... om ni inte är miljonärer.
Nåja. Senare i sommar har jag ett fotoshoot inbokat. Grejt. Bortsett från att jag varken har kamera eller objektiv som riktigt räcker till för detta ändamål. Så nu har man börjat fundera på kamera och objektiv då.
Kamerorna står mellan en 5D Mk II och en 6D. 5an är lite billigare än 6an, men 6an klarar av högre iso. Däremot har 5an högre shutter speed. Tror ni beslutet blev enkelt?! Båda e jag beroende av på mina områden. Visserligen ska jag å testa min kamera ikväll (om de nu inte börjar ösregna), för att kolla hur hög shutter jag behöver, så med god tur kanske det klarnar efter ikväll. Men med min vanliga otur så ösregnar de väl där en kvart före 6 eller så.
Nå, så objektiven då. Det jag inte prutar på är ljusstyrkan, alltså minst ett 2.8 och helst ett fast 2.8, alltså inte så att ju mer du zoomar, desto sämre ljus. Mitt nifty-fifty är ett sånt, men bjässen å lillen är 5-6.3 resp. 4-5.nånting.
Inte nog med det, man ska veta längden oxå. Snacka med Suvi som hade använt ett 70-200 på nån festtillställning och tyckte det blev lite för långt, å det låter logiskt. Hon tipsa om ett 17-50 (tror jag det var) som var 2.8 å faktiskt ganska billigt. Bortsett från det lilla problemet att det inte passar en fullframekamera, alltså 5an eller 6an. Således lite bortkastat, eftersom min 50 inte klarar av höga ison.
Så, ni som håller på med hästar, å vet den där djungeln att försöka hitta en passande sadel. Det här kan liknas vid det. Hitta ett lagom objektiv som passar även fullframe. Omöjligt? Ungefär.
Och när man letar (jag brukar enklast nog leta på cyberphoto, sen letar jag fram var man köper det), så går det till så här... Okeeej, ja klickar i objektiv för canon.. å så klickar jag i fullformats... å bläddra.. bläddra.. aha, bara fasta objek, där kommer zoomerna.. YESS! Hitta ett 24-105!! De blir perfa.... vafaan! Inte ljusstarkt, prkl!
Precis så går det till. Så får man fortsätta bläddra. Osv osv osv.
Så att, sådär spenderas min fritid. Den lilla man råkar ha ibland.
Btw, Beo, tvättmaskinen snurrar! Den fick stå på utsidan tills vessan e remppad ;)
Visar inlägg med etikett Jag blir så trött. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Jag blir så trött. Visa alla inlägg
torsdag, juni 22
Börja aldrig med fotografering...
Etiketter:
By JoA,
Jag blir så trött,
Kamera,
Objektiv
måndag, juni 19
Int som på strömsö...
....näe, de går de inte.
Min tvättmaskin började bråka igen, den har blivit fixad en gång på garanti för några år sen, å fungerade bra. Nu hade samma fel uppstått igen (modellen är känd för att ha krånglande lucklås), så råkade på en poisto vid prisma som verkade helt bra, så tadaa, tack tack, den tar jag.
Fint så. Eller?
Nu visade de ju sig då, att den inte går in genom vessadörrn. Dörren i sig e inte ivägen, så de hjälper inte speciellt mkt att skruv loss dörrn (nej, det kunde inte ha gått så enkelt), utan karmen.
Dessutom verkar det vara gammal modell på karm, såå.. ja vet inte riktigt. De e ju lixom inte nåt man tänker på sådär i vardagliga livet, dom flesta dörrhål vi dehär laget e ju nog tillräckligt breda. Men nej.
Nu är ju dock ena frågan den, kommer dom att byta dörrkarmarn i samband med vessaremppan? Knappast antar jag, men dom ska väl kanske ha lös dom iaf. Den andra frågan är hur mkt jag ska börja pracka på me dehär, då tvättmaskinen förmodligen ska ut om 1-2 månader ändå, då dom börjar på med vessaremppan.
Sen e de lite kroppsligt bekymmer oxå. Har varit fruktansvärt stel i hela kroppen hela helgen. Nu har nånting haka upp sig i höften/ryggen, å de fungerar verkligen inte. Trodde först de berodde på att höften hakat fel på nåt vis, å således nån nerv ikläm, men nu stramar de i ena skinkan istället. Är lite såndära oroväckande symptomer dehär, för jag vill int börj ha nå krångel me nå diskbråck eller nåt sånt.
Jaja, de blir att vänta å se nu bara, men sku int alls ha lust me nå sånthär krånglas nu just int.
Min tvättmaskin började bråka igen, den har blivit fixad en gång på garanti för några år sen, å fungerade bra. Nu hade samma fel uppstått igen (modellen är känd för att ha krånglande lucklås), så råkade på en poisto vid prisma som verkade helt bra, så tadaa, tack tack, den tar jag.
Fint så. Eller?
Nu visade de ju sig då, att den inte går in genom vessadörrn. Dörren i sig e inte ivägen, så de hjälper inte speciellt mkt att skruv loss dörrn (nej, det kunde inte ha gått så enkelt), utan karmen.
Dessutom verkar det vara gammal modell på karm, såå.. ja vet inte riktigt. De e ju lixom inte nåt man tänker på sådär i vardagliga livet, dom flesta dörrhål vi dehär laget e ju nog tillräckligt breda. Men nej.
Nu är ju dock ena frågan den, kommer dom att byta dörrkarmarn i samband med vessaremppan? Knappast antar jag, men dom ska väl kanske ha lös dom iaf. Den andra frågan är hur mkt jag ska börja pracka på me dehär, då tvättmaskinen förmodligen ska ut om 1-2 månader ändå, då dom börjar på med vessaremppan.
Sen e de lite kroppsligt bekymmer oxå. Har varit fruktansvärt stel i hela kroppen hela helgen. Nu har nånting haka upp sig i höften/ryggen, å de fungerar verkligen inte. Trodde först de berodde på att höften hakat fel på nåt vis, å således nån nerv ikläm, men nu stramar de i ena skinkan istället. Är lite såndära oroväckande symptomer dehär, för jag vill int börj ha nå krångel me nå diskbråck eller nåt sånt.
Jaja, de blir att vänta å se nu bara, men sku int alls ha lust me nå sånthär krånglas nu just int.
söndag, juni 4
Håhå....
...
Ma&Pa drog ti tuuri me husbilen i helgen, så man har fått vara hundvakt. Man kan int annat än säg att dom e ganska tållo dom här hundarna. Men de har nog gått rätt bra, T har varit lite knäro med maten som vanligt, hon har nån sån period nu igen. Som de int sku va svårt å få henne å hållas i hullet ändå?! Sku koka ris åt henne å se om hon äter det, men.... hittade inget ris?! Så fick komponera ihop en brödkant, lite lördagskorv å skinka, lite potatissallad å sen pure natural portionspåsar me såntdär slemmigt äckelkött. Ja, doggarna tycker ju säkert de e fenomenalt gott, meen.. det ser inte direkt aptitligt ut. Så, vad åt hon då? Jo, brödet å korven.
Så att jo.
Ser dessutom ut att bli en stekardag idag, tempen i solen visade nyss på 23 grader, å den som är i skuggan e redan på 14 grader å klockan är halv 9!
Annat då? Firmamässigt, så har jag myror i blodet. På gott och ont. Har kontaktat en som ska meddela mig när han far å köra, så får jag komma å fota honom, lite nytt att testa på. Många foton säljs (TACK till kunderna!), men ja sku ju helst sälja för några tusen. SÅ mkt utrustning som jag sku vila klicka hem, å de e lite svårt å veta vad man ska prioritera. Jaja, de där har jag tjafsat om förut.
Gjorde även misstaget å va in å kolla på MxCarro å man blir ju bara bitter.. Jag får lixom inte till den där sista touchen, å de irriterar mig. Jag vet att tex Rodolfi kör med i princip samma utrustning som mig, meeen int ändå att ja sku lyckas.
Nästa helg är det mkt på gång. På lördag e de fälttävlan vid nurk, dagens dubbel vid Esse och truckmeeting vid mysinge. På söndag e de hundutställning vid centralplan, pulling i forsby (sku seriöst måst fa på de, börj bli ett par år sen ja va på de sist), å det innebär att ja kan int fara på After Truckmeet nå. Eller visst kan jag, men blir ju nyktert då isåfall.
Måndag e de crosskola, tisdag e de hoppning i esse, onsdag blir de eventuellt annat, torsdag klubbcross. Så attdehäääran.
Några beställningsjobb har jag oxå på hyllan, eller ja, åtminstone ett, eventuellt 2. En 3e ska använda mina foton i reklamsyfte.
Utöver det borde jag jobba på en massa annat. OARGH va ja sku vila klona mig själv, seriöst alltså. Nåt jag sku måst prioritera sådär före utrustning e nå form av reklamkläder. Men vet int riktigt va som sku va lämpligt. Nu e de ju mest sommarsäsongen jag jobbar, så ett linne med tryck på sku ju va nå å så kanske nån tunnare vindtät jacka för kallare dagar. Ja.. å så kanske man sku måst laga logon klar först oxå?
Jaja, så e de. En sak i taget bara. Låter ju rätt negativ ti egen firma, men problemet är att ja vill så mkt på samma gång å har inte ro att låta saker å ting ha sin tid ;D Den som väntar på nå gott, väntar alltid för länge ;)
Ma&Pa drog ti tuuri me husbilen i helgen, så man har fått vara hundvakt. Man kan int annat än säg att dom e ganska tållo dom här hundarna. Men de har nog gått rätt bra, T har varit lite knäro med maten som vanligt, hon har nån sån period nu igen. Som de int sku va svårt å få henne å hållas i hullet ändå?! Sku koka ris åt henne å se om hon äter det, men.... hittade inget ris?! Så fick komponera ihop en brödkant, lite lördagskorv å skinka, lite potatissallad å sen pure natural portionspåsar me såntdär slemmigt äckelkött. Ja, doggarna tycker ju säkert de e fenomenalt gott, meen.. det ser inte direkt aptitligt ut. Så, vad åt hon då? Jo, brödet å korven.
Så att jo.
Ser dessutom ut att bli en stekardag idag, tempen i solen visade nyss på 23 grader, å den som är i skuggan e redan på 14 grader å klockan är halv 9!
Annat då? Firmamässigt, så har jag myror i blodet. På gott och ont. Har kontaktat en som ska meddela mig när han far å köra, så får jag komma å fota honom, lite nytt att testa på. Många foton säljs (TACK till kunderna!), men ja sku ju helst sälja för några tusen. SÅ mkt utrustning som jag sku vila klicka hem, å de e lite svårt å veta vad man ska prioritera. Jaja, de där har jag tjafsat om förut.
Gjorde även misstaget å va in å kolla på MxCarro å man blir ju bara bitter.. Jag får lixom inte till den där sista touchen, å de irriterar mig. Jag vet att tex Rodolfi kör med i princip samma utrustning som mig, meeen int ändå att ja sku lyckas.
Nästa helg är det mkt på gång. På lördag e de fälttävlan vid nurk, dagens dubbel vid Esse och truckmeeting vid mysinge. På söndag e de hundutställning vid centralplan, pulling i forsby (sku seriöst måst fa på de, börj bli ett par år sen ja va på de sist), å det innebär att ja kan int fara på After Truckmeet nå. Eller visst kan jag, men blir ju nyktert då isåfall.
Måndag e de crosskola, tisdag e de hoppning i esse, onsdag blir de eventuellt annat, torsdag klubbcross. Så attdehäääran.
Några beställningsjobb har jag oxå på hyllan, eller ja, åtminstone ett, eventuellt 2. En 3e ska använda mina foton i reklamsyfte.
Utöver det borde jag jobba på en massa annat. OARGH va ja sku vila klona mig själv, seriöst alltså. Nåt jag sku måst prioritera sådär före utrustning e nå form av reklamkläder. Men vet int riktigt va som sku va lämpligt. Nu e de ju mest sommarsäsongen jag jobbar, så ett linne med tryck på sku ju va nå å så kanske nån tunnare vindtät jacka för kallare dagar. Ja.. å så kanske man sku måst laga logon klar först oxå?
Jaja, så e de. En sak i taget bara. Låter ju rätt negativ ti egen firma, men problemet är att ja vill så mkt på samma gång å har inte ro att låta saker å ting ha sin tid ;D Den som väntar på nå gott, väntar alltid för länge ;)
Etiketter:
By JoA,
Firman,
Fotografering,
Jag blir så trött,
Pedersöre TruckMeet
onsdag, december 28
Snaaart snaaart...
.... blir det väl mera kaos.
Eller nåja, det är det redan.
Kaos med precis allt. Usch å tvi vale. Nå, hur som hafver, så for morsan å pia ti ikea i morse nudå, så i morron får man väl hem en hel drös med grejjer som varit efterlängtade. Just nu längtar jag mest efter dom 6 plastlådor jag beställd, som jag insåg att inte räcker ens långa vägar, men de e en början iallafall.
Gjorde ett försök i att börja sortera garn (det som plastlådorna ska till), så jag får börja göra mig av me lite garn så småningom, men nu just ligger det i olika högar på golvet. Men jag blir mest bara irriterad å frustrerad då jag inte får det "klart", dvs nerpackat i lådorna.. ännu!
Börjar ha en massa måsten som ligger på nu, å börjar bli frustrerad över det. En massa måsten som kostar dessutom. Jag sku måst t.ex fixa taklamporna. Får väl hem en från ikea nudå, som jag inte hade tänkt köpa alls, men morsan å pia hadd stått å beundra den så otroligt mkt, så morsan ringde å fråga om ja ska ha den, så jag svara bara "gö som du vill".. (å känner jag min mor rätt, så har jag en sån lampa i moron)
Eller nåja, det är det redan.
Kaos med precis allt. Usch å tvi vale. Nå, hur som hafver, så for morsan å pia ti ikea i morse nudå, så i morron får man väl hem en hel drös med grejjer som varit efterlängtade. Just nu längtar jag mest efter dom 6 plastlådor jag beställd, som jag insåg att inte räcker ens långa vägar, men de e en början iallafall.
Gjorde ett försök i att börja sortera garn (det som plastlådorna ska till), så jag får börja göra mig av me lite garn så småningom, men nu just ligger det i olika högar på golvet. Men jag blir mest bara irriterad å frustrerad då jag inte får det "klart", dvs nerpackat i lådorna.. ännu!
Börjar ha en massa måsten som ligger på nu, å börjar bli frustrerad över det. En massa måsten som kostar dessutom. Jag sku måst t.ex fixa taklamporna. Får väl hem en från ikea nudå, som jag inte hade tänkt köpa alls, men morsan å pia hadd stått å beundra den så otroligt mkt, så morsan ringde å fråga om ja ska ha den, så jag svara bara "gö som du vill".. (å känner jag min mor rätt, så har jag en sån lampa i moron)
Toko. Men de e int den med kopparfärgad insida, utan silverinsida. Nåjo, tappade tråden. I tamburen finns en plafond, men..... nu har vi ju då den här petiga lilla OCD:aren här, som inte kan ha 2 olika plafonder i samma rum, utan de sku måst vara likadana. Dom kan ju fan inte vara så hiskeligt dyra?
Sen köket. Har en bra lampa till köket, diggar den osv osv osv, men ja tror sladden e lixom 3m för kort, då nåt smartskåp har kommit på att placera uttaget för köks-taklampan ungefär 50cm från köksfläkten. Jomen visst placerar man sitt köksbord fast i ugnen, eller hur?
Sovrummet.. Jag har en helt ok lampa för sovrummet, så den sku egentligen bara behövas upp.
Sen har vi ju då alla jävla gardiner. Som sku måst tas ner, nålas upp, å hängas upp tibax! Helst före lördan. Mina böcker som e på fönsterbrädet.. ! Vill ha bort dom!
Nåt som jag oxå sku måst e att skaffa addis strump-rundstickor, så ja sku få stickat bort lite sockgarn. Som jag vet att jag inte ändå kommer att använda ti annat, så likabra ti laga sockor av det. Int för att jag behöver flera sockor insåg jag här när jag tvätta upp dom, men man kan ju skänk dom åt nån bättre behövande.
Usch nä, blir så trött å irriterad.. ! Nåja, sakerna kommer i moron, ja får lite mer ordning å reda då. Gillar inte den där halvfärdiga känslan. Vill ha det färdigt! Punkt. Int nå nästan-färdigt.
måndag, december 26
Dilemma dilemma...
... Ikearesan verkar bli av nu denhär veckan, å mittiallt fick man huvu fullt me funderingar igen.
Min fundering till garnförvaring har skitit sig brutalt då jag insåg att ställningen jag hade tänkt, int kommer att rymmas hit öht. Jag insåg oxå att garnet jag använder för produktionen som jag hade tänkt ha i Billy The Bokhylla, vill jag inte alls ha där, de e för oöverskådligt. Så det vill jag nu istället ha i plastlådor, med lock, under mitt soffbord. Försök nu sen funder ut storlekarna på dom plastlådorna när det finns trehundrasjuttiotolv olika storlekar vid Ikea.
Ytterligare har jag insett att jag behöver ett sidetable till soffan. Mitt nuvarande... jaa.. Alltå egentligen är det ett tillhörande sidobord till mitt gamla hörnskrivbord, men dock väldigt praktiskt då de e på hjul. Så nu har dagarna bestått av att flytta det mellan sängen å soffan. Eftersom det är tillräckligt brett som sängbord, dvs, så jag kan ha både surfplattan å dricka där utan att häv omkull nånting mitt i nätterna. Ett grymt bra bord som funkat ti de mesta om ja ska va riktigt ärlig. På åland fick de arbeta som prylbord i tamburen när man kom in.
Vilken tur att mams int for ti ikea då när de var planerat första gången, för dehär e saker jag inte sku ha hunnit inse till det. Men nu har jag insett. Och annat jag har insett är att lådor is the shit. Har en enorm skrubb, med hyllor (förmodligen bästa grejjen i hela läggan), dit ja får tråkat typ allt jag äger å har.
Har sånt jäkla dilemma med allt möjligt nu, så ja vet int vart ja ska ta vägen heller. Har släpat hit en massa högtalare, å jag tror int ens jag kommer att koppla i dom öht. Men int gör dom nån nytta hemhemma heller. Uff nää, de börja kännas så halvfärdigt här nu igen, när man hunnit lixom börja stadga sig å veta hur man vill ha det. Och hur man int vill ha det. Frustrerande minst sagt.
Borde göra mig av me enormt mkt garn oxå, mkt har jag planer för, men då tiden inte riktigt räcker till. Sen har jag nångång i tiden trott ja sku lära mig sticka hälar, så man sku kun stick sockor, men.. jag tror jag stickat en hel jävla häl i mitt liv. Plus att jag fullkomligt hatar strumstickor, så jag borde skaffa mig strump-rundstickor istället.
Jag har massor me garn som jag ska/kan använda till korgar och inredning, å de e nog bra, för som sagt, lådor kan man tydligen inte ha för mkt av.. Men åter igen, tiden!
Nåja, nog ska det väl ordna sig nog..! Så småningom!
Min fundering till garnförvaring har skitit sig brutalt då jag insåg att ställningen jag hade tänkt, int kommer att rymmas hit öht. Jag insåg oxå att garnet jag använder för produktionen som jag hade tänkt ha i Billy The Bokhylla, vill jag inte alls ha där, de e för oöverskådligt. Så det vill jag nu istället ha i plastlådor, med lock, under mitt soffbord. Försök nu sen funder ut storlekarna på dom plastlådorna när det finns trehundrasjuttiotolv olika storlekar vid Ikea.
Ytterligare har jag insett att jag behöver ett sidetable till soffan. Mitt nuvarande... jaa.. Alltå egentligen är det ett tillhörande sidobord till mitt gamla hörnskrivbord, men dock väldigt praktiskt då de e på hjul. Så nu har dagarna bestått av att flytta det mellan sängen å soffan. Eftersom det är tillräckligt brett som sängbord, dvs, så jag kan ha både surfplattan å dricka där utan att häv omkull nånting mitt i nätterna. Ett grymt bra bord som funkat ti de mesta om ja ska va riktigt ärlig. På åland fick de arbeta som prylbord i tamburen när man kom in.
Vilken tur att mams int for ti ikea då när de var planerat första gången, för dehär e saker jag inte sku ha hunnit inse till det. Men nu har jag insett. Och annat jag har insett är att lådor is the shit. Har en enorm skrubb, med hyllor (förmodligen bästa grejjen i hela läggan), dit ja får tråkat typ allt jag äger å har.
Har sånt jäkla dilemma med allt möjligt nu, så ja vet int vart ja ska ta vägen heller. Har släpat hit en massa högtalare, å jag tror int ens jag kommer att koppla i dom öht. Men int gör dom nån nytta hemhemma heller. Uff nää, de börja kännas så halvfärdigt här nu igen, när man hunnit lixom börja stadga sig å veta hur man vill ha det. Och hur man int vill ha det. Frustrerande minst sagt.
Borde göra mig av me enormt mkt garn oxå, mkt har jag planer för, men då tiden inte riktigt räcker till. Sen har jag nångång i tiden trott ja sku lära mig sticka hälar, så man sku kun stick sockor, men.. jag tror jag stickat en hel jävla häl i mitt liv. Plus att jag fullkomligt hatar strumstickor, så jag borde skaffa mig strump-rundstickor istället.
Jag har massor me garn som jag ska/kan använda till korgar och inredning, å de e nog bra, för som sagt, lådor kan man tydligen inte ha för mkt av.. Men åter igen, tiden!
Nåja, nog ska det väl ordna sig nog..! Så småningom!
Etiketter:
Jag blir så trött,
Jag flummar,
The Crib
lördag, oktober 22
I brist på annat...
... Ja blir så trött.. (finns en orsak vaför ja har en etikett som heter så höhö) ;)
Var å shoppa lite garn idag, kom på att jag ska laga grytlappar åt mig själv å mitt hem som jag aldrig verkar komma till. Färgalternativet blev förstås svart å nån slags blå, hade hoppats på att Marks sku ha soft cotton så sku jag ha tagi nån såndär lila/rosa å laga åt morsan ti köket, men de hade dom inte.
Så det blev Sandnes Fritids och Sandnes Mandarin Grande. Tänkte försöka virka av mandarin och sticka/tova av fritids. Har aldrig tovat förut, men hur svårt kan de vara? ;) Skaffade en ny rundsticka av Addi oxå, fattar inte varför jag inte testat på dessa förut? Garnet glider lätt, å int har dom nån jävla skarv som garnet fastnar i heller. Å framförallt behöver man inte limma fast kabeln som farsan fått göra på en stor del av mina novita rundstickor.
Hade nästan fått ihop en hel samling av alla storlekar å alla längder på rundstickorna av novita, när jag insåg att de e Addi som gäller. Visserligen e de ju bra att ha en extra uppsättning ifall man vill påbörja nytt projekt å stickorna är upptagna.
Nå, hur som helst, påbörjade virkandet av ena grytlappen, tänkte försöka på dubbelvirkning, men har väl virkat sisådär 6 varv, å de känns som de blir en enda korv, så e inte helt säker på att jag gjort rätt. Eftersom jag tröttnar fort på en grej, så måst jag ha nåt jag kan variera med (som om jag inte sku ha det?) så jag fråga morsan om hon ville ha en poncho, så nu blev det en sån oxå av lite garn som jag inte vet vad jag ska göra av. Tänkte försöka få bort lite, men vet inte riktigt vad jag ska laga av allt heller.
Nåja, nog kommer man väl på nåt tids nog. Nu fortsätta med Ponchon å kolla Black Beauty å drömma om en viss herreman ;)
Var å shoppa lite garn idag, kom på att jag ska laga grytlappar åt mig själv å mitt hem som jag aldrig verkar komma till. Färgalternativet blev förstås svart å nån slags blå, hade hoppats på att Marks sku ha soft cotton så sku jag ha tagi nån såndär lila/rosa å laga åt morsan ti köket, men de hade dom inte.
Så det blev Sandnes Fritids och Sandnes Mandarin Grande. Tänkte försöka virka av mandarin och sticka/tova av fritids. Har aldrig tovat förut, men hur svårt kan de vara? ;) Skaffade en ny rundsticka av Addi oxå, fattar inte varför jag inte testat på dessa förut? Garnet glider lätt, å int har dom nån jävla skarv som garnet fastnar i heller. Å framförallt behöver man inte limma fast kabeln som farsan fått göra på en stor del av mina novita rundstickor.
Hade nästan fått ihop en hel samling av alla storlekar å alla längder på rundstickorna av novita, när jag insåg att de e Addi som gäller. Visserligen e de ju bra att ha en extra uppsättning ifall man vill påbörja nytt projekt å stickorna är upptagna.
Nå, hur som helst, påbörjade virkandet av ena grytlappen, tänkte försöka på dubbelvirkning, men har väl virkat sisådär 6 varv, å de känns som de blir en enda korv, så e inte helt säker på att jag gjort rätt. Eftersom jag tröttnar fort på en grej, så måst jag ha nåt jag kan variera med (som om jag inte sku ha det?) så jag fråga morsan om hon ville ha en poncho, så nu blev det en sån oxå av lite garn som jag inte vet vad jag ska göra av. Tänkte försöka få bort lite, men vet inte riktigt vad jag ska laga av allt heller.
Nåja, nog kommer man väl på nåt tids nog. Nu fortsätta med Ponchon å kolla Black Beauty å drömma om en viss herreman ;)
tisdag, september 13
Wait, whaat?
....
Plötsligt händer det... Plötsligt händer de att jag ändrar layout i bloggen! Kära nån då! Tror inte jag rört layouten sen jag skapa denhär bloggen, å de börjar ju bli ett tag sen. Fick ett plötsligt infall bara å fundera om jag sku försöka bli en seriös bloggare, men nää, det kommer jag inte att bli ;) Har inte tid och ork att lägga ner den tid som krävs för att det ska bli nåt vettigt, jag fortsätter nog i samma stil som förut ;)
Var in till förnyade Marks & Rosengren igår, dom har ju flyttat till större utrymmen, å ack vilket himmelrike. Som väntat. Köpte mig ett par björk rundstickor, tänkte jag sku testa på det, å se hur dom känns i handen, inte helt tokigt må jag säga. Ett annat alternativ var Addi som har riktigt lätta stickor, var nån som stod där brevid som sa att dom e en stor favorit, men ja tänkte ja testar på björk nuförst, så får vi la se sen om ja testar på Addi-stickorna oxå.. !
Förvåningen var rätt stor då jag noterade att den där linan mellan stickorna rätade ut sig rätt fort. På novitas vanliga metallstickor, får man ha dom i hett rinnande vatten å spänna ut dom för att dom inte ska krulla ihop sig igen.. !
En liten preview på ett av mina snabbprojekt å nya stickorna.
Å jo, jag vet, jag borde ha nån bättre bakgrund än mitt träiga kantstötta skrivbord... !
På tal om bakgrund, så nej... NEJ.. jag blir så trött på mig själv... Nu tror jag att jag har.. 5 projekt som jag funderar på till firman. Seriöst? Okej, ett av dom kan jag nog tänka mig att lägga sist på prio-listan, 2 av projekten e lite bättre å lite mer strukturerat. Ja alltså, själva ordet bakgrund har å göras med ett av projekten ;) Eller fan, 2 av dom egentligen... ! Eller alla, hur man nu ser på saken haha!
Nåja, de e lite för tidigt på moron för att fundera på såna saker :D
Plötsligt händer det... Plötsligt händer de att jag ändrar layout i bloggen! Kära nån då! Tror inte jag rört layouten sen jag skapa denhär bloggen, å de börjar ju bli ett tag sen. Fick ett plötsligt infall bara å fundera om jag sku försöka bli en seriös bloggare, men nää, det kommer jag inte att bli ;) Har inte tid och ork att lägga ner den tid som krävs för att det ska bli nåt vettigt, jag fortsätter nog i samma stil som förut ;)
Var in till förnyade Marks & Rosengren igår, dom har ju flyttat till större utrymmen, å ack vilket himmelrike. Som väntat. Köpte mig ett par björk rundstickor, tänkte jag sku testa på det, å se hur dom känns i handen, inte helt tokigt må jag säga. Ett annat alternativ var Addi som har riktigt lätta stickor, var nån som stod där brevid som sa att dom e en stor favorit, men ja tänkte ja testar på björk nuförst, så får vi la se sen om ja testar på Addi-stickorna oxå.. !
Förvåningen var rätt stor då jag noterade att den där linan mellan stickorna rätade ut sig rätt fort. På novitas vanliga metallstickor, får man ha dom i hett rinnande vatten å spänna ut dom för att dom inte ska krulla ihop sig igen.. !
En liten preview på ett av mina snabbprojekt å nya stickorna.
Å jo, jag vet, jag borde ha nån bättre bakgrund än mitt träiga kantstötta skrivbord... !
På tal om bakgrund, så nej... NEJ.. jag blir så trött på mig själv... Nu tror jag att jag har.. 5 projekt som jag funderar på till firman. Seriöst? Okej, ett av dom kan jag nog tänka mig att lägga sist på prio-listan, 2 av projekten e lite bättre å lite mer strukturerat. Ja alltså, själva ordet bakgrund har å göras med ett av projekten ;) Eller fan, 2 av dom egentligen... ! Eller alla, hur man nu ser på saken haha!
Nåja, de e lite för tidigt på moron för att fundera på såna saker :D
Etiketter:
By JoA,
Firman,
Fotografering,
Jag blir så trött
söndag, augusti 28
Höjden av irritation...
... jag e så fruktansvärt arg, så jag håller på spricker.
Igår var det perfekt väder för att sitta inomhus å dona med firman. En hel del datorjobb som ska göras, virka å kolla lite på mönster till annat smått å gott som ja tänkte börja tillverka.
Nå, vad händer? Joo, satt mig ner i fåtöljen å sku se på netflix å sticka lite, känner att de spänner till lite i ryggen, försöker ändra ställning, blir bara värre å värre, sätter mig i kontorsstolen å sen brakar helvetet lös.
Får sån (ursäkta mitt språk) satans jävla helvetes muskelkramp i bröstryggen, så jag kan knappt andas, högra armen domnar direkt, både ulnaris å andra nerven har åkt i kläm, kan varken sitta, stå eller ligga. Kastar akut in en 4mg sirdalud (tackfan för att ja fick starkare muskelavslappnande), å försöker överleva 15-20 minuter. Det var så jävligt, så jag var fem före att gå ner å säga att nu får dom nog ringa efter ambulansen.
Nå, det börja släppa såpass mkt sen så jag iaf kunde lägga mig ner.
Å jo, jag vet att man inte ska ligga när man har fel i ryggen, man ska röra på sig, men då jag inte ens kan gå nerför trapporna eftersom jag inte kan se så långt neråt :S Vilar en hel del nog, för då lättar det, å sen försöker jag röra på mig då jag e uppe.
Ganska sjukt ännu idag, men ingen kan iaf klaga på min hållning, sitter som man sku ha en käpp uppstucken nånstans.. Nackdelen är ju att nu spänner man musklerna på ett sätt som dom e ovana med, så... Do the math.
Det enda som är en fördel med dethär, e att jag har inte känt av nacken åtminstone sen de här slog till. Så de e lite som de sku ha förflyttat sig.
Men det är just det, jag blir så infernaliskt förbannad då ja inte kan syssla med firman, speciellt då jag beslöt mig för att inte fara till Tuuri i helgen! Jag har lixom ingen ro att bara ligga stilla å se på film, utan att ens göra nåt nyttit tillika.
Sku dessutom ha behövt ha planeringsmöte med Marie igen, men hur bra tror ni de går då? Då jag knappt kan köra nånstans.
Jag vill lixom att de här ska bli såpass bra nu, så jag kan börja jobba igång ryggen ordentligt! Men när jag fan int vet hur mkt jag vågar ta i nu, när allt har varit såhär trasigt! Jag vet precis vilka övningar som behöver göras, vad de e jag måste stärka upp, men som sagt, inte vågar jag gå å röra nåt, när man inte kan sitta i en fåtölj i 15 minuter utan att gå sönder!
Jaa-a, jag blir så arg.
Igår var det perfekt väder för att sitta inomhus å dona med firman. En hel del datorjobb som ska göras, virka å kolla lite på mönster till annat smått å gott som ja tänkte börja tillverka.
Nå, vad händer? Joo, satt mig ner i fåtöljen å sku se på netflix å sticka lite, känner att de spänner till lite i ryggen, försöker ändra ställning, blir bara värre å värre, sätter mig i kontorsstolen å sen brakar helvetet lös.
Får sån (ursäkta mitt språk) satans jävla helvetes muskelkramp i bröstryggen, så jag kan knappt andas, högra armen domnar direkt, både ulnaris å andra nerven har åkt i kläm, kan varken sitta, stå eller ligga. Kastar akut in en 4mg sirdalud (tackfan för att ja fick starkare muskelavslappnande), å försöker överleva 15-20 minuter. Det var så jävligt, så jag var fem före att gå ner å säga att nu får dom nog ringa efter ambulansen.
Nå, det börja släppa såpass mkt sen så jag iaf kunde lägga mig ner.
Å jo, jag vet att man inte ska ligga när man har fel i ryggen, man ska röra på sig, men då jag inte ens kan gå nerför trapporna eftersom jag inte kan se så långt neråt :S Vilar en hel del nog, för då lättar det, å sen försöker jag röra på mig då jag e uppe.
Ganska sjukt ännu idag, men ingen kan iaf klaga på min hållning, sitter som man sku ha en käpp uppstucken nånstans.. Nackdelen är ju att nu spänner man musklerna på ett sätt som dom e ovana med, så... Do the math.
Det enda som är en fördel med dethär, e att jag har inte känt av nacken åtminstone sen de här slog till. Så de e lite som de sku ha förflyttat sig.
Men det är just det, jag blir så infernaliskt förbannad då ja inte kan syssla med firman, speciellt då jag beslöt mig för att inte fara till Tuuri i helgen! Jag har lixom ingen ro att bara ligga stilla å se på film, utan att ens göra nåt nyttit tillika.
Sku dessutom ha behövt ha planeringsmöte med Marie igen, men hur bra tror ni de går då? Då jag knappt kan köra nånstans.
Jag vill lixom att de här ska bli såpass bra nu, så jag kan börja jobba igång ryggen ordentligt! Men när jag fan int vet hur mkt jag vågar ta i nu, när allt har varit såhär trasigt! Jag vet precis vilka övningar som behöver göras, vad de e jag måste stärka upp, men som sagt, inte vågar jag gå å röra nåt, när man inte kan sitta i en fåtölj i 15 minuter utan att gå sönder!
Jaa-a, jag blir så arg.
Etiketter:
By JoA,
Firman,
Hälsa & Välmående,
Jag blir så trött,
Pain from Hell
fredag, juni 17
Ladda...
.... Är nog dagens tema. Har laddat strömkällan, laddar handsfreen, laddar kaidaern, laddar telefonen, ska ladda över musik på stickorna, ladda över foton från kameran, ladda kameraakkuna... å ja, husbilen laddas den oxå!
Tyvärr har jag dock inte riktigt hittat min egen laddning, utan tappade gnistan helt å hållet :( Tackolov köpte jag 2 flarror happywine, kan nog hända en behövs redan ikväll!
På tal om att ladda, så när jag köpte nya datorin, så var mitt minimikrav 4 usb-portar på framsidan. Tror ni dom räcker nu just? 2 är vanligtvis konstant upptagna pga externa hårdskivorna, den ena har jag faktiskt kopplat bort nu, för att kunna ladda 3 devices samtidigt... (Vad heter devices på svenska?)
Så i väntan på att nån av dom 3 som laddas nu ska bli färdiga, så får jag sitta å vänta me att ladda över musiken på stickorna... å fotona...! Iofs kunde man ju passa på att springa genom sprinklern i väntan på det... Känns som man sku behöv tvätt bort ett par kilon skit...
Har varit lite bitter å nere idag, men det beror nog på vädret. Är så förbannat lustigt hur mitt humör svänger radikalt beroende på väder.. ! Alltså att man blir trött av dassigt väder, jo, jag förstår, inte e de ju konstigt, å lika att man blir på bra humör av skönt väder. Men då nån viss typ här bli lixom extrem åt bägge hållen!
Knappt så bra musik har funkat på mig idag heller, å då e de usligt!
Jonä, lika bra å spring genom sprinklern, så har man de gjort iaf. Om man ska lyckas kom sig iväg redan ikväll så... !
Tyvärr har jag dock inte riktigt hittat min egen laddning, utan tappade gnistan helt å hållet :( Tackolov köpte jag 2 flarror happywine, kan nog hända en behövs redan ikväll!
På tal om att ladda, så när jag köpte nya datorin, så var mitt minimikrav 4 usb-portar på framsidan. Tror ni dom räcker nu just? 2 är vanligtvis konstant upptagna pga externa hårdskivorna, den ena har jag faktiskt kopplat bort nu, för att kunna ladda 3 devices samtidigt... (Vad heter devices på svenska?)
Så i väntan på att nån av dom 3 som laddas nu ska bli färdiga, så får jag sitta å vänta me att ladda över musiken på stickorna... å fotona...! Iofs kunde man ju passa på att springa genom sprinklern i väntan på det... Känns som man sku behöv tvätt bort ett par kilon skit...
Har varit lite bitter å nere idag, men det beror nog på vädret. Är så förbannat lustigt hur mitt humör svänger radikalt beroende på väder.. ! Alltså att man blir trött av dassigt väder, jo, jag förstår, inte e de ju konstigt, å lika att man blir på bra humör av skönt väder. Men då nån viss typ här bli lixom extrem åt bägge hållen!
Knappt så bra musik har funkat på mig idag heller, å då e de usligt!
Jonä, lika bra å spring genom sprinklern, så har man de gjort iaf. Om man ska lyckas kom sig iväg redan ikväll så... !
fredag, juni 10
Höjden av irritation....
... Somnar halv 2 ish, vaknar 05:10.
Vet ni hur irriterad jag är? Hade gärna varit utvilad inför helgen, för den lär nog bli tung ändå!
Idag blir det packa husbilen, handla förnödenheter, instruktioner av husbil... å sen får man la se då om man far redan ikväll eller om man far i morgon.
På ett vis hade de ju varit roligt att åka redan ikväll, men vet nog att jag inte kommer att orka länge, å hade lite fantiserat att fota konvojen när dom kommer i morron. Sen kan man ju visserligen sova i morron på dagen, borde ju inte vara några problem...
Tur att man har ett relativt bra spritlager, lite till behöver jag väl handla för att vara på säkra sidan, men borde ha åtminstone 2 vinflarror + en massa cider, å en 6-pack öl i värsta fall!
Ja, man kan inte säga annat än att det kommer att bli en väldigt spännande helg.
Tog den här bilden för ett par dagar sen, å ja jösses ja, nog är det ju en viss skillnad nog från när man började gymma januari 2015 nog. Nå nog ska väl -tusn kilo måst synnas nånstans nog!
Vet ni hur irriterad jag är? Hade gärna varit utvilad inför helgen, för den lär nog bli tung ändå!
Idag blir det packa husbilen, handla förnödenheter, instruktioner av husbil... å sen får man la se då om man far redan ikväll eller om man far i morgon.
På ett vis hade de ju varit roligt att åka redan ikväll, men vet nog att jag inte kommer att orka länge, å hade lite fantiserat att fota konvojen när dom kommer i morron. Sen kan man ju visserligen sova i morron på dagen, borde ju inte vara några problem...
Tur att man har ett relativt bra spritlager, lite till behöver jag väl handla för att vara på säkra sidan, men borde ha åtminstone 2 vinflarror + en massa cider, å en 6-pack öl i värsta fall!
Ja, man kan inte säga annat än att det kommer att bli en väldigt spännande helg.
Tog den här bilden för ett par dagar sen, å ja jösses ja, nog är det ju en viss skillnad nog från när man började gymma januari 2015 nog. Nå nog ska väl -tusn kilo måst synnas nånstans nog!
Det bästa, som jag inte hade insett förrns jag tog den här bilden... Kolla fan "bakbensmusklerna"...! Alltså musklerna på baksidan av låren.. Härkkas, ja visste inte ens om att jag hade såna...! Men det är nog tackvare allt klättras upp å ner ur lilla röda!
Har nog gått upp ett par kilon nu sen jag var sjuk, men jag tänkte, ääh vafan. De e sommar å jag älskar grillkorv å potatissallad, vi tar de pånytt sen till hösten. Skitsamma sålänge man inte går upp alltför mkt!
Etiketter:
Husbil,
Jag blir så trött,
Jag flummar,
Lilla Röda,
PTM2016 Pedersöre Truckmeet
tisdag, maj 31
Okej, jag erkänner...
... jag stirrar på folk. Okej! Förlåt!
Jag börjar mer å mer tro... att jag missuppfattas.
Jag tycker om att se på folk, helst då ostört, men de lyckas ju aldrig, för man känner ju nog när nån glor på en. Ganska bra. Å när jag sitter å glor, så märker folk det, å så får jag panik å kollar bort, å tadaaa, så har det misstolkats.
Finns en som brukar luncha vid neste som har ett väldigt säreget utseende, sku känn igenom honom var som helst, när som helst, ett såntdär ansikte som bara fastnar.
... Och det här betydde ju inte då att han sku komma å språka med mig då jag satt på "terassen" å drack mitt efter-lunch-kaffe å tog en cigg, när han dessutom tydligen inte röker.
Jag tycker öht inte om att språka med okända människor, ja, artighetsfraser jo, men sku man se mig både på moronen före vi börjar jobba å på moriskaffe, om jag ens kommer upp i 10 ord på dom 2 tillfällena, så e de ju ganska bra... Heh. Och nä, jag har egentligen inget å säga, så då ids jag inte säga så mkt heller.... Där kommer den där lilla slängen av introverten fram i mig....
Nåja.... Ska väl pompp i duschen snart, fick äntligen vaskat av lilla röda, så nu har jag ingen aning om jag är brun på riktigt eller skitig som fan ;D Tror jag kommer slå personbästa i brunhet denhär sommarn ;)
Jag börjar mer å mer tro... att jag missuppfattas.
Jag tycker om att se på folk, helst då ostört, men de lyckas ju aldrig, för man känner ju nog när nån glor på en. Ganska bra. Å när jag sitter å glor, så märker folk det, å så får jag panik å kollar bort, å tadaaa, så har det misstolkats.
Finns en som brukar luncha vid neste som har ett väldigt säreget utseende, sku känn igenom honom var som helst, när som helst, ett såntdär ansikte som bara fastnar.
... Och det här betydde ju inte då att han sku komma å språka med mig då jag satt på "terassen" å drack mitt efter-lunch-kaffe å tog en cigg, när han dessutom tydligen inte röker.
Jag tycker öht inte om att språka med okända människor, ja, artighetsfraser jo, men sku man se mig både på moronen före vi börjar jobba å på moriskaffe, om jag ens kommer upp i 10 ord på dom 2 tillfällena, så e de ju ganska bra... Heh. Och nä, jag har egentligen inget å säga, så då ids jag inte säga så mkt heller.... Där kommer den där lilla slängen av introverten fram i mig....
Nåja.... Ska väl pompp i duschen snart, fick äntligen vaskat av lilla röda, så nu har jag ingen aning om jag är brun på riktigt eller skitig som fan ;D Tror jag kommer slå personbästa i brunhet denhär sommarn ;)
lördag, maj 14
Öppet hus!
.. Snart, nämligen den 22a maj, hos Tm:i Marie Sundman vid Lagmansgården i Östensö! Kommer att finnas där å erbjuda fotografering å representera min firma.. !
Jag har så myki att göra fortfarande, så de e nästan ett stressmoment. Morgonen började med att jag, 10 minuter efter uppvaknadet, ropar "jamen no va he ju satan!".... Så blir det när man är alldeles övertrött...
Ögonen tvinnar i huvu, å jag sitter å funderar på alla tusen miljoner saker jag sku måst få gjort. Jag har åtminstone fått testat handsfreen på örat, å de verkar som den kanske hålls där! Blir nog test på måndag! Besvarade sen ett pm av en potentiell kund oxå. Så 2 saker kan jag checka av iaf... 2 av dom enklare å mindre tidskrävande sakerna... Hmmh..
Helst sku jag gå tibax å sova, men vet att jag inte somnar ändå. Det slog mig faktiskt att jag tidvis brukar ha sånhära perioder, då jag inte får nån sömn, trots att jag e dödligt trött. Sku va kul å veta vaför...
Jag kan ju förstå om det beror tex på stress, prestationsångest, värk, sorg.. bla bla bla, men inget av dehär har jag. Jag e betydligt lugnare än jag varit på länge... Stressar inte ens upp mig över pengar... Å då e jag rätt bra på att stressa upp mig över småsaker.. !
Nåja, tog tag i saken å började redigera fakturamallen, å precis när jag e klar å ska konvertera den ti pdf, tror ni fan int sonera tycker vi ska uppdater nå? De kommer varje lördag, men de e nåt såntdär som min bror måst fixa... Så det betyder att jag inte kan öppna nya websidor förrns jag går ner å startar om modemet -.- OARGH JAG BLIR SÅ TRÖTT.
Kaffeglaset har jag försökt dricka ur redan 2 gånger, trots att det är tomt. Vanligt fenomen när jag sitter å "kontorsjobbar". Lika snopen blir man varje gång.
Sku måst få iväg mailet med fotona, eller ja, iväg onedriven med fotona, så kunden får dom. Och det hakar upp sig på fakturan.. som hakar upp sig på pdfen.. som hakar upp sig på modemjäveln. Som sagt, jag blir så trött.
Sen tror jag faktiskt jag bara har redigeringen kvar... Tror jag... ? Sku jag ha sån tur? Men iom att jag inte längre fotar i jpg+raw, utan bara raw, så tar det ju en sin lilla stund att processa dom.
Kanske det blev dags för kaffe nr 2 nu. Jeps.
Jag har så myki att göra fortfarande, så de e nästan ett stressmoment. Morgonen började med att jag, 10 minuter efter uppvaknadet, ropar "jamen no va he ju satan!".... Så blir det när man är alldeles övertrött...
Ögonen tvinnar i huvu, å jag sitter å funderar på alla tusen miljoner saker jag sku måst få gjort. Jag har åtminstone fått testat handsfreen på örat, å de verkar som den kanske hålls där! Blir nog test på måndag! Besvarade sen ett pm av en potentiell kund oxå. Så 2 saker kan jag checka av iaf... 2 av dom enklare å mindre tidskrävande sakerna... Hmmh..
Helst sku jag gå tibax å sova, men vet att jag inte somnar ändå. Det slog mig faktiskt att jag tidvis brukar ha sånhära perioder, då jag inte får nån sömn, trots att jag e dödligt trött. Sku va kul å veta vaför...
Jag kan ju förstå om det beror tex på stress, prestationsångest, värk, sorg.. bla bla bla, men inget av dehär har jag. Jag e betydligt lugnare än jag varit på länge... Stressar inte ens upp mig över pengar... Å då e jag rätt bra på att stressa upp mig över småsaker.. !
Nåja, tog tag i saken å började redigera fakturamallen, å precis när jag e klar å ska konvertera den ti pdf, tror ni fan int sonera tycker vi ska uppdater nå? De kommer varje lördag, men de e nåt såntdär som min bror måst fixa... Så det betyder att jag inte kan öppna nya websidor förrns jag går ner å startar om modemet -.- OARGH JAG BLIR SÅ TRÖTT.
Kaffeglaset har jag försökt dricka ur redan 2 gånger, trots att det är tomt. Vanligt fenomen när jag sitter å "kontorsjobbar". Lika snopen blir man varje gång.
Sku måst få iväg mailet med fotona, eller ja, iväg onedriven med fotona, så kunden får dom. Och det hakar upp sig på fakturan.. som hakar upp sig på pdfen.. som hakar upp sig på modemjäveln. Som sagt, jag blir så trött.
Sen tror jag faktiskt jag bara har redigeringen kvar... Tror jag... ? Sku jag ha sån tur? Men iom att jag inte längre fotar i jpg+raw, utan bara raw, så tar det ju en sin lilla stund att processa dom.
Kanske det blev dags för kaffe nr 2 nu. Jeps.
Etiketter:
Business,
By JoA,
Firman,
Jag blir så trött,
Jag flummar
måndag, maj 9
Motgångar..
... varning för riktigt flummigt inlägg.
Igårkväll började jag ligga å tänka på alla motgångar man haft i livet, och hur dom förändrat en.
Det började redan i 13-14 års ålder med mobbningen, det var en väldigt tuff tid, å jag e nog tacksam över mina vänner jag hade med mig. Speciellt en vän som stått vid min sida i vått å torrt, genom lågstadiet, högstadiet å även genom cancern. Therese. Undras nog om jag hade överlevt högstadiet utan henne.
När jag var 17 år tog jag mitt pick å pack å flydde orten, till åland. Började ett nytt liv, komma bort från mobbningen å allt det tråkiga här. Livet började ljusna, man fick nya vänner osv osv... Efter ca halva skolgången kom nästa besked. Allergi. Allergisk för hästar, hö å damm. Livet vändes upp å ner igen, jag studerade ju faktiskt till hästskötare. Tog mig en tankeställare ett par veckor och funderade över min situation, men beslöt mig för att studera färdigt. Fick mkt hjälp av vänner då, behövde inte borsta hästarna för ridlektionen och slapp dela grovfoder, utan fick istället dela kraftfoder. Oftast var ansiktet helt svullet, ögonen å näsan rann vid lunchtid, men man fick måta in mediciner bara.
Tror jag var 21 när jag blev klar, flyttade hem igen, började jobba som avbytare i kronoby hösten -03. Fick jobba 1 år å 2 månader, så kom följande nedslag. Cancern. Där behöver man kanske inte ens säga att det var en tuff tid. Augusti 2005 förklarades jag cancerfri och kunde med glädje återgå till jobbet! Mentalt var det stor förändring, tog mig 6 år innan jag "hittade" mig själv igen.
2009-2010 började ryggen krångla. Kanske redan 2008. Jag kämpade länge, men sista året som avbytare var jag nästan mera sjukskriven än på jobb. Kunde äta 10-12 burana på en natt, utan att ens bli värkfri. Rehabiliteringsläkaren rådde mig att sluta som avbytare. Jahapp. Åter igen ett bakslag. Ett jobb jag hade haft i 8 år, som jag trivdes å kunde!
Sommaren 2011 flyttade jag igen en gång till åland för att studera. Den här perioden fram tills nu har varit väldigt upp å ner, mycke arbetslöshet, mycke tristess osv.
Idag har jag ett jobb jag tycker om, jag mår bra, jag har inte varken cancer eller ryggen som krånglar, och jag börjar sakta återkomma till livet igen. Jag har inte varit deprimerad, men under dessa alla dessa år, har jag nog varit nära väggen 2 gånger. Istället blir jag likgiltig å loj, lite som vårtrötthet.. Som jag nu börjar vakna ifrån.
Det känns skönt att igen en gång börja bli sig själv, men tillika växer rädslan för vad som kommer härnäst. Förvisso kan man inte gå omkring å vara rädd, men... tanken finns där i bakhuvudet. Man kommer lixom aldrig vidare i livet, man slungas tillbaka till ruta 1 gång på gång. Nångång skulle jag faktiskt vilja komma lite vidare i livet...
Kanske de sku kuna vara min tur nu? Utan ti behöv riskera att man får nåt bakslag igen...
Igårkväll började jag ligga å tänka på alla motgångar man haft i livet, och hur dom förändrat en.
Det började redan i 13-14 års ålder med mobbningen, det var en väldigt tuff tid, å jag e nog tacksam över mina vänner jag hade med mig. Speciellt en vän som stått vid min sida i vått å torrt, genom lågstadiet, högstadiet å även genom cancern. Therese. Undras nog om jag hade överlevt högstadiet utan henne.
När jag var 17 år tog jag mitt pick å pack å flydde orten, till åland. Började ett nytt liv, komma bort från mobbningen å allt det tråkiga här. Livet började ljusna, man fick nya vänner osv osv... Efter ca halva skolgången kom nästa besked. Allergi. Allergisk för hästar, hö å damm. Livet vändes upp å ner igen, jag studerade ju faktiskt till hästskötare. Tog mig en tankeställare ett par veckor och funderade över min situation, men beslöt mig för att studera färdigt. Fick mkt hjälp av vänner då, behövde inte borsta hästarna för ridlektionen och slapp dela grovfoder, utan fick istället dela kraftfoder. Oftast var ansiktet helt svullet, ögonen å näsan rann vid lunchtid, men man fick måta in mediciner bara.
Tror jag var 21 när jag blev klar, flyttade hem igen, började jobba som avbytare i kronoby hösten -03. Fick jobba 1 år å 2 månader, så kom följande nedslag. Cancern. Där behöver man kanske inte ens säga att det var en tuff tid. Augusti 2005 förklarades jag cancerfri och kunde med glädje återgå till jobbet! Mentalt var det stor förändring, tog mig 6 år innan jag "hittade" mig själv igen.
2009-2010 började ryggen krångla. Kanske redan 2008. Jag kämpade länge, men sista året som avbytare var jag nästan mera sjukskriven än på jobb. Kunde äta 10-12 burana på en natt, utan att ens bli värkfri. Rehabiliteringsläkaren rådde mig att sluta som avbytare. Jahapp. Åter igen ett bakslag. Ett jobb jag hade haft i 8 år, som jag trivdes å kunde!
Sommaren 2011 flyttade jag igen en gång till åland för att studera. Den här perioden fram tills nu har varit väldigt upp å ner, mycke arbetslöshet, mycke tristess osv.
Idag har jag ett jobb jag tycker om, jag mår bra, jag har inte varken cancer eller ryggen som krånglar, och jag börjar sakta återkomma till livet igen. Jag har inte varit deprimerad, men under dessa alla dessa år, har jag nog varit nära väggen 2 gånger. Istället blir jag likgiltig å loj, lite som vårtrötthet.. Som jag nu börjar vakna ifrån.
Det känns skönt att igen en gång börja bli sig själv, men tillika växer rädslan för vad som kommer härnäst. Förvisso kan man inte gå omkring å vara rädd, men... tanken finns där i bakhuvudet. Man kommer lixom aldrig vidare i livet, man slungas tillbaka till ruta 1 gång på gång. Nångång skulle jag faktiskt vilja komma lite vidare i livet...
Kanske de sku kuna vara min tur nu? Utan ti behöv riskera att man får nåt bakslag igen...
lördag, maj 7
As I said.. Ruinerad!
Japp... dit försvann en ca 300 euro sådär bara...!
Var igår å köpte schampoo, balsam + nå såndär.. miracle juttu, alltså typ en packning + en concealer, eftersom min YSL hade kastat in handduken förra gången ja sku ut... (dom tar tydligen slut på en gång.. int ens minsta förvarning)...
71 euro...! För 4 saker... ! Okej, concealern var visserligen Sensai, å jo, jag vet, jag brukar inte ha de billigaste sminket bla bla bla... Å hårprodukterna jag köpte, så har jag tidigare testat ett torrschampoo å leave-in spraybalsam, å tro't eller ej, men de fungerar i mitt hår. Första gången i världshistorien jag har hittat nåt som ger mitt hår lite volym. Iallafall i 5 minuter.. Så hårprodukterna var nu av samma märke som jag tänkte testa på å se hur de blir.
Idag då... 1 bh, ett pack med 5 strumpor, trosor (tag 3 betala för 2), 55 euro. Som hittat. Okej, visserligen hade jag ett 30 euros presentkort på det, så de sved ju inte så himla mkt. Men 55 jävla euro?
Gick hastigt in ti Cosmetique oxå, behövde ju som jag nämnde i mitt förra inlägg, ny ansiktstvätt samt en precleanser å så köpte jag ansiktswipes oxå som ja endera lägger i lilla röda eller i bilen (man blir otroligt skitig i trynet på jobbet.. speciellt nu på sommarn me allt damm...)... 120 euro!
Blev köpt några linnen oxå, dom svarta jag har e så slutnötta, å brukar ha dom på jobbet, så några såna blev inhandlade oxå, dom var visserligen från halppis, så rätt billiga.
Önskar så att jag inte sku vara sånt förbannat märkesfreak, å då e jag ändå betydligt bättre nu än va jag var för 7-10 år sen, herregud ändå. Då var det Peak, det var Gucci, endast Guess väskor, plånböcker, smycken, Gant klocka, D&G armband osv... Jag som grinade som fan när jag äntligen hittade favoritlooken på en D&G klocka (för det förmånliga priset av 379 euro) å den inte fanns i silverfärg utan bara guld...
.... Och där kom det 7 års olycka... Sminkspegeln kraschad i golvet.
Var igår å köpte schampoo, balsam + nå såndär.. miracle juttu, alltså typ en packning + en concealer, eftersom min YSL hade kastat in handduken förra gången ja sku ut... (dom tar tydligen slut på en gång.. int ens minsta förvarning)...
71 euro...! För 4 saker... ! Okej, concealern var visserligen Sensai, å jo, jag vet, jag brukar inte ha de billigaste sminket bla bla bla... Å hårprodukterna jag köpte, så har jag tidigare testat ett torrschampoo å leave-in spraybalsam, å tro't eller ej, men de fungerar i mitt hår. Första gången i världshistorien jag har hittat nåt som ger mitt hår lite volym. Iallafall i 5 minuter.. Så hårprodukterna var nu av samma märke som jag tänkte testa på å se hur de blir.
Idag då... 1 bh, ett pack med 5 strumpor, trosor (tag 3 betala för 2), 55 euro. Som hittat. Okej, visserligen hade jag ett 30 euros presentkort på det, så de sved ju inte så himla mkt. Men 55 jävla euro?
Gick hastigt in ti Cosmetique oxå, behövde ju som jag nämnde i mitt förra inlägg, ny ansiktstvätt samt en precleanser å så köpte jag ansiktswipes oxå som ja endera lägger i lilla röda eller i bilen (man blir otroligt skitig i trynet på jobbet.. speciellt nu på sommarn me allt damm...)... 120 euro!
Blev köpt några linnen oxå, dom svarta jag har e så slutnötta, å brukar ha dom på jobbet, så några såna blev inhandlade oxå, dom var visserligen från halppis, så rätt billiga.
Önskar så att jag inte sku vara sånt förbannat märkesfreak, å då e jag ändå betydligt bättre nu än va jag var för 7-10 år sen, herregud ändå. Då var det Peak, det var Gucci, endast Guess väskor, plånböcker, smycken, Gant klocka, D&G armband osv... Jag som grinade som fan när jag äntligen hittade favoritlooken på en D&G klocka (för det förmånliga priset av 379 euro) å den inte fanns i silverfärg utan bara guld...
.... Och där kom det 7 års olycka... Sminkspegeln kraschad i golvet.
Etiketter:
Jag blir så trött,
Petter det går bra nu
fredag, maj 6
Såndär period...
... igen, då jag påbörjar ett inlägg, å sen ba "ääääh, screw this"...
Å int har jag heller nåt riktigt vettigt å säga idag heller, så de blir nog mest lite rållande.
Flunssan börj bli på grej, lite hosta kvar, men sen hörseln e åt helvete. Kan inte riktigt säga vad som felas, men de e som... man sku ha ett lock för öra :S Riktigt irriterande! Har ju knappt haft nå problem me öronen sen ja blev opererad i halsen när jag var en skumsläckare..
Igår var det bikini-väder, så var ut å räfsa stora gräsmattan, hjälpte ma&pa att få på taket på terassen, å lite annat smått å gott. Fem före bränd! Beslöt att ta lite solpaus idag (armarna får ju sin dos ändå via jobbet), kör pånytt i helgen, dom har ju lovat strålande väder!
Hade räknat med att vara riktigt taggad idag, men nee... :( Vädret på topp å bra musik, men int ändå... Tror nog jag har blivit nå anti-fredag denhär vinter ;D (de e nu som heting sku ha skratta åt mig)....
Nånej, vet nog vad det beror på, dels trötthet, dels nåt annat. Har haft lite trubbel med att somna denhär veckan, säkert pga värmen. Sparka igång ACn igår, men... tjaa... Va säger man? E nog en frysbox som sku va idealet för mig.
Beslöt mig i veckan oxå att för i morron, då jävlar... ojoj va de ska shoppas kläder, å ojoj va jag e led det redan! Byxor, farkkuna å jobb-brallor, det har jag i minut å parti, men sen tar det slut. Har fan int ens knappt nå strumpor!
Jag e precis i denhär mellan-storleken nu då jag int har nå som går på mig, eller så e de som ett tält på mig. Iofs på gott å ont... Så int ska man väl moitt int. Fick på mig ett par jobbar-brallor som jag köpt på rea på åland, å då var dom lite för tajta åt mig, men nu sitter dom som ett smäck. Så... lite till, sen e de matchvikten! Okej, ganska mkt till, men jag har gått mer än halvvägs, så.. Skål på den!
Ja fyfan, dermalogica borde jag införskaffa oxå ;( De som finns kvar i min ansiktstvätt täcker inte ens bottnet i flaskan, så de börjar bli lite akut... Å sen allt annat som e slut oxå.. Håhå, ruinerad de luxe! Mitt chanel smink sjunger på sista versen.... NEEEEJ sluta nu, nu börjar ja gråta.
Bara DL sku väl gå lös på 300-400 euro.. Chanel e väl ca 60 euro osv osv..
Nä, nu blev ja ju deprimerad på riktigt :S .... Nästan...!
Å int har jag heller nåt riktigt vettigt å säga idag heller, så de blir nog mest lite rållande.
Flunssan börj bli på grej, lite hosta kvar, men sen hörseln e åt helvete. Kan inte riktigt säga vad som felas, men de e som... man sku ha ett lock för öra :S Riktigt irriterande! Har ju knappt haft nå problem me öronen sen ja blev opererad i halsen när jag var en skumsläckare..
Igår var det bikini-väder, så var ut å räfsa stora gräsmattan, hjälpte ma&pa att få på taket på terassen, å lite annat smått å gott. Fem före bränd! Beslöt att ta lite solpaus idag (armarna får ju sin dos ändå via jobbet), kör pånytt i helgen, dom har ju lovat strålande väder!
Hade räknat med att vara riktigt taggad idag, men nee... :( Vädret på topp å bra musik, men int ändå... Tror nog jag har blivit nå anti-fredag denhär vinter ;D (de e nu som heting sku ha skratta åt mig)....
Nånej, vet nog vad det beror på, dels trötthet, dels nåt annat. Har haft lite trubbel med att somna denhär veckan, säkert pga värmen. Sparka igång ACn igår, men... tjaa... Va säger man? E nog en frysbox som sku va idealet för mig.
Beslöt mig i veckan oxå att för i morron, då jävlar... ojoj va de ska shoppas kläder, å ojoj va jag e led det redan! Byxor, farkkuna å jobb-brallor, det har jag i minut å parti, men sen tar det slut. Har fan int ens knappt nå strumpor!
Jag e precis i denhär mellan-storleken nu då jag int har nå som går på mig, eller så e de som ett tält på mig. Iofs på gott å ont... Så int ska man väl moitt int. Fick på mig ett par jobbar-brallor som jag köpt på rea på åland, å då var dom lite för tajta åt mig, men nu sitter dom som ett smäck. Så... lite till, sen e de matchvikten! Okej, ganska mkt till, men jag har gått mer än halvvägs, så.. Skål på den!
Ja fyfan, dermalogica borde jag införskaffa oxå ;( De som finns kvar i min ansiktstvätt täcker inte ens bottnet i flaskan, så de börjar bli lite akut... Å sen allt annat som e slut oxå.. Håhå, ruinerad de luxe! Mitt chanel smink sjunger på sista versen.... NEEEEJ sluta nu, nu börjar ja gråta.
Bara DL sku väl gå lös på 300-400 euro.. Chanel e väl ca 60 euro osv osv..
Nä, nu blev ja ju deprimerad på riktigt :S .... Nästan...!
lördag, februari 27
I valet å kvalet..
.... Så det får bli såhär istället :)
Stellas tävlingar idag, så himla skoj att de börjar komma igång igen, hela tävlingssäsongen! Hade hoppats på att det sku ha räckt med solljuset vi hade utomhus för att få till några vettiga bilder, men tji fick jag. Fick nog bara bita i det sura äpplet å inse att det mer eller mindre är lönlöst med dom (eller snarare det) objektiv jag har (bjässen går ju öht inte att använda inomhus.. om jag inte försöker fota en fluga på andra sidan av manegen)...
Visst sku jag kun köp ett objektiv nu redan, men vad är pointen? Snart börjar utomhussäsongen ändå, å ett objektiv är billigare än kameran (nåja, nog finns det ju objektiv som kostar 12 000 euro oxå.. men jag tror vi skippar dom..), å jag har redan ihop 1/3 av kamerans kostnad så..
Som jag diskuterade med en polare, visst, det är ingen billig hobby det här, men sen du har införskaffat utrustningen, så har du den. Kameran jag ska köpa klarar 200 000 exponeringar, å jag får väl ihop ett snitt på kanske 20 tusen per år. Så jag lär väl ha den ett tag. Objektivens genomsnittliga livslängd kan jag inte uttala mig om, men sköter man om dom å är försiktig, så lär dom nog hålla... många år. Visst, ett manuellt har förmodligen längre livslängd än en med motor, men... Om vi jämför med hästar, så är det ju ändå en relativt billig hobby :P Nåja, kom in på alldeles för tekniska detaljer nu, tanken var ju att jag sku surra kring dagens fotografering.
Så att jo, 95% av fotona gick inte ens att rädda med redigering, så det var rätt lönlöst. Skimlarna stod för största % av dom foton som gick att rädda någorlunda.
Stellas tävlingar idag, så himla skoj att de börjar komma igång igen, hela tävlingssäsongen! Hade hoppats på att det sku ha räckt med solljuset vi hade utomhus för att få till några vettiga bilder, men tji fick jag. Fick nog bara bita i det sura äpplet å inse att det mer eller mindre är lönlöst med dom (eller snarare det) objektiv jag har (bjässen går ju öht inte att använda inomhus.. om jag inte försöker fota en fluga på andra sidan av manegen)...
Visst sku jag kun köp ett objektiv nu redan, men vad är pointen? Snart börjar utomhussäsongen ändå, å ett objektiv är billigare än kameran (nåja, nog finns det ju objektiv som kostar 12 000 euro oxå.. men jag tror vi skippar dom..), å jag har redan ihop 1/3 av kamerans kostnad så..
Som jag diskuterade med en polare, visst, det är ingen billig hobby det här, men sen du har införskaffat utrustningen, så har du den. Kameran jag ska köpa klarar 200 000 exponeringar, å jag får väl ihop ett snitt på kanske 20 tusen per år. Så jag lär väl ha den ett tag. Objektivens genomsnittliga livslängd kan jag inte uttala mig om, men sköter man om dom å är försiktig, så lär dom nog hålla... många år. Visst, ett manuellt har förmodligen längre livslängd än en med motor, men... Om vi jämför med hästar, så är det ju ändå en relativt billig hobby :P Nåja, kom in på alldeles för tekniska detaljer nu, tanken var ju att jag sku surra kring dagens fotografering.
Så att jo, 95% av fotona gick inte ens att rädda med redigering, så det var rätt lönlöst. Skimlarna stod för största % av dom foton som gick att rädda någorlunda.
Dehär va min favorit från idag! Sötisar!
Hispano hade så fenomenal min på denna bild!
torsdag, februari 18
Beslutsångest de Luxe.
... Jeps. Iofs ingen nyhet det heller...
Gäller fortfarande fotofirman som bisyssla... Jag vet egentligen inte vad som hindrar mig? Ett gäng glada truckisar har gett mig finfina idéer, in fact, många har gett mig bra idéer.
Jag har ingen orsak att inte starta upp detta projekt.. jag... bara har lite beslutsångest :/ Prissättningen är ju en sak som skulle förenklas om jag faktiskt hade en firma å fasta prislistor.
Har länge funderat på att testa sälja enstaka bilder på nätet, jamenar, de sku ju inte kosta nåt å lägga upp dom, sidorna brukar vila ha en viss % av försäljningsintäkterna.
Men jaa.. jag vet inte varför jag drar mig så för dethär... :/ Vad har jag å förlora? Ingenting...
Gäller fortfarande fotofirman som bisyssla... Jag vet egentligen inte vad som hindrar mig? Ett gäng glada truckisar har gett mig finfina idéer, in fact, många har gett mig bra idéer.
Jag har ingen orsak att inte starta upp detta projekt.. jag... bara har lite beslutsångest :/ Prissättningen är ju en sak som skulle förenklas om jag faktiskt hade en firma å fasta prislistor.
Har länge funderat på att testa sälja enstaka bilder på nätet, jamenar, de sku ju inte kosta nåt å lägga upp dom, sidorna brukar vila ha en viss % av försäljningsintäkterna.
Men jaa.. jag vet inte varför jag drar mig så för dethär... :/ Vad har jag å förlora? Ingenting...
lördag, januari 30
I väntan på...
... bättre tider!
Sitter å laddar upp 2 filmer atm, så jag tänkte ta en liten paus å blogga lite sålänge.
Har idag varit å filmat en försäljningsvideo, första gången... Filmade både med canonen å med min filmkamera. Dessvärre e kvalitén riktigt usel på filmkameran å inte helt oväntat så hade jag ju lite för långt objektiv för att filma med Canonen. Men riktigt nöjd över kvalitén på kameran! Rätt format direkt och inget ljud med, som vi inte ville ha heller.
Sen blev det krånligt. Testade lite olika program, men det slutade med att jag laddade ner windows movie maker. Ironiskt nog stod det att det skulle supporta .mpg å .mpeg filer, men.... Dom filerna hittades inte! Bara .mov som canon hade fixat (Sony i all ära, men dom kan inte ha normal laddar-kabel eller normalt minneskort.. åtminstone inte till min filmkamera... )
Så nu blev det så, att jag fick konvertera filerna online. Jodå, laddade ner 2 softor som påstod sig kunna konvertera dom, den ena klarade av .mpeg, men inte .mpg (jag förstår inte skillnaden?), å den andra konverterade bara 1/3 av filmen, sen fick man uppgradera programmet för de billiga priset v 49,90). Så det sket jag i, å konverterade dom online istället. Enda problemet då är att man bara kunde konvertera en åt gången.
Nå, när jag fått konverterat alla till första filmen, lagt in dom i moviemakern, klippt, klistrat å limmat, fixat bort ljud å sånt... Så skiter programmet ner sig, å tolererar inte dom konverterade filerna. Tack som fan. Stänga ner å starta om å börja om pånytt. Det här var iofs inte så långt eller jobbig keikka, så det gick på ett par minuter, å så sparade jag efter varje inlagd filmsnutt.
Till sist hade jag lyckats spara hela filmen, å laddade upp den i en mapp på onedrive som jag tänkte dela med ägaren. Jädrans va fort det gick.. Hmm.. bäst å ladda upp den på tuben oxå för att kolla att de toimar... wtf? .wmpfl fil? Jaha, okej, det ska konverteras ti nåt annat format igen då.. Håhå.
Så jo, nu har jag konverterat det till mp4 format, å håller på laddar upp både på tuben å onedrive. Som sagt, kvalitén blev riktigt dålig, men det var det bästa jag kunde göra med den utrustningen jag hade för tillfället. Alternativet är ju att man sku testa filma med telefonen.
De ironiska är att jag hade HQ på filmkameran inställd, å de blev sådär uruselt.. ? Nåja, gjort e gjort... ! Dags att börja med film nr 2 då :) Åtminstone fick man ju ett bra foto iaf! :)
Sitter å laddar upp 2 filmer atm, så jag tänkte ta en liten paus å blogga lite sålänge.
Har idag varit å filmat en försäljningsvideo, första gången... Filmade både med canonen å med min filmkamera. Dessvärre e kvalitén riktigt usel på filmkameran å inte helt oväntat så hade jag ju lite för långt objektiv för att filma med Canonen. Men riktigt nöjd över kvalitén på kameran! Rätt format direkt och inget ljud med, som vi inte ville ha heller.
Sen blev det krånligt. Testade lite olika program, men det slutade med att jag laddade ner windows movie maker. Ironiskt nog stod det att det skulle supporta .mpg å .mpeg filer, men.... Dom filerna hittades inte! Bara .mov som canon hade fixat (Sony i all ära, men dom kan inte ha normal laddar-kabel eller normalt minneskort.. åtminstone inte till min filmkamera... )
Så nu blev det så, att jag fick konvertera filerna online. Jodå, laddade ner 2 softor som påstod sig kunna konvertera dom, den ena klarade av .mpeg, men inte .mpg (jag förstår inte skillnaden?), å den andra konverterade bara 1/3 av filmen, sen fick man uppgradera programmet för de billiga priset v 49,90). Så det sket jag i, å konverterade dom online istället. Enda problemet då är att man bara kunde konvertera en åt gången.
Nå, när jag fått konverterat alla till första filmen, lagt in dom i moviemakern, klippt, klistrat å limmat, fixat bort ljud å sånt... Så skiter programmet ner sig, å tolererar inte dom konverterade filerna. Tack som fan. Stänga ner å starta om å börja om pånytt. Det här var iofs inte så långt eller jobbig keikka, så det gick på ett par minuter, å så sparade jag efter varje inlagd filmsnutt.
Till sist hade jag lyckats spara hela filmen, å laddade upp den i en mapp på onedrive som jag tänkte dela med ägaren. Jädrans va fort det gick.. Hmm.. bäst å ladda upp den på tuben oxå för att kolla att de toimar... wtf? .wmpfl fil? Jaha, okej, det ska konverteras ti nåt annat format igen då.. Håhå.
Så jo, nu har jag konverterat det till mp4 format, å håller på laddar upp både på tuben å onedrive. Som sagt, kvalitén blev riktigt dålig, men det var det bästa jag kunde göra med den utrustningen jag hade för tillfället. Alternativet är ju att man sku testa filma med telefonen.
De ironiska är att jag hade HQ på filmkameran inställd, å de blev sådär uruselt.. ? Nåja, gjort e gjort... ! Dags att börja med film nr 2 då :) Åtminstone fick man ju ett bra foto iaf! :)
måndag, januari 25
Nyårslöften
..... Jepajeps!
Ifjol hade jag en hel del nyårslöften. Minns inte majoriteten av dom (vet att jag har dom nerskrivna här i bloggen), å knappast har jag uppfyllt alla heller. Men det var nyårslöften som tex läsa mer böcker. Det kan jag säga for fact, att jag inte har lyckats uppfylla ;D
Nå, funderade länge å väl om jag alls ska ha nå nyårslöften i år å så råkade jag höra på radion om ett rätt så smart nyårslöfte. Testa 50 hobbyer! Nu tänker jag inte testa 50 hobbyer, men funderar på att ta tag i sånt jag velat testa på/göra. Nu e de ju de lite slöa, att mina vänner e int alls intresserad av sånt som jag är, så det e en aaaningens svårt att få dom å komma me på nåt sånt :P
Så, anställes, nån som e med på allt galet jag hittar på! ;D Nånee, så galna saker e de faktiskt inte, men.... Vissa saker e bara så slött å göra ensam... !
Visst, vissa saker gör jag helst ensam, som t. ex gym... Ingen point å ha me nån polare där, för då jobbar jag så ofokuserat.
På tal om det, så råka jag hitta en liten tävling som jag tänkte delta i. Enda problemet var att jag fick beslutsångest på första frågan.
Which of the following intrigues you the most about Lapland?
Fråga 2, Your perfect weekend is all about:
-Nature
-Sport activities
-Wining and Dining
-Culture
-Festivites
-Full-on Pampering.
Ja, det enda jag inte var så intresserad av dessa var Culture. *himlar me ögonen* Kan ju säga att sen gav jag upp... ! Om nån annan vill försöka, så finns det här ...
Nää, nu fick ja cravings på vietnamgrille... håhå!
Ifjol hade jag en hel del nyårslöften. Minns inte majoriteten av dom (vet att jag har dom nerskrivna här i bloggen), å knappast har jag uppfyllt alla heller. Men det var nyårslöften som tex läsa mer böcker. Det kan jag säga for fact, att jag inte har lyckats uppfylla ;D
Nå, funderade länge å väl om jag alls ska ha nå nyårslöften i år å så råkade jag höra på radion om ett rätt så smart nyårslöfte. Testa 50 hobbyer! Nu tänker jag inte testa 50 hobbyer, men funderar på att ta tag i sånt jag velat testa på/göra. Nu e de ju de lite slöa, att mina vänner e int alls intresserad av sånt som jag är, så det e en aaaningens svårt att få dom å komma me på nåt sånt :P
Så, anställes, nån som e med på allt galet jag hittar på! ;D Nånee, så galna saker e de faktiskt inte, men.... Vissa saker e bara så slött å göra ensam... !
Visst, vissa saker gör jag helst ensam, som t. ex gym... Ingen point å ha me nån polare där, för då jobbar jag så ofokuserat.
På tal om det, så råka jag hitta en liten tävling som jag tänkte delta i. Enda problemet var att jag fick beslutsångest på första frågan.
Which of the following intrigues you the most about Lapland?
- Snow and winter fun, friendly people and the holiday spirit. Great skiing, and perhaps the legendary après-ski too.
- The silence and the wilderness with only the snowy fells on the horizon and Aurora Borealis – the polar night magic – lighting up the sky
- Lappish lifestyle and Finnish traditions such as sauna! The unique atmosphere you can’t experience anywhere else in the world.
- The warmth of a fireplace, and the cosiness of a log cabin. The absence of crowds, and the sensation of absolutely zero hurry to do anything.
Fråga 2, Your perfect weekend is all about:
-Nature
-Sport activities
-Wining and Dining
-Culture
-Festivites
-Full-on Pampering.
Ja, det enda jag inte var så intresserad av dessa var Culture. *himlar me ögonen* Kan ju säga att sen gav jag upp... ! Om nån annan vill försöka, så finns det här ...
Nää, nu fick ja cravings på vietnamgrille... håhå!
Etiketter:
Hitta-på-fanstyg,
Jag blir så trött,
Jag flummar
tisdag, januari 12
Flum...
... Japp, ett flum-inlägg.
Ibland får jag grym bloggabstinens, men 99% av gångerna slutar det som vanligt.. Jag stänger ner å inlägget lämnar som ett utkast.
Vet egentligen inte varför jag blivit sån, jag brukar väl ha en massa åsikter om det mesta å lite till, å personligen tycker jag bloggen funkar bra för sånt som man int orkar skriva som fejjan status, å så e de upp ti var å en å läsa då om dom vill eller nä.
Värken vågar jag inte yttra mig nåt om, tänker fanimej inte jinxa, men var i lördas å fick 2 nya sprutor och *viskar* de kan eventuellt vara på övergående nu, bara en voltaren hittills idag... i förbyggande syfte. Blir en voltaren + norflex ikv, å sen ska ja försöka skippa helt i moron å bara ta ti kvällen.
Vårkänslorna har börjat göra sig påminda (jeps, jag e ute i god tid), det lustiga är att de e inte dagar då solen varit framme, utan dagar då de varit rätt mulet å tråkigt väder. Som typ idag. Å så kommer vårkänslorna när jag sitter här hemma å flummar.. Dessutom en massa lust för allt. Jag vill göra preciiiiis allt å lite till. Rastlös de luxe. Väduren i ett nötskal. Men försöker hålla mig lite lugn ännu, tills jag vet hur värken är, om de faktiskt ger med sig denna gång.
Var t.o.m å shoppade i söndags. Visserligen bara ti prisma, men ändå.. Nöden kräver ingen lag. Om jag far å shoppar, så börjar de bli rätt usligt. På tal om shoppa, så )¤%/#")/% har ja ju glömt bort min tfn-ställning jag sku ha ti Lilla Röda. Perkule oxå.. ! Det finns en orsak varför jag har post-it lappar framför tangentbordet... ... ... Och dessutom borde jag shoppa tusen miljoner andra saker, åååh jag bara orkar inte, jag blir så trött... ! Alltså de e en massa "småprylar", ny extern hårdskiva, mera dermalogica, eftersom precis allt håller på ta slut, sku vila ha lite nya arbetskläder, ett par nya farkkuna, massa stuff ti kameran (polariseringsfilter, akkun, blixt.. ), ååh ja blir så trött. Tror jag ska anställa en personlig shoppare.. ! Sku de int va behändigt de?
Näpp, nu tänker ja spela nåt spel eller nåt, så man får lite lugn å ro i hjärnan.
Och btw, denhär feelisen kan man nog säga att man haft efter all ledighet nu...
Ibland får jag grym bloggabstinens, men 99% av gångerna slutar det som vanligt.. Jag stänger ner å inlägget lämnar som ett utkast.
Vet egentligen inte varför jag blivit sån, jag brukar väl ha en massa åsikter om det mesta å lite till, å personligen tycker jag bloggen funkar bra för sånt som man int orkar skriva som fejjan status, å så e de upp ti var å en å läsa då om dom vill eller nä.
Värken vågar jag inte yttra mig nåt om, tänker fanimej inte jinxa, men var i lördas å fick 2 nya sprutor och *viskar* de kan eventuellt vara på övergående nu, bara en voltaren hittills idag... i förbyggande syfte. Blir en voltaren + norflex ikv, å sen ska ja försöka skippa helt i moron å bara ta ti kvällen.
Vårkänslorna har börjat göra sig påminda (jeps, jag e ute i god tid), det lustiga är att de e inte dagar då solen varit framme, utan dagar då de varit rätt mulet å tråkigt väder. Som typ idag. Å så kommer vårkänslorna när jag sitter här hemma å flummar.. Dessutom en massa lust för allt. Jag vill göra preciiiiis allt å lite till. Rastlös de luxe. Väduren i ett nötskal. Men försöker hålla mig lite lugn ännu, tills jag vet hur värken är, om de faktiskt ger med sig denna gång.
Var t.o.m å shoppade i söndags. Visserligen bara ti prisma, men ändå.. Nöden kräver ingen lag. Om jag far å shoppar, så börjar de bli rätt usligt. På tal om shoppa, så )¤%/#")/% har ja ju glömt bort min tfn-ställning jag sku ha ti Lilla Röda. Perkule oxå.. ! Det finns en orsak varför jag har post-it lappar framför tangentbordet... ... ... Och dessutom borde jag shoppa tusen miljoner andra saker, åååh jag bara orkar inte, jag blir så trött... ! Alltså de e en massa "småprylar", ny extern hårdskiva, mera dermalogica, eftersom precis allt håller på ta slut, sku vila ha lite nya arbetskläder, ett par nya farkkuna, massa stuff ti kameran (polariseringsfilter, akkun, blixt.. ), ååh ja blir så trött. Tror jag ska anställa en personlig shoppare.. ! Sku de int va behändigt de?
Näpp, nu tänker ja spela nåt spel eller nåt, så man får lite lugn å ro i hjärnan.
Och btw, denhär feelisen kan man nog säga att man haft efter all ledighet nu...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





























