.... Eller nu ljög jag, för det var ingen lektion!
Låg på soffan igår med C å fick SÅ himla ridfeber där en halv 4 tiden, tänkte att Semppa har väl nog jobbat redan idag, men jag chansar å skrev åt marie. Nejdå, han var nog tillgänglig, så jag fick hyra honom å fara å rida!
Farligt dehär me ridning! Har ju inte ridit sen i våras, å inte direkt haft nå ridfeber heller, men så va ja ju sådär spontant på en kimppatunti me heli för 2 veckor sen? Å nu va man ju fast i träsket igen då ;D
(Å jo Beo, ja vet att ja börjar bli tant.. ;) Fast jag förnekar de hårt... ! hehe)
Nå, hur som hafver, drog hastigt kläderna på mig, for ti stalle, å ställd iordning Semppalill.
Det roliga med Semppa är att första gången jag red honom, så tror ja han var kanske 5 år? Han var inte så skolad, det kommer jag ihåg, å jag red mkt lektioner för marie på semppa på den tiden. Det var före jag köpt Elmo, å han köpt jag 2008. Så det är ganska roligt att det funnits en häst som man haft möjligt å rida sådär många år. Visserligen har jag inte ridit S sen marie köpt honom, tills för 2 veckor sen! Men ändå, han har lixom funnits där!
Nå, från kimppatuntin så fick ja ju bra tips å knep av marie, så fortsatt lite me det igår, men de va nog lixom en helt annat häst i farten än sist! Heh. Han har ju sina ridskolefasoner så inpräntade i hjärnan, så ibland kommer dom fram.
Marie själv beskrev det så bra igår, Semppas knappar e int svåra å hitta, men de e svårt att få knapparna å hållas! Precis så e de! Igår tyckt semppa dehär med halvhalter va ett onödigt påfund, men det fanns åtminstone gas! Bruk va värre då det varken finns broms eller gas!
Lite lätt huvuvärk idag, men råka somn på soffan igår, samt att jag hade min egen ridhjälm på. Men tror nog jag får skylla mest på soffan. Inte så farlig träningsvärk idag, kroppen kommer väl ihåg musklerna trots att de va 2v sen sist ;) Nåja, de blir alltid lättare ridning när man rider själv, trots att jag nog var halft slut igår oxå, men den fysiska uthållningen brukar bli kortare då man rider själv, än när man har nån som pushar en ;) Samt att när man väl får de å funka, så ska de int vara tungt att rida!
Nåja, nu sku de va ti funder ut va man ska hitt åpå idag, hade nog tänkt ha slappsöndag, men känns nog lite som nå fotas sku kun va skoj idag.. ! Nåja får la se!
Visar inlägg med etikett Träning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Träning. Visa alla inlägg
söndag, november 26
Dressyrlektion!
Etiketter:
Dressyr,
Sunday Soft,
T:mi Marie Sundman,
Träning
tisdag, april 5
One more day... err.. week!
... Ungefär så länge torde de vara innan firman officiellt e igång nudå.
Det som kanske är mest irriterande (förutom väntan då, ni vet, otålig vädur här.. ), så är att en stor del av allt e lixom "push enter and send"-stadiet. Men jag kan inte riktigt trycka på enter innan allt e klappat å klart.
Dessutom är det fenomenalt mkt på gång och jag borde seriöst skriva ner lite mer funderingar, innan jag glömmer vad jag tänkt på. Sponsorer (mer om detta i ett senare skede, håll ögonen öppna), utlottningar, öppet hus... you name it. STORA planer på gång! ..... Å jag som tänkte börja med en mjukstart..
Kom oxå fram till att jag borde ha en sekreterare... höhö ;D Nejmen, alltså, en som gör mina stan-ärenden så inte jag behöver springa dit :D Just nu skulle jag behöva en kalender kombinerat med anteckningsbok, så jag sku få skriva ner mina funderingar, tex på jobbet. Även om jag är fenomenalt glömsk, så har jag lyckats lämna mina funderingar i "öppna tabbar" i hjärnan, så dom finns kvar där ännu bara jag gräver lite ;D ... Ännu..!
Jag borde dessutom gå igenom sådär på riktigt, årets happenings, har nog rätt bra uppskrivet var å när det ska fotas, men vet att jag har nåt icke-hästrelaterat event bort från min lista, å jag kommer inte på vad det var. Tackolov har jag väl klickat i "attending" eller "interested" på eventet på fb, så de e ju bara att kolla va de var därvia.
Vad jag oxå borde införskaffa (ajaj, de här blir dyrt), är en .. laptop.. ! Laptop å extern hårdskiva. Eller åtminstone en laptop. Finns ett par events jag ska på i sommar, eller iaf tänkte åka på, där jag kommer att fara med husbilen, å då kan man sitta å redigera foton i den sen efteråt...
Som sagt, tusen miljoner triljoner saker jag behöver.. Kamera, objektiv, batterier/batterigrepp (behöver jag till både 50D å 7D, å tro mig, dom e inte billiga, int nån av dom.. batterierna ligger väl på 100+ å batterigreppen 200+), ordentlig monopod, filter, laptop, fotoskrivare (så småningom), blixt, ett par reflektors sku inte vara helt tokigt heller.. Men viktigaste e väl nog 7D å objektiv... å batterier... å batterigrepp... åå... å.. Ni ser.. ! (fördelen med batterigrepp e att man kan kast in vanliga AA-batterier, om man int hinner/kan ladda akkuna)
Sen såntdär smått annat, som visitkort.. Jaja, jag vet, de låter så cheesyt, men när man e på tävlingar å folk kommer å frågar å man säger "joo, du hittar dom där å där, eller där å där" så kommer dom ihåg det i 5 minuter. Mkt enklare att kast ett visitkort i handen på dom, så har dom kontaktuppgifter å var dom hittar alla foton sen. Blir oxå att fixa om hela kuvat-sidan, samt laga en fb-sida. Fb-sidan e nog fysiskt fixad redan, dock inte publicerad, förrns jag.. tadaaaa, har fått igång firman officiellt, så jag vet om namnet godkänns... ! Som jag sa, "press enter and send"... Å ja, just de, blir troligen en ny blogg som är relaterad till firman, så denhär förblir min privata. Om jag nu inte kör 2-in-1 å börjar blogga på kuvat-sidan då. Kanske sku va smartare.. ! Å så insta då förstås...
Prislistan e väl någorlunda klar iallafall, bara lite frågetecken angående momsen, å till det behöver jag min FO-nummer, som jag inte har fått ännu. Håhå... ! Ja, å ett par ordentliga jobb-kängor borde jag införskaffa oxå, mina vanliga sommarsievis börjar bli så slut, så jag får ont i tassarna av dom :/ Å jo, brukar ha dom när jag e på tävlingar... Märker redan på jobbet om de e såna dagar då jag går mkt, att fötterna börjar moitta lite.. Dom e inte lika bra som vinterkängorna :S
Känns lite som en ond cirkel alltihop i det här skedet, jag behöver utrustning för att kunna förtjäna mera, å jag behöver förtjäna mera för att kunna skaffa mer utrustning! Håhå ;)
Här e iaf sommarens preliminära lista...
9.4 Dressyr - VH Vasa
10.4 Hoppning - E-pur Seinäjoki
16.4 Dressyr - JPR (regions)
23.4 Hoppning - JPR SPEEDEX CUP 1
1.5 Hoppning - JPR
7.5 Hoppning - Tavast
10.5 Hoppning - EssRy SPEEDEX CUP 2
24.5 Dressyr - EssRy
7.6 Hoppning - EssRy
11.6 Pedersöre Truckmeet
(11.6 Dagens Dubbel - EssRy)
15.6 Hoppning - Åminne SPEEDEX CUP 4 (Bara jag som inte hittar speedex cup 3?)
17-19.6 American Car Meeting - Nykaabi, Matchbox
18.5 Hoppning - Seinäjoki travbana
(29.6-3.7 FinnDerby - Ypäjä)
2.7 Hoppning - Nurk SPEEDEX CUP 5
2.7 Klacken Party - Björn Rosenström
7.7 Norvalla sommarfest - Kaj, Samir & Viktor
10.7 Shettis Cup - Kokkola
17.7 Hoppning - KGR Aluecup 4
29-31.7 Fälttävlan - Nurk
6.8 Hoppning - Ylistaro Lagmästerskap
16.8 Hoppning - EssRy Maskerad
19-21.8 Hoppning - Tuuri FM, ponny sh-mästerskap
25-28.8 Hoppning - Tuuri FM jun, yr, sen
Det som kanske är mest irriterande (förutom väntan då, ni vet, otålig vädur här.. ), så är att en stor del av allt e lixom "push enter and send"-stadiet. Men jag kan inte riktigt trycka på enter innan allt e klappat å klart.
Dessutom är det fenomenalt mkt på gång och jag borde seriöst skriva ner lite mer funderingar, innan jag glömmer vad jag tänkt på. Sponsorer (mer om detta i ett senare skede, håll ögonen öppna), utlottningar, öppet hus... you name it. STORA planer på gång! ..... Å jag som tänkte börja med en mjukstart..
Kom oxå fram till att jag borde ha en sekreterare... höhö ;D Nejmen, alltså, en som gör mina stan-ärenden så inte jag behöver springa dit :D Just nu skulle jag behöva en kalender kombinerat med anteckningsbok, så jag sku få skriva ner mina funderingar, tex på jobbet. Även om jag är fenomenalt glömsk, så har jag lyckats lämna mina funderingar i "öppna tabbar" i hjärnan, så dom finns kvar där ännu bara jag gräver lite ;D ... Ännu..!
Jag borde dessutom gå igenom sådär på riktigt, årets happenings, har nog rätt bra uppskrivet var å när det ska fotas, men vet att jag har nåt icke-hästrelaterat event bort från min lista, å jag kommer inte på vad det var. Tackolov har jag väl klickat i "attending" eller "interested" på eventet på fb, så de e ju bara att kolla va de var därvia.
Vad jag oxå borde införskaffa (ajaj, de här blir dyrt), är en .. laptop.. ! Laptop å extern hårdskiva. Eller åtminstone en laptop. Finns ett par events jag ska på i sommar, eller iaf tänkte åka på, där jag kommer att fara med husbilen, å då kan man sitta å redigera foton i den sen efteråt...
Som sagt, tusen miljoner triljoner saker jag behöver.. Kamera, objektiv, batterier/batterigrepp (behöver jag till både 50D å 7D, å tro mig, dom e inte billiga, int nån av dom.. batterierna ligger väl på 100+ å batterigreppen 200+), ordentlig monopod, filter, laptop, fotoskrivare (så småningom), blixt, ett par reflektors sku inte vara helt tokigt heller.. Men viktigaste e väl nog 7D å objektiv... å batterier... å batterigrepp... åå... å.. Ni ser.. ! (fördelen med batterigrepp e att man kan kast in vanliga AA-batterier, om man int hinner/kan ladda akkuna)
Sen såntdär smått annat, som visitkort.. Jaja, jag vet, de låter så cheesyt, men när man e på tävlingar å folk kommer å frågar å man säger "joo, du hittar dom där å där, eller där å där" så kommer dom ihåg det i 5 minuter. Mkt enklare att kast ett visitkort i handen på dom, så har dom kontaktuppgifter å var dom hittar alla foton sen. Blir oxå att fixa om hela kuvat-sidan, samt laga en fb-sida. Fb-sidan e nog fysiskt fixad redan, dock inte publicerad, förrns jag.. tadaaaa, har fått igång firman officiellt, så jag vet om namnet godkänns... ! Som jag sa, "press enter and send"... Å ja, just de, blir troligen en ny blogg som är relaterad till firman, så denhär förblir min privata. Om jag nu inte kör 2-in-1 å börjar blogga på kuvat-sidan då. Kanske sku va smartare.. ! Å så insta då förstås...
Prislistan e väl någorlunda klar iallafall, bara lite frågetecken angående momsen, å till det behöver jag min FO-nummer, som jag inte har fått ännu. Håhå... ! Ja, å ett par ordentliga jobb-kängor borde jag införskaffa oxå, mina vanliga sommarsievis börjar bli så slut, så jag får ont i tassarna av dom :/ Å jo, brukar ha dom när jag e på tävlingar... Märker redan på jobbet om de e såna dagar då jag går mkt, att fötterna börjar moitta lite.. Dom e inte lika bra som vinterkängorna :S
Känns lite som en ond cirkel alltihop i det här skedet, jag behöver utrustning för att kunna förtjäna mera, å jag behöver förtjäna mera för att kunna skaffa mer utrustning! Håhå ;)
Här e iaf sommarens preliminära lista...
9.4 Dressyr - VH Vasa
10.4 Hoppning - E-pur Seinäjoki
16.4 Dressyr - JPR (regions)
23.4 Hoppning - JPR SPEEDEX CUP 1
1.5 Hoppning - JPR
7.5 Hoppning - Tavast
10.5 Hoppning - EssRy SPEEDEX CUP 2
24.5 Dressyr - EssRy
7.6 Hoppning - EssRy
11.6 Pedersöre Truckmeet
(11.6 Dagens Dubbel - EssRy)
15.6 Hoppning - Åminne SPEEDEX CUP 4 (Bara jag som inte hittar speedex cup 3?)
17-19.6 American Car Meeting - Nykaabi, Matchbox
18.5 Hoppning - Seinäjoki travbana
(29.6-3.7 FinnDerby - Ypäjä)
2.7 Hoppning - Nurk SPEEDEX CUP 5
2.7 Klacken Party - Björn Rosenström
7.7 Norvalla sommarfest - Kaj, Samir & Viktor
10.7 Shettis Cup - Kokkola
17.7 Hoppning - KGR Aluecup 4
29-31.7 Fälttävlan - Nurk
6.8 Hoppning - Ylistaro Lagmästerskap
16.8 Hoppning - EssRy Maskerad
19-21.8 Hoppning - Tuuri FM, ponny sh-mästerskap
25-28.8 Hoppning - Tuuri FM jun, yr, sen
Etiketter:
Business,
By JoA,
Canon 50D,
Dressyr,
Firman,
Fotografering,
Hoppning,
Husbil,
Instagram,
PTM2016 Pedersöre Truckmeet,
Tagga,
Träning,
Tävlingar
söndag, april 3
Snabbis...!
... Sån rubrik brukar locka många läsare, men ni, kära vänner, borde väl veta vid det här laget att det inte alls handlar om det som folk tror ;)
Näe, de blir ett snabbt inlägg!
Gjorde mitt första officiella inofficiella fotojobb idag ;) Firman e inte officiellt startad ännu, men ett samarbete vi ska ha med Marie, så... eeh.. påbörjades idag?! Heh.. :D
Nåja, även om de va trist väder å så, så blev de en del riktigt kiva foton, så jag e nöjd!
Tycker även jag börjar få lite grej på dehär med redigeringen, visst far de lite väl mkt ibland åt nåt håll, håka att jag hade lite för mkt luminance (eller va tusan de nu heter?) på en av fotona av prince, men ääh.. Gjorde oxå en kul grej, redigeringsprogrammet jag har nu, som jag kör med tillfällit, så kan man se sådär vanligt before/after foton som e brevid varann, men så kan man även "splitta" upp bägge fotona å lägg dom kant i kant... Så jag testa me en bild.. :D
Näe, de blir ett snabbt inlägg!
Gjorde mitt första officiella inofficiella fotojobb idag ;) Firman e inte officiellt startad ännu, men ett samarbete vi ska ha med Marie, så... eeh.. påbörjades idag?! Heh.. :D
Nåja, även om de va trist väder å så, så blev de en del riktigt kiva foton, så jag e nöjd!
Tycker även jag börjar få lite grej på dehär med redigeringen, visst far de lite väl mkt ibland åt nåt håll, håka att jag hade lite för mkt luminance (eller va tusan de nu heter?) på en av fotona av prince, men ääh.. Gjorde oxå en kul grej, redigeringsprogrammet jag har nu, som jag kör med tillfällit, så kan man se sådär vanligt before/after foton som e brevid varann, men så kan man även "splitta" upp bägge fotona å lägg dom kant i kant... Så jag testa me en bild.. :D
Världens sötaste ponnyrumpa!
Nå, det andra superduperroliga var att jag var å spontan-red fanttis ikväll... Alltså heppan på bilden då :D Vi körde rätt mkt dressyr, men ja e så himla ringrostig... Alltså det finns i huvu, å man blir riktigt frustrerad då man ser efteråt på film (marie filma mig nämligen), då man vet exakt va man sku måst göra i vilket skede, men då de som kommer int riktigt.. den där kroppskontrollen fattas!
Fanttis tyckte de va otroligt roligt, hon e så härlig dam, trots sina 23 år, så älskar hon att jobba! Man märker hur glad hon blir, hur roligt hon tycker de e, å kämpar på fast de kan va tungt.. ! Å dom stegen som finns i den ponnyn... Oj ni anar int hur de harmar mig att hon e så gammal redan.. ! Där finns en bra dressyrponny!!
(Nåja, bara jag får tävla lite på hemmaplan me henne så e jag nöjd!) ;) Jo, det handlar om att få visa upp henne, både för publik och att få bedömning på henne! Men de e iofs rätt lång väg att gå ännu, innan man (erhm, jag då iaf) får fram dom stegen från ryggen! :D
Och det sista superduperroliga är... Det är nu 2a gången jag rider sen jag började klättra upp å ner i Lilla Röda, å vet ni... Det har tydligen botat min trasiga vrist. Lång rid-vila å sen träna upp den på det viset, har gjort att nu håller den! Inte ens ridningen lyckades få vristen i skick, men klättrandet upp å ner..! Inte det minsta lilla ens känning har jag haft i vristen dessa 2 gånger jag ridit, å jag brukar få de av att bara använda innerskänkeln ordentligt.. Då redan börjar det bränna i benet..! Tror det var 2009 eller 2010 jag skadade vristen, så ... fram tills nu.. !
Ah lycka å glädje! Tror dock inte jag har så lycka å glädje i moron när ja ska upp å ner i lilla röda, magmusklerna har nog fått sin rejäla omgång idag ;)
Etiketter:
Dressyr,
Fanta,
Fotografering,
Jag flummar,
Träning
lördag, mars 26
Queen of Spain!
... den bästa häst som finns! Okej, hon heter ju Flamenca på riktigt, men hon är nog verkligen Queen of Spain!
För den oinvigde, Flamenca är Sussys ena PRE häst, ett sto.
Tror jag har skrivit om henne förut, åtminstone på fejjan, men de här e en sån obeskrivlig häst så... nä, det finns inte ord för henne! Önskar så att jag nångång sku hitta en häst som henne, å hädanefter så den dagen jag ska köpa häst, så kommer jag definitivt att leta ett sto ;) Endast ston som jag har kommit bäst överens med förut. Sen har jag visserligen tyckt om en del valacker, men när det gäller, då e de ston!
Nå, igår så slog det mig på kvällen att oj tusan att jag inte hade tänkt på det tidigare, de sku ju ha vari lite kul å fara på träningsdressyr-tävlingen, när dom hade en såpass lätt klass som dom hade. Men det var ju lite sent påtänkt. Tills Sussy skrev att flamenca går bara en klass ;D
Så lite på skoj då, så efteranmälde jag mig i morse, å red då lättaste klassen. Kände redan på uppvärmningen att det här kommer att gå bra. Nu ska jag då berätta att jag kom från åland september 2013, sen dess har jag ridit henne 4 gånger tror jag, å fanta en gång. De e allt jag ridit sen dess, så det blev ju verkligen att ta det här på talang!
När jag värmde upp å de var 2 ekipage kvar, så slog det mig "heeelvettteee, jag har glömt bort volt-tillbaka" när jag hade gått igenom banan i huvudet. Då blev det lite halvpanik. Det roliga var att dom kom jag ihåg, men sen red jag fel på 2 andra ställen istället haha ;D På det ena stället märkte inte ens domaren att jag ridit fel, men jag insåg att jag har ingen koll på vart jag ska härnäst, så jag hojtade "Red jag inte fel nu?" -6p totalt, men sånt händer :D Blev inte diskad iaf, å mitt mål var ju att få godkänd bana!
I början av banan var hon som ett ånglok, vilket både sussy å jenny har informerat mig om (å som jag själv sett när hon gått banor, men hade glömt bort), å redan innan startsignalen höll vi på springa ut från plan ett par gånger.
Nå, som en yr liten höna tog vi oss igenom banan (alltså yra hönan var jag då.. ), hon lugnade ner sig efter halva banan, men strax innan banan var klar började hon ladda å fråga mig när galoppen kommer :D Tackolov så kom de ingen galopp :D Jag har egentligen ingen aning om HUR jag ridit, mer än det som står på protokollet, men nää... sen e allt bara en dimma ;D De enda jag vet e att jag försökte se vägarna iallafall ;D Protokollet har jag i jackfickan som är i bilen, men tror jag landade på 60,nånting% iaf, så mer än godkänd bana! Ingen aning om hästen har gått i form, har jag haft långa eller korta tyglar osv osv ;D
Jag tror nog jag hade största flinet på när jag gjorde sista hälsningen (hade jag det Marie?), å när jag gav långa tyglar åt Flamenca, så kände jag mig nog som Edward Gal å Totilas! SÅ nöjd var jag med henne!
Det var lite svårt att landa på jorden efteråt, men nu när spänningen börjar släppa, ack va trött jag e (lagom vakna 3 på natten å stig upp halv 4) ;D Blir nog att ta en tupplur här snart så man orkar på tjejkväll/middag me polarna. Får dubbelfira ikväll nudå! :D
Man får hoppas det blir av igen, men kanske lite träning före vore på sin plats! ;)
För den oinvigde, Flamenca är Sussys ena PRE häst, ett sto.
Tror jag har skrivit om henne förut, åtminstone på fejjan, men de här e en sån obeskrivlig häst så... nä, det finns inte ord för henne! Önskar så att jag nångång sku hitta en häst som henne, å hädanefter så den dagen jag ska köpa häst, så kommer jag definitivt att leta ett sto ;) Endast ston som jag har kommit bäst överens med förut. Sen har jag visserligen tyckt om en del valacker, men när det gäller, då e de ston!
Nå, igår så slog det mig på kvällen att oj tusan att jag inte hade tänkt på det tidigare, de sku ju ha vari lite kul å fara på träningsdressyr-tävlingen, när dom hade en såpass lätt klass som dom hade. Men det var ju lite sent påtänkt. Tills Sussy skrev att flamenca går bara en klass ;D
Så lite på skoj då, så efteranmälde jag mig i morse, å red då lättaste klassen. Kände redan på uppvärmningen att det här kommer att gå bra. Nu ska jag då berätta att jag kom från åland september 2013, sen dess har jag ridit henne 4 gånger tror jag, å fanta en gång. De e allt jag ridit sen dess, så det blev ju verkligen att ta det här på talang!
När jag värmde upp å de var 2 ekipage kvar, så slog det mig "heeelvettteee, jag har glömt bort volt-tillbaka" när jag hade gått igenom banan i huvudet. Då blev det lite halvpanik. Det roliga var att dom kom jag ihåg, men sen red jag fel på 2 andra ställen istället haha ;D På det ena stället märkte inte ens domaren att jag ridit fel, men jag insåg att jag har ingen koll på vart jag ska härnäst, så jag hojtade "Red jag inte fel nu?" -6p totalt, men sånt händer :D Blev inte diskad iaf, å mitt mål var ju att få godkänd bana!
I början av banan var hon som ett ånglok, vilket både sussy å jenny har informerat mig om (å som jag själv sett när hon gått banor, men hade glömt bort), å redan innan startsignalen höll vi på springa ut från plan ett par gånger.
Nå, som en yr liten höna tog vi oss igenom banan (alltså yra hönan var jag då.. ), hon lugnade ner sig efter halva banan, men strax innan banan var klar började hon ladda å fråga mig när galoppen kommer :D Tackolov så kom de ingen galopp :D Jag har egentligen ingen aning om HUR jag ridit, mer än det som står på protokollet, men nää... sen e allt bara en dimma ;D De enda jag vet e att jag försökte se vägarna iallafall ;D Protokollet har jag i jackfickan som är i bilen, men tror jag landade på 60,nånting% iaf, så mer än godkänd bana! Ingen aning om hästen har gått i form, har jag haft långa eller korta tyglar osv osv ;D
Jag tror nog jag hade största flinet på när jag gjorde sista hälsningen (hade jag det Marie?), å när jag gav långa tyglar åt Flamenca, så kände jag mig nog som Edward Gal å Totilas! SÅ nöjd var jag med henne!
Det var lite svårt att landa på jorden efteråt, men nu när spänningen börjar släppa, ack va trött jag e (lagom vakna 3 på natten å stig upp halv 4) ;D Blir nog att ta en tupplur här snart så man orkar på tjejkväll/middag me polarna. Får dubbelfira ikväll nudå! :D
Man får hoppas det blir av igen, men kanske lite träning före vore på sin plats! ;)
måndag, mars 30
Tråkigt inlägg...
.... Får se hur många läsare jag får på den ;)
Dagens inlägg blir nog riktat mot träning, var nåt jag nyss började störa mig på.
F.ö gick gympasset bra i morse, svettigare än normalt, sista gången nu, så börjar "Vårgym" typ 13e då :) Varit en jäkla trevlig grupp, så de e lite slött att inte alla fortsätter på vårgym heller :/
Nåja, åter till det jag egentligen tänkte skriva.
En av mina motivators är pinterest. Sitter å snokar, å pinnar, å läser en stund, sen studsar ja iväg ti gymmet. Problemet är bara, att även om du tex söker på "fitness beginners", så bör du ju ha tränat i 1 år kondis å styrke, samt väga max 50 kg, för att du ens ska ha en chans att utföra en stor del av rörelserna. DET blir jag lite lätt irriterad på.
Som exempel.
Dagens inlägg blir nog riktat mot träning, var nåt jag nyss började störa mig på.
F.ö gick gympasset bra i morse, svettigare än normalt, sista gången nu, så börjar "Vårgym" typ 13e då :) Varit en jäkla trevlig grupp, så de e lite slött att inte alla fortsätter på vårgym heller :/
Nåja, åter till det jag egentligen tänkte skriva.
En av mina motivators är pinterest. Sitter å snokar, å pinnar, å läser en stund, sen studsar ja iväg ti gymmet. Problemet är bara, att även om du tex söker på "fitness beginners", så bör du ju ha tränat i 1 år kondis å styrke, samt väga max 50 kg, för att du ens ska ha en chans att utföra en stor del av rörelserna. DET blir jag lite lätt irriterad på.
Som exempel.
Det finns ingen chans i världen jag skulle klara av 25 squats på dag 1. Mina lår å knän håller definitivt inte för det!
Dessa Running for beginners ids jag inte ens kolla på. Eller jo, kollade just en, på dag 8 ska du springa 3,21km. Yeah, right, BEGINNERS. Kanske lätt om man har en grundkondis, eller inte har några extra kilon att bära på.
Finns massor med liknande "beginners" som kräver att du har kondistränat å styrketränat ett år minst, å som sagt, inte väger mer än 50 kg.
Att jag sen klarar 50 kg på en maskin som motsvarar situps, eller 30 kg på pull downs, betyder inte att jag klarar av dessa utmaningar. Iofs gillar jag inte alls squats utan maskin, så de e ju inget ja gör sådär annars heller, även om jag borde :S
Nåja, det är ju att anpassa träningen efter min förmåga, men blir ibland lite irriterad när jag söker efter träningar jag kan göra hemma som komplement... :S
torsdag, januari 29
Pinterest!
Alltså om int ja gillar Pinterest! Tyvärr står de int när man har joinat pinterest, men de e bra många år sen Jag joinade. Och jag har babblat om det förr, å jag babblar om det igen. Kändes aldrig som pinterest riktigt slog igenom, men nu på senaste månaderna har jag sett flertalet vänner som joinat. Skoj! Jag fullkomligt älskar sidan!
Det varierar lite vad jag pinnar, förut var det rätt mkt "My future home", nu är det ju då mest Fitness Inspo å Crochet & Knitting. Hittar sååå mkt fint å inspirerande! Det roliga med många sociala medier, är att man lägger upp foton för ANDRA. Pinterest, där lägger jag upp FÖR MIG SJÄLV.
Nåja, nog om det.
Det andra som jag är faktiskt lite nöjd över, är träningen. Har varit på gymmet måndag till onsdag, "vilodag" idag torsdag, så bara Zumba, å sen blir det gym i morgon fredag oxå :) Sen får jag se hur jag gör i helgen om jag tar vilodagar eller om jag kör nån av dagarna. Är hur som helst riktigt nöjd att jag kommit igång sådär bra :) Hoppas nu bara det håller i sig :D Men jag har på känn att de nog kommer att göra det, för det är ungefär det enda jag tänker på nu. Och varje kväll "Borde jag fara en gång till?" "-men bara lite cardio?"... Så att jo. Jag vet inte hur "skadligt" de sku vara, men jo, sån är känslan för mig nästan dagligen :S
Vad tror ni? Köra styrke på morgon å cardio på kvällen?
Det varierar lite vad jag pinnar, förut var det rätt mkt "My future home", nu är det ju då mest Fitness Inspo å Crochet & Knitting. Hittar sååå mkt fint å inspirerande! Det roliga med många sociala medier, är att man lägger upp foton för ANDRA. Pinterest, där lägger jag upp FÖR MIG SJÄLV.
Nåja, nog om det.
Det andra som jag är faktiskt lite nöjd över, är träningen. Har varit på gymmet måndag till onsdag, "vilodag" idag torsdag, så bara Zumba, å sen blir det gym i morgon fredag oxå :) Sen får jag se hur jag gör i helgen om jag tar vilodagar eller om jag kör nån av dagarna. Är hur som helst riktigt nöjd att jag kommit igång sådär bra :) Hoppas nu bara det håller i sig :D Men jag har på känn att de nog kommer att göra det, för det är ungefär det enda jag tänker på nu. Och varje kväll "Borde jag fara en gång till?" "-men bara lite cardio?"... Så att jo. Jag vet inte hur "skadligt" de sku vara, men jo, sån är känslan för mig nästan dagligen :S
Vad tror ni? Köra styrke på morgon å cardio på kvällen?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

