Visar inlägg med etikett Fanta. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fanta. Visa alla inlägg

fredag, oktober 28

Konstiga helger...

... Nu först börjar de gå in i huvu att mina helger börjar lugna ner sig. Ännu förra helgen va de sådär AAAMAGAAAAD JAG SKA GÖRA INGENTIIIING OMGOMG LYX.. typ. Men nu kommer varje helg typ att bli så, bortsett från nån enstaka helg här å där då man antagligen e å funktionerar på nån tävling.

Chill som synden!

Får börjar fokusera mera på firman nu, dona å fixa, samt här hemma... Försöka få till nå hyllor å garnförvaring å sånt tjafs, försöka fixa nån arbetsyta åt mig. Som de sku hända, me dom här småa garderoberna jag bor i.. men drömma kan man ju! Sku ju kuna bre ut mig i trappan om de int sku vara för att de e kallutrymme, så där går de ju int å vara vintertid iaf.. !

Var å rida tanttis igår, efter ett litet uppehåll på ca 2 veckor. Hon har väl oxå haft lite lugnare nog, men marie tyckte hon behövde få komma på nån utmaning då hon har joggat omkring i hagen för sig själv ;D

Redan när ja la henne i skötselspiltan, så sökte hon kontakt... Ville vara nära å sådär allmänt gosig..! Märktes att hon var taggad å på gång!

Longera henne lite först iom att hon kan vara lite stel å sådär, så de behövs rätt mkt uppvärmning, å ja ville se lite hur hon rör sig (så sällan jag får se det), armadis fin trav hade hon iaf! Nå, satte mig upp å skritta lite på lång tygel en stund sen, å när jag kortade tyglarna, kunde inte annat än skratta! Då gick de inte å skritta rakt längre! :D Tanttis tyckte vi kör sidvärtsrörelser direkt bara! Tii baa, påå baa! Då vet man minsann att man sitter på en arbetsglad ponni iallafall!

Red lite ziczac ... nu vet jag inte faktiskt om de blir öppnor eller slutor, men aivan sama, nånting som int e skänkelvikning iaf, å red med raka steg emellan (egentligen ska det bytas direkt), å det blev faktiskt raka steg emellan å sedan tillbaka till spåret. Fanta lär sig otroligt fort rutiner, å såfort man vänder upp på diagonalen så känner man hur hennes 600kg (minst!) börjar ladda upp å sen lägger iväg!

Tidigare har man fått ge efter lite i ökningarna, så hon ska orka framåt å faktiskt öka märkbart, men nu fick man lixom börja sitta å hålla tygeln, börja lixom få påskjutet att komma bakifrån, å t.o.m kunna lyfta upp henne lite i ökningen! En halvhalt gjorde inte att hon sakta av, utan att hon lystra till!

Visst är det på gott och ont att man lär henne att öka på diagonalen, men ändå rätt bra, för hon behöver röra sig framåt.

Höger galoppen var lite jobbig idag, vilket i sig e konstigt, de e vänster galoppen som e problematisk! Men körde rätt "grym" stil för henne, 8-volt med skritt å sen byte, å där funka faktiskt vänster galoppen betydligt bättre, och det var eftergift i galoppen. Det som jag sist blev så fundersam över om jag kände rätt, eller om det var inbillining och hon gick bakom hand!

Hade kandaret på, men red rätt mkt på bridongen enbart, å stångtyglarna hängde rätt lösa. Lite beroende på uppgift så korta jag upp dom. Det är nog tungt för henne ännu att orka bära sig fjäderlätt, men det blir mer å mer! Och dessutom när jag inte har sett henne på ca 2 veckor nu, så kunde man se att nackmusklerna har börjat komma och hon är inte alls lika svankryggig som innan! Det är roligt att se! Iofs, eftersom magen är såpass mkt mindre å ryggmusklerna blir bättre, så de e väl klart att ryggen kommer upp lite mera!

Nåt som oxå toimar bra på henne när hon är väl genomjumppad e 8-volter i trav å att man lite säger till henne på skarpen! Igår var första gången jag hade känslan att jag faktiskt hade henne mellan mina skänklar å händerna, igår kunde jag styra vilken 4e del av henne som jag tyckte behövde justeras! Inte länge, men iallafall, allt hör ihop med hennes ork att bära sig själv!

Det är det här som e så fenomenalt, för det första e vi ju som gjorda för varann. Vi började lika ringrostiga båda 2, tekniken å kunskapen finns nånstans där i bakhuvudet, men vi behöver få ordning på våra kroppar, få igång musklerna, börja tänka rätt osv. Vi har lixom mötts vid en T-korsning å har nu bägge vänt mot den ena vägen å går sida vid sida. Jösses, börja låta som nåt väckelsemöte de här nu hahaha ;D Men lite sån är känslan med Tanttis! Och jag har sagt det förr, är det nån ponni som tar mig till en högre nivå än jag hittills varit i mitt liv, så är det fanta! Man får bara hoppas att hon lever länge och håller sig frisk! Inte för att de direkt märks att hon är 23 år gammal, bortsett från att hon kan vara lite styv å stel i början! Men så länge arbetsviljan å glädjen finns, så tänker jag nog fortsätta!

Men sen också den här utvecklingen. Det är den jag inte riktigt förstår att den kan förbättras sådär snabbt. Visst, jag förbättras ju snabbt oxå, men de e ju för att jag har en ponni som jag känner när jag gör rätt på.

Bara jag fortsätter hela vintern och vädret inte hindrar våran träning alltför mkt, så kommer det nog att bli spännande å se hennes utveckling nästa sommar! Igår fick jag lixom känslan att nu, nu kan vi fara på dressyrträning! Och man vet att man har ridit i regnet när de börjar droppa från hjälmen haha ;D

Älskade Fanta <3

lördag, oktober 15

Riddagbok..

... i brist på att jag hittat vad jag vill använda som riddagbok, så får bloggen fungera som det delvist ;)

Kan inte annat än skratta åt denhär dan.. De e tur att jag inte e så uppställd ;) Första planen var att jag sku jumppa Proffa som jag inte har ridit förut, å sen sku marie ta proffis å jag sku ta fanta å vi sku fara å rejsa på rondellen. Nå, marie fick 2 lektionsryttare till, så både proffis å fanta fick motion! Så vi besluta då att iom att ja va lite trött ida å, att jag int rider alls, fö de va mest lixom fö fanttis skull ja sku ha fari å rid ida, att fö mig va de som int på de viset panik. Nå, de sluta me då att ja kom dit, for ti ridplan så ja sku få se lite hur fanttis rör sig nu under annan ryttare, å marie tyckt åt mig att ja sku nog kuna lägg hjälmen på huvu å ta en stund efteråt ;) Sagt å gjort, en snabbis!

Hon hade vanliga tränset på mig, å jag e ju såndär som inte vågar jinxa, så jag va lite bekymrad över hur de sku gå me vanligt bett nu istället för kandaret.

Satt mig fort ti rätta å sa åt Fanta att nu, nu skärper vi till oss, kände efter lite i skritten, kolla efter att jag hade henne lyhörd på halvhalterna, trava aktivt framåt, bägge varven å kände efter, gjorde ett par ökningar på diagonalerna för att checka att hon gick fram för skänkeln. Hon kändes ganska trött, men hon hade ju oxå gått en 60minuters lektion, så de e helt acceptabelt! Lyfte ett par galopper oxå för att checka av där, men orken var nog slut för nå bättre galopp, men kolla nu iaf att vi galoppera med alla ben i bägge varven!

Skrittpaus sen en liten stund så hon fick pusta.

Nå korta upp tyglarna, lite spö på rumpan å lite hej hej, vakna! Lite samma sak idag som igår, ville gå lite emot innerskänkel i vänster varv, så de blev lite sidvärts för att få de å börja lossna, när jag tyckte det kändes ok blev de lite trav, först höger varvet, för att checka av att jag hade henne mot yttertygeln, funka finfint, sen över ti vänster varv igen, lite tragglande, fick påminna henne igen om bakbenen och till sist, 8-volt i trav, eftergift å rund å fin form i bägge varven!

Sen sluta jag! :) Det blev sådär kort å effektivt, men precis vad som behövdes! Med fanta ska man inte tro att man lixom får nåt gratis på det viset, varje gång behöver man nog påminna henne om att vi hänger inte på bogarna, vi använder bakbenen osv. Marie sa de e samma sak när man tar henne från hagen, de kan gå  2 gånger, de kan gå 3 gånger, men 4e gången får man nog påminna henne om vem de e som leder vem osv ;)

Jag kollade lite vad jag skrivit tidigare å med tanke på gårdagen, så e jag ännumer förbluffad över vad jag skrev den 3e oktober, ridningen var 2a oktober.

Fanta har inte orken att bära sig själv en hel lektion, å framförallt inte i galoppen, men hon orkar en hel lektion ganska bra nu! Hennes vänstra galopp har varit nästintill omöjlig att lyfta (jag har inte klarat av det), men igår kom t.o.m vänster galopp på första försöket å jag blev så snopen så jag var inte säker på om jag ens kände rätt! Galopperna går inte så bra att styra å ställa ännu, utan man får bara försöka rejsa framåt så hon lossnar ordentligt! Men hej, man kan inte få allt på en gång, man måste jobba stegvist!

Förstår ni nu hur fort det går framåt? Vet inte hur många gånger jag ridit sen dess, men på 2 veckor går vi från att jag blir snopen över rätt galopp på första försöket, till att ge efter å kunna rida steg för steg - på volt, i vänster varv?! Knappt så jag förstår det själv heller!

Nåja, nu blir det nog snart läggdags, varit übertrött idag, vilket märktes när det totalt spåra ur för mig å marie i stallet. Försök nu lixom flytt en bal när man står dubbelvikt å skrattar så tårarna sprutar... Håhå :D I morron blir det tävlingar å funktionerande vid stallet, Stella Grand Prix på gång! Skoj skoj! :)

fredag, oktober 14

Wait, whaaat?

... Det här är ett hästinlägg, så e man inte intresserad av sån läsning, så kan man sluta läsa typ nu.

Ja vet int för de första va som e upp me mig å spontanridning, va planerat att ja sku fara i moron å rid, mittiallt skrittar ja på fanttis ikväll? Ja skyller på marie ;)

Marie sku rid fö Kimmo, så ja tålla på för mig själv i andra änden, vilket var helt bra. Har ju ridit lite lektioner för marie, så jag hade ju en hel del å öva på, behöver lixom få tänka till själv å hitta knapparna. Främst på mig själv då hehe.

Vi övade på slutor å förvända slutor eftersom det dels är knepigt för mig (kroppskordinationen), men oxå knepigt för fanta, men otroligt bra, så hon jobbar me bakbenen in under sig. Fick dom rätt fort å sitta i skritten så tog trav å då blev de nog genast lite krånligare. Om ja inte rållar helt nu, så har hon enklare me slutorna i trav i vänster varv å svårare i höger, alltså höger sluta blir såpass svår så hon bryter av till skritt. Men vi fick några steg trav, tog bara 5-6 steg åt gången i trav för att sen räta ut igen. Däremot hade vi lite svårt å få vänster bog att lossna, men ti sist fick jag nog nån rätände på den oxå, hon vill inte riktigt ta innerskänkel å böj inåt samtidigt.

Just såndära knappar e hälsosamt för mig att, hur ska man säga, bryta ner dom i molekyler, så att jag vet steg för steg vad jag ska göra när. Jag e fruktansvärt ringrostig i tankesättet, å ibland blir det helt blackout i huvudet, då får man helt enkelt testa sig fram å se vad som händer när man gör vad. Men just sånt måste jag få rålla på för mig själv!

När jag tyckte de börja kännas någorlunda bra tog jag lite trav, helt vanligt, för att checka av, å tyckte det kändes helt okej det oxå. Inte full bärighet ännu, men inte bygger man upp hennes ork att bära sig själv sådär bara! Dom framsteg hon gjort hittills i sig e redan imponerande!

Nå, tänkte ja ska testa galoppen lite oxå, började med höger galopp, kändes helt bra, fick henne t.o.m att ge efter i galoppen, å kunde bara sitta där å rida steg för steg!

Bytt varv å sku ta hennes svårare galopp, å mittiallt... mittiallt.. Jag e fortfarande lite i chocktillstånd, men ja tror bannemig hon gav efter i vänster glaoppen oxå. Det var min spontana känsla, sen blev jag så tveksam på det, så jag tänkte att nej, hon måste ju ha slagit under, alltså att hon gick bakom hand. Men vid närmare eftertanke, så med hennes korta å väldigt tjocka hals, så undrar jag nog om de ens är fysiskt möjligt för henne att göra det? Nu e jag så förvirrad, så jag vet faktiskt inte om hon gick bakom hand, eller om hon faktiskt bar sig själv? Galoppen kändes superb, hon kändes rakare än nånsin, kunde precis som i högergaloppen, rida steg för steg. Valde att avsluta där å mycke klapp å beröm iaf.

Kom fram till att jag egentligen borde skriva en riddagbok, skriva när vilka förbättringar vi gjort för varje gång, för dom kommer så gott som varje gång! Kunde konstatera med mig själv idag att tidvis hade jag kvickare skänkel oxå, men de e oxå sånt som kommer med mera muskler å mera kroppskontroll.

De e lixom så otroligt dehär, så de e lite ofattbart. Brukar ju sägas att när man köper ny häst, så tar de 2-3 år innan du kan rida den riktigt å då med daglig ridning. Okej, inte säger jag att jag kan rida fanta, men dom där framstegen som bara kommer å kommer. Och det blir inte lixom bakslag heller, att jag känner att nej, nu måste vi backa ett steg tillbaka, utan för varje gång får vi fortsätta där vi sluta.

Jaja, börjar bli dags för mig att kast mig i snarklådan. Jag har bara lite svårt att tackla dom här framgångarna å vet int riktigt hur ja ska vara ;D


måndag, oktober 3

Iiihk!

Jag e så taggad så ja håller på pomppar ur stolen!

Blev sådär hastigt å lustigt (som vanligt) bestämt att ja sku fa å rid lektion på Fanttis-tanttis igår, å tänkt att jihuu, då får ja ta med mig mina träns å pass in ett åt henne! Att hon har nog visserligen rätt stort huvu, men de hadd Elmo oxå, så tex alla mina pannband borde vara fullsize på tränsena. Bettena va 14,5 så vi hade trott dom sku va för stora, men vi hade redan tidigare kollat att Fanttis bett var 15cm å att de sku kuna va lite kortare! Perfa!

Tog med mig 2 träns, ett helt oanvänt, men de har så himla bred nosgrimma, å sen ett som ja tänkt sku få bli de träns ja använder på fanttis när ja rider henne! Hade hängt upp dom 2 på en sadelhängare plus kandaret som jag hade tänkt testa efteråt å se om de passar på henne, å när marie stod å kolla så sa jag "-tänkte ta tränset som hänger längst in" å marie tyckte "-Jag tycker kandaret ser bra ut"... Nå, så de blev å testa det då.. !

Skitlängsen jag har ridit me kandar öht, men de e så lätt på Fanttis å rida med nya bett (jämfört me va de kan vara på andra hästar), hon säger inte så mkt å råkar man ta i lite hårt, så rycker hon på axlarna, å int som vissa som kan t.o.m ställ sig på bakbenen. Hon e alltså ganska tålig på det viset, man får testa sig fram! Dessutom kändes nog nöjd på kandaret, å lyssnade bra! Hon hade överseende med att de e längsen jag har ridit me 2 tyglar ;D

De e 3e gången nu på kort tid som jag rider Fanta, å de e lite roligt på det viset att dels börjar de lossna för henne riktigt bra, men oxå min ridkondis. Jag sku nästan säga att vi går framåt med bautasteg för varje gång!

Fanta har inte orken att bära sig själv en hel lektion, å framförallt inte i galoppen, men hon orkar en hel lektion ganska bra nu! Hennes vänstra galopp har varit nästintill omöjlig att lyfta (jag har inte klarat av det), men igår kom t.o.m vänster glaopp på första försöket å jag blev så snopen så jag var inte säker på om jag ens kände rätt! Galopperna går inte så bra att styra å ställa ännu, utan man får bara försöka rejsa framåt så hon lossnar ordentligt! Men hej, man kan inte få allt på en gång, man måste jobba stegvist!

Marie hade oss att göra slutor igår å där lossna det riktigt fint å mittiallt hade jag ingenting i händerna! Fjäderlätt! Fanttis tyckt de va ganska kämpigt å gå framåt tillika, men hon kämpar på så fint den underbara lilla ponnin! I traven fick vi det att lossna riktigt bra oxå, å de var bara att sitta å enkelt kunna rida varje steg på henne! Men just den formen orkar hon inte för länge..!

Dehär e en ponni som fullkomligt älskar att arbeta trots sina 23 år! Hon blir inte arg eller frustrerad (fundersam däremot kan hon bli heh), å försöker alltid sitt bästa! Vi e rätt bra team fanttis å jag, 2 gamla tjockisar som tycker de e kul å dressyra men ganska ringrostiga båda 2 ;D

De e härifrån nu som jag sku måst tvinga mig att fortsätta å inte släppa det å gå så länge emellan, för nu e vi så bra på gång här! Sku va me kondisträning en gång i veckan, rålla på plan själv en gång i veckan, å sen en lektion i veckan!

Nåja, nu på jobb, så man får lite annat att tänka på ;D

söndag, april 3

Snabbis...!

... Sån rubrik brukar locka många läsare, men ni, kära vänner, borde väl veta vid det här laget att det inte alls handlar om det som folk tror ;)

Näe, de blir ett snabbt inlägg!

Gjorde mitt första officiella inofficiella fotojobb idag ;) Firman e inte officiellt startad ännu, men ett samarbete vi ska ha med Marie, så... eeh.. påbörjades idag?! Heh.. :D

Nåja, även om de va trist väder å så, så blev de en del riktigt kiva foton, så jag e nöjd!

Tycker även jag börjar få lite grej på dehär med redigeringen, visst far de lite väl mkt ibland åt nåt håll, håka att jag hade lite för mkt luminance (eller va tusan de nu heter?) på en av fotona av prince, men ääh.. Gjorde oxå en kul grej, redigeringsprogrammet jag har nu, som jag kör med tillfällit, så kan man se sådär vanligt before/after foton som e brevid varann, men så kan man även "splitta" upp bägge fotona å lägg dom kant i kant... Så jag testa me en bild.. :D


Världens sötaste ponnyrumpa! 

Nå, det andra superduperroliga var att jag var å spontan-red fanttis ikväll... Alltså heppan på bilden då :D Vi körde rätt mkt dressyr, men ja e så himla ringrostig... Alltså det finns i huvu, å man blir riktigt frustrerad då man ser efteråt på film (marie filma mig nämligen), då man vet exakt va man sku måst göra i vilket skede, men då de som kommer int riktigt.. den där kroppskontrollen fattas! 

Fanttis tyckte de va otroligt roligt, hon e så härlig dam, trots sina 23 år, så älskar hon att jobba! Man märker hur glad hon blir, hur roligt hon tycker de e, å kämpar på fast de kan va tungt.. ! Å dom stegen som finns i den ponnyn... Oj ni anar int hur de harmar mig att hon e så gammal redan.. ! Där finns en bra dressyrponny!! 

(Nåja, bara jag får tävla lite på hemmaplan me henne så e jag nöjd!) ;) Jo, det handlar om att få visa upp henne, både för publik och att få bedömning på henne! Men de e iofs rätt lång väg att gå ännu, innan man (erhm, jag då iaf) får fram dom stegen från ryggen! :D 

Och det sista superduperroliga är... Det är nu 2a gången jag rider sen jag började klättra upp å ner i Lilla Röda, å vet ni... Det har tydligen botat min trasiga vrist. Lång rid-vila å sen träna upp den på det viset, har gjort att nu håller den! Inte ens ridningen lyckades få vristen i skick, men klättrandet upp å ner..! Inte det minsta lilla ens känning har jag haft i vristen dessa 2 gånger jag ridit, å jag brukar få de av att bara använda innerskänkeln ordentligt.. Då redan börjar det bränna i benet..! Tror det var 2009 eller 2010 jag skadade vristen, så ... fram tills nu.. ! 

Ah lycka å glädje! Tror dock inte jag har så lycka å glädje i moron när ja ska upp å ner i lilla röda, magmusklerna har nog fått sin rejäla omgång idag ;)