Visar inlägg med etikett Set Your Focus. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Set Your Focus. Visa alla inlägg

lördag, februari 24

To do or not to do.

....


Är visst FM/SM dragrace me snöskoter vid nabben idag, men ja tro ja skippar det. Kollade termometern som visa -19 å min ljuger med några grader. Räcker med att man fryser i jobbet, orkar inte stå å frysa flera timmar frivilligt. Dessutom e min högra hand väldigt svullen å sjuk så inget större nöje då att stå utan handskar :/

Men däremot sitter jag å kollar kursen med Brutus östling för tillfället å lär kolla ett par andra kurser idag oxå, så mittiallt beger man sig ut på lite kortare fotouppdrag idag ändå. Ser iaf ut att bli strålande väder!

Min dator hade fått lite stärv här i veckan, visst får skylla mig själv lite, då jag inte startat om den på länge, så tyvärr försvann min todo-lista som jag aldrig brukar spara, eftersom jag uppdaterar den varje vecka. Visserligen e de sällan väldigt viktiga to-do's, men ändå, känns lagom frustrerande.

Fredagen ägnades åt det jag tycker är den största vardagslyxen, på soffan å lyckades dessutom somna. Även om jag inte låg på den sjuka sidan, så brukar trycket från armens egen vikt göra att de börjar värka, men nu fick ja nån slags placering på armen, så jag kunde somna mitt i nyaste PoTC. Däremot då jag vakna i morse 4-tiden så svor jag å bannades över att jag vaknar just den tiden, å funderade åter igen om ja sku försöka somna om, eller ligga å dra mig en halvtimme tills de var dags å stiga upp... Tills jag insåg att de var lördag idag!

Hur som hafver, så lär det bli en helg med mkt foto/firma, å det känns skönt iaf. Ska ta in stativet ur bilen (verkar vara svårt å komma ihåg), å testa på lite foto här inne nu när man har fjärrkontrollen, känns som man har lite mer möjligheter då redan! Jamenar, när man lixom inte har en bunt med 1.4 - 2.8 objektiv.

Angående objektiv så är ja nog grymt i valet å kvalet. Har 2 objektiv som inte riktigt passar mig å mina behov, men ändå sku jag int borda laga bort dom ännu. De e mitt 18-300 och mitt 24-70. Mitt 24-70 sku säkert va bra, om jag sku va nöjd me kvalitén på det, men i den ändan jag behöver det som mest (dvs 2.8 70mm) så presterar det som sämst. Och 18-300 är ett billigt objektiv, passar superbra för nybörjare, lite vinjettering å inte riktigt superskarp (kanske man blivit kräsen eftersom Bjässen ger så bra kvalité?), så de e nog mest ett objektiv jag leker med. Dehär e ett foto som e taget med 18-300.



Nåja, bäst å sluta nu innan jag börjar drömma för mkt om ny utrustning. Den där lottovinsten sku int sitta helt fel ;) Jag sku bara behöva typ 20 tusen så sku ja klara mig rätt bra ;) 

tisdag, januari 16

Mycket på gång.. !




....


Det måste jag säga! Och roliga saker!

De känns lite som att firman fått en raketfart sådär direkt från nyår, brukar stå rätt stilla vintertid, men nu e de lixom som att det finns å göra! T.o.m en del kundarbeten!

Det kanske bästa av allt var att jag fick skaffat en ordentlig... ööhm, vad ska man kalla det? Kalender, anteckningsbok, journal? Alltså ni vet ju hur en filofax ser ut, nå en liknande sån (men ca 5 gånger billigare, filofaxar kostar tydligen 61 euro på adlibris, å ja köpte en lite mindre variant för 100kr på panduro), samt en massa olika inlägg att sätt in, så nu får jag utformat min Firmabibel precis som jag vill ha den.

Enda "felet" var att den inte var a5, men ja tänkte ja testar å ser hur det funkar.

Har lite kundstuff att fixa ida, eller ska försöka få dom fixade idag. En kaffedejt med en kund är oxå på listan To-Do, kanske mitt största jobb denna sommar, roligt roligt!



Så att jo, det är bara att gasa på nudå, å se vart de bär! :) Snart ska jag dock gasa iväg på jobb ;)


söndag, januari 7

Äntligen... !

... börjar flunssahelvetet ge med sig!

Kände förra lördan att ja börja ha ont i halsen när vi körd snö, var ti ma&pa efter jobbet å farsan sa sådär skämtsamt att ja hadd rökt för myki. Ja höll med. Nå... På lörda eftermidda var de ju bara ti börj hink in finrexin.

Jag levde i tron att bara ja orkar månda-tisda, så e ju förkylningen förmodligen på bättringsväg, brukar ju vara det där klassiska, på onsdag höll ja på avlida på jobbet, så fick bli hemma torsda-freda.

Nu först börjar de bli det där stadiet då man försöker få bort allt slem överallt ifrån, men man börjar åtminstone återfå orken! Fyfasiken vilken hård flunssa de ha varit! Näsan å läpparna börjar återfå lite hel hud!

Det här innebär även att huvudet börjar gå på högvarv igen, å man e måttligt rastlös. Var nog hemma igår (lördag) så gott som hela dan, förutom å handel me morsan på moronen, då flunssan tog dom oxå, å så va ja där en stund efter handlase oxå.

Men åter till dagens ämne, tadaaa, firman! Va ovanligt ;D

Fick klart (eller iaf någorlunda klart) senaste hemläxan från projektet igår, det har varit svårt. Riktigt svårt. Men tillika tror jag oxå, sku de ha vari för lätt, så sku de int göra nån desto större nytta heller. Nu fick jag lixom börja tänka till på riktigt, vad är realistiskt, vad kan jag fysiskt lyckas med. Samt to-do listan. Huua, va den skrämmer mig ;D Varför? För att nu e de på riktigt!

Nåjo, ser ut att bli soligt, men blåsigt idag, så ida ska ja ut å fota! Å eftersom ja mittiallt halv 10 på moronen igår hade klart alla to-dos, så innebär denhär dan att jag kan koncentrera mig helt på firman, så blir de inte fotas, så blir de annat skoj!


Ny telefjong har det blivit oxå. Efter tips från coachen å lite googlande å jämförande, så blev det en Honor 9 Premium. Valet stod mellan den å Nokia 8. Apparna börja krascha igen på lumian, å precis när jag satt å letade telefoner så sku ja ladda ner appen OmaElisa ti telefonen (så man kan betal räkningarna via den), så kom de "This app is not available for your unit". Det var droppen.

Så har det varit många gånger tyvärr. Nog förstår jag att många apptillverkare inte har prioriterat windowstelefoner, speciellt sen dom nyare nokia har android numera.

Det enda som jag blev lite sur över med 9an, var att den inte hade standardiserade microusb laddare. Den har tydligen nåt som heter USB-C. Va inte tanken att alla sku börj ha samma?! Så, nu blir det att börja skaffa sig lite extra sladdar då, för ja har ju 3 laddningsställen i kämppän (sängen, datorn å soffan), men bara 1 sladd som toimar.

Men annars, 128gb internet minne, sweeet! Ram 6gb (lumian hade 1, nya iphone x har 3 eller 4), dubbla kameror bak, samt 8mp kamera fram (lumian hade 0,8 så en klar förbättring kan man säga). Utöver det, så har den snabbladdning, 40% på 30 minuter! Å de e fanimej int illa de!

Bra grafik/upplösning oxå ser man att den har när man kollar foton, stor skillnad! Så den här kommer förmodligen att bli lite mera arbetsredskap för mig nu oxå, än bara telefon, då man har mera möjligheter.

Nåja, nu märker jag att ja börj me annat än att skriv här, så likabra ti avslut dehär milslånga inlägget ;) Seriöst, ja sku måst lär mig ti skriv oftare å kortare!