direkt träningsvärk idag, men en muskel på vänstra sidan mellan nacken å axeln tål knappt beröring ;)
Det här var oxå en annan av favoriterna (jag har seriöst tusn favoriter! Så svårt ti bestäm sig vilka man ska lägg upp på bloggen å på insta) (Ja, just de ja, brukar ju lägga favoriter på insta, så om nån vill se mina personliga favoriter så finns jag på --> Sleepydisaster) (Om jag sku sluta med parenteser nu?) (Som ni ser, något slut i huvudet.. OKEJ JAG SLUTAR!)
Oxå detta är redigerat...
Här drog jag bara upp skärpan, å det gör jag egentligen bara för att man ska urskilja "sprättona" bättre. Och ser man på datorn så kan man ana oskärpa, men kollar jag tex på telefonen, så int fan ser man sånt där inte! (Nu avslöjar jag alla mina hemlisar.. fan.. sku ju sluta me parenteser.. )
Följande bild (och flera av dom), så var min första tanke att det var en reklambild. Alltså ni vet typ en bild i en broschyr om .. saken. I detta fall en 4hjuling.
Jag sku heeelt klart köpa!
Man ser en tydlig skillnad från första fotot (alltså av dom som e uppladdade på mina 2 sidor), och sista, dels kvalitetsmässigt.. Men sen det väsentliga.. Känslan. Förmedlingen. Det är den jag inte riktigt har lyckats få fram på motocrossfotona från spituholmen, dom har mest bara varit döda å intetsägande. Eller hur? I bilden ovan, där är det faktiskt en känsla, ids int ha mig å förklara det, för det kan jag inte ;)
En sak som e riktigt roligt, som jag ska erkänna nu. De e när man som fotograf får kontakt med en som kör förbi :D Typ nån som vinkar, visar tummen upp eller dylikt, det e himla kul! Jag förstår nog att man kanske inte hinner, speciellt inte om de nån form av tävling, men... Jag tackar å tar emot för alla gester! ;)
Debbie tyckte jag borde ta betalt för fotona och i ärlighetens namn, det har jag gjort med hästfotona. Men sen blev jag lite lat me den biten oxå.. :S Och visst.. nog har hon en poäng i det, men då jag har int en firma, ååå... de e nästan så jag sku behöv ha firma om ja ska va riktigt seriös, å då krävs de bättre kvalité. Sålänge jag ger bort bilder gratis, så känner jag int lika stor press på mig själv, trots att jag är extremt självkritisk. Sen igen firma = billigare grejjor. Nu sku ju int dehär va nån firma jag sku överleva ekonomiskt på, utan mer som en bisyssla. Kanske ja sku måst diskutera me Sanna på Concordia? Hon brukar ju säga att man ska ta betalt för sin hobby, de e dom firmorna som brukar bli bäst ;)
Jag får väl sådär officiellt säga att detta var avslutet på min motocross-foto-säsong, allt efter dethär får väl räknas som bonus! Så nu är det bara att invänta vintern, å hoppas på att folk hör av sig då de e nå cross/snöskoter/whatever på G!
Keep on Braapping!
fredag, september 18
Modell sökes.
.... Tror det var en intressantare rubrik än "Fredagsfunderingar", trots att de e det som de egentligen e, och nu rådda jag helt bort mig i den meningen! ;)
Men jo, fredagsfunderingar.
Hösten börjar visa sina finaste färger nu, å har en liten idé i huvu som sku va lite intressant att prova på. Har sett ut 2 platser där jag sku vila pröva detta för att se om det blir ti nå. Vet inte alls om idén funkar...
Den ena är en man, ganska rejält sminkad å påmålade tatueringar (om modellen inte har många sen tidigare), och sminkningen gäller bara om det passar modellen ifråga. Är ju själv verkligen inte förtjust i sminkade karlar, endas Brolle som passar i det. Nåja, handär sångarn från .. eeh.. Öööh.. Ni vet handär! ... Dead by April! Han längst till vänster är en som jag faktiskt tycker passar sminkad..
Och Brolle... (oj han e så mums!)
Nå, de e nånting i stil med det här, i en "romantisk" miljö, det är alltså frågan om kontraster jag sku vila testa på. Det här *peka neråt* blandat me de där *peka uppåt*.
Vet inte om de sku funka, men sku va kul å testa. Och förstås med en rejält sminkad kvinnlig modell oxå. Typ me lite sånhär attityd..
Nu är det ju dock de lilla problemet att jag verkligen inte är nåt pro på varken sminkning eller hår.. Så då sku man måst fixa en sån typ oxå. Men jo, förbaskat kul sku de va å testa!
Men jo, fredagsfunderingar.
Hösten börjar visa sina finaste färger nu, å har en liten idé i huvu som sku va lite intressant att prova på. Har sett ut 2 platser där jag sku vila pröva detta för att se om det blir ti nå. Vet inte alls om idén funkar...
Den ena är en man, ganska rejält sminkad å påmålade tatueringar (om modellen inte har många sen tidigare), och sminkningen gäller bara om det passar modellen ifråga. Är ju själv verkligen inte förtjust i sminkade karlar, endas Brolle som passar i det. Nåja, handär sångarn från .. eeh.. Öööh.. Ni vet handär! ... Dead by April! Han längst till vänster är en som jag faktiskt tycker passar sminkad..
Och Brolle... (oj han e så mums!)
Nå, de e nånting i stil med det här, i en "romantisk" miljö, det är alltså frågan om kontraster jag sku vila testa på. Det här *peka neråt* blandat me de där *peka uppåt*.
Vet inte om de sku funka, men sku va kul å testa. Och förstås med en rejält sminkad kvinnlig modell oxå. Typ me lite sånhär attityd..
Nu är det ju dock de lilla problemet att jag verkligen inte är nåt pro på varken sminkning eller hår.. Så då sku man måst fixa en sån typ oxå. Men jo, förbaskat kul sku de va å testa!
lördag, september 12
Ett evigt dilemma.
Det har jag denhär helgen oxå.
Lördag:
-Dressyrtävling, Vasa, med höga klasser som Int. 1 å Vaativa A.
-Norvalla Cup
Söndag:
-Joukkue-SM i vasa, dock inte så höga klasser (tror de va typ Va B som va högst? Eller kanske t.o.m HeA. Men de e ju SM!)
-Aluemestaruus i kokkola.
Dressyrtävlingen idag är inte så intressant i början av dagen, de e HeB klasser å sånt, de e ju Int. 1 å VaA som e dom där lite mer spännande klasser. Men dom e samtidigt som Norvalla Cuppen.
Och på söndag, så de var ju för aluemestaruusen som jag skaffade Bjässen, men i år har dom bara 1 dag, å högsta klass 115 cm. Buuuuuu :(
Dressyren i sig e inte så intressant å fota, å jag har mera nytta av Bjässen på Norvalla Cup (dessutom sku ja int kuna fota båda, akkuna sku int räck till, sku seriöst måst ha en riktigt billaddare ti akkuna). Behöver jag säga att jag längtar efter nya kameran?
Såå ja, vad gör man?
Torsdag och fredag har RE Motors haft Motocross School får seniorer och juniorer, var en av seniorerna som tipsade mig om en våt del av banan, vilket ja e väldigt tacksam för, fick några häftiga foton därifrån!
Börjar även märka skillnad på Bjässen å Lillen (alltså stora objektivet å lilla), men jag kan inte riktigt lägga fingret på vad de e som e skillnaden ännu.. Visst, vill ja ha mer "garanterat bra foton", så e de ju lillen jag ska köra med, där vet jag precis hur jag ska ställa in kameran osv. Jag har en tendens att få mer skarpa foton med motionblur med Bjässen, men mindre sannolikhet att dom är riktigt skarpa och dessutom att det jag fotar är på rätt ställe i bilden. Zoomen är ganska trög ännu, å de där att man lixom måst hålla i objektivet å inte kameran, så gör att de e lite svårare, jag personligen är inte lika snabb som med lillen. Däremot fokuset e jädrans snabb å tyst på Bjässen. Stort plus!
Från torsdagens fotografering fick jag några favoriter, typ 7 st. Brukar ju ladda upp "Todays Favorite" på instagram, men kunde verkligen inte bestämma mig vilken av dom 7 som var den bästa.
Jag kan seriöst inte lägga fingret på vad som är skillnaden, men jag ser det nog tydligt! Iaf på dom här fotona! Det som jag ser på när jag avgör vad som blir mitt/mina favorit/-er, är bl.a hur ljuset faller på ekipaget. Skärpan förstås, och objektets (heh, inte objektivet!) placering i bilden. Det finns nåt som heter 3 quarters eller något sånt liknande (jag kommer seriöst inte ihåg), där man skulle dela in ett foto i 4 delar, å beroende på var objektet var då, så var fotot bra eller nä. Men som sagt, det är nåt jag inte riktigt minns sådär på rak arm. Nåt jag oxå ser på är om man får blicken. Lyckas jag få en koncentrerad blick blir jag helt salig, som t. ex hoj 74 av torsdagens bilder! Här är oxå ett foto, som rent ur teknisk synvinkel inte är bra, men äääälskar blicken!
Nåt som jag även testade på var att använda blixten på fredan. Har egentligen aldrig jobbat med blixt, eftersom jag inte har en extern, å trodde inte den interna skulle ha mer betydelse än en droppe i havet, men tji fick jag, när det blev lite mörkare. Här är ett exempel på samma förare, utan blixt och med blixt.
Visst, jag sku ha måsta dra ner ISO rejält, men som sagt, det var mer ett litet test det här. Sku måst testa blixten i dagsljus oxå. Skulle googla ett proffs-foto där dom använt blixt, men råkade snubbla över denhär sidan. Proffsfotograf jo, men han använde sig av reflektors. Heh, sååå avancerad kanske jag inte blir ändå... Jaja, jag ska sluta googla bilder, blir bara bitter ;) Men jag har inte 20-30 000 euro att lägga på utrustning, så man får väl göra det bästa av situationen. Och med tanke på att den här sommaren e första gången jag testar på nåt annat rörligt än hästar, så får man väl vara relativt nöjd ändå. Bjässen låg ju ändå på ca 1000 euro, å det börjar bli min smärtgräns (och moraliska gräns) för en HOBBYfotograf.
Medans jag väntade på action råkade jag få 2 foton till som jag blev väldigt förtjust i, var tvungen å testa lite motljus :)
Lördag:
-Dressyrtävling, Vasa, med höga klasser som Int. 1 å Vaativa A.
-Norvalla Cup
Söndag:
-Joukkue-SM i vasa, dock inte så höga klasser (tror de va typ Va B som va högst? Eller kanske t.o.m HeA. Men de e ju SM!)
-Aluemestaruus i kokkola.
Dressyrtävlingen idag är inte så intressant i början av dagen, de e HeB klasser å sånt, de e ju Int. 1 å VaA som e dom där lite mer spännande klasser. Men dom e samtidigt som Norvalla Cuppen.
Och på söndag, så de var ju för aluemestaruusen som jag skaffade Bjässen, men i år har dom bara 1 dag, å högsta klass 115 cm. Buuuuuu :(
Dressyren i sig e inte så intressant å fota, å jag har mera nytta av Bjässen på Norvalla Cup (dessutom sku ja int kuna fota båda, akkuna sku int räck till, sku seriöst måst ha en riktigt billaddare ti akkuna). Behöver jag säga att jag längtar efter nya kameran?
Såå ja, vad gör man?
Torsdag och fredag har RE Motors haft Motocross School får seniorer och juniorer, var en av seniorerna som tipsade mig om en våt del av banan, vilket ja e väldigt tacksam för, fick några häftiga foton därifrån!
Börjar även märka skillnad på Bjässen å Lillen (alltså stora objektivet å lilla), men jag kan inte riktigt lägga fingret på vad de e som e skillnaden ännu.. Visst, vill ja ha mer "garanterat bra foton", så e de ju lillen jag ska köra med, där vet jag precis hur jag ska ställa in kameran osv. Jag har en tendens att få mer skarpa foton med motionblur med Bjässen, men mindre sannolikhet att dom är riktigt skarpa och dessutom att det jag fotar är på rätt ställe i bilden. Zoomen är ganska trög ännu, å de där att man lixom måst hålla i objektivet å inte kameran, så gör att de e lite svårare, jag personligen är inte lika snabb som med lillen. Däremot fokuset e jädrans snabb å tyst på Bjässen. Stort plus!
Från torsdagens fotografering fick jag några favoriter, typ 7 st. Brukar ju ladda upp "Todays Favorite" på instagram, men kunde verkligen inte bestämma mig vilken av dom 7 som var den bästa.
Alla dessa är fotade med Bjässen, och fördelen med Bjässen e ju att jag är "mera redo" för plötsliga foton. Bortsett från att det tar lite längre å zooma. Lillen blir ju tyvärr oskarp på fullzoom, tror det började redan bli oskärpa på 250-280mm nånstans om jag inte minns fel, så.. Surt som fan, men, det var vad min ekonomi tillät mig köpa då. En annan fördel med Bjässen är att jag har motljusskyddet, vilket jag tycker är en väsentlig skillnad! (Även fast en del påstår att det inte ska ha nån betydelse om man inte har direkt starkt solljus).
Fredagens foton är majoriteten fotade med lillen, några med Bjässen, men blev bara vattenbilderna jag kikade lite noggrannare på, det var ju nåt nytt för mig. Så där vet jag egentligen inte ännu om det finns flera som jag anser är bra (bara snabbkollat genom dom andra).
Här är favoriterna från fredan.
Nåt som jag även testade på var att använda blixten på fredan. Har egentligen aldrig jobbat med blixt, eftersom jag inte har en extern, å trodde inte den interna skulle ha mer betydelse än en droppe i havet, men tji fick jag, när det blev lite mörkare. Här är ett exempel på samma förare, utan blixt och med blixt.
Visst, jag sku ha måsta dra ner ISO rejält, men som sagt, det var mer ett litet test det här. Sku måst testa blixten i dagsljus oxå. Skulle googla ett proffs-foto där dom använt blixt, men råkade snubbla över denhär sidan. Proffsfotograf jo, men han använde sig av reflektors. Heh, sååå avancerad kanske jag inte blir ändå... Jaja, jag ska sluta googla bilder, blir bara bitter ;) Men jag har inte 20-30 000 euro att lägga på utrustning, så man får väl göra det bästa av situationen. Och med tanke på att den här sommaren e första gången jag testar på nåt annat rörligt än hästar, så får man väl vara relativt nöjd ändå. Bjässen låg ju ändå på ca 1000 euro, å det börjar bli min smärtgräns (och moraliska gräns) för en HOBBYfotograf.
Medans jag väntade på action råkade jag få 2 foton till som jag blev väldigt förtjust i, var tvungen å testa lite motljus :)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




































